Dynamic content – klucz do rozwoju firmy w XXI wieku
Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że dynamic content to przełomowy krok w rozwoju treści. Badania wskazują, że generuje dwukrotnie więcej konwersji i wydłuża czas spędzany na stronie o połowę. Brzmi dobrze? Poznaj potencjał dynamic content – technologii, która zostanie z nami na dłużej.
Czym jest dynamic content?
Dynamic content (treści dynamiczne) to informacje, które zmieniają się w zależności od różnych czynników, takich jak preferencje odbiorców czy zawartość strony internetowej.
W przeciwieństwie do statycznych treści, które są takie same dla wszystkich, dynamiczne treści wyświetlają informacje dostosowane według określonych reguł.
Powszechnie dynamic content kojarzy się ze skomplikowanymi algorytmami wielkich firm, takich jak Amazon czy Netflix, które na tej podstawie tworzą spersonalizowane rekomendacje dla swoich użytkowników. Nie jest to jednak do końca prawda – dynamiczne treści stają się bowiem standardem, i to w wielu obszarach cyfrowego biznesu.
Jak wdrożyć dynamic content?
Istnieje wiele potencjalnych zastosowań dynamicznych treści. Najpopularniejsze z nich przedstawia poniższa grafika:
Są to propozycje, które niewielkim kosztem może wykorzystać wiele firm. Omówmy krótko każdą z nich.
Remarketing
Wyświetlanie precyzyjnych reklam osobom, które odwiedziły konkretne strony, redukuje koszty i poprawia konwersję.
Przykład: Użytkownik oglądał w sklepie kosiarki, dlatego otrzymuje na Facebooku reklamy kosiarek, którymi może być zainteresowany.
Jak to zrobić: Zainstaluj piksela na swojej stronie. Na Facebooku w Menadżerze Reklam utwórz nowego piksela, który otrzymuje sygnał, gdy użytkownik odwiedzi stronę o konkretnym URL (np. twojsklep.pl/kosiarki). Piksel dodaje użytkowników do określonej grupy (np. Zainteresowani kosiarkami), którym możesz wyświetlać precyzyjną reklamę.
Aktualizacje treści
Dynamic content na stronie, który zmienia się wraz z modyfikacją bazy danych, to świetny sposób na prezentowanie aktualnych i atrakcyjnych informacji.
Przykład: Strona „English writers” wyświetla topowe profile osób, które piszą po angielsku. Lista codziennie się zmienia w zależności od wielu czynników (np. liczba stworzonych treści), dzięki czemu klienci widzą wyłącznie najlepszych ekspertów posługujących się językiem angielskim.
Jak to zrobić: Jeśli zbierasz dane np. w bazie MySQL, napisz zapytanie SQL, które sortuje wyniki według określonych parametrów. Następnie ustaw skrypt Cron, aby regularnie pobierał dane i przenosił je do strony z treścią.
Język i waluta sklepu
Stosowanie zmiennych lokalizacyjnych znacząco zwiększa zaangażowanie odbiorców. Wystarczy powiedzieć, że 90% osób preferuje korzystanie z portali w ich języku ojczystym. Z kolei wyświetlanie cen w lokalnej walucie może zwiększyć konwersje nawet o 40%.
Przykład: Bazując na GEO IP, globalne firmy tj. Zalando, Amazon czy IKEA automatycznie dostosowują walutę oraz język, dzięki czemu wyświetlają wersję sklepu zgodną z regionem użytkownika.
Jak to zrobić: Jeśli nie korzystasz z gotowych rozwiązań typu Shopify, możesz samodzielnie ustawić GEO IP wykorzystując integrację API z zewnętrzną bazą danych, taką jak GeoLite2. Powiąż ją z backendem platformy, aby ustalić, jakie informacje wyświetlać zależnie od kraju.
Przeczytaj również
E-maile marketingowe
Personalizacja jest ważna również w komunikacji. E-maile, które wykorzystują dynamic content, zwiększają konwersje o 10%, a ich wskaźnik klikalności (CTR) jest wyższy o 14%.
Przykład: Na podstawie adresów URL, które odwiedził użytkownik, sklepy wysyłają rabat na podobne produkty, wykorzystując cross-selling. W podobny sposób wysyłają e-maila z prośbą o dokończenie zamówienia, ukazując produkty z porzuconego koszyka.
Jak to zrobić: Platformy do mailingu (MailerLite, MailChimp) udostępniają możliwość ustawienia algorytmów, w których definiujesz zmienne (np. lista z produktami) oraz sygnał do wysłania wiadomości (np. brak zapłaty 48h po dodaniu produktów do koszyka wysyła przypomnienie).
Rekomendacje produktów
To szczególny must-have w branży e-commerce: dynamiczne rekomendacje zwiększają średnią wartość koszyka zakupowego o 15%.
Przykład: IKEA wykorzystuje komplementarne produkty w ramach cross-sellingu, by maksymalizować sprzedaż, np. przy zakupie stołu wyświetla pasujące nakrycia stołowe oraz dekoracje do jadalni.
Jak to zrobić: Współcześnie istnieje wiele gotowych algorytmów, które można powiązać ze swoim sklepem, np. Recombee. W przypadku gotowych platform można ręcznie wypełnić sekcję „Rekomendowane produkty” lub „Klienci, którzy kupili ten produkt, również kupili…” dla każdego produktu z osobna.
Formularze zamówień
Dynamiczne formularze, które zmieniają swoje pytania zależnie od wcześniej udzielonych odpowiedzi, mają o 20% niższy współczynnik odrzuceń. Generują dane lepszej jakości i zwiększają zaangażowanie użytkowników – i co ważne, są bajecznie proste do wdrożenia.
Przykład: Content Writer wykorzystuje dynamiczne formularze kontaktowe, aby zadawać bardziej konkretne, szczegółowe pytania dotyczące usługi wybranej przez klienta. Dzięki temu brief jest bardziej kompletny, przyspieszając realizację projektu.
Jak to zrobić: Nowoczesne programy do tworzenia formularzy (np. Typeform) pozwalają na zdefiniowanie logiki, czyli określenie, jakie następstwa wywołuje dana odpowiedź.
Przykład logiki dla formularza oceniającego satysfakcję z projektu. Ocena 5/5 przenosi do podziękowania, natomiast niższe oceny skutkują pytaniem, które elementy wymagają poprawy.
Podsumowanie
- Dynamic content to treści, które dostosowują się według wcześniej ustalonych reguł.
- Przedmiotem dynamicznych treści mogą być rekomendacje, formularze czy reklamy.
- Personalizacja znacząco zwiększa zaangażowanie odbiorców oraz poprawia konwersje.
Źródła:
https://outgrow.co/blog/statistics-interactive-content
https://marketsplash.com/content-localization-statistics/
https://www.shopify.com/enterprise/blog/ecommerce-localization
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz