Marka osobista copywritera – czym jest i jak ją zbudować?

Spis Treści:

„Jeżeli nie ma Cię w Internecie, nie istniejesz” – przeniesienie znacznej części funkcjonowania do sieci na zawsze odmieniło życie freelancerów. Budowa marki osobistej stała się nieodłącznym elementem pracy fotografów i grafików komputerowych. Reguła ta nie ominęła również autorów tekstów, którzy poprzez stronę bądź media społecznościowe komunikują się z potencjalnymi klientami. Czym jest marka osobista copywritera i jak ją zbudować?

Czym jest marka osobista?

Marka osobista to wykreowany przez daną osobę wizerunek, przez którego pryzmat postrzegają ją pracodawcy i potencjalni klienci.

Personal branding ma na celu zwrócenie uwagi odbiorcy na Twoje usługi i ukazanie Cię w roli eksperta w swojej branży. Marka osobista jest rozbudowaną wizytówką XXI wieku.

Informacje na swój temat możesz umieszczać:

  • na stronie internetowej,
  • na blogu,
  • w serwisie LinkedIn,
  • w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, TikTok).

Platformą z największym potencjałem jest obecnie Instagram. Z tego względu większość freelancerów wybiera ten serwis do budowy marki osobistej i zdobywania zaufania odbiorców.

Marka osobista copywritera – od czego zacząć?

Przede wszystkim warto zacząć od założenia profilu na Instagramie, LinedInie bądź innym serwisie, na którym zamierzasz publikować treści.

Najważniejszym elementem w budowie marki osobistej jest know-how, czyli pakiet praktycznej wiedzy i umiejętności usprawniających prace w danej dziedzinie. Kluczowymi aspektami są również:

  • autentyczność,
  • spójność,
  • charyzma,
  • odwaga.

Wizytówka na LinkedIn

LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym specjalizującym się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Media społecznościowe wykorzystywane są do różnych celów. LinkedIn jest portalem stworzonym z myślą o zawodowej działalności użytkowników. W popularnym serwisie możesz zbudować markę osobistą copywritera, opierając się o zbudowany wcześniej profil freelancera. Twoja wizytówka zawiera takie elementy jak między innymi:

  • zdjęcie profilowe,
  • nagłówek,
  • zdjęcie w tle,
  • podsumowanie zawodowe,
  • umiejętności.

Portal ten daje Ci duże możliwości rozbudowania zawodowej sieci kontaktów. Możesz tam udostępniać swoje artykuły, pisać o swojej karierze, informować o przebytych kursach, dzielić się wiedzą i budować wizerunek eksperta.

Strona czy media społecznościowe?

Każdy copywriter decydujący się na budowę marki osobistej musi podjąć decyzję o preferowanej platformie. Dla setek freelancerów odpowiedź będzie oczywista – Instagram. Fotograficzny serwis społecznościowy jest przystępny zarówno dla potencjalnych klientów, jak i pracodawców poszukujących informacji na temat zleceniobiorców. Instagram jest również atrakcyjnym rozwiązaniem pod kątem płatnej reklamy zamieszczanych treści. Postępowi twórcy powinni również rozważyć TikToka zyskującego coraz większą popularność.

Strona WWW wciąż jest odpowiednią przestrzenią do budowy marki osobistej. Wiąże się ona jednak z pewnymi kosztami poświęconymi na jej zaprojektowanie i zaprogramowanie witryny. Wydane środki są formą inwestycji, która zwróci się w niedalekiej przyszłości.

Know-how

Najważniejszym elementem każdej marki osobistej jest know-how. Oprócz charyzmy i oprawy graficznej to właśnie praktyczna wiedza wyróżnia Cię spośród setek innych copywriterów.

Przed pierwszą publikacją zastanów się nad tym, które umiejętności opanowałeś do perfekcji (albo przynajmniej bardzo dobrze). Co Cię najbardziej pasjonuje w copywritingu? O czym czytasz najwięcej w książkach lub internetowych artykułach?

Odpowiedzią na to pytanie może być SEO, content writing bądź social media copywriting. Jeżeli specjalizujesz się w pisaniu tekstów medycznych – pisz o tym!

Marka osobista z duszą

Marka osobista copywritera to jednak nie tylko anonimowe przekazywanie wiedzy praktycznej. Publikowane treści powinny być opatrzone Twoim wizerunkiem! Personal branding to Twoja wizytówka, dlatego nie bój się umieścić swojego zdjęcia, a nawet informacji prywatnych. Nie musisz dzielić się pełnym życiorysem, jednak fakty z życia prywatnego pomogą Ci w zbudowaniu więzi z odbiorcami.

Bądź dostępny dla odbiorców

Jednym z zadań marki osobistej w mediach społecznościowych jest budowa relacji z odbiorcami. Z tego względu nie zapomnij uzupełnić opisu swojego profilu w dane kontaktowe i adres e-mail. Korzystnym rozwiązaniem może być również zamieszczenie numeru telefonu, co maksymalnie zmniejszy barierę między Tobą a potencjalnym klientem.

Regularność kluczem do sukcesu

Instagram, tak samo jak inne media społecznościowe, wymaga regularności. Konsekwentne publikowanie treści sprawia, że algorytm serwisu promuje Twoje posty dla innych użytkowników.

Regularność dotyczy przede wszystkim określonych dni w tygodniu, w których czasie zamierzasz publikować treści. Istotną kwestią jest również godzina publikacji. Czas powinieneś dostosować do obserwujących Cię osób – w przypadku copywritingu optymalne będą godziny popołudniowe – od 16.00 do 19.00.

Narzędzia pomocne w budowaniu marki

Znaczną część budowania marki osobistej copywritera zajmuje, tak samo jak w czasie pracy, tworzenie treści pisanej. Pomocnymi narzędziami w personal brandingu są:

  • Canva – darmowy, intuicyjny serwis do tworzenia projektów graficznych;
  • AnswerThePublic – darmowe narzędzie SEO do wyszukiwania fraz kluczowych;
  • Google Trends – witryna ukazująca popularność określonych fraz w ciągu roku;
  • Google Analytics – internetowe narzędzie do analizy statystyk stron internetowych;
  • Ortograf – system sprawdzający poprawność ortograficzną, gramatyczną, typograficzną i stylistyczną tekstów.

Podsumowanie

  • Marka osobista to wykreowany wizerunek, przez którego pryzmat postrzegają Cię pracodawcy i potencjalni klienci.
  • Najważniejsze aspekty w budowie marki osobistej to know-how (praktyczna wiedza), autentyczność, spójność, charyzma, odwaga.
  • W budowaniu marki osobistej pomaga umieszczanie zdjęć, a nawet informacji prywatnych.
  • Pamiętaj o umieszczeniu danych kontaktowych, a nawet numeru telefonu w opisie Twojego profilu.
  • Pomocnymi narzędziami w budowaniu marki osobistej są Canva, AnswerThePublic, Google Trends, Google Analytics i Ortograf.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu