Influencer marketing – co to jest i jakie daje korzyści?

Spis Treści:

Współcześnie mamy do wyboru mnóstwo różnych towarów o podobnym wyglądzie i w porównywalnych cenach. Co więcej, zalewa nas mnogość reklam – oczywiście firmy chcą jak najlepiej wypromować swój produkt, gdyż zależy im na wysokiej sprzedaży. Jak zatem zachęcić klientów, aby sięgnęli akurat po nasz produkt? Jak wpłynąć na ich zakupową decyzję? Z pomocą może przyjść influencer marketing.

Na czym polega influencer marketing?

Wiadomo, że jeżeli chcemy kupić np. tusz do rzęs, chętniej sięgniemy po taki, który przetestowała i chwali nasza siostra czy przyjaciółka. Zyskamy dobry produkt i nie będziemy musiały same sprawdzać setek tuszy dostępnych w drogeriach. Podobny efekt osiągają firmy, które decydują się na skorzystanie z mocy infulencerów.

Influencer marketing polega na angażowaniu do kampanii reklamowych ekspertów, którzy znają się na danej tematyce, a następnie wykorzystaniu ich wpływu na decyzje zakupowe innych ludzi.

Jest odpowiedzią na potrzebę uzyskania rekomendacji towarów od wiarygodnych osób. Pochodzi od słowa „influence”, czyli „wpływ”.

Kto może zostać influencerem?

Z całą pewnością influencer to osoba aktywna w mediach społecznościowych – prowadząca blog, vlog, lub kanał. Zasadniczo istnieją dwie grupy influencerów:

Celebryci

Mają szerokie grono obserwujących na różnych kanałach, dzięki czemu mogą docierać do dużych grup odbiorców. Zdarza się, że są specjalistami w danej tematyce, a czasem to po prostu znane nazwiska, które potrafią przyciągnąć ludzi swoją charyzmą.

Zwykli internauci

Mogą mieć trochę mniejsze grono followersów, ale są uważani za ekspertów w swojej dziedzinie, gdyż zbudowali wiarygodność, sukcesywnie zamieszczając wartościowe treści. Ich opinia często uważana jest za obiektywną – odbiorcy wierzą, że nie rekomendują oni produktu ze względu wyłącznie na zysk finansowy, ale, przede wszystkim, na jego wartość i użyteczność. W opinii odbiorców patrzą oni z perspektywy klienta, a nie przedsiębiorstwa.

Rodzaje influencerów

Możemy wyróżnić trzy kategorie influencerów:

  1. Makroinfluencerzy – to często wspomniani już wcześniej celebryci; cechuje ich duża liczba obserwujących (zazwyczaj więcej niż milion), szeroki zasięg, ale też mniej osobisty kontakt z odbiorcami.
  2. Mikroinfluencerzy – mają mniejszą liczbę obserwujących (kilka lub kilkanaście tysięcy), dzięki czemu mogą bardziej zaangażować się w kontakt z odbiorcami.
  3. Nano-influencerzy – prowadzą konta z dość niską liczbą obserwujących (poniżej tysiąca), za to zazwyczaj specjalizują się w danej dziedzinie lub branży i są bardzo związani ze swoją społecznością.

Influencer marketing – sposoby promocji

Influencer może wypromować Twoją markę na wiele sposób. Zazwyczaj wykorzystuje jednak media społecznościowe (tj. Facebook, Tik Tok, Instagram), w ramach których realizuje kilka sposób promocji:

  • posty sponsorowane – publikowanie zdjęć, filmów czy tekstów, w których influencer opisuje Twój produkt i omawia jego zalety;
  • recenzje produktów;
  • testowanie produktów;
  • unboxing, czyli odpakowywanie na wizji paczki z Twoimi produktami;
  • oznaczanie profilu firmy w relacjach i postach;
  • przeprowadzanie konkursów, w których nagrodą jest Twój produkt;
  • dzielenie się kodami rabatowymi z odbiorcami.

Każda z tych metod mniej lub bardziej skutecznie zachęca społeczność danego influencera do zapoznania się z Twoją marką.

Zalety współpracy z influencerem

Jako że większość z nas spędza w Internecie dużo czasu, bardzo często robiąc zakupy, naturalne staje się również szukanie tam rekomendacji poszczególnych produktów lub usług. Jakie korzyści możemy zatem odnieść z zaangażowania influencera do promocji naszego produktu?

Wiadomo, że relacje w życiu – także te biznesowe – nie zawsze układają się idealnie. Jeśli jednak mielibyśmy wyobrazić sobie wzorcową współpracę z influencerem, miałaby ona następujące cechy:

Precyzyjne dotarcie do wybranej grupy docelowej

Kanały influencerów obserwują z reguły ludzie zainteresowani danym tematem. Dzięki temu nie tracimy czasu na „przesiewanie” odbiorców, a nasza grupa docelowa znajduje się sama.

Skuteczność przekazu

Ta forma marketingu jest o wiele bardziej efektywna od tradycyjnej reklamy, gdyż jest interaktywna – następuje nawiązanie relacji pomiędzy influencerem a odbiorcą.

Dostarczenie treści wysokiej jakości

Jeżeli „nasz” influencer jest ekspertem w danej branży, jego merytoryczne teksty podniosą naszą pozycję w Google i pomogą w budowaniu eksperckiego wizerunku naszej marki.

Pozytywny wpływ na SEO i zwiększenie ruchu na stronie

Jeśli influencer zamieści w swoich materiałach przykładowo linki do witryny naszego sklepu internetowego, to z jednej strony poprawi jej pozycjonowanie, a z drugiej – spowoduje wygenerowanie na niej ruchu, jeżeli użytkownicy będą te linki klikać.

Wielokanałowy przekaz

Influencerzy często działają wielotorowo, zatem pozwalają dotrzeć do użytkowników różnych platform – Facebooka, Instagrama, Tik Toka, Snapchata itp. Przed podjęciem współpracy warto się zainteresować, z jakich kanałów influencer korzysta najchętniej i czy są one odpowiednie z punktu widzenia strategii marketingowej naszej firmy.

Zaangażowanie odbiorców

Poprzez swoją osobowość lub wizerunek eksperta influencerzy potrafią świetnie zaangażować odbiorców. Istotną strategią jest tutaj storytelling – zazwyczaj opowiadają oni osobistą historię związaną z produktem. Odnoszą się więc do emocji użytkowników zamiast zanudzać ich statystykami dotyczącymi na przykład efektywności produktu.

Wady influencer marketingu

Jako że influencer to osoba zatrudniona przez nas „z zewnątrz”, nie do końca możemy ją kontrolować. Zdecydowanie nie mamy wpływu na to, jaki wizerunek zdecyduje się prezentować w mediach, jakie akcje czy poglądy wspierać. Może się okazać, że, w pewnych obszarach, wystąpi dysonans pomiędzy wizerunkiem influencera a wartościami naszej marki. Może to skutkować niestety utratą części klientów.

Jak znaleźć odpowiedniego influencera?

Szukanie właściwego influencera będzie się wiązało ze śledzeniem różnych kanałów przekazu i wyłuskiwaniem stamtąd ludzi, którzy mają coś ważnego do powiedzenia na interesujący nas temat.

Trzeba być zatem na bieżąco z tym, co się dzieje w mediach społecznościowych i pamiętać, że każdy kanał ma określoną specyfikę działania.

Ogólnie rzecz biorąc mamy do wyboru zaangażowanie do współpracy wielu „małych” influencerów, albo jednego czy dwóch „gigantów”. Pierwsza strategia jest skuteczniejsza z punktu widzenia sprzedażowego i zasięgowego. Zwykle mniejsze grupy odbiorców wykazują większe zainteresowanie publikowanymi przez autora treściami. Skuteczniej również przebiega w nich komunikacja i łatwiej zauważyć, kiedy przekaz źle funkcjonuje i, ewentualnie, zmodyfikować go.

Z reguły celebryci chętnie angażują się w płatne kampanie, co może nieco obniżać ich skuteczność, gdyż na odbiorcach nie robi to już takiego wrażenia. Są za to w stanie docierać do zdecydowanie większych grup internautów.

Ponadto warto zwrócić uwagę na to, by dany influencer jest związany z Twoją branżą, dzięki czemu lepiej wdroży odpowiednie techniki promocji. Powinien również reprezentować te same wartości, co Twoja marka – buduje to autentyczność, bez której trudno zdobyć zaufanie klientów.

Aby więc współpraca z influencerem przebiegała jak najlepiej, musisz dobrze przeanalizować jego profil i zasięgi, a przy tym zbadać rynek, swoją grupę docelową oraz cele, które chcesz osiągnąć. Pamiętaj jednak przede wszystkim, by dbać o własne interesy – zadaniem influencera jest dostarczenie konkretnej usługi z zakresu marketingu. Jasno określaj więc swoje oczekiwania i podejdź do współpracy profesjonalnie.

Ile kosztuje współpraca z influencerem?

Mamy do dyspozycji kilka metod rozliczania się z influencerem. Pierwszą jest, oczywiście, wynagrodzenie pieniężne. Ponadto może to być program partnerski lub wymiana barterowa. Zdecydowanie współpraca ze sławnymi influencerami jest najbardziej kosztowna – do podstawowej wypłaty dochodzą koszty prowadzenia kampanii, która zwykle ma znaczny zasięg.

Z tego powodu z usług celebrytów korzystają zwykle największe firmy dysponujące pokaźnym budżetem. W przypadku małych influencerów czasem wystarczy, w zamian za opinię, dostarczyć egzemplarz swojego produktu. Wobec powyższego trudno precyzyjnie określić wynagrodzenie influencera, gdyż jest ono ustalane indywidualnie.

Jak zmierzyć efekty współpracy z influencerem?

Ocena skuteczności naszych działań we współpracy z influencerem jest o tyle istotna, że pozwoli określić, które z nich przynoszą oczekiwany skutek, a które są bezcelowe. Dzięki zmierzeniu efektów choćby za pomocą Google Analytics, możemy skupić się tylko na tych strategiach skutecznych, a zrezygnować z tych, które nic nie wnoszą.

Podsumowanie

  • Jako że influencer marketing odznacza się dużą skutecznością, jest coraz popularniejszą formą docierania do klientów.
  • Warto się na niego zdecydować, wziąwszy oczywiście pod uwagę cele, strategię marketingową i budżet swojej firmy.
  • Jeżeli precyzyjnie zaplanujemy taką współpracę, z pewnością przyniesie ona naszej firmie szereg korzyści biznesowych i wizerunkowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Kasperek

Aleksandra jest filologiem, lubi uczyć się języków obcych. Fascynuje ją to, jak język, którym się posługujemy, kreuje otaczającą nas rzeczywistość. Uwielbia czytać i oczywiście – pisać. Jej największą pasją jest jeździectwo, któremu poświęca większość wolnego czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu