Influencer marketing – co to jest i jakie daje korzyści?

Spis Treści:

Współcześnie, mamy do wyboru mnóstwo różnych towarów, podobnie wyglądających i w porównywalnych cenach. Co więcej, zalewa nas mnogość reklam – oczywiście, firmy chcą jak najlepiej wypromować swój produkt, gdyż zależy im na wysokiej sprzedaży. Jak zatem zachęcić klientów, aby sięgnęli akurat po nasz produkt? Jak możemy wpłynąć na ich zakupową decyzję? Z pomocą może przyjść nam właśnie influencer marketing.

Na czym polega influencer marketing?

Wiadomo, że jeżeli chcemy kupić, przykładowo, tusz do rzęs, chętniej sięgniemy po taki, który przetestowała i chwali nasza siostra czy przyjaciółka. Zyskamy dobry produkt i nie będziemy musiały same testować setek tuszy dostępnych w drogeriach. Podobny efekt osiągają firmy, które decydują się na skorzystanie z mocy infulencerów.

Influencer marketing jest odpowiedzią na potrzebę uzyskania rekomendacji towarów od wiarygodnych osób. Pochodzi od słowa „influence”, czyli „wpływ” i polega na angażowaniu do kampanii reklamowych ekspertów, którzy znają się na danej tematyce i wykorzystaniu ich wpływu na decyzje zakupowe innych ludzi.

Kto może zostać influencerem?

Z całą pewnością, influencer to osoba aktywna w mediach społecznościowych – prowadząca blog, vlog, lub kanał. Zasadniczo, istnieją dwie grupy influencerów:

  • celebryci – mający szerokie grono obserwujących na różnych kanałach; zdolni docierać do dużych grup odbiorców. Zdarza się, że są specjalistami w danej tematyce, a czasem to po prostu znane nazwiska, które potrafią przyciągnąć ludzi swoją charyzmą;
  • zwykli internauci – mogą mieć trochę mniejsze grono followersów, ale są uważani za ekspertów w swojej dziedzinie, gdyż zbudowali wiarygodność, sukcesywnie zamieszczając wartościowe treści. Ich opinia często uważana jest za obiektywną – odbiorcy wierzą, że nie rekomendują oni produktu ze względu wyłącznie na zysk finansowy, ale, przede wszystkim, na jego wartość i użyteczność. W opinii odbiorców patrzą oni z perspektywy klienta, a nie przedsiębiorstwa.

Czy warto zatrudnić influencera? – zalety i wady współpracy

Jako że większość z nas spędza w Internecie dużo czasu, bardzo często robiąc tam zakupy, naturalne staje się również szukanie tam rekomendacji poszczególnych produktów lub usług. Jakie korzyści możemy zatem odnieść z zaangażowania influencera do promocji naszego produktu? I czy, ewentualnie, możemy na tym stracić?

Zalety współpracy z influencerem

Wiadomo, że w życiu, relacje – także te biznesowe – nie zawsze układają się idealnie. Jeśli jednak mielibyśmy wyobrazić sobie wzorcową współpracę z influencerem, miałaby ona następujące cechy:

  • precyzyjne dotarcie do wybranej grupy docelowej – kanały influencerów obserwują z reguły ludzie zainteresowani danym tematem. Dzięki temu nie tracimy czasu na „przesiewanie” odbiorców, a nasza grupa docelowa znajduje się sama;
  • skuteczność przekazu – ta forma marketingu jest o wiele bardziej efektywna od tradycyjnej reklamy, gdyż jest interaktywna – następuje nawiązanie relacji pomiędzy influencerem a odbiorcą;
  • dostarczenie treści wysokiej jakości – jeżeli „nasz” influencer jest ekspertem w danej branży, jego merytoryczne teksty podniosą naszą pozycję w Google i pomogą w budowaniu eksperckiego wizerunku naszej marki;
  • pozytywny wpływ na SEO i zwiększenie ruchu na stronie – jeśli influencer zamieści w swoich materiałach przykładowo linki do witryny naszego sklepu internetowego to, z jednej strony, poprawi jej pozycjonowanie, a z drugiej – spowoduje wygenerowanie na niej ruchu, jeżeli użytkownicy będą te linki klikać;
  • wielokanałowy przekaz – influencerzy często działają wielotorowo, zatem pozwalają dotrzeć do użytkowników różnych platform – Facebooka, Instagrama, Tik Toka, Snapchata itp. Swoją drogą, przed podjęciem współpracy, warto się zainteresować, z jakich kanałów influencer korzysta najchętniej i czy są one odpowiednie z punktu widzenia strategii marketingowej naszej firmy;
  • zaangażowanie odbiorców – poprzez swoją osobowość lub wizerunek eksperta, influencerzy potrafią świetnie zaangażować odbiorców. Istotną strategią jest tutaj storytelling – zazwyczaj opowiadają oni osobistą historię związaną z produktem, odnosząc się do emocji użytkowników, zamiast zanudzać ich statystykami dotyczącymi, na przykład, efektywności produktu.

Czy współpraca z influencerem ma jakieś wady?

Jako że influencer to osoba zatrudniona przez nas „z zewnątrz”, nie do końca możemy ją kontrolować. Zdecydowanie nie mamy wpływu na to, jaki wizerunek zdecyduje się prezentować w mediach, jakie akcje czy poglądy wspierać. Może się okazać, że, w pewnych obszarach, wystąpi dysonans pomiędzy wizerunkiem influencera a wartościami naszej marki. Może to skutkować, niestety, utratą części klientów.

Jak znaleźć odpowiedniego influencera?

Szukanie właściwego influencera będzie się wiązało ze śledzeniem różnych kanałów przekazu i wyłuskiwaniem stamtąd ludzi, którzy mają coś ważnego do powiedzenia na interesujący nas temat.

Trzeba być zatem na bieżąco z tym, co się dzieje w mediach społecznościowych i pamiętać, że każdy kanał ma określoną specyfikę działania.

Ogólnie rzecz biorąc, mamy do wyboru zaangażowanie do współpracy wielu „małych” influencerów, albo jednego czy dwóch „gigantów”. Pierwsza strategia jest skuteczniejsza z punktu widzenia sprzedażowego i zasięgowego. Zwykle, mniejsze grupy odbiorców wykazują większe zainteresowanie publikowanymi przez autora treściami. Skuteczniej również przebiega w nich komunikacja i łatwiej zauważyć, kiedy przekaz źle funkcjonuje i, ewentualnie, zmodyfikować go.

Z reguły, celebryci chętnie angażują się w płatne kampanie, co może nieco obniżać ich skuteczność, gdyż na odbiorcach nie robi to już takiego wrażenia. Są za to w stanie docierać do zdecydowanie większych grup internautów.

Ile kosztuje współpraca z influencerem?

Mamy do dyspozycji kilka metod rozliczania się z influencerem. Pierwszą jest, oczywiście, wynagrodzenie pieniężne. Ponadto, może to być program partnerski lub wymiana barterowa. Zdecydowanie, współpraca ze sławnymi influencerami jest najbardziej kosztowna – do podstawowej wypłaty dochodzą koszty prowadzenia kampanii, która zwykle ma znaczny zasięg.

Z tego powodu, z usług celebrytów korzystają zwykle największe firmy, dysponujące pokaźnym budżetem. W przypadku małych influencerów czasem wystarczy, w zamian za opinię, dostarczyć egzemplarz swojego produktu. Wobec powyższego trudno precyzyjnie określić wynagrodzenie influencera, gdyż jest ono ustalane indywidualnie.

Jak zmierzyć efekty współpracy z influencerem?

Ocena skuteczności naszych działań we współpracy z influencerem jest o tyle istotna, że pozwoli określić, które z nich przynoszą oczekiwany skutek, a które są bezcelowe. Dzięki zmierzeniu efektów choćby za pomocą Google Analytics, możemy skupić się tylko na tych strategiach skutecznych, a zrezygnować z tych, które nic nie wnoszą.

Podsumowanie:

  • Jako że influencer marketing odznacza się dużą skutecznością, jest coraz popularniejszą formą docierania do klientów.
  • Warto się na niego zdecydować, wziąwszy oczywiście pod uwagę cele, strategię marketingową i budżet swojej firmy.
  • Jeżeli precyzyjnie zaplanujemy taką współpracę, z pewnością przyniesie ona naszej firmie szereg korzyści biznesowych i wizerunkowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Kasperek

Aleksandra jest filologiem, lubi uczyć się języków obcych. Fascynuje ją to, jak język, którym się posługujemy, kreuje otaczającą nas rzeczywistość. Uwielbia czytać i oczywiście – pisać. Jej największą pasją jest jeździectwo, któremu poświęca większość wolnego czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy