Jak napisać BIO? Czym jest biogram zawodowy?
Notatka konferencyjna, notka prasowa czy krótkie podsumowanie działalności w mediach społecznościowych – to nie zawsze wystarczy. Możesz prowadzić skuteczną reklamę swojego profilu dzięki biogramowi zawodowemu. Jak napisać bio, aby chętnie „się czytało i klikało”? Sprawdź, czym jest biogram i jak stworzyć własny opis, który może podnieść sprzedaż.
Co to jest bio?
Biogram zawodowy, w skrócie „bio”, to krótka notka zawierająca najważniejsze informacje o Tobie i Twojej działalności.
Umiejętnie przygotowany opis jest w stanie zachęcić odbiorców do polubienia czy śledzenia Twojego konta, a z czasem skłonić do zakupu oferowanego przez Ciebie produktu bądź usługi. Biogramu używa się także podczas konferencji, gdy trzeba przedstawić uczestnikom kolejnego prelegenta. Często bio znajduje się także pod artykułami Twojego autorstwa, np. w czasopismach branżowych.
Zadaniem biogramu jest przedstawienie Cię w kilku słowach lub zdaniach. To Twoja wizytówka w sieci, dzięki której dotrzesz do swoich przyszłych klientów.
Z czego składa się bio?
Biogram to nie tylko słowa. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, warto poznać podstawy tworzenia takiej notki. Na jej całość składa się kilka elementów, takich jak:
- zdjęcie – powinno przedstawiać Ciebie, a nie logo czy przypadkową postać. Fotka dobrej jakości i z widoczną twarzą wzbudza większe zaufanie niż literki;
- profesjonalny opis – omówimy go szerzej w dalszej części artykułu;
- link np. do Twojej strony – choć popularny Instagram jest miejscem stworzonym do „sprzedawania oczami”, to jednak nie wspiera promowania czegokolwiek poza platformą. Bio jest jednym z niewielu miejsc, gdzie możesz zareklamować swoją stronę za pośrednictwem aktywnego linku;
- hasztagi (kojarzone z Twoją marką osobistą) – zawsze umieszczaj hasztagi, które bezpośrednio łączą się z Twoim profilem. Biogram to nie miejsce na wprowadzanie popularnych znaczników, które mogą błyskawicznie przenieść potencjalnego klienta w zupełnie inne miejsce. W ten sposób odbiorca szybko o Tobie zapomni i raczej już nie wróci na Twoje konto;
- InstaStories (gdy braknie miejsca na opis) – w Stories możesz umieścić ważne posty, które są zawsze widoczne jako pierwsze pod Twoim opisem. Wyróżnione relacje będą wyświetlać się jako główne, dlatego wybieraj je w sposób przemyślany – to także Twoja wizytówka.
Przeczytaj również
Długość biogramu
Długość Twojego opisu będzie zależeć od tego, dla jakiej platformy chcesz go przygotować. Notkę możesz opracować w trzech wersjach:
- krótkie bio – umieszczane jest najczęściej w mediach społecznościowych typu Instagram, Twitter, Pinterest, Facebook. „Krótkie” oznacza około 150 znaków. To dość mało, dlatego w tym miejscu podajesz kwintesencję swojej działalności. Podkreśl to, co faktycznie robisz, mniej skupiając się na funkcji, jaką pełnisz. W krótkim opisie umieść: imię i nazwisko, Twoją obecną rolę, cel zawodowy oraz największe osiągnięcie.
- bio średniej długości – dobrze sprawdza się w publikacjach i np. na LinkedIn. Tutaj opis bardziej przypomina CV. Zastanów się, co możesz zaoferować, co powinien o Tobie wiedzieć przyszły partner biznesowy czy przełożony. W średnim opisie umieść: imię i nazwisko, obecną rolę albo slogan, z którym jesteś lub będziesz kojarzony, Twoją firmę/markę osobistą, aspiracje i dążenia, największe osiągnięcia, a na koniec wisienkę na torcie – „to coś”, co Cię wyróżnia.
- długie bio – jego potencjał możesz wykorzystać na swojej stronie internetowej w zakładce „O mnie”. Forma przedstawienia się w tym miejscu także nie należy do prostych, choć w praktyce nie masz ograniczeń znaków. Zastanów się jednak, czy ktoś będzie chciał czytać tę ścianę tekstu, skoro równie dobrze może przejrzeć Twoje CV?
Jak napisać bio?
Bio, które będzie profesjonalne, a jednocześnie umożliwi jego powielanie bez tworzenia za każdym razem opisu od podstaw, to wbrew pozorom nie takie proste zadanie. Najlepiej postawić na stworzenie ogólnej notatki, którą w zależności od potrzeb będziesz w stanie dowolnie modyfikować.
Oto lista zasad, których warto przestrzegać, jeśli zastanawiasz się, jak napisać bio, by zyskało status profesjonalnego:
- Przedstaw się imieniem i nazwiskiem. Nie posługuj się pseudonimami czy samą nazwą firmy.
- Zaprezentuj odbiorcy swoją firmę albo markę osobistą. Imię i nazwisko to jedno, ale trzeba także promować swój biznes.
- Napisz, czym się zajmujesz, jaką funkcję teraz pełnisz albo jakie było Twoje dotychczasowe zajęcie (powołuj się na ukończone studia kierunkowe, kursy i doświadczenie).
- Przedstaw odrobinę prywaty: co robisz, gdy nie pracujesz, czym się zajmujesz w wolnej chwili, co Cię pasjonuje. Jesteś nie tylko przedsiębiorcą.
- Opisz Twoje cele, aspiracje i dążenia. Napisz, na czym Ci zależy, gdzie widzisz siebie za kilka lat i co chcesz osiągnąć.
- Podaj dane kontaktowe: e-mail, telefon albo adres strony. W ten sposób można bezproblemowo znaleźć Twój biznes i skontaktować się z Tobą. Wskaż adres, jeśli prowadzisz działalność stacjonarną.
- Pisz w pierwszej lub trzeciej osobie, w zależności od charakteru biogramu. Na portalach przedstaw się, jakbyś prezentował coś przed publiką – tutaj stosuj odmianę przez pierwszą osobę. Przy notkach do prasy lub pod artykułem możesz stosować odmianę w trzeciej osobie.
Podsumowanie
- Bio (biogram) stanowi Twoją wirtualną wizytówkę. Składa się z opisu, zdjęcia, danych kontaktowych, może zawierać linki i hasztagi.
- Tworząc opis, pisz zwięźle, nie musisz przepisywać dokładnie swojego życiorysu – od tego jest CV.
- Sporządź uniwersalną notatkę, dzięki której będziesz w stanie stworzyć różne bio dla różnych mediów. Uzyskasz w ten sposób spójny obraz.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz