Narzędzia AI do pisania tekstu – w czym mogą pomóc?
Sztuczna inteligencja znajduje coraz więcej zastosowań we współczesnym świecie. Dzięki dostarczanej wiedzy stale zwiększa swoje możliwości. Często mówi się o generatorach tekstów i rozważa się ich wpływ na branżę content writingową. Czym są te narzędzia, na czym się opierają i czy warto z nich skorzystać? Postanowiliśmy się temu bliżej przyjrzeć.
Czym są narzędzia AI tworzące treść?
Narzędzia do pisania tekstów nie istniałyby bez tak zwanej sztucznej inteligencji. Co kryje się pod tym określeniem?
Sztuczna inteligencja, SI (ang. artificial intelligence, AI) to zbiór modeli matematycznych i algorytmów, których celem jest samodzielne rozwiązywanie problemów w sposób zbliżony do działania ludzkiego mózgu.
Podstawami funkcjonowania sztucznej inteligencji są: dostęp do dużej liczby danych, algorytmy działania oraz środowisko (sztuczne sieci neuronowe).
Mimo że pojęcie sztucznej inteligencji jest znane od lat 50. XX wieku, dopiero od niedawna znajduje praktyczne zastosowanie. Kiedy firma OpenAI udostępniła pod koniec 2022 roku swój model lingwistyczny, ChatGPT, cały świat przekonał się o wielkim potencjale tego narzędzia.
Jedną z jego właściwości okazało się generowanie treści na podstawie opisu dostarczonego przez użytkownika w bardzo krótkim czasie. Od tego czasu liczba generatorów tekstu znacznie się zwiększyła. Na czym one się opierają?
Jak działają generatory tekstu oparte na sztucznej inteligencji?
Współczesna sztuczna inteligencja opiera się na kilku modelach. Generatory tekstu korzystają najczęściej z jednej z technologii AI: przetwarzania języka naturalnego (ang. NLP – Natural Language Processing) oraz złożonych algorytmów.
Do stworzenia treści potrzebują zarówno polecenia użytkownika (tzw. promptu), jak i dostępu do dużej liczby danych, w oparciu o które tworzą propozycję tekstu.
Najczęściej wykorzystywane zadania w ramach NLP to:
- rozpoznawanie jednostek nazwanych (NER) – przypisuje słowa do określonych kategorii;
- znakowanie części mowy – na podstawie kontekstu określa funkcję danego słowa w zdaniu;
- ujednoznacznienie słowa – czyli wybór właściwego znaczenia danego słowa lub wyrażenia spośród wielu dostępnych możliwości;
- rozumienie języka naturalnego (NLU) – to część NLP, która koncentruje się na analizie znaczenia wyrazów, wyrażeń lub zdań;
- sentyment wypowiedzi – odpowiada za prawidłowe zabarwienie emocjonalne danego fragmentu tekstu i odwzorowanie go w swoich wypowiedziach.
Przeczytaj również
Przykładowe narzędzia AI do generowania tekstu
Obecnie w sieci można znaleźć dziesiątki aplikacji do tworzenia tekstu opartych na sztucznej inteligencji. Większość z nich posiada darmowe wersje próbne, które pozwalają sprawdzić ich działanie. W tym artykule przedstawimy kilka z nich:
- Chat GPT,
- ClickUp,
- Copy.ai.
Chat GPT
Chat GPT jest najpopularniejszym generatorem tekstu w Internecie. Jego największa zaleta to darmowy dostęp dla każdego użytkownika.
Kiedy to narzędzie zadebiutowało na rynku, zastanawiano się, czy jest w stanie zastąpić wyszukiwarki, takie jak Google. Chat GPT ma jednak wiele wad, o których warto wiedzieć przed rozpoczęciem pracy z nim. Wśród nich są:
- opieranie się na języku angielskim, co rzutuje na jakość treści pisanych w języku polskim;
- ograniczone możliwości w zakresie korekty tekstów;
- korzystanie z przestarzałych baz danych;
- ryzyko użycia fałszywych informacji.
Aby rozpocząć korzystanie z Chat GPT, należy wejść na stronę https://chatgpt.com/ i założyć darmowe konto:
Następnie należy wpisać w wyznaczone pole informacje, na podstawie których Chat GPT ma wygenerować treść.
Mimo że Chat GPT nie zastąpi unikalnych treści napisanych przez człowieka, z powodzeniem sprawdzi się jako wsparcie w tym procesie. Przykładowo wygeneruje własne propozycje słów kluczowych, od których można zacząć proces tworzenia własnej treści czy kampanii reklamowej.
ClickUp
ClickUp to platforma o szerokich możliwościach. Łączy w sobie wiele funkcjonalności, znanych m.in. z narzędzi do zarządzania projektami, takich jak Asana czy Trello. Jedną z możliwości jest generator tekstu AI pod nazwą ClickUp AI.
Aby skorzystać z tego narzędzia, należy wejść na stronę https://app.clickup.com/ i wybrać przycisk Try for Free.
Na stronie głównej należy wybrać przycisk „Ask AI” i podać rodzaj tekstu do wygenerowania.
Zaletą tego narzędzia jest obsługa treści w języku polskim. Przykładowo, komenda „Napisz mi posta na Facebooka” wygenerowała treść posta na Facebooka w naszym języku:
Oprócz darmowego planu ClickUp oferuje kilka płatnych opcji w rozliczeniu miesięcznym i rocznym:
- Unlimited – w cenie 7 $ za miesiąc (przy rozliczeniu rocznym) i 10 $ za miesiąc (przy rozliczeniu miesięcznym);
- Business – za 12 $ za miesiąc (przy rozliczeniu rocznym) lub 19 $ za miesiąc (przy rozliczeniu miesięcznym);
- Business Plus – za 19 $ za miesiąc (przy rozliczeniu rocznym) lub 29 $ za miesiąc (przy rozliczeniu miesięcznym);
- Enterprise – wyceniany w obu wariantach indywidualnie, przy minimum 15 kontach.
Tak wygląda cennik przy wariancie miesięcznym:
Tak rozkładają się koszty przy wyborze wariantu rocznego:
Podstawową wadą tej aplikacji jest konieczność dokupienia narzędzia AI do każdego z planów w cenie 5 $ za miesiąc. Jeśli potrzebujesz programu wielofunkcyjnego, być może warto rozważyć skorzystanie z płatnego planu. W przeciwnym razie najlepszym rozwiązaniem może okazać się… inny generator.
Copy.ai
Kolejnym z wielu rozwiązań jest copy.ai. Podobnie jak większość narzędzi tego typu posiada możliwość darmowego wypróbowania go po założeniu konta. Wystarczy wejść na stronę copy.ai, wybrać przycisk Try for free i założyć darmowe konto.
Zaletą tego narzędzia jest szeroki wachlarz możliwości, który sprawdzi się w branży marketingowej. Copy.ai oferuje nie tylko czat, który generuje treści, ale pozwala też dostosować język contentu do brzmienia danej marki czy zobaczyć przykładowe, wygenerowane wcześniej odpowiedzi.
Dla poszukujących inspiracji copy.ai ma wbudowane różne scenariusze użycia w takich dziedzinach, jak influencer marketing, SEO, płatne reklamy, e-mail marketing czy sprzedaż. Jest to tak zwany workflow, który oferuje gotowe szablony do wykorzystania w marketingu i sprzedaży.
Copy.ai daje możliwość zapisywania ich w bibliotece do późniejszego wykorzystania. Dzięki nim:
- wygenerujesz FAQ z dowolnej treści;
- stworzysz gotowe opisy i nagłówki do Google Ads;
- przygotujesz e-mail zapraszający na dowolne wydarzenie;
- sformatujesz dowolny dokument pod informację prasową;
- otrzymasz gotowy szkic treści na bloga do redakcji i dopracowania.
Copy.ai oferuje trzy plany dla swoich użytkowników:
- Free – pozwala wygenerować maksymalnie 2000 słów na czacie, korzysta
z Chatu GPT w wersji 3.5 i daje dostęp do bazy copy.ai oraz tak zwanego brand voice. Nie wymaga wpisywania danych karty kredytowej. - Starter – w rozliczeniu miesięcznym kosztuje 49 $, a w rocznym 36 $ za miesiąc. W zamian jego użytkownicy otrzymują: nielimitowaną liczbę słów w czacie, nielimitowaną liczbę szablonów, dostęp do najnowszych dużych modeli językowych (LLM) oraz członkostwo w prywatnej społeczności.
- Advanced – w rozliczeniu miesięcznym kosztuje 249 $, a w rocznym 186 $. W tej cenie jest dostęp do 5 kont. Plan Advanced, poza wszystkimi funkcjonalnościami planu Starter, oferuje do 2000 automatyzacji miesięcznie, ponad 15 szablonów marketingowych i sprzedażowych oraz dostęp do kreatora automatyzacji.
Poniżej przedstawiamy miesięczny wariant rozliczeń:
Tak prezentuje się cennik w ujęciu rocznym:
Wadą tego narzędzia jest wysoka cena płatnych planów w porównaniu z innym generatorami tekstu. Dla mniej wymagających zawsze pozostaje jednak bezterminowe, darmowe konto, które pozwala wypróbować część opcji.
Czy warto korzystać z narzędzi AI?
Jak widać, generatory tekstu mają swoje mocne i słabe strony. Czy mogą się przydać w codziennej pracy copywritera? Z pewnością tak. Znajomość narzędzi AI do pisania tekstów coraz częściej pojawia się na liście oczekiwanych umiejętności, na przykład w ofertach pracy. O czym należy jednak pamiętać?
Unikalność
Generatory tekstu nie zastąpią unikalnej treści. W przeciwieństwie do człowieka sztuczna inteligencja posiada ograniczone możliwości przetwarzania języka. O ile bez problemu poradzi sobie z wygenerowaniem opisów, nagłówków czy słów kluczowych, o tyle bardziej skomplikowane formy wymagają sprawdzenia przed publikacją.
Limitowana baza wiedzy
Sztuczna inteligencja dysponuje wielką, ale ograniczoną wiedzą. Przykładowo, baza wiedzy popularnego Chat GPT kończy się na 2021 roku. To sprawia, że z każdym rokiem jego wiedza staje się coraz mniej aktualna.
Trudności z weryfikacją wiedzy
Narzędzia AI nie potrafią odróżniać informacji prawdziwych od fałszywych. Mają również tendencję do wymyślania odpowiedzi, jeśli jej nie znają. Dlatego każdą informację przekazaną przez SI należy sprawdzić w innym, aktualnym źródle.
Narzędzia wykrywające tekst napisany przez AI
Istnieje równie wiele narzędzi do wykrywania tekstu napisanego przez AI. Zauważają one pewne prawidłowości w próbce tekstu i na tej podstawie określają stopień unikalności tekstu. Przykładowymi dekoderami są: Quillbot, Scribbr czy ZeroGPT.
Schematyczność odpowiedzi
Podstawowym językiem generatorów tekstu jest język angielski. Mimo że narzędzie AI potrafi odpowiedzieć na pytanie zadane w innym języku, to będzie opierać się na konstrukcjach używanych w języku angielskim. Sprawia to, że generowana treść staje się schematyczna.
Podsumowanie
- Sztuczna inteligencja jest programem komputerowym, który w określonych warunkach może automatycznie wykonywać różne zadania.
- Istniejące generatory tekstu opierają się przede wszystkim na przetwarzaniu języka naturalnego (NLP), w ramach którego analizują i tworzą teksty zgodnie z potrzebami użytkownika.
- Najpopularniejszym, prostym narzędziem do generowania tekstu jest darmowy Chat GPT od OpenAI.
- Treści wygenerowane przez AI nie zastąpią tych tworzonych przez content writerów.
- Przykładowe narzędzia do wykrywania tekstów napisanych przez AI to: Quillbot, Scribbr, czy ZeroGPT.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz