Neologizmy – czym są i jak wykorzystać je w copywritingu?

Spis Treści:

W każdą dziedzinę życia po pewnym czasie wkrada się rutyna. Tak dzieje się również w copywritingu: po wielu przyjętych zleceniach, napisanych tekstach coraz trudniej odnaleźć w sobie kreatywność. Czujesz, że czasem Twoim tekstom brakuje polotu? Poznaj neologizmy i sprawdź, czy dzięki nim tworzone przez Ciebie treści zyskają powiew świeżości!

Czym są neologizmy?

Neologizmy to nowe wyrazy czy też zwroty powstałe w jakimś języku.

Pamiętaj, że są one tworzone zgodnie z zasadami słowotwórstwa danego języka. Wówczas mamy do czynienia z neologizmami słowotwórczymi.

Bywa również tak, że choć jakieś słowo w danym języku funkcjonuje, z jakichś względów zyskuje nowe znaczenie, staje się zatem neologizmem semantycznym.

Natomiast gdy powstanie związek frazeologiczny, czyli zestawienie wyrazów mające znaczenie metaforyczne, nazwiemy go neologizmem frazeologicznym.

Nie zapominaj, że neologizm zaadaptowany do języka ogólnego przestaje być neologizmem. Warto również wiedzieć, że neologizmy są poprawne, o ile zostały utworzone poprawnie, czyli zgodnie z zasadami słowotwórstwa danego języka, oraz nie sprawiają trudności artykulacyjnych.

Jak i dlaczego powstają neologizmy?

Nowe elementy języka najczęściej są generowane w sposób naturalny, na przykład pojawia się nowy przedmiot i konieczne jest nazwanie go.

Niejednokrotnie powstają zupełnie spontanicznie w swobodnych wypowiedziach, gdy brakuje nam słowa. Czasem ich pierwsze użycie to zwykłe przejęzyczenie, które następie bywa utrwalane przez otoczenie.

W naszym języku występują również neologizmy artystyczne, tworzone przez poetów czy pisarzy na potrzeby utworu literackiego. Co więcej, z neologizmami spotykamy się również w reklamach. Mimo że zazwyczaj nie jesteśmy tego świadomi, neologizmów używamy każdego dnia. Często używają ich również dzieci, które dopiero uczą się mówić.

Te innowacje językowe bardzo często wypełniają lukę leksykalną bądź spełniają funkcję estetyczną, skłaniają do refleksji lub zaskakują odbiorcę. Mogą być również przejawem zabawy językiem.

Neologizmy występujące w polszczyźnie

W języku polskim neologizmy pojawiają się niemal każdego dnia. Najczęściej tworzone są w polszczyźnie mówionej, w związku z tym, że są one spontaniczną reakcją na coś. Poniżej wymieniliśmy przykłady neologizmów literackich, stosowanych w języku użytkowym oraz przeanalizowaliśmy posługiwanie się innowacją językową w reklamie.

Przykłady neologizmów literackich

Wielu polskich poetów na potrzeby swoich tekstów tworzy nowe słowa, które często zaskakują lub bawią albo krótko ujmują znaczenie wyrażane wcześniej kilkoma wyrazami. Prawdziwą kopalnią neologizmów jest twórczość Bolesława Leśmiana, która sama w sobie jest mocno zaskakująca i tajemnicza.

Przykład:

U tego twórcy zatem spotykamy się z takimi wyrazami, jak:

  • zanieistnieć,
  • Dusiołek,
  • bezświat,
  • kostropaty,
  • rozemknione,
  • złachmaniałe,
  • czerwieniata.

Neologizmy występują również bardzo licznie w twórczości Cypriana Kamila Norwida (wystarczy wspomnieć choćby bez-tęskotę i bez-myślenie) czy Stanisława Lema, który tworząc nowe światy w literaturze science fiction, potrzebował te byty jakoś nazwać.

Przykład:

Stąd pojawiają się takie nowe słowa, jak:

  • elektrowid,
  • elektryna,
  • cyberaki,
  • patrobon,
  • konsyliarz.

Natomiast u Mirona Białoszewskiego przeczytamy między innymi o: mironczarni, wypuklejszości, koszajcu czy raniunio.

Neologizmy w języku użytkowym

Obecnie w języku polskim jest silna tendencja, by dla nazw zawodów wykonywanych przez kobiety tworzyć formy żeńskie.

  • Psycholożka czy dziekana zanim zostały rozpowszechnione, były neologizmami.
  • Lambadziara to neologizm powstały na określenie kobiety, która lubi imprezować, niestosownie się ubierać i zachowywać.
  • A urlop tacierzyński to innowacja słowotwórcza mająca opisywać sytuację, gdy ojciec po urodzeniu się dziecka sprawuje nad nim stałą opiekę, podczas gdy matka wraca do pracy.
  • Młodzież czasem mówi o mamadżerze, czyli mamie będącej równocześnie menedżerem swojego dziecka.
  • Zwyklak to neologizm określający kogoś przeciętnego, a tozależyzm to określenie postawy światopoglądowej poszukującej najlepszych moralnie rozwiązań w danej sytuacji.

Wymienione przez nas słowa w tym momencie trudno już uznać za neologizmy, gdyż się upowszechniły, a część z nich wygrała Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku prowadzony przez PWN.

Neologizmy w reklamie

Neologizmy w reklamach przede wszystkim mają zapadać w pamięć, dzięki czemu dana marka stanie się rozpoznawalna.

Innowacje słowotwórcze z pewnością wyróżnią produkt na tle innych. Ponadto zaskoczą lub rozbawią konsumenta, który z ciekawością sięgnie po reklamowane dobro.

Producenci reklam niejednokrotnie stosują neologizmy semantyczne, które nadają wyrazowi nowe znaczenie. Wykorzystują przy tym jego podobieństwo do innego derywatu, np. Fetuj z Mlekowitą. Warto też wspomnieć o miastoodpornym samochodzie, czasoumilaczach czy tambylcach.

Wykorzystanie neologizmów w copywritingu

Czy neologizmy przydadzą Ci się jako copywriterowi? Pomyśl, jak będzie wyglądał Twój tekst, gdy zastosujesz neologizmy na blogu specjalistycznym czy w artykule technicznym. Tutaj raczej nie są one wskazane, gdyż tekst powinien być napisany techolektem lub polszczyzną oficjalną. Jednak tworząc opisy produktów, hasła reklamowe, blog lifestylowy albo teksty na social media, możesz sobie pozwolić na więcej.

Neologizmy najlepiej wykorzystywać w nagłówkach, gdzie bardziej rzucają się w oczy i zapadają w pamięć. Dbaj jednak o to, by nie było ich zbyt wiele, a tekst był zrozumiały. Co zyskasz?
Przykujesz uwagę czytelnika, zachęcisz, by przeczytał cały tekst, zabijesz nudę, a także jako autor zapadniesz w pamięć. Co więcej, łatwiej skłonisz odbiorcę do określonego działania – czy to zainteresowania się konkretną marką, czy wzięcia udziału w jakimś wydarzeniu albo kupna produktu.

Bawiąc się językiem, uczynisz swój tekst bardziej przystępnym dla odbiorcy, lektura nie będzie już nudnym obowiązkiem, lecz przyjemnością, która w dodatku przyniesie wymierne efekty.

Podsumowanie

  • Neologizmy to nowo powstałe słowa stworzone zgodnie z regułami słowotwórstwa danego języka.
  • Nazywane innowacjami słowotwórczymi są stosowane zarówno w języku użytkowym, jak i w polszczyźnie książkowej.
  • W reklamie stosuje się neologizmy jako element gry językowej mającej zaskoczyć czy rozbawić odbiorcę.
  • Neologizmy dzielimy na: semantyczne, słowotwórcze i frazeologiczne. W momencie rozpowszechnienia się nowego słowa przestaje być ono neologizmem.
  • Jako copywriter możesz zastosować neologizmy między innymi w nagłówkach, czym przyciągniesz uwagę odbiorcy i uczynisz tekst przystępniejszym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Anna Czudecka-Wrona

Anna z zawodu jest polonistką, ukończyła także edytorstwo w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Słowo pisane jest jej pasją od najmłodszych lat, gdy tworzyła wiersze czy opowiadania. Do dziś pisze teksty literackie do szuflady. Zarówno jako copywriter, jak i czytelnik ceni sobie wartość merytoryczną oraz poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną. Prywatnie poziom endorfin podnosi jej chwila nad książką, dobra kawa czy rodzinna wyprawa. Z przyjemnością również gotuje, recytuje i śpiewa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu