Portfolio korektora – dlaczego warto je przygotować?

Spis Treści:

Chcesz pokazać się zleceniodawcy od jak najlepszej strony? Klient szuka osób, które specjalizują się w danej dziedzinie wiedzy? Jeśli starasz się o zlecenia, pamiętaj o przygotowaniu profesjonalnej wizytówki – portfolio korektora. Tutaj właśnie możesz pokazać swoje umiejętności i zainteresowania.

Portfolio korektora – jakie informacje w nim zamieścić?

W portfolio przedstawiasz swoje najważniejsze, najbardziej udane projekty bądź też takie, które chcesz skierować do konkretnego odbiorcy.

Portfolio korektora powinno zawierać poniższe elementy:

  • kilka słów o Tobie – kim jesteś, czym się zajmujesz, jaki jest Twój cel zawodowy. Tutaj możesz także wymienić zakończone kursy i szkolenia związane z korektą i redakcją tekstów, poprawnością językową, a także publikacje (np. blog z poradami językowymi);
  • dawne i obecne współprace oraz lista opracowanych publikacji – napisz, z jakimi firmami współpracujesz i podziel się tytułami lub linkami do skorygowanych prac;
  • fragmenty sprawdzonych tekstów – pokaż, jak wyglądał tekst wcześniej, a jak po Twojej interwencji, np. w trybie śledzenia zmian;
  • opinie klientów zadowolonych z Twojej pracy – poproś zleceniodawców o referencje i umieść je w swoim portfolio;
  • dane kontaktowe – nie tylko e-mail lub formularz kontaktowy, lecz także social media, które prowadzisz, jeśli są związane np. z poprawnością językową.

Oczywiście, portfolio na stronie internetowej przybierze inną strukturę – zakładek zatytułowanych np.:

  • „O mnie”,
  • „Współprace”,
  • „Opracowane publikacje”,
  • „Jak pracuję?”,
  • „Opinie klientów”,
  • „Kontakt”.

Pamiętaj, aby nawigacja między poszczególnymi segmentami Twojej strony była dla odbiorcy intuicyjna i czytelna.

Zgoda autorów i prawo autorskie

Warto pamiętać, że w przypadku powielania tekstów obowiązuje Cię ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jeśli chcesz umieścić opinie czy tekst, zawsze musisz najpierw spytać o zgodę ich autorów (a Twoich klientów), a w przypadku cytatu pamiętać o dokładnym wskazaniu, skąd pochodzi. Podajesz imię i nazwisko autora, tytuł publikacji, przy publikacjach książkowych – miejsce i datę wydania oraz stronę, z której bierzesz dany fragment, a w przypadku treści internetowych – nazwę strony internetowej, z której pochodzi tekst, oraz datę dostępu. Cytowane teksty nie mogą być długie, chyba że autor wyraził zgodę na wykorzystanie całości (np. krótkiego felietonu w gazecie codziennej, opisu kategorii w sklepie internetowym).

Jak może wyglądać portfolio korektora?

Portfolio korektora może przybrać formę PDF-a bądź strony internetowej.

Estetyczny plik z Twoimi pracami w formacie PDF łatwo zrobić w Canvie, natomiast w przygotowaniu strony pomogą Ci takie platformy jak Dribble, Behance czy WordPress.

Ile prac przygotować? A tym samym, ile stron powinno mieć portfolio? Jeśli przygotowujesz plik w formacie PDF, pamiętaj, aby nie znudzić czytelnika. Kilka, maksymalnie kilkanaście stron w zupełności wystarczy. Z kolei jeśli Twoim portfolio jest strona internetowa, dla przyszłego odbiory ważne jest, aby szybko się otwierała; nie może tym samym zawierać wielu ciężkich treści wizualnych. Najważniejsze, aby zapamiętać, żeby w portfolio zamieszczać najlepsze prace.

Jak pokazać sprawdzone teksty? Można dodać do nich link (jeśli są dostępne w Internecie), jednak istnieje ryzyko, że jakaś strona (np. fundacji, niewielkiego sklepu) przestanie istnieć. Dlatego dobrze się sprawdzą skany i zdjęcia. Swoje poprawki wskazuj, stosując tryb zaznaczania zmian lub komentarze w pliku PDF.

Bez względu na to, w jakiej formie przygotowujesz portfolio korektora, pamiętaj o warstwie wizualnej. Zdjęcia i grafiki w dobrej rozdzielczości, ujednolicony krój pisma, oszczędność i konsekwencja w stosowaniu wyróżnień (jak pogrubienie czy kursywa), przejrzystość tekstu z pewnością pomogą pracodawcy w lepszym odbiorze Twoich prac.

Warto wziąć pod uwagę, że niektóre skrzynki pocztowe uznają maile z adresami internetowymi jako niepotrzebny spam. Jeśli chcesz wysłać swoje portfolio drogą mailową, lepiej sprawdzi się przesłanie załącznika.

Portfolio a początkujący korektor

Czy warto robić portfolio, jeśli jesteś początkującym korektorem? Zdecydowanie tak. Każda publikacja uczy Cię czegoś nowego, a wkrótce może się okazać, że zebrane materiały otworzą Ci drzwi do wymarzonej pracy.

Inny sposób na pokazanie korektorskich możliwości to Twoje własne korekty, np. wykonywane podczas kursów korekty tekstu. A może Twoją wolontaryjną pomocą wobec zaprzyjaźnionej fundacji czy instytucji (np. przedszkola) było sprawdzanie plakatów lub postów na stronie? Umieść to w portfolio.

Możesz też wykonywać korekty na własny użytek. Z pewnością niejednokrotnie podczas przeglądania stron internetowych czy e-booków rzuciły ci się w oczy błędy interpunkcyjne czy składniowe. Być może trafiła ci się instrukcja gry planszowej tak źle napisana, że zawodnicy nie mogli jej rozpocząć? Potraktuj to jako zadanie z poprawności językowej, którego efekty również możesz pokazać w portfolio.

Portfolio korektora a aktualizacje

Kolejna ważna rzecz to aktualizacja. Nie tylko młody korektor powinien sprawdzać, co jest ostatnią publikacją w jego portfolio.

Nawet jeśli masz dużo zleceń, warto od czasu do czasu przejrzeć swoją prezentację czy stronę i dopisać brakujące pozycje. Jeśli ostatnia opracowywana przez Ciebie publikacja pochodzi z zeszłego roku – nic jeszcze straconego. Gorzej, jeśli ostatnia książka, o której piszesz w portfolio czy na stronie, pochodzi np. z 2018 roku. Klient może wtedy odnieść mylne wrażenie, że już nie pracujesz w zawodzie.

Portfolio korektora – czy nie wystarczy CV?

Składając dokumenty aplikacyjne, wysyłasz zwykle list motywacyjny i CV. Są jednak osoby, które prezentują przyszłemu pracodawcy portfolio – to m.in. architekci, ilustratorzy i graficy, programiści czy copywriterzy.

Skrótowo mówiąc: w liście wyjaśniasz, dlaczego interesuje Cię współpraca z danym pracodawcą, jakie umiejętności wniesiesz do nowej pracy. W curriculum vitae, które zwykle ma około 2 stron, przedstawiasz w sposób chronologiczny swoją drogę zawodową. Natomiast w portfolio nie powielasz informacji z CV, ale pokazujesz praktyczne umiejętności od jak najlepszej strony.

Wyobraź sobie sytuację, że aplikujesz na stanowisko korektora w wydawnictwie publikującym książki dla dzieci. W takim wypadku łatwiej będzie przygotować portfolio prezentujące Twoją współpracę z autorami książek dziecięcych, niż liczyć na to, że pracodawca wyłuska takie publikacje z Twojego obszernego CV. Podobnie jeśli starasz się o pracę w biurze tłumaczeń, a masz na swoim koncie korekty przekładów – portfolio prezentujące Twoje dokonania bardziej zainteresuje potencjalnego pracodawcę.

Podsumowanie

  • Portfolio to świetny dodatek do Twojego CV i listu motywacyjnego. Przedstawiasz w nim swoje najlepsze realizacje i pokazujesz umiejętności.
  • Zadbaj o estetykę i aktualizację twojego portfolio; pamiętaj również o aktualnych danych kontaktowych.
  • Przygotowując portfolio dla zleceniodawcy, zastanów się, jakie publikacje chcesz wyróżnić.
  • Przed zamieszczeniem tekstu lub opinii o Twojej pracy spytaj autora o zgodę na wykorzystanie jego słów.

Jesteś korektorem i szukasz nowych zawodowych wyzwań? Sprawdź naszą ofertę!

Korektor – praca zdalna

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Renata Czerwińska

Pierwsze słowa zapisała na drewnianej obudowie radia, ale potem na szczęście odkryła, że papier jest wygodniejszy. W liceum i na początku studiów polonistycznych pisała wiersze i przedstawienia a'la „Teatrzyk Zielona Gęś” – niestety, podczas licznych przeprowadzek wszystko zaginęło. Na szczęście nie zaginęło zamiłowanie do słowa pisanego. Od wielu lat robi korekty, pisze artykuły, a nawet napisała kilka książek. Obecnie pracuje jako dziennikarka, pasjonuje się fotografią, szydełkowaniem, turystyką i historią regionalną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu