Portfolio korektora – dlaczego warto je przygotować?

Chcesz pokazać się zleceniodawcy od jak najlepszej strony? Klient szuka osób, które specjalizują się w danej dziedzinie wiedzy? Jeśli starasz się o zlecenia, pamiętaj o przygotowaniu profesjonalnej wizytówki – portfolio korektora. Tutaj właśnie możesz pokazać swoje umiejętności i zainteresowania.
Portfolio korektora – jakie informacje w nim zamieścić?
W portfolio przedstawiasz swoje najważniejsze, najbardziej udane projekty bądź też takie, które chcesz skierować do konkretnego odbiorcy.
Portfolio korektora powinno zawierać poniższe elementy:
- kilka słów o Tobie – kim jesteś, czym się zajmujesz, jaki jest Twój cel zawodowy. Tutaj możesz także wymienić zakończone kursy i szkolenia związane z korektą i redakcją tekstów, poprawnością językową, a także publikacje (np. blog z poradami językowymi);
- dawne i obecne współprace oraz lista opracowanych publikacji – napisz, z jakimi firmami współpracujesz i podziel się tytułami lub linkami do skorygowanych prac;
- fragmenty sprawdzonych tekstów – pokaż, jak wyglądał tekst wcześniej, a jak po Twojej interwencji, np. w trybie śledzenia zmian;
- opinie klientów zadowolonych z Twojej pracy – poproś zleceniodawców o referencje i umieść je w swoim portfolio;
- dane kontaktowe – nie tylko e-mail lub formularz kontaktowy, lecz także social media, które prowadzisz, jeśli są związane np. z poprawnością językową.
Oczywiście, portfolio na stronie internetowej przybierze inną strukturę – zakładek zatytułowanych np.:
- „O mnie”,
- „Współprace”,
- „Opracowane publikacje”,
- „Jak pracuję?”,
- „Opinie klientów”,
- „Kontakt”.
Pamiętaj, aby nawigacja między poszczególnymi segmentami Twojej strony była dla odbiorcy intuicyjna i czytelna.
Zgoda autorów i prawo autorskie
Warto pamiętać, że w przypadku powielania tekstów obowiązuje Cię ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jeśli chcesz umieścić opinie czy tekst, zawsze musisz najpierw spytać o zgodę ich autorów (a Twoich klientów), a w przypadku cytatu pamiętać o dokładnym wskazaniu, skąd pochodzi. Podajesz imię i nazwisko autora, tytuł publikacji, przy publikacjach książkowych – miejsce i datę wydania oraz stronę, z której bierzesz dany fragment, a w przypadku treści internetowych – nazwę strony internetowej, z której pochodzi tekst, oraz datę dostępu. Cytowane teksty nie mogą być długie, chyba że autor wyraził zgodę na wykorzystanie całości (np. krótkiego felietonu w gazecie codziennej, opisu kategorii w sklepie internetowym).
Jak może wyglądać portfolio korektora?
Portfolio korektora może przybrać formę PDF-a bądź strony internetowej.
Estetyczny plik z Twoimi pracami w formacie PDF łatwo zrobić w Canvie, natomiast w przygotowaniu strony pomogą Ci takie platformy jak Dribble, Behance czy WordPress.
Ile prac przygotować? A tym samym, ile stron powinno mieć portfolio? Jeśli przygotowujesz plik w formacie PDF, pamiętaj, aby nie znudzić czytelnika. Kilka, maksymalnie kilkanaście stron w zupełności wystarczy. Z kolei jeśli Twoim portfolio jest strona internetowa, dla przyszłego odbiory ważne jest, aby szybko się otwierała; nie może tym samym zawierać wielu ciężkich treści wizualnych. Najważniejsze, aby zapamiętać, żeby w portfolio zamieszczać najlepsze prace.
Jak pokazać sprawdzone teksty? Można dodać do nich link (jeśli są dostępne w Internecie), jednak istnieje ryzyko, że jakaś strona (np. fundacji, niewielkiego sklepu) przestanie istnieć. Dlatego dobrze się sprawdzą skany i zdjęcia. Swoje poprawki wskazuj, stosując tryb zaznaczania zmian lub komentarze w pliku PDF.
Bez względu na to, w jakiej formie przygotowujesz portfolio korektora, pamiętaj o warstwie wizualnej. Zdjęcia i grafiki w dobrej rozdzielczości, ujednolicony krój pisma, oszczędność i konsekwencja w stosowaniu wyróżnień (jak pogrubienie czy kursywa), przejrzystość tekstu z pewnością pomogą pracodawcy w lepszym odbiorze Twoich prac.
Warto wziąć pod uwagę, że niektóre skrzynki pocztowe uznają maile z adresami internetowymi jako niepotrzebny spam. Jeśli chcesz wysłać swoje portfolio drogą mailową, lepiej sprawdzi się przesłanie załącznika.
Przeczytaj również
Portfolio a początkujący korektor
Czy warto robić portfolio, jeśli jesteś początkującym korektorem? Zdecydowanie tak. Każda publikacja uczy Cię czegoś nowego, a wkrótce może się okazać, że zebrane materiały otworzą Ci drzwi do wymarzonej pracy.
Inny sposób na pokazanie korektorskich możliwości to Twoje własne korekty, np. wykonywane podczas kursów korekty tekstu. A może Twoją wolontaryjną pomocą wobec zaprzyjaźnionej fundacji czy instytucji (np. przedszkola) było sprawdzanie plakatów lub postów na stronie? Umieść to w portfolio.
Możesz też wykonywać korekty na własny użytek. Z pewnością niejednokrotnie podczas przeglądania stron internetowych czy e-booków rzuciły ci się w oczy błędy interpunkcyjne czy składniowe. Być może trafiła ci się instrukcja gry planszowej tak źle napisana, że zawodnicy nie mogli jej rozpocząć? Potraktuj to jako zadanie z poprawności językowej, którego efekty również możesz pokazać w portfolio.
Portfolio korektora a aktualizacje
Kolejna ważna rzecz to aktualizacja. Nie tylko młody korektor powinien sprawdzać, co jest ostatnią publikacją w jego portfolio.
Nawet jeśli masz dużo zleceń, warto od czasu do czasu przejrzeć swoją prezentację czy stronę i dopisać brakujące pozycje. Jeśli ostatnia opracowywana przez Ciebie publikacja pochodzi z zeszłego roku – nic jeszcze straconego. Gorzej, jeśli ostatnia książka, o której piszesz w portfolio czy na stronie, pochodzi np. z 2018 roku. Klient może wtedy odnieść mylne wrażenie, że już nie pracujesz w zawodzie.
Portfolio korektora – czy nie wystarczy CV?
Składając dokumenty aplikacyjne, wysyłasz zwykle list motywacyjny i CV. Są jednak osoby, które prezentują przyszłemu pracodawcy portfolio – to m.in. architekci, ilustratorzy i graficy, programiści czy copywriterzy.
Skrótowo mówiąc: w liście wyjaśniasz, dlaczego interesuje Cię współpraca z danym pracodawcą, jakie umiejętności wniesiesz do nowej pracy. W curriculum vitae, które zwykle ma około 2 stron, przedstawiasz w sposób chronologiczny swoją drogę zawodową. Natomiast w portfolio nie powielasz informacji z CV, ale pokazujesz praktyczne umiejętności od jak najlepszej strony.
Wyobraź sobie sytuację, że aplikujesz na stanowisko korektora w wydawnictwie publikującym książki dla dzieci. W takim wypadku łatwiej będzie przygotować portfolio prezentujące Twoją współpracę z autorami książek dziecięcych, niż liczyć na to, że pracodawca wyłuska takie publikacje z Twojego obszernego CV. Podobnie jeśli starasz się o pracę w biurze tłumaczeń, a masz na swoim koncie korekty przekładów – portfolio prezentujące Twoje dokonania bardziej zainteresuje potencjalnego pracodawcę.
Podsumowanie
- Portfolio to świetny dodatek do Twojego CV i listu motywacyjnego. Przedstawiasz w nim swoje najlepsze realizacje i pokazujesz umiejętności.
- Zadbaj o estetykę i aktualizację twojego portfolio; pamiętaj również o aktualnych danych kontaktowych.
- Przygotowując portfolio dla zleceniodawcy, zastanów się, jakie publikacje chcesz wyróżnić.
- Przed zamieszczeniem tekstu lub opinii o Twojej pracy spytaj autora o zgodę na wykorzystanie jego słów.
Jesteś korektorem i szukasz nowych zawodowych wyzwań? Sprawdź naszą ofertę!
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz