ROAS – czym jest i jak obliczyć wskaźnik skuteczności kampanii?
Współcześnie znaczna część przedsiębiorców poddaje analizie środki przeznaczone na promocję swojej działalności. Służą do tego liczne wskaźniki, takie jak całkowite koszty kampanii, CPM, CTR i CVR. Należy do nich również ROAS, pośrednio sugerujący zmiany usprawniające efektywność reklam. Ułatwia on ocenę tego, czy kampania jest opłacalna dla firmy. Dowiedz się, czym jest ROAS i jak obliczyć wskaźnik skuteczności kampanii!
Czym jest wskaźnik ROAS?
ROAS (ang. Return on Ad Spend) to wskaźnik marketingowy określający skuteczność kampanii oraz przychód ze sprzedaży wygenerowanych dzięki działaniom reklamowym.
Należy do tzw. kluczowych wskaźników efektywności, w skrócie KPI (Key Performance Indicators), czyli mierników skuteczności poszczególnych działań firmy. Umożliwia ocenę zwrotu z podjętej inwestycji. Z tego względu analiza omawianego wskaźnika jest istotnym aspektem optymalizacji kampanii reklamowej i ogólnej strategii promocyjnej firmy.
Wskaźnik ROAS nie musi dotyczyć wyłącznie pojedynczej kampanii. Można go również obliczać w trakcie corocznej oceny działań marketingowych.
ROAS a inne wskaźniki
ROAS jest często mylony ze wskaźnikiem ROI, który również służy do oceny efektywności marketingowej. ROI obejmuje jednak szerszy zakres danych. Koncentruje się bowiem na zysku z większej liczby inwestycji lub całkowitym koszcie reklamy. ROAS dotyczy z kolei konkretnych kampanii.
Jak obliczyć wskaźnik ROAS?
Obliczanie ROAS nie jest procesem skomplikowanym. W tym celu należy podzielić przychody uzyskane z reklam przez ich koszty.
ROAS = Przychody ze sprzedaży / Koszty kampanii
Jeżeli koszty Twojej kampanii reklamowej wyniosły 2000 zł, a uzyskany dzięki niej zysk 10000 zł, ROAS wynosi 5. W większości przypadków działania marketingowe są skuteczne, gdy wskaźnik wynosi min. 1. Im wyższy ROAS, tym lepiej. Jeżeli wskaźnik wynosi 2, firma zarabia 2 zł za każdą złotówkę zainwestowaną w reklamę.
Wyjątkiem od tego może być subskrypcyjny model biznesu. W takim przypadku ROAS poniżej 1 nie zawsze oznacza porażkę. Przychody ze sprzedaży kumulują się wtedy na przestrzeni nadchodzących tygodni.
Co wpływa na wskaźnik ROAS?
Wysoki wskaźnik ROAS może być dobrym celem, który warto sobie postawić w trakcie planowania kampanii. Zależy on jednak od kilku czynników. Bezpośrednio oblicza się go na podstawie przychodów ze sprzedaży i kosztów kampanii.
Pośrednio jednak na ROAS wpływają takie czynniki, jak:
- współczynnik konwersji;
- odpowiednie słowa kluczowe w reklamach;
- kanały reklamowe;
- składowe kosztów kampanii (m.in. wynagrodzenie dla pracowników, copywritera i grafika, koszt za pojedyncze kliknięcie w kampanii CPC).
Jak poprawić wskaźnik ROAS?
Usprawnienie wskaźnika ROAS wymaga analizy reklam pod kątem osiągniętej dzięki nim sprzedaży.
Jednym ze skuteczniejszych sposobów na jego optymalizację jest odpowiednie ukierunkowanie kampanii. Zastanów się nad Twoją grupą docelową i związanymi z nią danymi demograficznymi. Reklamy warto zawęzić do określonej płci, wieku, lokalizacji i zainteresowań odbiorców. Warto zwrócić również uwagę na oprawę graficzną i frazy kluczowe najczęściej wykorzystywane przez potencjalnych klientów.
Wskaźnik ROAS – dlaczego jest istotny?
ROAS jest kluczowy wśród wskaźników efektywności KPI. Jakie przynosi korzyści firmie?
- Wskazuje na oczekiwany zwrot z prowadzonej kampanii, dzięki czemu możliwa jest analiza środków inwestowanych w reklamę – pozwala więc na optymalizację kosztów kampanii.
- Umożliwia porównanie efektywności różnych kampanii reklamowych – dzięki temu wybierzesz najlepszy kanał komunikacji dla Twojej grupy docelowej, najskuteczniejsze grafiki i słowa kluczowe.
- Umożliwia również identyfikację obszarów do poprawy.
Podsumowanie
- ROAS to wskaźnik określający skuteczność kampanii oraz przychód ze sprzedaży wygenerowanych dzięki działaniom reklamowym.
- ROAS wskazuje na oczekiwany zwrot z prowadzonej kampanii, dzięki czemu możliwa jest analiza środków inwestowanych w reklamę.
- Wskaźnik ROAS obliczany jest poprzez podzielenie przychodów z reklam przez koszty kampanii.
- W większości przypadków działania marketingowe są skuteczne, gdy wskaźnik ROAS wynosi min. 1.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz