Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) dla content marketingu

Spis Treści:

KPI (akronim od angielskich słów Key Performance Indicators, po polsku: kluczowe wskaźniki efektywności) są używane jako mierniki skuteczności i stopnia realizacji danych celów, założonych przy podjęciu jakiegoś działania. Takowe posiada oczywiście także dziedzina content marketingu, a my przyjrzymy się im w poniższym tekście.

Dlaczego warto znać KPI?

Content marketing, tak jak każdy inny jego rodzaj (a zasadniczo, także jak każde podejmowane działanie mające przynieść pożądany rezultat) musi posiadać precyzyjnie określone, wymierne cele. Bez nich trudno będzie zaobserwować progres. Wspominaliśmy już o tym niegdyś przy okazji tekstu o efektywnym ustalaniu celi marketingowych.

Jednakże, pomimo precyzyjnej wizji efektu końcowego i zastosowaniu różnorodnych technik marketingowych, potrzebujemy także wskaźników, których zmiany możemy śledzić, by oszacować skuteczność podejmowanych działań.

Możemy zobrazować to metaforycznie – jeśli naszym celem jest rozpędzenie się samochodem od 0 do 100 km/h, mamy co prawda jasny cel, ale jest on „zerojedynkowy” – załóżmy, że po osiągnięciu setki zostanie to zasygnalizowane diodą na panelu, ale brak nam jakiegoś miernika, który pozwoliłby śledzić progres. W tym przykładzie KPI będą naszym prędkościomierzem, dostarczającym informacji, że jesteśmy na dobrej drodze (sic) do celu.

Przykład:

Dla tradycyjnie rozumianego marketingu KPI będą ilością sprzedanych egzemplarzy produktów lub tendencje w ilości pozyskiwania nowych klientów w danym przedziale czasowym.

Content marketing, choć jego rodzajem, rządzi się nieco innym prawami. Przyjrzymy się im w następnym akapicie.

Wyznaczniki KP dla content marketingu

Content marketing jest to promocyjne działanie, mające na celu zwiększenie liczby klientów.

Jego efekty, choć nie występują od razu, są trwałe i stosunkowo stabilne, generując organiczny ruch na naszej stronie. To oczywiście sytuacja wysoce pożądana przez każdego, kto pragnie poszerzyć swoje zasięgi. Wymieńmy zatem kilka indykatorów, dzięki którym będziemy w stanie ocenić, czy jesteśmy bliżej upragnionego celu.

UV

Tak zwane unique visits (pol. Ilość unikalnych odwiedzin) to podstawowy sposób na sprawdzenie, do ilu nowych osób docieramy na przestrzeni danego okresu. Co oznacza „unikatowych”? W ciągu – przykładowo – miesiąca zlicza się ilość indywidualnych adresów IP, z których zaobserwowano wejście na naszą stronę. Nawet jeśli ktoś z jednego komputera wchodził na naszą stronę wiele razy, wciąż liczone jest to jako jedno wejście. Dzięki temu znamy ilość samych „gości”.

Czas spędzony na stronie

Oczywiście sama ilość wejść nie pozwala jeszcze uznać naszej strony za cieszącej się popularnością. Im więcej czasu przeciętny użytkownik spędza na naszej stronie, tym większa szansa, że znalazł satysfakcjonujące źródło informacji lub produkt, której szukał. Co więcej, być może zaczął również przeglądać inne podstrony, co z pewnością ułatwi mu dobrze zaprojektowany i przemyślany wygląd strony. Sytuacja nadzwyczaj pożądana, jeśli prowadzimy np. sklep internetowy. By osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, warto poświęcić czas na odpowiednią architekturę, rozkład informacji i linkowanie wewnętrzne.

Bounce rate

Specyficzną odmianą powyższego jest tzw. „współczynnik odbijania” – oznacza to gości, którzy po wejściu na naszą stronę bardzo szybko ją opuścili. Należy się wtedy zastanowić, czy takie podstrony rzeczywiście dostarczają informacji, które rzekomo zawierają, lub czy nie istnieją inne błędy, przez które użytkownicy wprost stwierdzają, że źle trafili.

Sposobem na walkę z tym współczynnikiem jest także umieszczenie przyciągających uwagę elementów. Jednakże w żadnym wypadku nie powinniśmy zwalczać tego w sposób „ofensywny”, tj. poprzez pop-upy, nachalne teksty nawołujące do działania itp. Zasadniczo zawsze przynosi to skutek odwrotny do zamierzonego.

Wyświetlenia strony

Oczywisty wyznacznik, które z Twoich stron cieszą się największym zainteresowaniem. Warto zatem to wykorzystać i zadbać o odpowiednie linkowanie zarówno przychodzące, jak i wychodzące, dzięki czemu „obdarujemy” częścią tych wyświetleń także mniej popularne strony.

Dodatkowo, warto zaobserwować relację między wcześniej wspomnianymi UV a wyświetleniami. Jeśli na przestrzeni wielu jednostek czasu (np. miesięcy) dana strona cieszy się wysokim współczynnikiem UV, oznacza to że ludzie mogą regularnie do niej wracać. Możesz to zatem wykorzystać i umieścić na niej wspomniane przed chwilą odnośniki – wygeneruje to także dodatkowo większy czas spędzony na stronie.

Komentarze

Kolejny wyznacznik popularności danej strony – jeśli dany materiał jest często komentowany (i są to komentarze realnych użytkowników) oznacza to, że zawartość budzi emocje – to oczywiście dobrze. Sekcja komentarzy powinna być jak najbardziej swobodna, oczywiście z zachowaniem wszelkich norm interakcji internetowych. Treści ofensywne blokuj lub usuwaj, ale negatywne opinie – zaadresuj i odpowiedz na nie.

Podsumowanie:

  • Powyższa lista przedstawia najważniejsze, choć oczywiście niejedyne wyznaczniki efektywności content marketingu.
  • Wiele zależy m.in. od wielkości prowadzonej kampanii, od dostępnych zasobów czy od stopnia złożoności samego contentu czy strony.
  • Niemniej jednak posługiwanie się powyższymi z całą pewnością da już jakiś (i to reprezentatywny) ogląd na skuteczność naszych działań.
  • Kolejne metody można dodawać wraz ze wzrostem skali naszej kampanii, a wymienione przez nas wskaźniki mogą stanowić dobry start.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy