Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony internetowej? | Content Writer
ile-zajmie-pozycjonowanie

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony internetowej?

Otwierasz nowy biznes i chcesz jak najszybciej zacząć konkurować z innymi serwisami? A może pora poprawić kondycję istniejącej już witryny? W tym tekście dowiesz się, po jakim czasie można spodziewać się efektów.

Ile trwa pozycjonowanie?

Nic dziwnego, że jest to popularne pytanie wśród osób, które podjęły decyzję o optymalizacji własnej strony. Wszak skuteczne wypozycjonowanie równa się początkowi potencjalnych dużych zysków, a nakłady na ten proces również nie są małe. Najchętniej usłyszelibyśmy odpowiedź w formie konkretnego zapewnienia: „dwa miesiące”, „pięć miesięcy” itd. Jednakże naprawdę najwłaściwszą repliką jest tylko i wyłącznie jedno: to zależy.

Choć brzmi to wymijająco, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie czynniki, które sukcesywnie składają się na ten proces – jest to jedyne racjonalne wytłumaczenie. By w pełni zrozumieć złożoność zagadnienia, rozbijemy je na poszczególne elementy i wytłumaczymy, dlaczego nie sposób odgórnie oszacować, ile zajmie pozycjonowanie.

Aspekty pozycjonowania, czyli co wpływa na czas

Pozycjonowanie to, by zacytować naszą definicję z tekstu o pozycjonowaniu treścią, „podejmowanie nieustannych starań, by nasza strona wyświetlała się jak najwyżej wśród wyników wyszukiwania dla konkretnej frazy kluczowej.” Ważne, by z niniejszej formułki wynieść rozumowanie o pozycjonowaniu jako procesie, który jest ciągły. To kontinuum działań, które przyniesie nam z czasem wymierne i trwałe korzyści. Po jak długim czasie? To już zależy od miejsca, z którego startujemy.

Istnieje szereg czynników, które wpływają na „trudność” optymalizacji danej strony. Mogą dotyczyć zarówno samego stanu technicznego, jak i charakterystyki naszej działalności i  innych czynników środowiskowych. Poniżej przedstawimy najważniejsze aspekty, od których zależy ilość czasu i nakładu pracy, który należy poświęcić pozycjonowaniu.

Stan witryny

Czy przejęliśmy stronę po kimś, czy została ona stworzona od podstaw? Jeśli mamy do czynienia z tym pierwszym przypadkiem, należy sprawdzić jej historię. Google posiada specjalne algorytmy, które weryfikują zawartość danej strony. W przypadku, w którym zarejestrowano kiedyś obecność treści zdecydowanie odbiegającej od standardów narzuconych przez wyszukiwarkę, witryna mogła zostać „ukarana” – tj. jej zasięgi zostały znacząco ukrócone. Pozycjonowanie takiej strony będzie zadaniem o wiele bardziej problematycznym.

Najlepszą sytuację prezentują nam strony, które działają już od dłuższego czasu – dzięki czemu wielokrotnie odnotowano je podczas indeksowania – ale które mają „czyste konto”, jeśli chodzi o wykroczenia.

Równie istotna jest sama architektura witryny, a konkretnie jej dostosowanie do wskazówek tworzenia stron, zawartych w Google Search Console. Dotyczą one wszelakich aspektów, łącznie z klarowną wewnętrzną strukturą (łatwo dostępną dla robotów Google), odpowiednim linkowaniem i oryginalną, jakościową zawartością. Elementów jest naprawdę wiele, więc już sam ten aspekt może wymagać sporego nakładu pracy.

Branża, w której działamy

To równie obszerne zagadnienie, o ile nie jeszcze obszerniejsze, bowiem wymaga od nas sprecyzowania naszego modelu biznesowego, chęci ekspansji, grup odbiorców itd.

Przede wszystkim pomówmy o naszej konkurencji. Mowa o firmach, które pozycjonują się dla tych samych słów kluczowych co my. Mogą one być większe od nas, działać dłużej, oferować więcej treści, mieć lepsze warunki techniczne (lepszą stronę – patrz wyżej), większy budżet i szerszy zasięg. Jak widać, jest naprawdę wiele do wzięcia pod uwagę. Na początku powinniśmy zacząć od sprecyzowania fraz, dla których chcemy się pozycjonować (także long-tail). Konieczne będzie zrozumienie, do kogo zasadniczo kierujemy swoją ofertę i jako kto chcemy być postrzegani (jaki ma być profil naszej firmy). Im więcej fraz o zróżnicowanym poziomie konkurencyjności, tym lepiej.

Jeśli oferujemy swe usługi lokalnie, koniecznym będzie także ustalenie zasięgu. Dla jakich fraz geo-lokalizacyjnych chcemy się pozycjonować? Dodawanie nazw miast do słów kluczowych jest popularnym i skutecznym zabiegiem, ale czy w docelowym miejscu nie ma dla nas konkurencji, która przewyższa nas pod wieloma względami?

Same branże również cechują się odmienną konkurencyjnością. Skupów katalizatorów na danym obszarze raczej nie będzie zbyt wiele, ale sklepów obuwniczych lub firm oferujących pożyczki może być o wiele więcej. Z tego względu, już na samym początku może stać przed nami łatwiejsze lub trudniejsze zadanie.

Profil linków wychodzących

Czy nasza strona posiada już jakąś pozycję w hierarchii dzięki odpowiedniemu linkowaniu zewnętrznemu? Jest to jeden z ważniejszych czynników wpływających na zaufanie do strony internetowej, zatem działania tego nie można zbagatelizować. Ponownie powracamy do naszej witryny – jeśli ma już ugruntowane miejsce, działanie to będzie wymagało mniejszego nakładu pracy. Jednak pozyskanie linków wychodzących do większych stron jest trudniejsze, jeśli dopiero startujemy – co jest dość naturalne, jako że jeszcze nie udowodniliśmy swojej wiarygodności.

Budżet

I na samym końcu parę słów o pieniądzach. Nietrudno zrozumieć, dlaczego budżet odgrywa ważną rolę – jak wykazano powyżej, działań do podjęcia, już na samym początku, może być całkiem dużo. Im większym nakładem środków finansowych dysponujemy, tym szybciej i skuteczniej poczynimy zadowalające zmiany. Co więcej, należy być przygotowanym na regularny wydatek – już na samym początku podkreśliliśmy, że pozycjonowanie to proces, którego nie sposób sztucznie przyspieszyć. Nie da się jednorazowo zapłacić więcej i cieszyć się efektami po krótszym czasie.

Czy możemy zatem odpowiedzieć jednoznacznie, ile potrwa pozycjonowanie strony?

Być może, na zakończenie, warto zadać jeszcze jedno pytanie – jaki właściwie jest nasz cel, jeśli chodzi o pozycjonowanie? Jeśli chcemy podskoczyć jedynie o kilka(naście) pozycji w wyszukiwarce dla danego hasła, da się to zapewne osiągnąć w dość krótkim czasie. Jednak najczęściej chodzi o osiągnięcie pierwszej dziesiątki, czyli pierwszej strony w Google dla danej frazy. Wtedy dopiero można mówić o osiągnięciu swojego celu.

Jak wynika z powyższych informacji, nie sposób odgórnie i uniwersalnie powiedzieć, ile potrwa proces pozycjonowania. Wszystko jest zależne od czynników indywidualnych. Można bardzo orientacyjne przyjąć, że po 3 miesiącach powinny ukazać się pierwsze efekty naszych działań. Jednak, równie dobrze, może zająć to dwa razy dłużej. Dla najpopularniejszych fraz kluczowych – nawet rok.


Podsumujmy najważniejsze informacje:

  • pozycjonowanie to działanie mające na celu uzyskanie jak najwyższych wyników dla danej frazy kluczowej w wyszukiwarce;
  • ze względu na mnogość czynników, proces ten może zająć mniej lub więcej czasu;
  • nie sposób podać uniwersalnej odpowiedzi na to, ile zajmie pozycjonowanie – dla każdej strony może to być inny okres.

Zachęcamy również do przeczytania innych tekstów:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *