Społeczny dowód słuszności w marketingu
Opinie, komentarze klientów, certyfikaty i ratingi – w sieci to właśnie te czynniki mają największy wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje. Poznanie psychologicznych mechanizmów stojących za wynikami sprzedaży pozwala na znaczne usprawnienie działań w tym zakresie. Społeczny dowód słuszności, którym nieświadomie kierują się wszyscy klienci, stosowany jest niemal od początku istnienia przedsiębiorczości. Czym jest social proof marketing?
Czym jest społeczny dowód słuszności?
Społeczny dowód słuszności jest efektem psychologicznym, według którego człowiek podejmuje decyzję pod wpływem większości grupy.
Omawiana zasada dotyczy wyłącznie ludzi, którzy nie są przekonani co do swojego zdania. Zgodnie z informacyjnym wpływem społecznym uznajemy słuszność naszego zachowania w momencie, w którym inni ludzie postępują dokładnie tak samo. Podana technika wywierania wpływu opisana została przez Roberta Cialdiniego – profesora psychologii z szerokim dorobkiem naukowym.
Społeczny dowód słuszności w marketingu
Społeczny dowód słuszności od początku wzbudził zainteresowanie specjalistów od marketingu. Na podstawie danego fenomenu psychologicznego budowana jest spora część reklam. Popularna marka gum Mamba skonstruowała w oparciu na nim hasło „Wszyscy mają Mambę, mam i ja”. W internetowej sprzedaży społecznym dowodem słuszności są:
- opinie i komentarze
- przeprowadzone współprace z innymi firmami,
- rozpoznawalne marki oferowane na stronie,
- uzyskane certyfikaty,
- statystyki i rankingi,
- social media.
Opinie i komentarze
Znaczna część konsumentów w pierwszej kolejności zwraca uwagę na opinie wyrażone przez klientów.
Skoro sprzedawca będzie przedstawiać swój produkt w samych superlatywach, konsumenci są obiektywnym źródłem wiedzy. Często liczba gwiazdek oceniających produkt może przeważyć szalę i przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Największą wartość niosą ze sobą komentarze z kilkuzdaniową opinią. Wobec tego warto zachęcać klientów do podzielenia się swoimi wrażeniami w zamian za rabat bądź inne benefity.
Korzystnym rozwiązaniem jest również umieszczenie gwiazdek przy produkcie. Z ich pomocą klienci mogą podzielić się swoimi wrażeniami na temat poszczególnych aspektów produktu. Gwiazdki mogą się odnosić do takich czynników jak:
- cena,
- funkcjonalność,
- jakość,
- trwałość.
Kto nam zaufał?
Przeprowadzone współprace są stałym elementem stron internetowych oferujących usługi. W dolnej części witryny warto umieścić informację o wykonanym zleceniu dla rozpoznawalnego kontrahenta. Klient zastanawiający się nad skorzystaniem z Twoich usług zwróci szczególną uwagę na Twoją pozycję na rynku i wcześniejszych odbiorców.
Rozpoznawalne marki w ofercie
Ten punkt odnosi się do sklepów internetowych odgrywających rolę dystrybutora produktów innych firm. Umieszczając na stronie logo rozpoznawalnej marki, wzbudzisz zaufanie potencjalnego klienta. Pozytywne emocje kojarzone ze znaną firmą zostaną natychmiastowo skojarzone z Twoją działalnością. Emblematy rozpoznawalnych marek są umieszczane w większości sklepów odzieżowych. Można je również znaleźć na stronach oferujących specjalistyczny sprzęt przemysłowy i budowlany.
Uzyskane certyfikaty
Certyfikaty potwierdzają Twoje kwalifikacje i jakość oferowanych na stronie produktów.
Zgodnie ze społecznym dowodem słuszności skłaniają one potencjalnych klientów do refleksji („Dostępne usługi muszą być dobre, skoro eksperci ocenili je w pozytywny sposób.”). Pochwal się swoimi osiągnięciami i nie bój się umieścić wszystkich informacji na stronie.
Statystyki i rankingi
Pomimo nadrzędnej wartości komentarzy na temat produktu, większość ludzi wierzy i zwraca uwagę na zamieszczone statystyki. Umieszczenie na stronie imponujących liczb wzbudza zaufanie w oczach odbiorcy. Jeżeli poszukujesz materiałów na temat nauki śpiewu, w pierwszej kolejności wybierzesz na przykład film na YouTubie z możliwie największą liczbą wyświetleń. W sklepie internetowym możesz podać informację na temat liczby dziennych zakupów, a także osób aktualnie przeglądających produkt.
Znaczna część konsumentów podejmuje decyzje zgodnie z rankingiem produktów z danej kategorii. Na zwiększenie sprzedaży może wpłynąć stworzona lista towarów rozpoczynających się od przedstawiciela Twojej oferty.
Social media
Najlepszym dowodem słuszności we współczesnych czasach są media społecznościowe. Zgromadzona liczba obserwujących i polubień pod zdjęciami potwierdzają Twoją pozycję na rynku. Dodatkowym aspektem jest sekcja komentarzy, w której klienci mogą wyrazić swoją opinię na temat produktu. Możesz w tym celu wykorzystać profile na Instagramie, Facebooku i TikToku. Pomocna może być również reklama influencerów zwiększających zasięgi Twojej działalności.
Podsumowanie
- Społeczny dowód słuszności jest efektem psychologicznym, według którego człowiek podejmuje decyzję bądź przyjmuje poglądy większości grupy.
- Społecznym dowodem słuszności w marketingu są opinie i komentarze, zakończone współprace, rozpoznawalne marki, certyfikaty, statystyki i rankingi.
- W podjęciu decyzji o zakupie pomagają social media. Rolę społecznego dowodu słuszności pełni liczba obserwujących, komentarze i polubienia.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz