Jak tworzyć infografiki? Garść praktycznych porad

Spis Treści:

Skuteczna i ciekawa forma przekazania najistotniejszych informacji,  wizualne przedstawienie danych, złoty środek pomiędzy obrazem i tekstem, łączący w sobie walory obydwu z nich. To tylko niektóre sposoby na określenie szczególnego sposobu przekazu, jakim jest infografika. Mnogość definicji świadczy między innymi o bogatym wachlarzu jej walorów, jak również szerokim zastosowaniu. Aby jednak mogła ona pełnić swoją funkcję, musi zostać odpowiednio wykonana. W jaki sposób stworzyć dobrą infografikę? O tym w poniższym artykule!

Infografika – dlaczego warto?

Infografika to graficzna forma przekazu informacji, którą warto wykorzystywać na różnych polach. Świetnie sprawdza się w mediach społecznościowych, jak również jako dodatek do artykułów blogowych.

Jest ona także doskonałym sposobem na zwiększenie czytelności i atrakcyjności wizualnej wszelkiego rodzaju raportów i podsumowań. Dzięki umieszczeniu najważniejszych danych w przyciągających uwagę grafikach bądź obrazach możemy korzystnie wpłynąć na procent zapamiętanych przez czytelnika informacji.

Jaka powinna być dobra infografika?

Zastanawiając się nad skutecznym sposobem na stworzenie dobrej infografiki, musimy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie: jaka powinna być dobra infografika i czym musi się charakteryzować? Dopiero znając jej najważniejsze cechy, możemy przystąpić do tworzenia.

Jednym z najistotniejszych walorów, jakim powinna odznaczać się infografika, jest jej czytelność. To właśnie ona odpowiadać będzie za pożądany odbiór umieszczonych w niej danych. Niezależnie od tego, o czym mówi, infografika powinna posiadać więc jasną i prostą w odbiorze formę.

Zdecydowanie należy unikać tak zwanego przeładowania infografiki treścią. Zawarte w niej teksty powinny być hasłowe i zwięzłe; znacznie lepszym miejscem na szczegółowe treści jest dodana do infografiki treść posta w social mediach, czy opublikowany wraz z nią artykuł blogowy lub raport.

Aby mogła odpowiednio wyróżniać się na tle tekstu, infografika powinna przyciągać uwagę swoją formą. Ciekawy efekt można uzyskać na różne sposoby od koloru infografiki, poprzez styl grafik lub ikon, po jej kształt. W przypadku zewnętrznego publikowania infografiki warto także opatrzyć ją swoim logo lub innymi elementami brandingowymi.

5 złotych zasad tworzenia infografiki

Wiemy już, czym powinna charakteryzować się dobra infografika. Jak więc przełożyć teoretyczne założenia na realny i zamierzony efekt końcowy?

Research i selekcja danych

Aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie projektu, należy przede wszystkim dobrze się do niego przygotować. Przed samym tworzeniem infografiki warto więc zebrać wszystkie najważniejsze informacje, które chcemy dzięki niej przedstawić i przekazać.

Biorąc pod uwagę fakt, jak niewiele tekstu można umieścić w samej infografice, należy także zebrane materiały poddać selekcji i podziałowi. Odsiewamy więc zbędne dane, a pozostałe dzielimy na te, które przedstawić możemy za pomocą obrazu, ikon lub wykresu oraz te, które przekażemy odbiorcy w formie tekstowej.

Czytelność

Kolejnym krokiem do stworzenia udanej infografiki jest stworzenie fabuły z posiadanych informacji oraz jej dokładne przeanalizowanie pod kątem czytelności.

Musimy więc ułożyć przygotowane dane w odpowiedni, ciekawy i logiczny ciąg fabularny, a następnie sprawdzić jego poprawność. Zarówno treści, jak i zaplanowane grafiki, wykresy czy ikony muszą czytelnie nakreślać główny temat infografiki, opisywać go i wyjaśniać, tak aby odbiorca wyniósł z naszego projektu przydatne i warte zapamiętania informacje.

Atrakcyjna forma

Infografika powinna przede wszystkim skutecznie przekazywać treści. Na skuteczność jej przekazu składa się czytelność, ale także atrakcyjna i przyciągająca uwagę estetyka. To właśnie ona jest trzecim z głównych filarów dobrej infografiki.

Ciekawa forma przekazu zdecydowanie wpłynie na to, ile osób zatrzyma się przy nim na dłużej, a także jaki procent z nich zapamięta to, co pragniemy przekazać. Ważne jest jednak również zachowanie optymalnego umiaru; zbyt oryginalna infografika może bowiem wywołać efekt dokładnie odwrotny od zamierzonego.

Rzetelne dane

Odpowiednio wykonana, profesjonalna infografika powinna cechować się także wiarygodnością. Konieczne jest więc podanie odbiorcy źródeł przedstawionych w grafice informacji. Dzięki temu przedstawione dane nabierają większej wiarygodności, a my kreujemy swój ekspercki wizerunek.

Odpowiedni rozmiar

Wiemy, że jednym z istotnych walorów infografiki jest jej przejrzystość, bezpośrednio wpływająca na czytelność zawartych w niej komunikatów i informacji. Przy tworzeniu dobrej infografiki musimy jednak pamiętać także o jej aspektach technicznych, w przeciwnym razie, cała nasza praca może pójść na marne.

Kluczowe jest dopilnowanie optymalnego rozmiaru infografiki, który przekłada się na tempo jej ładowania na stronie. Współczesny odbiorca treści internetowych to czytelnik niecierpliwy, dlatego też nie możemy kazać mu czekać. Ponadto odpowiednia jakość i rozmiar pliku korzystnie wpłyną także na czytelność całej witryny, w której zostanie on umieszczony.

Infografika na piątkę – o czym jeszcze pamiętać?

Planując tworzenie jednej lub całej serii infografik, warto pamiętać o powyższych zasadach, ale także o swoich stałych lub potencjalnych odbiorcach. Jako że to właśnie dla nich tworzymy, nie możemy zapominać o ich oczekiwaniach, potrzebach i zainteresowaniach.

Przedstawione tu wskazówki powinniśmy więc wprowadzić w życie wyłącznie w połączeniu z tym, co w szczególności charakteryzuje i najbardziej zajmuje naszą grupę odbiorców. Scalając ze sobą owe aspekty, możemy mieć pewność, że uzyskamy nie tylko poprawną technicznie i przejrzystą, ale także niezwykle ciekawą formę.

Podsumowanie

  • Infografika to wizualna i niezwykle czytelna forma przekazywania konkretnych danych.
  • Zaprojektowana jest w taki sposób, by przedstawiać nawet złożone informacje w przejrzystej, łatwej do zrozumienia formie.
  • Na świetną infografikę składa się 5 najważniejszych kwestii, a są to: research i selekcja danych, czytelność, atrakcyjna forma, rzetelne dane oraz odpowiedni rozmiar.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu