Design thinking – innowacyjna metoda tworzenia produktu

Spis Treści:

Design thinking, czyli jedna z metod tworzenia innowacyjnych produktów, to określenie pojawiające się w polskim języku biznesu coraz częściej. W stworzenie produktu, który będzie jednocześnie przydatny i pożądany, zaangażowanych jest wiele osób na różnych szczeblach organizacji. Bo przecież kluczem do sukcesu jest właśnie zaprojektowanie takiej strategii promocji, która przekona grupę docelową, że dany produkt zaspokoi jej potrzeby. Z pomocą przychodzi właśnie design thinking.

O co w tym design thinkingu tak naprawdę chodzi?

Wyobraź sobie, że widzisz reklamę przedstawiającą przysłowiowego człowieka sukcesu. Zadbany, wysportowany, ubrany zgodnie z najbardziej aktualnymi trendami mężczyzna wsiada do eleganckiego, drogiego samochodu. Od razu wydaje Ci się, że człowiek ten ma dobrą pracę, jest wykształcony, inteligentny. Każdy z nas chciałby być tak właśnie postrzegany.

Jeśli jesteś w stanie sobie na to pozwolić, kupisz reklamowany samochód, bo liczysz na to, że również Ciebie ludzie będą postrzegać tak, jak tego mężczyznę. Tak naprawdę więc kupujesz więc nie tylko samochód – kupujesz pewnego rodzaju prestiż. I osoby, które stworzyły daną reklamę, dokładnie taki efekt chciały wywołać.

Zbadały grupę docelową, zaprojektowały dla nich rozwiązanie, przetestowały je i wdrożyły. I to właśnie jest design thinking – wcielenie się na chwilę w osobę, dla której projektuje się produkt lub usługę.

Nazwa design thinking od razu kojarzy się z projektowaniem i rzeczywiście – design thinking to twórcze projektowanie rozwiązań problemów oraz produktów i usług.

Istotą design thinkingu jest regularne i szybkie weryfikowanie poszczególnych elementów tworzonego rozwiązania. Dzięki temu już na początku jest możliwe wyeliminowanie podążania w złym kierunku. Metoda wymaga dogłębnego zrozumienia potrzeb użytkownika, spojrzenia na problem z wielu perspektyw, a także szybkiego budowania prototypów i częstego zbierania feedbacku od użytkowników.

Design thinking to metoda uniwersalna – wystarczy znajomość pewnego procesu myślenia, aby swobodnie wdrażać design thinking z zastosowaniem dostępnych narzędzi. Metoda doskonale sprawdza się przede wszystkim w rozwiązywaniu złożonych, dużych problemów, a także, gdy potrzebne są nowe, kreatywne i innowacyjne pomysły.

Design thinking może być wdrożony w każdej firmie, która potrzebuje ulepszania, tworzenia, wprowadzenia innowacji i optymalizowania.

Design thinking – zalety

Wykorzystanie metody design thinking może przynieść wymierne korzyści. Najważniejsze z nich to:

  1. Dzięki wdrożeniu innowacyjnych produktów dostosowanych do potrzeb użytkownika osiągasz przewagę konkurencyjną. Design thinking to odkrywanie nowych potrzeb klientów, które wymaga poszukiwania nieszablonowych rozwiązań. Dzięki współpracy interdyscyplinarnych zespołów może dojść do stworzenia bardzo innowacyjnej koncepcji.
  2. Uporządkujesz chaotyczny proces kreatywny i nadasz mu struktury. Design thinking to taki przepis na to, co robić po kolei, by dojść do skutecznych rozwiązań. W metodzie wszystko ma swoje miejsce, swój czas.
  3. Dzięki temu, że na bieżąco testujesz, ograniczasz ryzyko i ewentualne koszty porażki. Na każdym etapie upewniasz się, że idziesz w dobrym kierunku.
  4. Dogłębna analiza potrzeb klientów może otworzyć Cię na identyfikację nowych rynków. Jednocześnie lepiej zaspokajasz potrzeby klientów już istniejących.
  5. Szybkie efekty – design thinking to praca zespołowa i szybkie prototypowanie na każdym etapie, dzięki którym do zadowalających efektów dochodzi się znacznie szybciej.
  6. Metodą design thinking możesz usprawnić też inne obszary funkcjonowania firmy. Design thinking czerpie z wielu perspektyw, dzięki czemu na różne projekty patrzysz na różnych płaszczyznach.
  7. Motywacja i zaangażowanie zespołu – praca w systemie design thinking powoduje, że członkowie zespołu są bardziej zaangażowani. Charakter współpracy jest otwarty, zderzają się ze sobą różne perspektywy i doświadczenia.

Jak zacząć przygodę z design thinking?

Najważniejszym elementem wdrożenia metodyki design thinking jest zebranie odpowiedniego zespołu. Im bardziej różnorodny on będzie, tym lepiej, ponieważ eksperci z różnych branż mogą spojrzeć na rozpatrywany problem z zupełnie różnych perspektyw. Gdy już mamy odpowiedni interdyscyplinarny zespół, mamy do pokonania pięć kroków:

  1. Krok 1 – zrozumienie potrzeb potencjalnych odbiorców, czyli krótko mówiąc, empatia. Tworząc coś, musimy rozumieć osoby, do których kierujemy nasze rozwiązania. Spojrzenie na problem z perspektywy odbiorców to pierwszy krok w stronę skutecznego design thinkingu. Wyjdź do odbiorców i spytaj ich, jakie mają trudności i problemy.
  2. Krok 2 – definiowanie problemu – na tym etapie wyciągamy wnioski z poprzedniego kroku. Analizujemy odpowiedzi, badania, raporty, statystyki, podsumowując wszystko, czego się dowiedzieliśmy.
  3. Krok 3 – szukanie rozwiązań – na tym etapie design thinkingu wymyślamy, tworzymy i szukamy rozwiązań. To najbardziej emocjonujący krok, warto jednak pamiętać, aby od niego nie zaczynać bez dokonania wcześniej głębokiej analizy.
  4. Krok 4 – tworzenie prototypów – na tym etapie pora wyselekcjonować najlepsze pomysły. Wybierz kilka, które chcesz dalej sprawdzić, i zaprojektuj wstępną wersję rozwiązania problemu. Jest to taki etap pośredni między pomysłem a jego wykonaniem.
  5. Krok 5 – testowanie rozwiązania – ostatni etap to sprawdzenie w praktyce, jak działają nasze założenia.

Warto podkreślić, że design thinking to bardzo elastyczna metoda. Na każdym z wymienionych wyżej kroków możesz się zatrzymać, aby wrócić do poprzedniego etapu i zweryfikować prace. Najistotniejszym elementem design thinkingu jest ciągłe testowanie i weryfikowanie założeń.

Podsumowanie

  • Design thinking to metoda twórczego rozwiązywania problemów.
  • Metoda design thinking może okazać się przydatna na różnych poziomach funkcjonowania firmy.
  • Ważne, aby odpowiednio jednak ją zacząć – kluczowe są analiza i zrozumienie problemów odbiorców. Bazując na nich, jesteśmy w stanie zdefiniować kierunek, w którym należy pójść.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.7

Maja Świątnicka

Karierę copywritera rozpoczęła już w podstawówce, pisząc za innych wypracowania. Teraz specjalizuje się przede wszystkim w tekstach z zakresu IT, nowoczesnych technologii, marketingu, UX i szeroko pojętego doradztwa biznesowego - zarówno w j. polskim, jak i angielskim (pełna biegłość zawodowa). Po pracy realizuje sportowe pasje i pochłania tony książek. Lubi podróże i naukę języków obcych - posługuje się m.in. językiem wietnamskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu