Dystrybucja treści w Internecie – jak to robić skutecznie?

Spis Treści:

Klik… i zdjęcie gotowe. Jesteś z siebie dumny, bo za pomocą smartfona udało Ci się uchwycić impresyjny pejzaż, którego wspaniałość trwała zaledwie kilka sekund. Co więc robisz? Oczywiście, że chcesz się podzielić z innymi tym niesamowitym widokiem. Wrzucasz więc zdjęcie na wszystkie możliwe media społecznościowe i … nic. Twoje cudowne zdjęcie przeszło bez echa. A spodziewałeś się setek komentarzy i pochwał. Znasz to rozczarowanie? Miałeś do przekazania coś naprawdę wyjątkowego, jednak coś poszło nie tak, jak trzeba. Co zrobić, by dystrybucja oferowanych przez Ciebie treści, przyniosła oczekiwany sukces? Tego dowiesz się z tego artykułu.

Dystrybucja treści – wyjaśnienie pojęcia

Wyobraź sobie, że jesteś producentem. Twoja firma wytwarza konkretny produkt. Kolejnym krokiem jest dystrybucja powstałego towaru, czyli przekazanie go za pomocą pośredników do odpowiednich sklepów. Dopiero z tego miejsca Twój produkt staje się dostępny dla klienta. A teraz wróćmy do tematu.

Tworząc konkretne treści w postaci postów blogowych, zdjęć, cyfrowych grafik lub pisząc inne ciekawe teksty, nie tworzysz tego wszystkiego tylko dla siebie. Kolejnym krokiem jest ich umieszczenie w odpowiednich miejscach w Internecie, dzięki którym content stanie się dostępny dla Twoich odbiorców. Nie zrobiłeś niczego innego jak producent, który wytworzył konkretny produkt. Ty również stworzyłeś pewnego rodzaju dzieło, które teraz musisz rozpowszechnić, by w ostateczności trafiło ono do Twojego odbiorcy.

W zależności od formy treści, które tworzysz, będziesz wybierał inne miejsca na ich publikacje, takie, które najlepiej zaprezentują efekt Twojej pracy. Gdzie rozprowadzać swoje teksty, kiedy publikować i jak monitorować swoje poczynania, upewniając się, czy robisz to w prawidłowy sposób – dowiesz się w dalszej części tego artykułu.

GDZIE? Czyli kanały do dystrybucji treści

I znowu posłużę się wcześniejszym przykładem, aby wyjaśnić Ci, na czym polega wybór odpowiedniego miejsca, w których powinieneś umieścić swoje teksty. Gdybyś był producentem wytwarzającym skórzane torebki i nie posiadał swoich firmowych butików, to oczywiste jest, że dystrybucja Twojego towaru odbywałaby się do sklepów oferujących galanterię skórzaną. Nawet gdyby Twoje produkty były dostępne w sieci hipermarketów, Twój produkt trafiłby na sklepową półkę w odpowiednim dziale.

Podobnie jest z treściami, które tworzysz. Może robisz świetne zdjęcia, piszesz ciekawe teksty z podróży albo chcesz dzielić się przepisami na wspaniałe wypieki. To, w jakim miejscu w Internecie opublikujesz swoje treści, zależeć będzie właśnie od tego, co tworzysz. Poniżej dam Ci kilka wskazówek, gdzie umieszczać swoje prace, by trafiły do odpowiedniej grupy odbiorców.

Social media

To cała gama serwisów społecznościowych, które dają Ci nieograniczone możliwości na wymianę informacji i na dzielenie się z innymi tym, co tworzysz. Social media dostępne są na stronach internetowych, ale również w postaci aplikacji na urządzeniach mobilnych.

Gromadzą one miliony użytkowników, którzy każdego dnia poszukują w nich informacji, rozrywki, ciekawostek, zrzeszając grupy fanów, którzy łączą się na zasadzie podobieństwa swoich zainteresowań. Tutaj masz więc pole do popisu. Pamiętaj tylko o jednej zasadzie, by zawsze wybierać odpowiedni serwis społecznościowy, który najlepiej odpowiada rodzajowi treści, którą zamierzasz zaprezentować światu:

Gdy tworzysz grafiki lub fotografujesz

Tworząc tego typu treści, wybierz spośród wszystkich dostępnych mediów społecznościowych takie, które najlepiej wyeksponują Twoje dzieła. Tu najlepiej sprawdzą się: Instagram, Pinterest oraz po części Facebook. Dlaczego wybrać te właśnie miejsca? Bo dają możliwość śledzenia Twojego konta ludziom z całego świata, bez wysyłania zaproszenia i czekania na akceptację z Twojej strony.

Poza tym forma, którą proponuje Instagram i Pinterest najlepiej prezentują ten rodzaj Twojej twórczości. Zdjęcia, grafiki czy cyfrowe obrazy są formami wizualnymi, nie trzeba tworzyć do nich zbyt długich opisów. Czasami wystarczy tylko podpis, co dane dzieło przedstawia i gotowe. Forma Instagrama i Pinterest została tak skonstruowana, by uwagę odbiorcy skupiać głównie na formie wizualnej.

Opisy na tych serwisach społecznościowych stanowią rzecz drugorzędną. Za ich pośrednictwem przeglądanie Twoich zdjęć będzie o wiele prostsze, także na urządzeniach mobilnych. Dodatkowym atutem tych serwisów są hashtagi, dzięki którym będziesz mógł przyporządkować swoje treści do odpowiedniej grupy twórców lub tematów i trafić do większej ilości odbiorców. Wielu użytkowników w tematyczny sposób poszukuje odpowiednich treści, korzystając ze sposobnych hashtagów.

Gdy Twoim celem jest przekazywanie krótkich wiadomości i ciekawostek

W tym wypadku spośród social mediów wybierz Twitter, TikTok albo Facebook. Media te powstały bowiem właśnie w tym celu, by szybko wysyłać informacje, dzielić się ciekawostkami lub śmiesznymi sytuacjami z życia codziennego, albo w formie pisemnej na Twitterze lub korzystając z krótkich filmików, jak w przypadku serwisu TikTok. Bez względu na to, czy daną treść napiszesz, czy uwiecznisz za pomocą smartfona, dobrym źródłem do dystrybucji będzie także Facebook.

Gdy chcesz umieścić treści, które prezentują Twoje zawodowe umiejętności

Jeśli tworzone przez Ciebie treści powiązane są ściśle z wykonywanym przez Ciebie zawodem czy z branżą, którą się zajmujesz, najlepiej do ich dystrybucji wykorzystywać media społecznościowe typu LinkedIn lub Facebook.  Warto także pomyśleć o przynależności do konkretnej społeczności facebookowej lub zostać członkiem interesującej Cię grupy na Facebooku, ponieważ są to idealne miejsca, by prezentować swoje treści odpowiednim odbiorcom.

Wykorzystując LinkedIn do publikowana swoich zawodowych umiejętności, trafiasz nie tylko do odpowiedniej grupy docelowej, ale także masz niepowtarzalną okazję zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy. Dziś zleceniodawcy coraz częściej korzystają z tego typu serwisów w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do pracy.

Gdy prezentujesz swoje treści w formie filmików

Jeżeli masz pomysł na całą serię tematycznie powiązanych ze sobą filmów, które łączy jakaś całościowa, spójna koncepcja lub chcesz dzielić się wiedzą z wybranej dziedziny albo prezentować nowości techniczne, modowe lub inne, to pomyśl o założeniu tematycznego kanału na platformie YouTube.

Natomiast, gdy lubisz tworzyć krótsze formy, utrwalane kamerą smartfona, które dotyczą różnej tematyki, stanowią śmieszne epizody z życia bądź ciekawostki związane z otaczającą Cię rzeczywistością, wybierz wygodniejszą formę przekazu, jaka dziś bezsprzecznie jest TikTok.

Własny blog

Widzisz, Internet Cię nie ogranicza. Masz tyle możliwości, ile tylko przyjdzie Ci pomysłów do głowy. Jednak, jeżeli żadna z dostępnych form oferowanych przez media społecznościowe nie do końca jest w stanie sprostać Twoim wymaganiom i oczekiwaniom, bo tworzysz teksty o większej objętości, wtedy załóż własnego bloga. Najlepiej skorzystać z bezpłatnej platformy Blogspot lub bardziej profesjonalnej platformy, jaką jest WordPress. W tym drugim wypadku musisz jednak wiedzieć, że jest to forma płatna.

Prowadząc własnego bloga, możesz publikować treści o dowolnie dobranej tematyce, w dowolnej formie, swobodnie dobierając przy tym szatę graficzną. Twoje posty mogą zawierać zdjęcia, teksty, wiersze, artykuły tematyczne, filmiki – nic Cię nie ogranicza. Możesz umieszczać nowe wpisy w wyznaczonym przez siebie odstępie czasu.

Ale blogi dają ci jeszcze inne możliwości prezentowania swoich treści. Oprócz dystrybucji nowych tematów, które po raz pierwszy wypuszczasz na światło dzienne, możesz skorzystać także z odnośników do tekstów powstałych już wcześniej, a o których chcesz przypomnieć swoim czytelnikom. Jest to możliwe dzięki linkowaniu wewnętrznemu, które polega na umieszczeniu w nowym poście odpowiedniego odnośnika do treści wcześniejszej, która w jakimś stopniu nawiązuje do poruszanego aktualnie tematu.

Możesz także stosować tzw. recykling treści, który polega na odświeżaniu starszych postów, poprzez przywołanie starego tematu, by rozwinąć dane zagadnienie lub by rzucić na niego nowe światło.

Inne portale, umożliwiające Ci dystrybucje treści

Gdy jesteś przedsiębiorcą i szukasz innej możliwości promowania swojego biznesu niż te tradycyjne, to z pewnością przyszedł Ci do głowy pomysł napisania artykułu sponsorowanego. Gdy nosisz się z zamiarem stworzenia tego typu artykułu, w którym podzielisz się swoją fachową wiedzą z danej dziedziny, a jednocześnie przyczynisz się do promocji swojego biznesu, to musisz także znaleźć odpowiednie miejsce publikacji tego typu tekstu.

Dziś Internet daje sporo możliwości także dla takiej formy reklamy. W sieci znajdziesz serwisy, za pośrednictwem których będziesz mógł zamieścić artykuł sponsorowany i trafić do odpowiedniej grupy odbiorców, a są nimi: Linkhouse oraz WhitePress.

KIEDY? Czyli odpowiedni czas dystrybucji treści

Nie ma nic gorszego niż to, gdy masz coś naprawdę ciekawego, czym chcesz podzielić się ze światem, ba, nawet idealnie wybrałeś miejsce, by opublikować swój tekst lub zdjęcie, mimo to, nie udało Ci się osiągnąć zamierzonego efektu. Co może być powodem tego, że mimo dystrybucji ciekawych treści w odpowiednio dobranym miejscu nie osiągnąłeś celu, który sobie założyłeś?

Oprócz odpowiedniego miejsca, drugim istotnym warunkiem powodzenia publikowanych treści jest czas. Chodzi o to, by dany post, zdjęcie lub film opublikować w odpowiednim momencie.

Z angielskiego nazywa się to timing”, a polega on na wyborze odpowiedniego czasu na podjęcie konkretnego działania. Musisz nauczyć się trafiać w punkt, innymi słowy mówiąc, zrobić wszystko, by znaleźć się w odpowiednim miejscu, o odpowiednej porze – ot, cała tajemnica sukcesu. Jak tego dokonać, poniżej przedstawię Ci kilka wskazówek.

Odpowiedni czas na Facebooku

Gdy posiadasz konto na Facebook, to dobrze wiesz, że o każdej porze dnia znajdzie się wśród Twoich znajomych ktoś, kto ma tę „zieloną” kropkę przy ikonce, świadczącą o tym, że akurat jest dostępny na tym serwisie. Czasami ta lista jest bardzo długa, a czasami są to zaledwie jedna, może dwie osoby.

Czy zwróciłeś uwagę, kiedy najwięcej Twoich znajomych jest aktywnych na Facebook? Badania potwierdzają, że najlepszym czasem na publikację wpisu firmowego lub branżowego jest godzina 09.00. To czas, gdy w większości wypadków rozpoczyna się praca biurowa, więc wielu pracowników po raz pierwszy tego dnia korzysta z Internetu.

Kolejnym punktem jest przedział pomiędzy godziną 11.00-12.00, który zwykło się wykorzystywać na przerwę na drugie śniadanie. Wielu pracowników biurowych wykorzystuje ten moment, by nie tylko coś zjesz i wypić kawę, ale także, by sprawdzić, co słychać w sieci.

Natomiast najlepszym czasem na publikacje postów prywatnych jest przedział pomiędzy godzinami 18.00-21.00, gdy po powrocie z pracy każdy ma ochotę na chwilę relaksu przed komputerem, w którym poszukuje informacji i rozrywki przed snem. Na odpowiednią dystrybucję treści będzie miał także wpływ dzień tygodnia. Dobrym czasem na publikowanie postów w dni wolne od pracy jest przedział godzin pomiędzy 12.00-13.00. Pamiętaj również, że użytkownicy Facebooka są najbardziej aktywni od czwartku do niedzieli.

Odpowiedni czas na Instagramie

W tym wypadku wyznaczenie odpowiedniego momentu jest nieco łatwiejsze. Najlepszym czasem na dystrybucje treści za pośrednictwem Instagrama są dwa przedziały czasowe. Najdogodniejszą porą jest poranek pomiędzy godzinami 06.00-08.00. Jest to moment, w którym wielu z nas zaraz po przebudzeniu, wypija poranną kawę przed pracą, sprawdza jednocześnie, co słychać u znajomych.

Natomiast drugim dogodnym momentem jest czas pomiędzy godziną 17.00 a 20.00. W tym przypadku powód jest podobny do tego wspomnianego przy serwisie Facebook. Właśnie w mediach społecznościowych szukamy odprężenia po ciężkiej pracy.

Jeżeli natomiast chodzi o odpowiedni dobór dni, to najlepszym momentem na publikację jest początek tygodnia, czyli poniedziałek, jak również jego zakończenie, czyli piątek. Natomiast najgorszą godziną na dystrybucję treści za pośrednictwem Instagrama okazuje się dzień powszedni, pomiędzy godzinami 15.00 a 16.00.

Odpowiedni czas na Twittowanie

Publikowanie wiadomości z wykorzystaniem tego medium nie jest sprawą prostą, ponieważ w odróżnieniu od Facebooka czy Instagrama, życie pojedynczego newsa jest bardzo krótkie. Nie jest czymś, do czego można wracać, jak w przypadku publikowanego zdjęcia na Instagramie, które w razie potrzeby zawsze można odszukać, przeglądając profil danego użytkownika.

W przypadku twittowania większą wagę należy kłaść na godziny poranne w przedziale pomiędzy 06.00 a 09.00. Korzystanie z tego medium wielu odbiorcom zastępuje po prostu kontakt z poranną prasą. Natomiast najlepiej przekazywać wiadomości tą drogą w środy, soboty i niedziele.

JAK? Czyli narzędzia pomocne w dystrybucji treści

Jeżeli poważnie podchodzisz do publikacji swoich tekstów, to nie myśl, że samo ich udostępnienie w Internecie wystarczy, byś teraz mógł spocząć na laurach. Czeka Cię jeszcze ostatni krok, by osiągnąć sukces.

Gdy zamieściłeś zdjęcie lub post w odpowiednim miejscu, co więcej, zrobiłeś to o najdogodniejszej porze dnia, teraz nadszedł moment, w którym powinieneś poinformować o tym swoich odbiorców, a w późniejszym czasie monitorować także efekty swoich działań. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak sprawić, by opublikowana przez Ciebie treść nie zaginęła w czeluściach Internetu.

Wykorzystaj newsletter

A dlaczego nie? Jeżeli wokół swojego bloga zgromadziłeś już wystarczająco dużą społeczność czytelników, to może czas pomyśleć o ustawieniu powiadomienia o nowych postach w postaci newslettera. Informuj czytelników o nowych publikacjach, aby byli na bieżąco z treściami, które dla nich tworzysz. Możesz także umieścić na swoim blogu odpowiedni widget subskrypcji Twojego kanału bądź bloga, by system automatycznie wysyłał powiadomienia o nowych wpisach.

Użyj powiadomienia web push

Web push to małe prostokątne powiadomienia, które wysyłane są do użytkowników zawsze wtedy, gdy korzystają z przeglądarki internetowej typu: Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge. Wyświetlane są zarówno na ekranach komputera, jak i urządzeniach mobilnych. Narzędziem przydatnym do tworzenia tego typu powiadomień znajdziesz na stronie getresponse.com

Badaj efekty swojej pracy, korzystając z internetowych platform analitycznych

Najpopularniejszymi platformami analitycznymi są: sotrender.pl oraz brand24.pl. Platforma Sotrender bierze pod lupę media społecznościowe typu: Facebook, Instagram, Twitter i YouTube. Dzięki temu narzędziu będziesz miał możliwość przeanalizowania swojej wydajności w mediach społecznościowych oraz przekonania się o tym, które z proponowanych przez Ciebie treści są najlepiej przyjmowane przez odbiorców.

Dzięki platformie Brand24 z kolei możesz śledzić opinie klientów o danej marce oraz tego, jak dana marka postrzegana jest w ich ochach. Przy pomocy tego narzędzia równie skutecznie możesz monitorować popularność blogów, jak również forów internetowych. W ten sposób zyskasz informacje, dzięki którym będziesz mógł weryfikować jakość i tematykę publikowanych postów.

Możesz także skorzystać z narzędzia Facebook Ads, aby poznać swoją grupę docelową, która z pewnością zainteresuje się proponowanymi przez Ciebie tematami. Z pomocą przyjdzie Ci również Google Analytics, dzięki któremu poznasz bliżej swoich potencjalnych odbiorców, przeanalizujesz ruch na blogu i sprawdzisz liczbę odsłon.

Śledź najpopularniejsze tematy

Narzędzie Trends24 pozwoli Ci zaś na bieżąco śledzić najpopularniejsze tematy i hashtagi, wybierane za pośrednictwem serwisu Twitter. Korzystając z tej platformy internetowej, przekonasz się, które tematy wybierane są najczęściej w tym określonym momencie tzn. w przeciągu ostatnich kilku minut.

Możesz również z powodzeniem prześledzić historię najczęściej wybieranych tematów przez ostatnią dobę z wyszczególnieniem ich co godzinę. Za pośrednictwem tego narzędzia odnajdziesz najciekawsze tematy poszukiwane tego dnia w konkretnej lokalizacji, która Cię interesuje, albo możesz rozszerzyć swe poszukiwania na cały świat.

Warto także wspomnieć o narzędziu Hashtagify, które wskaże Ci inne tagi, znajdujące się w podobnym kręgu tematycznym do treści publikowanych przez Ciebie. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz także, które z mediów społecznościowych będzie najbardziej przyjazne dla proponowanych przez Ciebie tematów.

Podsumowanie

  • Dystrybucją treści określa się wszystkie podjęte działania, których celem jest przekazanie swoim odbiorcom tworzonych przez siebie tekstów w najbardziej odpowiednim momencie.
  • Aby dystrybucja treści odbyła się pomyślnie i trafiła do jak najszerszego grona odbiorców, ważne jest: miejsce publikacji, czas publikacji, jak również odpowiednia promocja zamieszczonych treści i monitorowanie efektów swojej pracy.
  • Miejscami dystrybucji są głównie media społecznościowe, blogi lub inne portale internetowe.
  • Na powodzenie publikowanych treści wpływ ma odpowiedni czas ich dystrybucji. Optymalną porą są godziny poranne pomiędzy 06.00-09.00 oraz wieczorne pomiędzy 18.00-21.00.
  • Aby trafić do jak najszerszej liczby odbiorców warto zadbać o odpowiednią promocję udostępnionych treści za pośrednictwem newslettera czy powiadomień web push. Warto także monitorować wyniki swojej pracy i popularność określonych tematów za pośrednictwem narzędzi tj. Sotrender i Brand24, Facebook Ads, Google Analytics czy Trends24 i Hashtagify.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Daria Simon

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W czasie studiów odkryła swoją miłość do językoznawstwa, dlatego właśnie tej dziedzinie poświęciła swoją pracę magisterką, analizując budowę językowo-stylistyczną sloganów wyborczych. Minęło sporo lat, okraszonych garścią cennych doświadczeń, aby wreszcie zrozumieć, że to w pisaniu realizuje siebie najpełniej. Od dzieciństwa zafascynowana magicznym światem opery, choć jej muzyczną miłością pozostaje Falco. Ukochanym miastem jest Wiedeń, w którym czuje się jak w domu. Jeżeli podróżuje, to głównie śladami swoich idoli, najpierw zgłębiając ich biografię, by później odwiedzać zakątki związane z ich życiem. W wolnych chwilach amatorsko tłumaczy teksty na język niemiecki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu