Pisać (nie) każdy może, czyli o nauce copywritingu

Spis Treści:

Żyć z pisania – brzmi jak bajka! W końcu pisać potrafi każdy, grunt to nie popełniać błędów i dostosować się do wymogów. Przecież napisanie dobrego tekstu nie może być czymś trudnym! Gdyby tak jednak było, zawód copywritera nie miałby sensu, bo każdy pisałby sobie sam. Tymczasem jednak branża rozkwita, choć nie każdy się w niej utrzymuje. Jak nauczyć się copywritingu, by spełnić marzenia i ambicje o zawodowym tworzeniu treści? Oto kilka wskazówek o tym, jak nauczyć się pisać teksty, które mają w sobie to COŚ!

Jak zostać copywriterem?

Copywriting to sztuka łączenia wyrazów w taki sposób, by tworzyły treści oddziałujące na zmysły, wyobraźnię, intelekt i estetykę.

To odwoływanie się do wyższych uczuć i nadawanie słowom mocy sprawczej. Copywriting jest kreowaniem świata poprzez tekst, który sam w sobie jest wartością i nadaje wartość temu, co opisuje.

Ktoś powie, że to przesada, spora nadinterpretacja, przerysowana wizja kogoś, komu się wydaje, że jest pisarzem, a przecież copywriting to nie literatura! Cóż… to właśnie tutaj tkwi odpowiedź na pytanie, jak zostać copywriterem i jak nauczyć się copywritingu. Nie zostanie nim nikt, kto uważa, że wystarczy umieć pisać.

Zaczyna się bowiem od odpowiedniego spojrzenia na tekst, jako coś więcej niż zlepek słów. Następnie dochodzi się do postanowienia: chcę pisać. Pisać tak, by działać na ludzi, tworzyć teksty, które będą nośnikiem informacji, uczuć, wrażeń, emocji. Teksty, które będą żyły i ożywiały to, o czym mówią. Jeśli ma się takie podejście – jest się na dobrej drodze do tego, by odnaleźć się w branży.

Nauka copywritingu – od czego zacząć?

W zasadzie można uznać, że… tego nie da się nauczyć – to trzeba czuć! Co nie znaczy, że nie można się doskonalić w kierunku, który gdzieś tam w podświadomości zawsze jawił się jako właściwy.

Oto kilka wskazówek, które pomogą rozpocząć piękną przygodę z pisarstwem. Nauka copywritingu nie jest trudna, ale jednak wymaga przestawienia się na nieco inne tory. To trochę jak powrót do szkolnej ławy, jak powtórna nauka pisania i czytania. Trzeba przez to przejść ponownie, choć cały proces wygląda nieco inaczej. Co robić, czy nauczyć się tworzyć dobre teksty?

Czytaj

Copywritingu nie da się nauczyć, jeśli nie lubi się czytać. Czytanie zwiększa pisarski potencjał  – wzbogaca język i wyczula na jego estetykę, pogłębia wyobraźnię, poszerza wiedzę. ALE! Uwielbienie Prousta i rozkoszowanie się poezją to – wbrew pozorom – trochę za mało.

Copywriting to dziedzina, która obejmuje tworzenie treści o różnym przesłaniu, stylu i wartości. Dlatego im szersze ma się horyzonty czytelnicze, tym większe zapewnia się sobie możliwości. Warto więc otworzyć się na różne teksty i różne gatunki. KAŻDA treść jest ważna, nad każdą warto się pochylić – dzięki temu zwiększy się swoje szanse na wszechstronność, co jest cenne w copywritingu.

Pisz

Nie jest tak, że copywriterem zostają tylko ci, którym nie wyszło z wydaniem książki czy też autorzy blogów i laureaci konkursów literackich. Nawet jeśli nie ma się na koncie żadnych pisarskich osiągnięć – można nauczyć się dobrze pisać.

Ważne, by przywiązywać wagę do tworzonych przez siebie treści i jak najczęściej korzystać z okazji do tego, by… ładnie pisać! Mail do pracy? Sms do koleżanki? Życzenia na okazjonalnej kartce? Pocztówka z wakacji? Komentarz w Internecie? To wszystko MA znaczenie!

Trzeba zwracać uwagę na to, co i jak się pisze, starać się, dbać zarówno o treść, jakość i poprawność.

To nie jest łatwe w dobie wszechobecnej cyfryzacji, kiedy przywiązuje się wybitnie małą wagę do stylu i zasad – wszyscy się spieszą, słowniki poprawiają, jest tyle ważniejszych rzeczy! Ale należy sobie sparafrazować powiedzenie Jak Cię widzą, tak Cię piszą na Jak się piszesz, tak Cię widzą.

Jeśli więc piszesz sms czy mail – pamiętaj o polskich znakach, przecinkach, składni. Chcesz napisać życzenia – wymyśl je sam, a nie korzystaj z gotowych szablonów. Piszesz komentarz – zadbaj o jego formę.  Po prostu – szanuj język, którym się posługujesz, zawsze i wszędzie – to on odpowiada za Twój sukces, to narzędzie pracy, którego nie zostawisz po godzinach na biurku. Jest z Tobą zawsze i ma być Twoim największym atutem.

Ucz się!

Brzmi groźnie? Nic z tych rzeczy… Ale jednak copywriting wymaga ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Można to robić na wiele sposobów, także na takich, które, z pozoru, nie wydają się niczym ambitnym.

Rozwiązywanie krzyżówek, gra w scrabble, podczytywanie blogów, napisanie opowiadania… To już brzmi przyjemnie, prawda? A to wszystko ma wpływ na doskonalenie swoich umiejętności językowych! I po raz kolejny – czytaj, zwracaj uwagę na formę i treść, nie deprecjonuj żadnego tekstu.

Jako copywriter możesz pisać zarówno teksty specjalistyczne, o wysokiej wartości merytorycznej, jak i opisy produktów, które muszą być konkretne, ale i zachęcające. Wszystko jest tak samo ważne! Czytaj, szukaj, czerp inspiracje, poznaj lepszych i bardziej wprawionych od siebie. Otwórz się, by się od nich uczyć.

Jest też nieco „ciemniejsza” strona… Copywriting ma bowiem swój specyficzny słownik. SEO, headline, anchor, keywords… Im szybciej go poznasz, tym lepiej! Czytaj branżowe strony, przyswajaj terminologię. Poznaj specyfikację poszczególnych tekstów, dowiedz się, jak tworzyć treści o określonym przesłaniu, czym powinny się wyróżniać, naucz się odróżniać dobre od kiepskich. Słowem – poznaj dobrze świat, w który chcesz wejść, zobacz, jak wygląda od środka, sprawdź konkurencję, rynek, oczekiwania.

Wyobraźnia i dobry styl to nie wszystko – pozostaje jeszcze strona techniczna, dzięki której tekst będzie naprawdę mocny!

Czy copywriting jest trudny?

Wszystko zależy od podejścia. Jeśli karierę w nim planuje się tylko dlatego, że można siedzieć w wygodnym biurze lub w domu i po prostu sobie pisać – to tak, będzie trudny – obnaży bowiem wszelkie słabości i niedociągnięcia w tym, co się przecież powinno idealnie umieć. Będzie więc dość bolesną i rozczarowującą lekcją.

Jeśli jednak potraktuje się copywriting jako sztukę, a każdy tekst jako dzieło o określonej wartości, które wymaga indywidualnego podejścia, a przede wszystkim – jeśli jest się otwartym na pogłębianie wiedzy właśnie o tym, co się już, teoretycznie, dobrze potrafi – będzie wymagający, ale nie trudny, a z pewnością satysfakcjonujący!

Podsumowanie

  • Copywriting to coś więcej niż umiejętność pisania. To sztuka tworzenia treści, które – niezależnie od swojej formy i przesłania – są nośnikiem wartości i emocji. Zaczyna się więc od spojrzenia na teksty jako na coś więcej niż słowa zbite w sensowną całość.
  • Aby nauczyć się pisać dobre teksty, należy zacząć od dbałości o detale nawet w najprostszych treściach i poszerzenia swoich czytelniczych horyzontów.
  • Warto poznać techniczne aspekty copywritingu, wymogi dotyczące konkretnych tekstów, terminologię oraz tajniki branży, zanim samemu zacznie się tworzyć teksty.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Roksana Krysa

Roksana z wykształcenia jest filologiem, specjalizującym się w komunikacji społecznej i krytyce literackiej. Współpracowała z wieloma portalami i magazynami kulturalno-literackimi, m.in. z Wirtualną Polską, miesięcznikiem „Śląsk”, ARTpapierem i FA-artem. W 2010 roku zadebiutowała jako prozaik. Pisze od zawsze i szczerze to uwielbia, więc bycie copywriterem to nie tylko jej zawód, ale i pasja. Prywatnie – szczęśliwa mama i żona, miłośniczka literatury, górskich wędrówek, LEGO, gotowania, planszówek, gier karcianych i przyrody. Pisze tak, jak się tego oczekuje, przywiązując jednakową wagę do treści i formy. Cechuje się kreatywnością i wyczuciem stylu. Świetnie przekazuje w tekstach emocje i zgrabnie bawi się słowami. Stara się, by miały one moc sprawczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu