Jakim stylem pisać bloga?

Spis Treści:

Powszechnie wiadomo, że blog powinien cechować się spójnym stylem w obrębie wszystkich artykułów. Wątpliwości nastręcza konkretna forma, jakiej należy się trzymać. Pisać formalnie? A może bardziej luźno? Sprawdzimy to w poniższym artykule.

Styl bloga firmowego – od czego zależy?

Określony styl pisania zależy od trzech czynników: tematyki, charakteru blogera oraz emocji przekazywanych w tekście.

Tematyka

Każdy branża cechuje się własną normą określającą wydźwięk tekstu. Złamanie powszechnych reguł może powodować dysonans poznawczy wśród odbiorców, dlatego warto niezmiennie stosować się do etykiety danej profesji.

Przykładowo, formalny ton jest powszechnie stosowany przez prawników, co podkreśla stabilność i powagę niezbędną w tym zawodzie. Analogicznie sklep z młodzieżowymi ubraniami zawiera słownictwo potoczne, aby swoim luźnym stylem wyjść naprzeciw grupie docelowej.

Autor

Artykułów nie tworzą roboty, lecz ludzie. Dlatego styl tekstu będzie siłą rzeczy odzwierciedleniem charakteru autora. Sposób formułowania zdań zależy od indywidualnych uwarunkowań, co sprawia, że tekst każdego człowieka jest na swój sposób specyficzny.

Gramatyka nie jest jedyną zmienną wśród ludzi. Na finalny wydźwięk tekstu wpływa również zasób słownictwa, kultura osobista, a nawet przynależność klasowa. Ta ostatnia została doprowadzona do skrajności w języku jawajskim, gdzie osoby z wyższych sfer posługują się odmiennym rejestrem językowym (kramą) w stosunku do reszty społeczeństwa.

Emocje

Styl pisania bloga firmowego zależy również od subtelnej warstwy emocjonalnej, która przenika poszczególne zdania. W końcu autor przekazuje nie tylko informacje, lecz również swój stosunek do nich – może je chwalić, krytykować lub interpretować w jakikolwiek inny sposób.

Warto zaznaczyć, że przekazywanie własnych emocji nasila się zależnie od poruszanej problematyki. Efekt ten nie występuje w branży technicznej, lecz jest już szczególnie widoczny w obrębie tematów społeczno-politycznych.

Co ciekawe, fakt, że niektóre teksty są usiane emocjami, powoduje trudności w odczytywaniu ksiąg historycznych. Eseista i filozof George Steiner twierdził: „To, co chciano powiedzieć, zasugerować, ukryć, przemilczeć w danych okolicznościach, dla danych celów i na podstawie danych intencji, nie sposób sprowadzić do wyizolowanych, weryfikowalnych metod”.

Który styl jest najlepszy?

Nie istnieje jeden właściwy styl pisania bloga. Przede wszystkim kluczowe jest, aby zachować autentyczność, dzięki czemu teksty będą spójne i ciekawsze. Twój blog jest miejscem wyrażania Twoich własnych myśli – po co więc stylizować się na kogoś innego?

Niemniej trzeba mieć z tyłu głowy, że każda branża posiada własne ramy, których naruszenie może być odebrane jako faux paus – chyba że wykona się ten zabieg umiejętnie. Przykładowo, autorka bloga „Z prawniczego na ludzkie” naruszyła konwenans, przekazując prawnicze porady w łopatologiczny sposób, co przysporzyło jej wiele popularności. Jak się okazuje, autentyczność górą!

Styl pisania bloga - FAQ

Jak zachować styl, gdy blog ma wielu autorów?

W takiej sytuacji zazwyczaj zatrudnia się redaktora, który ujednolica otrzymane artykuły. Oprócz tego możesz zadbać o przejrzyste wytyczne, z którymi zapozna się każdy autor przed rozpoczęciem pisania. Tam należy zamieścić informacje o:

  • długości artykułu (w tym wstępu);
  • formie osobowej;
  • wskazanych dodatkach (tabele, podsumowania).
Jaką stosować długość tekstu?

Najczęściej artykuł blogowy zawiera 2500-10000 znaków ze spacjami. Optymalną długość określisz intuicyjnie zależnie od poruszanego tematu i dostępnych źródeł informacji.

W której osobie pisać bloga?

Jedni zwracają się bezpośrednio do odbiorcy, a drudzy wolą formę bezosobową. Nie ma tutaj idealnej reguły, dlatego pisz tak, jak jest Ci wygodniej. W miarę możliwości rozważ jednak porzucenie oficjalnych zwrotów Pan/Pani/Państwo, gdyż w niektórych sytuacjach utrudniają i wydłużają przekaz.

Podsumowanie

  • Istnieje wiele stylów pisania bloga, które zależą od branży, autora oraz emocji, które towarzyszą treści.
  • Nie istnieje jedna reguła, która forma prowadzenia bloga jest właściwa. Jak widać, wpływa na nią szereg czynników.
  • Styl powinien być przede wszystkim autentyczny, aby odzwierciedlać sposób wyrażania myśli przez autora.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu