Koncepcja 4E w marketingu – wszystko, co musisz wiedzieć
Marketing ewoluuje tak samo, jak technologia i inne aspekty rzeczywistości. Tradycyjne modele marketingowe, skupione na produkcie i cenie, ustępują miejsca podejściu skoncentrowanemu na kliencie. Jednym z nich jest koncepcja 4E, która stawia na doświadczenie i zaangażowanie konsumenta. Dowiedz się, na czym polega ten model!
Czym jest koncepcja 4E?
Koncepcja 4E to holistyczne podejście do marketingu, które skupia się na doświadczeniu klienta i budowaniu długoterminowych relacji.
Model ten rozszerza tradycyjny koncept 4P (produkt, cena, dystrybucja, promocja) o cztery dodatkowe filary. Są to:
- Experience (doświadczenie);
- Exchange (wymiana);
- Everyplace (wszechobecność);
- Evangelism (ewangelizacja).
Poszczególne elementy omawianej koncepcji współdziałają ze sobą tak samo, jak w przypadku modeli 4P i 4C. W związku z tym zaburzone działanie jednego z nich będzie miało negatywny wpływ na całą strategię.
Experience – doświadczenie
Doświadczenie w koncepcji 4E sprowadza się do kreowania pozytywnych i angażujących doznań na każdym etapie interakcji z klientem. Wykracza to poza standardowe pojmowanie produktu w marketingu 4P. Doświadczenie obejmuje bowiem zarówno aspekty fizyczne (użyteczność, jakość, design, personalizacja), jak i cyfrowe oraz niematerialne (kontakt z obsługą, treści w social media).
Dla przykładu Starbucks tworzy przyjazną atmosferę w swoich kawiarniach, oferując wygodne miejsca do pracy i spotkań. Częścią doświadczenia będzie również podpisywanie kubka z napojem imieniem klienta.
Exchange – wymiana
Wymiana jest odpowiednikiem ceny z modelu 4P. Założeniem koncepcji 4E jest skupienie uwagi na wartości, którą postrzegają klienci w zakupionym produkcie.
Drugorzędne znaczenie ma próba przebicia się konkurencyjną stawką na rynku. Klient powinien mieć poczucie satysfakcji z zakupionego towaru. Jeżeli zależy Ci na optymalizacji strategii marketingowej pod kątem wymiany, jasno przedstawiaj problemy, które rozwiązuje zakup produktu. Skup się również na transparentności transakcji i elastycznych modelach cenowych.
Dla przykładu Spotify oferuje darmowy okres próbny subskrypcji Premium. W zamian za skorzystanie z usługi użytkownicy otrzymują dostęp do dodatkowych funkcji.
Everyplace – wszechobecność
Wszechobecność polega na korzystaniu z kilku kanałów komunikacji jednocześnie – od klasycznych banerów, aż po social media. Dzięki temu możliwe jest łatwiejsze dotarcie do różnych grup docelowych. To jednak wymaga sprecyzowania przekazu medialnego w poszczególnych kanałach do różnych odbiorców marki.
Dla przykładu Coca-Cola emituje spoty reklamowe w telewizji (np. przed świętami), a także aktywnie prowadzi konta na Instagramie i Facebooku.
Evangelism – ewangelizacja
Ewangelizacja to przekształcanie zadowolonych klientów w ambasadorów marki, którzy z pasją dzielą się pozytywnymi doświadczeniami. Dzięki temu potencjalni klienci mogą dowiedzieć się o marce, a obecni wydają większe sumy w sklepie. Ewangelizacja, jak sama nazwa wskazuje, to niesienie dobrej nowiny innym ludziom, którzy nie są zaznajomieni z Twoją ofertą.
Dla przykładu zagorzali entuzjaści marki Apple chętnie dzielą się swoimi opiniami na temat produktów i samej firmy. Przed premierą nowego urządzenia często ustawiają się długie kolejki lojalnych fanów przed sklepami.
Przeczytaj również
Koncepcja 4E w praktyce
Koncentracja na poszczególnych punktach koncepcji 4E pozwala zbudować silną i długotrwałą relację z klientami. Wszechobecność wzmacnia pozycję marki na rynku, co będzie miało przełożenie na późniejszą sprzedaż.
Jak możesz zastosować marketing 4E w swojej firmie? Poniżej kilka przykładów:
- doświadczenie – zadbaj o spójny wizerunek marki (logo, preferowane czcionki i kolory), zwróć również uwagę na intuicyjny interfejs strony internetowej;
- wymiana – podkreśl konkretny problem, który rozwiązuje Twój produkt/usługa; warto także ułatwić klientom proces zakupowy za pomocą różnorodnych kanałów sprzedaży i szybkiej obsługi zamówień;
- wszechobecność – regularnie publikuj posty w kilku kanałach społecznościowych – TikToku, Instagramie i Facebooku; komentuj również wpisy innych twórców związanych z Twoją działalnością;
- ewangelizacja – zachęcaj do dzielenia się opinią na temat Twoich produktów w sieci; dobrym pomysłem jest nagradzanie klientów za wspomniane działania poprzez udostępnianie ich postów na firmowym profilu w social mediach.
Podsumowanie
- Koncepcja 4E to holistyczne podejście do marketingu, które skupia się na doświadczeniu klienta i budowaniu długoterminowych relacji.
- Model 4E tworzą cztery elementy: doświadczenie, wymiana, wszechobecność i ewangelizacja.
- Doświadczenie w koncepcji 4E sprowadza się do kreowania pozytywnych i angażujących doznań na każdym etapie interakcji z klientem.
- Wszechobecność polega na korzystaniu z kilku kanałów komunikacji jednocześnie
- Ewangelizacja to przekształcanie zadowolonych klientów w ambasadorów marki, którzy z pasją dzielą się pozytywnymi doświadczeniami.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz