Marketing 7P – czym jest i jak go wykorzystać w biznesie?

Spis Treści:

Skuteczna strategia marketingowa może być Twoim kluczem do osiągnięcia sukcesu w biznesie i zbudowania silnej pozycji firmy. Przedsiębiorcy od lat wykorzystują w tym celu modele, takie jak koncepcja 4P. Marketing 7P jest z kolei jej rozwinięciem, uwzględniającym ludzi, procesy i świadectwo materialne. Rozszerzony model lepiej odzwierciedla potrzeby klientów i wyzwań rynkowych. Dowiedz się, czym jest marketing 7P i jak go wykorzystać w biznesie!

Czym jest marketing 7P?

Marketing 7P to rozszerzona wersja standardowego modelu 4P o trzy dodatkowe elementy – ludzi, procesy i świadectwo materialne.

Czynniki wchodzące w skład modelu to:

  • produkt;
  • cena;
  • dystrybucja;
  • promocja;
  • ludzie;
  • procesy;
  • świadectwo materialne.

Marketing 4P, na którym bazował model 7P, opracowany został jeszcze w XX wieku. Od tego czasu przedsiębiorcy i specjaliści zaczęli zdawać sobie sprawę z innych czynników przyczyniających się do zwiększenia sprzedaży i zbudowania przewagi konkurencyjnej. Elementy marketingu 7p tworzą spójny system wpływający na otoczenie rynkowe i decyzje zakupowe klientów. Przyjrzyjmy się im po kolei!

Produkt

W przypadku marketingu 7P termin produkt odnosi się zarówno do materialnego przedmiotu, jak i usług świadczonych przez firmę. Mogą to być również konsultacje, informacje lub pomysły firmy przedstawiane klientowi. To najważniejszy element każdej kampanii. W trakcie opracowywania strategii marketingowej kluczowe jest wskazanie konkretnej potrzeby, którą zaspokaja sprzedawany produkt.

Cena

Cena to wartość, którą klient musi zapłacić za produkt lub usługę. Nie jest ona jednak opracowywana wyłącznie na podstawie kosztów produkcji i reklamy. Cena produktu zależy również od wizerunku marki i konkurencyjnych stawek rynkowych.

Dystrybucja

Dystrybucja określa sposób, w jaki produkt lub usługa jest dostarczana klientom. Pod tym terminem zawarta jest również fizyczna lokalizacja sklepu czy lokalu usługowego, a także ułożenie produktów na półkach.

Aby zwiększyć sprzedaż przez stronę internetową, warto zapewnić intuicyjne przejście przez proces zakupowy. Zadbaj o najpopularniejsze sposoby płatności (BLIK, karta płatnicza, przelew bankowy), a także atrakcyjne warunki dostawy.

Promocja

Promocja ma na celu informowanie i przekonywanie klientów o wartości produktu lub usługi. Do jej najpopularniejszych form należą:

Ludzie

To pierwszy element, o który poszerzona została koncepcja marketingu 4P. Zgodnie z tym to właśnie od wykwalifikowanego personelu w firmie zależy jakość obsługi klienta. Pracownicy często w głównej mierze odpowiadają za to, czy konsument zdecyduje się zakupić produkt lub skorzystać z konkretnej usługi. Personel wpływa również na wizerunek marki w oczach klientów.

Procesy

Procesy w marketingu 7P odnoszą się do wszystkich czynności, które są wykonywane w celu dostarczenia produktu lub usługi klientowi. Są to m.in. wzbudzenie zainteresowania produktem, odpowiednie przedstawienie oferty, wsparcie konsultanta na stronie i obsługa posprzedażowa. Tak samo jak poprzedni czynnik – Ludzie – procesy także budują zaufanie do firmy.

Świadectwo materialne

Pod terminem świadectwo materialne kryją się fizyczne aspekty wizerunku firmy. Logo, wygląd strony internetowej, ubiór pracowników i siedziba – wspomniane elementy budują spójny wizerunek w oczach klientów. Prowadzi to również do wykształcenie pozytywnych skojarzeń z marką.

Marketing 7P w praktyce

Koncepcja marketingu 7P to doskonały sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej nad firmami oferującymi zbliżone produkty.

Z tego względu brana jest ona pod uwagę przez coraz większą część firm – polskich i zagranicznych.

Marketing 7P na przykładzie Apple

Koncepcję marketingu 7P doskonale ukazuje działalność Apple – przedsiębiorstwa zajmującego się projektowaniem i produkcją urządzeń elektronicznych. W tym przypadku produktami są:

  • telefony;
  • laptopy;
  • tablety;
  • słuchawki;
  • zegarki;
  • akcesoria;
  • oprogramowanie i usługi;
  • inne urządzenia elektroniczne.

Produkty Apple znajdują się w wyższym przedziale cenowym, dzięki czemu buduje wizerunek marki premium. Proponowane stawki uzasadniane są wysoką jakością, innowacyjnością oraz niezawodnością urządzeń.

Firma prowadzi intensywne działania promocyjne, wykorzystując w tym celu różnorodne kanały. W reklamach kładzie nacisk na estetykę i funkcjonalność sprzedawanych produktów.

Apple prowadzi sprzedaż zarówno przez stronę internetową, jak i w sklepach stacjonarnych. Najpopularniejsze produkty prezentowane są zawsze w centralnej części, aby przyciągnąć uwagę klientów. Pracownicy sklepów stacjonarnych są odpowiednio przeszkoleni i mają pozytywne nastawienie do klientów. Apple dba również o optymalizację procesów w firmie – od przedstawienia oferty, aż po politykę zwrotów.

Firma doprowadziła do perfekcji ostatni punkt marketingu 7P, czyli świadectwo materialne. Opakowania produktów Apple są minimalistyczne i eleganckie. Logo firmy stało się ikonicznym symbolem, dodatkowo wzmacniającym rozpoznawalność marki.

Marketing 7P – dlaczego warto?

Marketing 7P to kompleksowy model uwzględniający najważniejsze aspekty marketingu. Firma dbająca o poszczególne elementy koncepcji jest w stanie stworzyć spójną i skuteczną strategię marketingową. Dodatkowe czynniki, o który rozszerzony został model 4P, stawiają nacisk na budowanie relacji i zrozumienie potrzeb odbiorców. Dzięki świadectwu materialnemu firma może  z kolei świadomie budować pożądany wizerunek poprzez staranne projektowanie opakowań, materiałów reklamowych i innych elementów identyfikacyjnych.

Podsumowanie

  • Marketing 7P to rozszerzona wersja standardowego modelu 4P o trzy dodatkowe elementy – ludzi, procesy i świadectwo materialne.
  • Elementy marketingu 7p tworzą spójny system wpływający na otoczenie rynkowe i decyzje zakupowe klientów.
  • W trakcie opracowywania strategii marketingowej kluczowe jest wskazanie konkretnej potrzeby, którą zaspokaja sprzedawany produkt.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

26.04.2024 Social Media
25.04.2024 Copywriting
24.04.2024 Marketing
23.04.2024 Content Marketing
22.04.2024 Korekta & Redakcja
19.04.2024 Marketing
18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu