Co to jest marketing rekomendacyjny i jak go wykorzystać w biznesie?
Jednym z czynników, które mają duży wpływ na decyzje zakupowe, z pewnością są polecenia bliskich – znajomych lub członków rodziny. Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen aż 92% osób zasięga opinii innych przed skorzystaniem z oferty. Z tego powodu marketing rekomendacyjny odgrywa ważną rolę w strategii marki. Na czym polega i jakie korzyści wynikają z jego stosowania? W poniższym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje!
Co to jest marketing rekomendacyjny?
Marketing rekomendacyjny to dział marketingu internetowego, którego podstawą są rzetelne polecenia produktów lub usług przez korzystające z nich osoby.
Opiera się na działaniach mających pomóc w zdobyciu licznych rekomendacji i pozyskiwaniu w ten sposób nowych klientów.
Cały mechanizm jest bardzo prosty. Zadowoleni konsumenci wystawiają pozytywną opinię czy też promują markę wśród swoich znajomych, dzięki czemu naturalnie zachęcają innych do zakupu. Następnie mogą otrzymać za to nagrodę w postaci rabatów, bezpłatnej dostawy czy różnego rodzaju bonusów. Im większa korzyść, tym więcej osób zdecyduje się na taki krok.
Główny cel marketingu rekomendacyjnego to pozyskiwanie ruchu i zwiększenie zasięgu publikowanych treści, a tym samym wzrost liczby konwersji. Należy jednak pamiętać, że wpływ na skuteczność takich praktyk ma wiele aspektów, takich jak jakość produktu, obsługa czy szybkość dostawy.
Jakie są zalety marketingu rekomendacyjnego?
Istnieje wiele zalet wynikających ze stosowania marketingu rekomendacyjnego. Do najważniejszych z nich zaliczyć można:
- tworzenie bazy wartościowych klientów niskim nakładem pracy;
- wzrost współczynnika konwersji;
- większa widoczność w sieci;
- budowanie lojalności wobec marki;
- obniżenie kosztów związanych z pozyskaniem nowego klienta.
Korzystanie z tego sposobu promowania firmy jest w pełni etyczne i uczciwe w stosunku do kupujących. Zapewnia dostęp do prawdziwych i rzetelnych opinii, przedstawiając ich atuty oraz ewentualne wady, co ułatwia podjęcie decyzji zakupowej.
Przeczytaj również
Jak wykorzystać marketing rekomendacyjny w biznesie?
Marketing rekomendacyjny to doskonałe rozwiązanie dla firm z praktycznie każdej branży, dlatego warto go wykorzystać w swoim biznesie. W ramach tego typu działań pozyskiwane są dwa rodzaje opinii: organiczne oraz generowane.
Opinie organiczne
Wystawiane są przez klientów z własnej woli bez konieczności zachęty czy prośby ze strony marki. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma poziom zadowolenia kupujących, dlatego należy zadbać o wysoką jakość oferowanych produktów i świadczeń. Do czynników mających na to wpływ zalicza się m.in.:
- fachowe doradztwo;
- szybka obsługa;
- terminowa realizacja zleceń;
- jasno określone zasady zakupu i zwrotów;
- działania posprzedażowe.
Niestety w rzeczywistości opinie organiczne dość trudno zdobyć, gdyż konsumenci częściej je wystawiają w przypadku negatywnych odczuć.
Opinie generowane
To wszystkie rekomendacje od klientów, które zostały pozyskane na prośbę lub z uwagi na oferowane korzyści. Chociaż wiążą się z nieco większym zaangażowaniem po stronie firmy, to gwarantują jeszcze lepsze efekty. Obecnie istnieje wiele skutecznych technik i narzędzi zachęcających do wystawienia opinii.
Najczęstszymi sposobami stosowanymi przez marki są:
- wprowadzenie do systemu możliwości szybkiej i łatwej oceny zadowolenia z dokonanej transakcji bezpośrednio po zakupie;
- komunikaty wysyłane drogą e-mail z podziękowaniami za zakup i prośbą o wystawienie rekomendacji;
- oferowanie korzyści w postaci rabatów lub innych, atrakcyjnych bonusów za wypełnienie ankiety recenzyjnej.
Możesz zachęcić klienta do pozostawienia opinii w ciekawy sposób. Jeśli np. prowadzisz sklep internetowy z kosmetykami, do każdego zamówienia dołączaj darmową próbkę wybranego produktu lub mały upominek (np. firmowe cukierki) i karteczkę z prośbą o recenzję. Będzie to miły gest w stronę klienta i skłoni go do napisania kilka słów o zakupionych kosmetykach.
Marketing rekomendacyjny a marketing szeptany – różnice
Wiele osób myli pojęcie marketingu rekomendacyjnego z marketingiem szeptanym. Warto jednak pamiętać, że to dwie, odrębne dziedziny – chociaż obie opierają się na wystawianiu opinii i mają podobny cel, to znacząco różni je sposób i etyka działania.
W przypadku marketingu szeptanego rekomendacje pisane są odpłatnie przez wyspecjalizowaną firmę, a więc mogą niekiedy wydawać się sztuczne i nieautentyczne. Wynika to z faktu, że opinie w rzeczywistości nie powstały w odniesieniu do prawdziwych wrażeń po użyciu produktu lub skorzystaniu z usługi. Chociaż marketing szeptany zwykle przynosi efekty, to istnieje ryzyko, że takie działania zostaną zdemaskowane przez klientów i skutecznie zniechęcą ich do zakupu.
Marketing rekomendacyjny z kolei skupia uwagę na pozyskiwaniu wyłącznie prawdziwych i rzetelnych opinii od osób, które rzeczywiście skorzystały z produktu lub usługi. Z tego względu jest dużo bardziej wartościowy i przynosi lepsze efekty, gdyż realnie wpływa na zaufanie konsumentów.
Podsumowanie
- Marketing rekomendacyjny to działania mające na celu zachęcić klientów do wystawienia rzetelnej opinii o produktach lub usługach.
- Wśród zalet marketingu rekomendacyjnego wymienić można m.in. wzrost współczynnika konwersji, większą widoczność strony internetowej w sieci, a także budowanie lojalności wobec marki.
- Podstawową różnicą pomiędzy marketingiem rekomendacyjnym a marketingiem szeptanym jest fakt, że ten pierwszy pozyskuje rzetelne opinie od realnych klientów.
- W marketingu rekomendacyjnym pozyskiwane są dwa rodzaje opinii: organiczne, czyli takie, które zostały zamieszczone przez klienta z własnej woli, oraz generowane, a więc napisane na prośbę lub z powodu oferowanych korzyści.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz