Marketing internetowy – krok po kroku do sukcesu

Spis Treści:

Chcesz działać w Internecie i tam promować swoje usługi lub produkty? Potrzebujesz odpowiedniej strategii! W sieci nie można działać po omacku, by odnosić sukcesy. Oto, jakie aktywności w ramach marketingu internetowego możesz podjąć, aby rozwinąć swój biznes w wirtualnej rzeczywistości.

Bądź reżyserem swojego sukcesu

Każdy specjalista ds. marketingu w ramach swojej pracy poszukuje sposobów na dotarcie do potencjalnej grupy docelowej. Pomocne w tym procesie są podstawy marketingu internetowego, czyli procesu, który zmierza do skutecznego wprowadzenia produktu lub usługi na rynek i zaprezentowanie ich w atrakcyjny sposób z wykorzystaniem narzędzi internetowych.

Dobry marketing internetowy można porównać do reality show – mimo że widz jest przekonany, że wszystkie działania uczestników są spontaniczne, to tak naprawdę tu nic nie dzieje się przypadkowo. Każdy krok jest przemyślany i przeanalizowany, nim zostanie wcielony w życie.

W podobny sposób należy działać w ramach marketingu internetowego. Z jednej strony Twoja strategia musi być zaplanowana, a z drugiej – zwłaszcza w przypadku działań związanych z tzw. marketingiem wirusowym, odbiorcy powinni być przekonani, że są to spontaniczne akcje.

Stworzenie skutecznej strategii marketingowej wbrew pozorom jest dość trudne. Potrzeba nieszablonowych pomysłów, dokładnej analizy grupy docelowej, a także wielokanałowego działania.

Przeanalizuj grupę docelową

Aby ustalić, do kogo będziesz mówić w swoich przekazach, określ wiek, płeć, lokalizację oraz pochodzenie osób w Twojej grupie docelowej. W kolejnym kroku należy zawęzić te parametry i ustalić persony marketingowe. W ramach marketingu internetowego zwykle działa się dwojako.

Po pierwsze ustala się, kto jest potencjalnym klientem. Po drugie weryfikuje się to za pomocą narzędzi, które wskazują, kto najczęściej wchodził na Twoją stronę lub kupował w Twojej witrynie. Narzędziem, które może Ci w tym pomóc, jest Google Analytics. Dzięki niemu dowiesz się więcej o swoich odwiedzających. Mając tę informacje, możesz dostosowywać kolejne kampanie marketingowe do ich potrzeb, wymagań i wrażliwości.

Inne narzędzia, dzięki którym możesz określisz swoją grupę docelową, to Similar Web czy Facebook Audience Insights. Z ich pomocą określisz, kim jest Twój potencjalny klient i dopasujesz formę oferty do jego preferencji.

Dostarczaj cennych informacji

We współczesnym marketingu internetowym bardzo ważną kwestią jest edukowanie na temat możliwości produktów czy atrakcyjności usług.

Twoim zadaniem jest dotarcie z wartościową wiedzą do klientów. Dlatego tak istotna jest inwestycja w dobry content marketing, czyli inaczej marketing treści, który obejmuje przede wszystkim teksty, ale także profesjonalne grafiki czy wideo. Za pomocą kanałów, takich jak:

  • strona internetowa (blog, zakładki z ofertą),
  • profile w mediach społecznościowych,
  • portale zewnętrzne,
  • reklamy w sieci

można dostarczać wartościowej treści poprzez:

  • artykuły sponsorowane,
  • artykuły eksperckie,
  • wywiady,
  • opisy produktów,
  • webinary,
  • recenzje, poradniki,
  • podcasty,
  • e-booki,
  • infografiki,
  • FAQ
  • treści do postów/wpisów w social media.

W jaki sposób ustalić, jaki temat zainteresuje naszego odbiorcę? Podpowiedzi znajdziesz w Google Trends. To tam możesz wyszukać tematy, które w wybranych okresach cieszą się największą popularnością. Warto również zwrócić uwagę na popularność określonych haseł, gdy te są nowe lub, gdy przychodzi na nie sezon.

Jako przykład może posłużyć tu wzrost zainteresowania np. choinkami w Internecie w okresie przed Bożym Narodzeniem czy rosnąca popularność haseł związanych z pandemią koronawirusa w momencie rozpędzenia się epidemii.

Należy pamiętać, że marketing internetowy jest sztuką komunikacji z odbiorcami. Dlatego przygotowując przekaz, pamiętaj o dostosowaniu go do potrzeb odbiorcy. Content marketing oprócz funkcji perswazyjnej, powinien dostarczać informacji o konkretnych cechach produktu, jego właściwościach, a odbiorca powinien poznać racjonalne argumenty oraz konkretne rozwiązania.

Pamiętaj o przestrzeganiu prawa

W Internecie nic nie ginie, dlatego decydując się na podejmowanie w nim działań, zadbaj o to, by były one zgodne z prawem. Oczywiście, z reguły nikt celowo nie łamie prawa, ale nierzadko robi to raczej z niewiedzy lub roztargnienia.

Oto kilka zasad, które pomogą Ci prowadzić marketing zgodny z prawem:

  • Sprawdzaj, jakimi licencjami objęte są zdjęcia stockowe – wiele takich materiałów można wykorzystywać zupełnie za darmo, inne można publikować pod warunkiem oznaczenia autora, ale istnieje również duża grupa grafik i zdjęć, które nie nadają się do użytku komercyjnego. Możesz więc je wykorzystać do informacji prasowej, ale nie do reklamy. Użytek komercyjny rozumiany jest tu dwojako: pośrednio, gdy zdjęcie jest wykorzystywane do zilustrowania artykułu, którego celem jest wzmocnienie wizerunku eksperta i bezpośrednio, gdy z jego wykorzystaniem próbujesz sprzedać usługę czy produkt.
  • Wskazuj, jeżeli korzystasz z materiałów innych osób – stosuj cytaty oraz przypisy, by nikt nie zarzucił Ci plagiatu. Pamiętaj, że cytowane treści były wyraźnie zaznaczone w Twoim tekście oraz aby nie zdominowały całej treści, gdyż w ten sposób możesz przekroczyć granicę prawa cytatu. Cytat ma być jedynie dodatkiem lub pomocą do zobrazowania konkretnego tematu.
  • Ustalaj z autorami treści – tekstów, zdjęć, filmików etc. – zasady współpracy – pamiętaj, że autor treści ma możliwość dysponowania swoimi autorskimi prawami osobistymi w każdym czasie, nawet wówczas, gdy przekazali Ci prawa majątkowe (dlatego koniecznie ustal z autorami pola eksploatacji, na których będziesz wykorzystywać treści).
  • Nie stosuj czarnego PR-u – czynem nieuczciwej konkurencji jest ośmieszanie konkurenta czy pisanie nieprawdziwych komentarzy na temat jego usług lub produktów.
  • Zawsze oznaczaj materiały sponsorowane – w ten sposób unikniesz podejrzeń, że chcesz wprowadzić w błąd odbiorców.
  • Zakazana jest reklama sprawiająca wrażenie neutralnej wypowiedzi, a w rzeczywistości zachęca do nabywania towarów czy usług – takie stylizowanie treści jest nie tylko nieetyczne, ale również niezgodne z prawem.

Nie zapomnij o technicznej stronie marketingu internetowego

Popularyzacja marki nie byłaby możliwa, gdyby strona internetowa nie była zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Już podczas tworzenia serwisu programista powinien dostosować go do współpracy z wyszukiwarkami. W dalszej kolejności należy zadbać o meta tagi, nagłówki, dostosowanie słów kluczowych w treściach czy formatowanie wizualne.

Aby walczyć o wysokie pozycje strony WWW istotny jest także link building, który można prowadzić zarówno wewnątrz witryny, tzw. linkowanie wewnętrzne, jak i na zewnątrz witryny, tzw. linkowanie zewnętrzne.

Wprowadzaj również działania marketing automation, które pozwolą na automatyzację wielu procesów.

Podsumowanie:

  • Marketing internetowy jest jedną z gałęzi tradycyjnego marketingu i obejmuje wszystkie strategie oraz działania wspierające sprzedaż usług i produktów oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy w sieci.
  • Dobry marketing internetowy można porównać do reality show – widz jest przekonany, że wszystkie działania uczestników są spontaniczne, ale tak naprawdę każdy krok jest przemyślany i przeanalizowany, nim zostanie wcielony w życie.
  • Najważniejsze elementy marketingu internetowego, które należy wdrożyć do swojego biznesu to: ustalenie strategii marketingowej, analiza grupy docelowej, dostarczanie cennych informacji, optymalizacja pod SEO oraz przestrzeganie prawa.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Augustyniak-Woźnica

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studentka III roku prawa na Uniwersytecie Opolskim. Od sześciu lat doskonali swój warsztat redaktorski, pisząc teksty na potrzeby portali internetowych o tematyce kulinarnej, medycznej, psychologicznej, marketingowej, lifesty’owej, parentingowej oraz prawnej. Tworzy treści także dla sklepów internetowych z różnych branż, m.in. oferujących takie produkty jak: meble, urządzenia drukujące, rośliny w doniczkach, las w słoiku, artykuły papiernicze, artykuły spożywcze. Kasia pisze również dla kancelarii prawnych. Tworząc artykuły, dba nie tylko o ich poprawność językową i merytoryczną, ale także o ich spójny przekaz marketingowy. Prywatnie miłośniczka mitologii słowiańskiej oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy