„Połknięcie żaby” – jak zwiększyć produktywność w pracy?

Spis Treści:

Efektywne zarządzanie czasem wcale nie jest takim łatwym zadaniem, jak może się wydawać. Niestety większość z nas ma skłonności do prokrastynowania, czyli odkładania obowiązków na później. Przejawiamy to często zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Jak zwiększyć produktywność? Na czym polega „połknięcie żaby”?

Czym jest metoda połknięcia żaby?

„Połknięcie żaby” polega na wykonaniu najtrudniejszych zadań w pierwszej kolejności.

Tak zwane zjedzenie żaby pozwala uwolnić się od napięcia, stresu i przekłada się na efektywność wykonywania kolejnych zadań z listy. Dzięki temu nie będziesz odwlekać tego, co nieuniknione w nieskończoność. Jeżeli stawisz czoła trudnym obowiązkom zawodowym na początku, wówczas będziesz w stanie odzyskać spokój, a reszta dnia będzie znacznie przyjemniejsza. Gdy szybko uporasz się z „żabą”, czyli zadaniem, które budzi w Tobie strach lub odrazę, zyskasz nie tylko satysfakcję, lecz także poczujesz ulgę. Ta prosta metoda pozwoli Ci pracować efektywniej, ale także zwiększy Twoje poczucie własnej wartości i spełnienia.

Wspomniana żaba to nic innego jak obowiązki i zadania, które musisz wykonać, ale z różnych przyczyn są one dla Ciebie trudne lub wymagają dużego zaangażowania, na przykład czasowego. Autor omawianej metody – Brian Tracy – w swojej książce „Zjedz tę żabę” przedstawia różnego rodzaju taktyki mające na celu wyrobienie nawyku stawiania czoła najtrudniejszym wyzwaniom w pierwszej kolejności. Co robić w przypadku, gdy lista zadań jest długa, a terminy są na wczoraj? Brian Tracy radzi:

Jeśli musisz połknąć dwie żaby, zacznij od tej, która budzi większą odrazę.

Najtrudniejsze zadania na początek

Wykonanie najtrudniejszych zadań na początku to bardzo dobry sposób na zwiększenie produktywności w pracy i u wielu osób taka technika się sprawdza. Niezależnie od tego, jaki zawód wykonujesz, spróbuj umieścić na szczycie listy zadań obowiązki, co do których czujesz niechęć. Jak się za to zabrać?

Wieczorem lub rano wypisz listę rzeczy, które musisz zrobić danego dnia. Następnie ustal priorytety, czyli posegreguj zadania według ważności, najtrudniejsze z terminem na wczoraj umieść na szczycie listy i postaraj się trzymać ustalonego planu. Choć początkowo może być Ci trudno wdrożyć zmiany w życie, to po jakimś czasie zbudujesz nawyk, który pomoże Ci zredukować stres i zwiększyć wydajność.

Dlaczego najtrudniejsze zadania warto wykonać na początku? Po pierwsze rano jesteś wypoczęty, a więc masz więcej siły i chęci do działania. Po drugie, gdy najtrudniejsze zadania wykonasz w pierwszej kolejności, wyłania się przed Tobą bardzo przyjemna perspektywa dnia spędzonego w spokoju. Rano połkniesz żabę i po sprawie.

Jak się przygotować do „połknięcia żaby”?

Metoda połknięcia żaby teoretycznie jest prosta i nie wymaga specjalnego przygotowania, niemniej warto podejść do sprawy poważnie, inaczej nie zbudujemy nawyku, przez co bardzo szybko wrócimy na stare tory. Od czego zacząć?

  • Ustal poranną rutynę. Wstań przynajmniej godzinę przed planowanym rozpoczęciem pracy, dzięki temu będziesz mieć czas na spokojne zjedzenie śniadania, wypicie kawy, a nawet wykonanie kilku ćwiczeń.
  • Przygotuj stanowisko pracy. Nie oszukuj się, że bałagan na biurku to artystyczny nieład.
  • Zaplanuj dzień i sporządź listę zadań, dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci zacząć efektywną pracę.
  • Ustal priorytety. Na szczycie listy umieść najtrudniejsze zadania, których wykonanie jest dla Ciebie najmniej komfortowe.
  • „Zjedz żabę” od razu, bez zastanowienia i głębokich przemyśleń.
  • Gdy skończysz z „żabą”, wykonuj kolejne zadania, które zapisałeś na swojej liście.

Produktywność w pracy

Na temat tego, jak być bardziej efektywnym w pracy, powstało mnóstwo książek, z których możesz czerpać wiedzę garściami. Niemniej jednak musisz pamiętać, że nie każda metoda będzie dla Ciebie odpowiednia i zadziała. Poszczególne techniki zwiększenia produktywności w pracy musisz dopasować do indywidualnych potrzeb oraz specyfiki zawodu, który wykonujesz. Pamiętaj też o tym, że pracując długo i ciężko, nie zawsze będziesz mógł liczyć na spektakularne efekty. Praca musi być wartościowa, ale niekoniecznie trzeba się jej poświęcać i tracić wolny czas, robiąc nadgodziny.

Organizacja czasu pracy nie jest łatwym zadaniem, wykazując się jednak cierpliwością i samozaparciem, z pewnością będziesz w stanie pracować efektywniej.

Podsumowanie

  • Metoda połknięcia żaby polega na wykonaniu najtrudniejszych zadań w pierwszej kolejności.
  • Aby móc cieszyć się lepszą wydajnością w pracy, musisz najpierw zbudować odpowiedni nawyk.
  • Codziennie rano lub wieczorem przygotuj listę zadań, na szczycie umieść zadanie najtrudniejsze, którego wykonanie będzie sprawiało Ci największe trudności.
  • Dopasuj technikę zwiększenia produktywności do indywidualnych potrzeb.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu