Specjalista SEO – czym się zajmuje i jak nim zostać?

Spis Treści:

Pozycjonowanie strony to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na jej promocję. Skuteczne przeprowadzenie tego procesu sprawi, że witryna znajdzie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google i stanie się lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. To zadanie dla specjalisty SEO, którego wiedza i doświadczenie mają kluczowy wpływ na ostateczny wynik. Sprawdź, jaki jest jego zakres obowiązków i co zrobić, by nim zostać!

Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO to osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie stron internetowych.

Jego zadaniem jest przeprowadzenie takich działań, których efektem będzie wysoka pozycja witryny w wynikach wyszukiwania Google. Celem każdego pozycjonera jest TOP3, które zwykle stanowi gwarancję:

  • zwiększenia ruchu na stronie;
  • pozyskania większej liczby klientów;
  • sprzedaży większej liczby produktów lub usług;
  • zbudowania pozytywnego wizerunku marki.

Niestety, droga do TOP3 nie jest usłana różami – ogromna konkurencja w niemal każdej branży, a także popularność pozycjonowania powodują, że specjalista SEO musi przeprowadzić wiele działań i wykazać się ogromną wiedzą, by zrealizować plan i zwiększyć widoczność strony w Internecie. Dlatego nie jest to praca dla osób, które nie lubią mierzyć się z dużą presją i którym brakuje cierpliwości.

Zakres obowiązków specjalisty SEO

Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces, który składa się z wielu etapów. Dlatego specjalista SEO musi zadbać między innymi o:

  • dokładną analizę potrzeb i celów biznesowych klienta, a także analizę konkurencji;
  • audyt strony, w którego zakres wchodzi analiza kodu, treści, linków, a także problemów, które mogłyby uniemożliwiać skuteczne pozycjonowanie;
  • optymalizację strony, która ma na celu dostosowanie jej do wytycznych Google oraz potrzeb internautów;
  • analizę i znalezienie odpowiednich słów kluczowych, na które pozycjonowana będzie witryna;
  • opracowanie planu rozwoju contentu oraz strategii link-buildingu, a więc dwóch kluczowych elementów skutecznego SEO;
  • systematyczną analizę osiąganych wyników oraz optymalizację działań, które pozwolą na skuteczniejsze pozycjonowanie.

Oczywiście w zakres obowiązków specjalisty SEO wchodzi również tworzenie raportów dla klienta dotyczących przeprowadzonych działań oraz osiągniętych wyników.

Zawód pozycjonera wymaga ogromnej wiedzy – nie tylko z zakresu SEO, ale również budowy i funkcjonowania stron internetowych, contentu czy UX.

Specjalista SEO musi myśleć analitycznie, a także posiadać umiejętność planowania i doskonałego organizowania swojej pracy. Powinien również znać podstawy HTML, a nawet CSS, JavaScript czy PHP oraz doskonale posługiwać się niezbędnymi w procesie pozycjonowania narzędziami, takimi jak Google Analytics, Google Tag Manager, Ahrefs i wiele innych.

Jak zostać specjalistą SEO?

Istnieje co najmniej kilka dróg, dzięki którym można zostać specjalistą SEO. Kluczem do sukcesu może okazać się uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, a także czerpanie wiedzy z książek, których na polskim rynku z roku na rok jest coraz więcej. Wielu pozycjonerów zaczynało również od pracy jako SEO copywriter, by – podczas pracy w agencji – poznać tajniki pozycjonowania i z czasem rozwinąć swoje umiejętności do bardzo wysokiego poziomu.

Jeżeli chcesz zostać specjalistą SEO, musisz najpierw sprawdzić, czy tego rodzaju praca, często wymagająca i żmudna, jest dla Ciebie. W pierwszej kolejności możesz spróbować wypozycjonować własną stronę internetową albo zatrudnić się na staż/praktyki w wybranej agencji. Najważniejsze jest to, by od początku łączyć teorię z praktyką, bo tylko wtedy możliwe jest poznanie tajników SEO.

Czy warto zostać specjalistą SEO?

Warto podjąć pracę jako specjalista SEO, ponieważ jest to zawód przyszłości.

Pozycjonowanie już teraz stanowi najskuteczniejszą metodę promocji stron internetowych i wszystko wskazuje na to, że pozostanie nią na przestrzeni wielu kolejnych lat. Coraz większa liczba przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z potęgi SEO, dlatego zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie jest ogromne.

Łatwość znalezienia pracy – czy to na umowie w agencji, czy jako freelancer – to jednak nie wszystko. Powodem, dla którego coraz więcej osób decyduje się zostać specjalistą SEO, są także wysokie zarobki. O ile początkujący pozycjonerzy, którzy dopiero uczą się fachu, zarabiają kwoty rzędu 3–4 tysięcy złotych netto miesięcznie, o tyle doświadczeni specjaliści o uznanej marce mogą liczyć na kilkukrotnie wyższe wynagrodzenie.

Oczywiście to, ile będziesz zarabiać jako specjalista SEO, zależy od Twoich umiejętności oraz wyników, jakie osiągasz. Pewne jest jedno – to zawód perspektywiczny, który powinien zainteresować osoby wiążące swoją przyszłość z Internetem i pragnące mieć wpływ na kształt oraz rozwój cyfrowego świata.

Podsumowanie

  • Specjalista SEO to osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych.
  • Do obowiązków specjalisty SEO zaliczamy m.in. audyt i optymalizację stron, analizę słów kluczowych oraz tworzenie strategii contentu i linkowania.
  • Specjalista SEO powinien posiadać nie tylko wiedzę z zakresu pozycjonowania, lecz także programowania, web developingu, UX czy marketingu treści.
  • Aby zostać specjalistą SEO, warto uczestniczyć w kursach i szkoleniach, a także zdobywać wiedzę praktyczną – np. na stażu czy praktykach w agencji.
  • Specjalista SEO to zawód przyszłości i sposób na satysfakcjonujące zarobki. Dlatego warto nim zostać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing
01.07.2024 Copywriting
28.06.2024 Pozycjonowanie
27.06.2024 E-commerce
26.06.2024 Social Media
25.06.2024 Social Media

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu