Specjalista SEO – czym się zajmuje i jak nim zostać?
Pozycjonowanie strony to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na jej promocję. Skuteczne przeprowadzenie tego procesu sprawi, że witryna znajdzie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google i stanie się lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. To zadanie dla specjalisty SEO, którego wiedza i doświadczenie mają kluczowy wpływ na ostateczny wynik. Sprawdź, jaki jest jego zakres obowiązków i co zrobić, by nim zostać!
Kim jest specjalista SEO?
Specjalista SEO to osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie stron internetowych.
Jego zadaniem jest przeprowadzenie takich działań, których efektem będzie wysoka pozycja witryny w wynikach wyszukiwania Google. Celem każdego pozycjonera jest TOP3, które zwykle stanowi gwarancję:
- zwiększenia ruchu na stronie;
- pozyskania większej liczby klientów;
- sprzedaży większej liczby produktów lub usług;
- zbudowania pozytywnego wizerunku marki.
Niestety, droga do TOP3 nie jest usłana różami – ogromna konkurencja w niemal każdej branży, a także popularność pozycjonowania powodują, że specjalista SEO musi przeprowadzić wiele działań i wykazać się ogromną wiedzą, by zrealizować plan i zwiększyć widoczność strony w Internecie. Dlatego nie jest to praca dla osób, które nie lubią mierzyć się z dużą presją i którym brakuje cierpliwości.
Zakres obowiązków specjalisty SEO
Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces, który składa się z wielu etapów. Dlatego specjalista SEO musi zadbać między innymi o:
- dokładną analizę potrzeb i celów biznesowych klienta, a także analizę konkurencji;
- audyt strony, w którego zakres wchodzi analiza kodu, treści, linków, a także problemów, które mogłyby uniemożliwiać skuteczne pozycjonowanie;
- optymalizację strony, która ma na celu dostosowanie jej do wytycznych Google oraz potrzeb internautów;
- analizę i znalezienie odpowiednich słów kluczowych, na które pozycjonowana będzie witryna;
- opracowanie planu rozwoju contentu oraz strategii link-buildingu, a więc dwóch kluczowych elementów skutecznego SEO;
- systematyczną analizę osiąganych wyników oraz optymalizację działań, które pozwolą na skuteczniejsze pozycjonowanie.
Oczywiście w zakres obowiązków specjalisty SEO wchodzi również tworzenie raportów dla klienta dotyczących przeprowadzonych działań oraz osiągniętych wyników.
Zawód pozycjonera wymaga ogromnej wiedzy – nie tylko z zakresu SEO, ale również budowy i funkcjonowania stron internetowych, contentu czy UX.
Specjalista SEO musi myśleć analitycznie, a także posiadać umiejętność planowania i doskonałego organizowania swojej pracy. Powinien również znać podstawy HTML, a nawet CSS, JavaScript czy PHP oraz doskonale posługiwać się niezbędnymi w procesie pozycjonowania narzędziami, takimi jak Google Analytics, Google Tag Manager, Ahrefs i wiele innych.
Jak zostać specjalistą SEO?
Istnieje co najmniej kilka dróg, dzięki którym można zostać specjalistą SEO. Kluczem do sukcesu może okazać się uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, a także czerpanie wiedzy z książek, których na polskim rynku z roku na rok jest coraz więcej. Wielu pozycjonerów zaczynało również od pracy jako SEO copywriter, by – podczas pracy w agencji – poznać tajniki pozycjonowania i z czasem rozwinąć swoje umiejętności do bardzo wysokiego poziomu.
Jeżeli chcesz zostać specjalistą SEO, musisz najpierw sprawdzić, czy tego rodzaju praca, często wymagająca i żmudna, jest dla Ciebie. W pierwszej kolejności możesz spróbować wypozycjonować własną stronę internetową albo zatrudnić się na staż/praktyki w wybranej agencji. Najważniejsze jest to, by od początku łączyć teorię z praktyką, bo tylko wtedy możliwe jest poznanie tajników SEO.
Chcesz poznać zasady pozycjonowania? Oferujemy unikalny kurs SEO, który przygotuje Cię do pracy w zawodzie pozycjonera lub pomoże w promocji własnego biznesu.
Czy warto zostać specjalistą SEO?
Warto podjąć pracę jako specjalista SEO, ponieważ jest to zawód przyszłości. Pozycjonowanie już teraz stanowi najskuteczniejszą metodę promocji stron internetowych i wszystko wskazuje na to, że pozostanie nią na przestrzeni wielu kolejnych lat. Coraz większa liczba przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z potęgi SEO, dlatego zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie jest ogromne.
Łatwość znalezienia pracy – czy to na umowie w agencji, czy jako freelancer – to jednak nie wszystko. Powodem, dla którego coraz więcej osób decyduje się zostać specjalistą SEO, są także wysokie zarobki. O ile początkujący pozycjonerzy, którzy dopiero uczą się fachu, zarabiają kwoty rzędu 3–4 tysięcy złotych netto miesięcznie, o tyle doświadczeni specjaliści o uznanej marce mogą liczyć na kilkukrotnie wyższe wynagrodzenie.
Oczywiście to, ile będziesz zarabiać jako specjalista SEO, zależy od Twoich umiejętności oraz wyników, jakie osiągasz. Pewne jest jedno – to zawód perspektywiczny, który powinien zainteresować osoby wiążące swoją przyszłość z Internetem i pragnące mieć wpływ na kształt oraz rozwój cyfrowego świata.
Podsumowanie
- Specjalista SEO to osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych.
- Do obowiązków specjalisty SEO zaliczamy m.in. audyt i optymalizację stron, analizę słów kluczowych oraz tworzenie strategii contentu i linkowania.
- Specjalista SEO powinien posiadać nie tylko wiedzę z zakresu pozycjonowania, lecz także programowania, web developingu, UX czy marketingu treści.
- Aby zostać specjalistą SEO, warto uczestniczyć w kursach i szkoleniach, a także zdobywać wiedzę praktyczną – np. na stażu czy praktykach w agencji.
- Specjalista SEO to zawód przyszłości i sposób na satysfakcjonujące zarobki. Dlatego warto nim zostać.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz