Spis treści – Twój prywatny przewodnik po artykule
Brak spisu treści w artykule przypomina zwiedzanie nowych miejsc bez mapy. Choć w obu przypadkach ostatecznie znajdziesz lokalizację, której szukasz, znacznie szybciej i łatwiej zrobiłbyś z przejrzystymi wskazówkami, jak do niej dotrzeć. Dlaczego więc nie każdy tekst zawiera spis treści? Czy ma to wpływ na widoczność stron w wyszukiwarce? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
Czym jest spis treści?
Spis treści jest zbiorem interaktywnych odnośników do nagłówków znajdujących się w tekście.
To lista najistotniejszych zagadnień, które są umieszczone w treści danego artykułu. Dzięki niemu czytelnik szukający konkretnych informacji, może w szybki i łatwy sposób znaleźć interesujący go fragment, bez konieczności czytania mniej istotnych dla niego obszarów. Poprawia zatem znacząco nawigację po przeglądanej treści i pozwala zaoszczędzić sporo czasu.
Gdzie umieścić spis treści?
Spis treści do Twojego artykułu powinien znaleźć się w widocznym miejscu na stronie internetowej. Zazwyczaj umieszcza się go:
- Na początku artykułu – najpopularniejsza opcja. Najbardziej widoczny będzie pod tytułem lub leadem,
- Z boku artykułu – nie ma znaczenia, czy będzie to prawa, czy lewa strona. Ważne, aby spis był dobrze widoczny i nie zakłócał odbioru tekstu.
- Pływający spis treści – przesuwa się w górę i w dół, towarzysząc stale czytelnikowi.
W tekstach na blogu agencji Content Writer stosujemy spis treści na początku artykułu, między tytułem a leadem:
Jakie są korzyści ze stosowania spisu treści?
Zbiór linków do Twojego artykułu jest nie tylko dużym ułatwieniem dla czytelników, ale również dla Ciebie. Takie rozwiązanie pozwala odpowiednio poukładać treść na etapie jej tworzenia, dzięki czemu dalsza praca będzie łatwiejsza i unikniesz chaosu w kolejnych nagłówkach.
Oprócz łatwej nawigacji czytelnicy zyskują wówczas znacznie bardziej przystępną wizualnie witrynę, co zachęci ich do pozostania na Twojej stronie internetowej. To z kolei przełoży się chociażby na konwersję, co jest bardzo pożądane np. w branży e-commerce. Najważniejsze korzyści ze stosowania spisu treści, to:
- Intuicyjna nawigacja po artykule – dzięki spisowi treści poprawisz nie tylko wizualny aspekt strony, lecz także ułatwisz użytkownikom poruszanie się po niej.
- Dłuższy czas odwiedzin na stronie – zastosowanie spisu treści poprawia statystyki dotyczące odwiedzin na poszczególnych podstronach Twojej witryny.
- Niższy bounce rate – unikniesz „chwilowych” wizyt na Twojej stronie internetowej. Dzięki spisowi treści, internauci skłonni są pozostać na niej dłużej.
- Możliwość monitorowania zachowań użytkowników – stosując narzędzie Google Search Console i odpowiednie etykiety w kotwicach, możesz z powodzeniem badać zainteresowanie użytkowników poszczególnymi fragmentami tekstu. Daje Ci to możliwość poprawienia niektórych jego elementów i udoskonalenie go w oparciu o dane statystyczne.
Kiedy stosować spis treści?
Czy spis treści należy umieszczać w tekście za każdym razem? Niekoniecznie. W dużej mierze jest to kwestia indywidualna, jednak warto zauważyć, że przy krótkich tekstach, które nie przekraczają 1000-1500 zzs, lista odnośników może okazać się zbędna. Tekst w takim przypadku jest na tyle krótki i przystępny, że spis treści nie jest konieczny.
Zdecydowanie warto umieszczać go w artykułach o większej liczbie znaków. Pamiętaj jednak, że jest to decyzja indywidualna i to od Ciebie zależy, czy uznasz dodanie spisu treści za właściwe.
Przeczytaj również
Spis treści i jego wpływ na SEO
Może wydawać się, że linki do tytułów i podtytułów, które zamieszczamy w spisie, nie wpływają znacząco na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Nic bardziej mylnego! Algorytmy Google doceniają strony internetowe, które są dla nich czytelne – roboty promują witryny, które są dla nich łatwiejsze do „przeczytania”. Spis treści zdecydowanie pomaga w zrozumieniu zawartości artykułu, dzięki czemu pozycja Twojej strony internetowej zyska dodatkowe punkty w rankingu wyszukiwania.
Ponadto, elementy zamieszczonego spisu treści mogą pojawić się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania – dzięki temu użytkownicy wyszukujący konkretne frazy będą mieli możliwość kliknięcia w stworzony przez Ciebie odnośnik, prowadzący bezpośrednio do odpowiedzi na ich pytanie. Takie działanie pozytywnie wpływa na liczbę wizyt na stronie.
Z tych powodów warto aktualizować opublikowane artykuły i spisy treści. Przedawnione i nieaktualne treści będą gorzej klasyfikowane przez roboty Google, dlatego dobrym zwyczajem jest zweryfikowanie co pewien czas, czy nasze treści nie wymagają poprawy lub optymalizacji.
Narzędzia do tworzenia spisu treści
Dodawanie spisu treści do strony internetowej nie jest trudne. Mając odpowiednie narzędzia, powinieneś poradzić sobie z tym zadaniem, nawet gdy nie masz zaawansowanej wiedzy i umiejętności w obsłudze CMS. W sieci znajdziesz wiele różnych wtyczek, które pomogą Ci w podlinkować nagłówki. Możesz także skorzystać z narzędzi, które są już wbudowane w program do edycji strony. Poniżej znajdziesz kilka możliwości, jakie pozwolą Ci na wstawienie spisu treści w Twojej witrynie:
- Klasyczny edytor WordPress – opcja, która wymaga dodania odpowiedniego opisu w języku HTML. Jeśli miałeś z nim wcześniej do czynienia, nie powinno sprawić Ci to problemu. W sekcji Wpisy lub Strony wybierz z listy wstawiania blok „lista”. Następnie zaznacz poszczególne wiersze i utwórz do nich kotwice.
- Edytor Gutenberg – swoją popularność zawdzięcza prostocie i intuicyjnemu menu. Tworzenie spisu treści za pomocą tego narzędzia działa podobnie jak w przypadku edytora klasycznego, jednak zamiast wpisywania kodu HTML wystarczy wybrać z dostępnych opcji stworzenie odpowiedniego linku, który odniesie czytelnika w odpowiednie miejsce w tekście. Jedyne, co musisz zrobić, to przypisać każdemu nagłówkowi kotwicę HTML. Znajdziesz tę opcję po prawej stronie ekranu w polu edycji.
- Elementor PRO – Jedną z opcji wbudowanych w tę nakładkę jest możliwość wstawiania spisu treści. Dodawanie linków poprzez korzystanie z tego narzędzia jest bardzo proste i nie powinno sprawić Ci większych problemów. Wystarczy, że wybierzesz z menu „Table of Contents”, a wtyczka automatycznie stworzy podstawowy spis na bazie nagłówków. Dzięki możliwości zastosowania wielu różnych styli możesz idealnie dostosować swój spis treści do wyglądu strony internetowej.
Możesz także skorzystać z dodatkowych wtyczek, które możesz zainstalować w swoim WordPressie:
- GutenToc – nakładka na edytor Gutenberg. Dzięki niej tworzenie spisu treści jest jeszcze prostsze.
- Table of Contents Plus – ma ponad 300 tys. pobrań i niemal idealną średnią ocen użytkowników. To z pewnością jedno z najlepszych narzędzi do tworzenia linków w artykule.
- LuckyWP Table of Contents – dzięki tej wtyczce stworzysz proste spisy treści, przyjazne SEO; ma ponadto wiele opcji konfiguracji.
Zdecydowanie warto stosować spis treści w swoich artykułach. Jego dodanie nie zajmuje dużo czasu, a znacznie ułatwia nawigację po tekście i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce.
Podsumowanie
- Spis treści jest zbiorem linków do nagłówków w tekście. Możesz go umieścić na początku (pod tytułem lub leadem) albo z boku tekstu.
- Warto umieścić spis treści przy artykułach powyżej 1500 zzs, przy krótszych formach raczej się nie sprawdza.
- W internecie dostępnych jest wiele przydatnych narzędzi, które pomagają w dodaniu spisu treści na stronie www.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz