Viral marketing – czy da się go zaplanować?

Spis Treści:

Pojęciem „virala” określamy zwykle sytuacje, w których zamieszczone w Internecie treści angażują użytkowników do tego stopnia, że szeroko dzielą się nimi z innymi. Zapewne nieraz widziałeś filmy wideo lub memy krążące ciągle po różnych mediach społecznościowych i zyskujące tysiące reakcji. Viral może okazać się przydatnym narzędziem promocyjnym dla firmy. Czy jednak takie kampanie można zaplanować? Jakie są cechy skutecznego viral marketingu i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie?

Czym jest viral marketing?

Viral marketing, nazywany też często marketingiem wirusowym, to stosunkowo nowa technika marketingowa, która polega na zainicjowaniu reakcji łańcuchowej wokół produktu lub treści.

Viral branding jest używany w celu zwiększenia świadomości marki lub produktu poprzez zaciekawienie, a następnie maksymalne zaangażowanie użytkowników.

Zaangażowani, a często też rozbawieni użytkownicy sami i bez żadnej zachęty przekazują ciekawą, intrygującą, a przede wszystkim budzącą emocje treść dalej. Reklama nierzadko uzyskuje ogromne zasięgi i rozprzestrzenia się niemal jak wirus, ponieważ tak jak wirus roznosi się od jednego użytkownika do drugiego i cały czas podawana jest dalej. Szybkie rozprzestrzenianie się jest możliwe dzięki środowisku, w którym funkcjonuje reklama – Internetowi.

Ciekawym zjawiskiem z zakresu viral brandingu jest również zasada viral spoof, według której nie można zabronić użytkownikom internetu parodiowania już istniejących materiałów wirusowych. Daje to opcję tworzenia reklam swoich produktów i usług w formie np. parodii istniejącego filmu, który zyskał popularność.

Cechy kampanii viralowej

Cechy te można łatwo odgadnąć na podstawie przedstawionej wyżej definicji viral marketingu.

Treść, która ma stać się elementem skutecznej kampanii wirusowej, musi być przede wszystkim oryginalna, błyskotliwa, wywołująca emocje i zapadająca w pamięć.

Umiejętne zastosowanie odpowiedniej oprawy treści wizualnych najskuteczniej przyciągnie uwagę użytkowników. Statystycznie treści udostępniane w kampaniach wirusowych są najczęściej humorystyczne i dwuznaczne, dzięki czemu bawią użytkowników, nie jest to jednak regułą.

Skuteczna kampania viralowa równie dobrze może opierać się na treściach kontrowersyjnych czy wzruszających. Ważne, aby wywoływała w oglądających emocje na tyle silne, aby osoby te chciały przekazać materiał dalej.

Wiemy już, jakie powinny być treści, które zaangażowani użytkownicy będą sobie udostępniać. Jak jednak będą to robić? Najczęściej – przy pomocy mediów społecznościowych i komunikatorów.

Przykłady kampanii wirusowych

Co ma potencjał, by stać się viralem? Przede wszystkim treść, która przyciąga, wzbudza emocje, interesuje i wywołuje w użytkowniku chęć podzielenia się nią z kimś innym, a najlepiej z jak najszerszym gronem odbiorców.

Niekoniecznie musi to być film, ale również chwytliwe hasło czy grafika, która trafia w serca i umysły odbiorców. Najbardziej pożądanym skutkiem marketingu wirusowego jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, którzy mogą być w przyszłości zainteresowani marką lub produktem.

Intrygująca treść, której towarzyszy marka czy logo, bardzo często stylizowana jest na amatorską, wykonaną spontanicznie pod wpływem jakiegoś wydarzenia. I czasami rzeczywiście tak jest, jednak w dzisiejszych czasach coraz częściej mamy do czynienia z przemyślanym marketingiem viralowym, będącym efektem bardzo rzetelnie wykonanej pracy.

Przykład:

„Spontaniczne” zdjęcie z ceremonii wręczenia Oscarów, na którym znalazły się największe gwiazdy światowego kina. Z pozoru niewinne selfie, na które nie sposób było nie trafić podczas surfowania w sieci, okazało się sprytną reklamą nowego Samsunga.

Innym przykładem marketingu wirusowego jest świąteczna reklama Allegro sprzed dwóch lat, która opierała się wzbudzaniu w widzach wzruszenia. 18 milionów wyświetleń to zasięg, który naprawdę robi wrażenie.

Nie sposób nie wspomnieć też o promocyjnym wideo marki Apart, którego parodia stała się doskonałym przykładem viral marketingu.

Dlaczego warto postawić na viral marketing?

Dobrze przemyślany i odpowiednio przygotowany viral ma praktycznie nieograniczony zasięg. Może się zdarzyć, że już kilka godzin po udostępnieniu treści mówią o niej tysiące użytkowników. Jest to doskonała szansa na dotarcie do zupełnie nowych grup odbiorców. Jakie jeszcze korzyści płyną z marketingu wirusowego?

  • niski koszt dystrybucji – wynika to właśnie ze wspomnianych zasięgów – użytkownicy sami udostępniają Twoje treści, a Ciebie nic to nie kosztuje; kosztem jest jedynie stworzenie materiału reklamowego.
  • pozytywne skojarzenia z marką – reklama, która pozostaje w głowie użytkownika i sprawia, że chce się nią podzielić z innymi, to najlepsza reklama; ogromnym plusem reklam viralowych jest brak natarczywości – to użytkownik decyduje o udostępnianiu treści, co też pomaga budować pozytywny wizerunek marki.

Warto pamiętać, że jeśli reklama viralowa nie zostanie dobrze przyjęta przez odbiorców, szkody mogą być duże – niemal niemożliwe jest usunięcie jej z sieci. Dlatego każda kampania wirusowa powinna być dobrze przemyślana.

Jak zrobić viral?

Tak naprawdę żaden marketingowiec nie zagwarantuje powodzenia misji dokładnego zaplanowania kampanii wirusowej. Zbyt duża odpowiedzialność leży tu bowiem na użytkownikach – to oni w dużym stopniu decydują o sukcesie bądź porażce kampanii.

Viral marketingu nie da się dokładnie zaplanować i żadna profesjonalna agencja nie obieca, że materiał, który stworzy, na pewno stanie się viralem. Potencjał treści reklamowej można oszacować, nie da się jednak dokładnie przewidzieć reakcji użytkowników. Ważne jednak, aby nie stracić kontroli nad własnymi treściami, może to bowiem skutkować pogorszeniem wizerunku w oczach odbiorców.

Czy viral marketing jest skuteczny?

Umiejętnie przeprowadzony, owszem, może być bardzo skuteczny. Choć często treści viralowe przypominają amatorskie, warto nagrać dobry materiał i poświęcić trochę czasu na jego montaż. Odbiorcy są coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o jakość materiałów graficznych i wideo. Skuteczność virala zależy od tego, jak silne emocje stworzony materiał u nich wywoła.

Podsumowanie

  • Pojęciem viral marketingu określamy zwykle sytuacje, w których zamieszczone w Internecie treści angażują użytkowników do tego stopnia, że szeroko dzielą się nimi z innymi.
  • Technika ta używana jest w celu zwiększenia świadomości marki lub produktu poprzez zaciekawienie, a następnie maksymalne zaangażowanie odbiorców.
  • Treść, która ma stać się elementem skutecznej kampanii wirusowej, musi być oryginalna, błyskotliwa, wywołująca emocje i zapadająca w pamięć.
  • Viral jest szansą na dotarcie do zupełnie nowych grup odbiorców, przy czym koszt jego dystrybucji jest zwykle niski.
  • Umiejętnie przeprowadzony marketing wirusowy może być bardzo skuteczny.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Maja Świątnicka

Karierę copywritera rozpoczęła już w podstawówce, pisząc za innych wypracowania. Teraz specjalizuje się przede wszystkim w tekstach z zakresu IT, nowoczesnych technologii, marketingu, UX i szeroko pojętego doradztwa biznesowego - zarówno w j. polskim, jak i angielskim (pełna biegłość zawodowa). Po pracy realizuje sportowe pasje i pochłania tony książek. Lubi podróże i naukę języków obcych - posługuje się m.in. językiem wietnamskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu