YouTube SEO, czyli jak pozycjonować swoje filmy?

Spis Treści:

YouTube to bez wątpienia jeden z najbardziej popularnych serwisów internetowych na świecie, z którego niemal każdy z nas czerpie wiedzę i rozrywkę. Na założenie i promowanie własnego kanału decydują się miliony osób, jednak tylko nieliczni osiągają sukces na platformie. Wynika to z faktu, że nie wszyscy wiedzą o YouTube SEO, czyli pozycjonowaniu filmów w tamtejszej wyszukiwarce. Sprawdź, jak robić to skutecznie i zyskać spore grono subskrybentów!

SEO YouTube – czym jest i dlaczego warto się na nie zdecydować?

YouTube SEO oznacza pozycjonowanie filmów w serwisie, dzięki czemu będą one lepiej widoczne w wyszukiwarce i tym samym łatwiej dostępne dla użytkowników poszukujących konkretne treści.

Cel jest więc identyczny, jak w przypadku klasycznego SEO w Google, jednak jego osiągnięcie wymaga podejmowania zgoła odmiennych działań. O tych jednak powiemy za chwilę.

Najpierw zastanówmy się, dlaczego w ogóle warto tracić czas na YouTube SEO. Powód jest prozaicznie prosty – by Twój kanał zaistniał w jednym z najbardziej popularnych serwisów internetowych. Najlepszą motywacją będą liczby:

  • YouTube posiada 2,7 miliarda aktywnych użytkowników;
  • 52% internautów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z YouTube’a;
  • 122 miliony osób każdego dnia odwiedzają YouTube;
  • użytkownicy YouTube’a każdego dnia oglądają 1 miliard godzin filmów na portalu;
  • Beast, najlepiej zarabiający youtuber na świecie, zarobił w 2022 roku 54 miliony dolarów.

YouTube SEO to najlepszy sposób, by zaistnieć na platformie i co za tym idzie – zyskać popularność oraz dobrze zarabiać. Niezależnie więc od tego, czy dopiero zakładasz kanał, czy prowadzisz go od jakiegoś czasu i nie osiągasz satysfakcjonujących wyników, powinieneś wykorzystać potęgę pozycjonowania.

Jak skutecznie pozycjonować filmy? 7 fundamentów SEO YouTube!

Na YouTube każdego dnia publikowanych jest mnóstwo filmów, również w naszym kraju. Dlatego przebicie się z własnym contentem do szerszego grona odbiorców jest bardzo trudne, ale jak najbardziej możliwe. Oto 7 kroków, które przybliżą Cię do sukcesu!

Krok 1 – Poznaj czynniki rankingowe YouTube i dbaj o jakość filmów

Podstawą sukcesu na YouTubie i skutecznego pozycjonowania jest poznanie zasad działania portalu. Kluczową kwestią są czynniki rankingowe, które serwis bierze pod uwagę, selekcjonując filmy. Do tych najważniejszych zaliczamy:

  • czas oglądania filmów;
  • liczbę subskrybentów kanału;
  • liczbę kciuków w górę i w dół;
  • liczbę komentarzy i udostępnień.

Zdecydowana większość czynników rankingowych w YouTube SEO dotyczy więc zaangażowania użytkowników. Wniosek z tego taki, że chcąc osiągnąć sukces, należy publikować filmy trafiające w potrzeby grupy docelowej, wartościowe i ciekawe – zarówno pod względem merytorycznym, jak i wizualnym. To absolutna podstawa, bez której Twoje treści po prostu nie będą cieszyły się zainteresowaniem. A to uniemożliwi wspinanie się w youtubowej hierarchii, nawet mimo najlepszego SEO.

Krok 2 – Uzupełnij informacje o kanale

Ustawienia kanału są bardzo istotne pod kątem YouTube SEO. Warto uzupełnić w nich nie tylko podstawowe informacje, na czele z opisem czy linkami prowadzącymi do innych portali społecznościowych, lecz także słowa kluczowe. Są one równie ważne, co w przypadku tradycyjnego pozycjonowania – powinny odpowiadać tematyce kanału i zostać dopasowane pod kątem atrakcyjności i konkurencyjności.

Jak znaleźć odpowiednie wyrażenia kluczowe? Możesz skorzystać z popularnych narzędzi, takich jak Ahrefs, które wyposażone są w wyszukiwarkę fraz przeznaczoną dla platformy YouTube.

Krok 3 – Wstaw słowa kluczowe do tytułu i opisu filmu

Sam tytuł filmu odgrywa niezwykle istotną rolę w YouTube SEO – powinien z jednej strony być adekwatny do treści video, a z drugiej zawierać naturalnie wplecione słowo kluczowe.

Pomoże to użytkownikom znaleźć Twój content, a także wpłynie na ranking filmu w wynikach wyszukiwania.

Aby dobrać odpowiednie wyrażenie kluczowe, warto korzystać nie tylko z płatnych narzędzi, lecz także autouzupełniania YouTube. Podobnie jak w klasycznym SEO, także tutaj wysoką skuteczność wykazują frazy z tzw. długiego ogona („long tail”), które są mniej konkurencyjne, a przy tym lepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników.

Pamiętaj! Choć opis filmu nie ma bezpośredniego wpływu na ranking, również w nim warto umieścić słowo kluczowe. Co więcej, zadbaj o jego atrakcyjność, co może wpłynąć pozytywnie na CTR (współczynnik klikalności).

Krok 4 – Pamiętaj o tagach

Stosowanie tagów w YouTube SEO jest bardzo istotne, ponieważ z jednej strony ułatwiają one pozycjonowanie filmów na dane słowo kluczowe, a z drugiej zwiększają szanse na to, że materiał pojawi się w bocznym pasku serwisu.

Dodawaj więc słowa kluczowe i wyrażenia związane z tematyką filmu, a także uzupełniaj je hashtagami, które wyświetlą się nad filmem – ułatwi to potencjalnemu odbiorcy znalezienie Twojego video.

Krok 5 – Zrób atrakcyjną miniaturę

Kluczem do zaistnienie na YouTubie jest wyróżnianie się na tle innych. Aby było to możliwe, warto stosować własnoręcznie przygotowane miniatury filmów. Co prawda serwis przed udostępnieniem materiału zaproponuje Ci automatycznie wygenerowany motyw, jednak zrezygnuj z niego i wykaż się odrobiną kreatywności.

Ciekawa miniatura, choć nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ranking, przyciągnie wzrok potencjalnych odbiorców i zwiększy szansę na to, że obejrzą oni Twój materiał.

Krok 6 – Dodaj karty informacyjne

Wyświetlają się one w trakcie i na końcu filmu, a ich cele mogą być bardzo zróżnicowane – od zachęcania do subskrybowania kanału do proponowania innego materiału. Po połączeniu ich z odpowiednim CTA (wezwaniem do działania) mogą pełnić funkcję podobną do linków wewnętrznych umieszczanych na pozycjonowanej stronie internetowej.

Krok 7 – Śledź statystyki

Praca wielu youtuberów kończy się na opublikowaniu filmu i czytaniu komentarzy. To błąd, który uniemożliwi Ci płynny rozwój kanału. Warto śledzić statystyki filmów udostępniane przez serwis – dzięki nim dowiesz się, które materiały są najbardziej popularne, ile czasu użytkownicy spędzają na ich oglądaniu i jakie są źródła odwiedzin Twojego kanału.

Co więcej, statystyki YouTube’a pozwolą Ci lepiej poznać samych odbiorców – stanowią źródło informacji o ich wieku, płci, urządzeniach, z jakich korzystają, czy godzin, w jakich oglądają filmy. Wszystkie te dane mogą okazać się niezwykle przydatne w kontekście tworzenia i publikowania kolejnych materiałów.

Podsumowanie

  • YouTube SEO oznacza pozycjonowanie filmów i zwiększanie ich widoczności w tym popularnym serwisie.
  • Dzięki YouTube SEO dotrzesz ze swoimi materiałami do większego grona odbiorców i zyskasz możliwość spopularyzowania kanału.
  • Fundamentem YouTube SEO jest wysoka jakość filmów oraz stosowanie odpowiednich słów kluczowych – m.in. w tytułach i opisach.
  • Chcąc skutecznie pozycjonować swoje materiały, nie zapominaj o tagach, atrakcyjnych miniaturach oraz kartach informacyjnych.
  • Jeżeli zależy Ci na publikowaniu coraz lepszych filmów i rozwoju kanału, obserwuj statystyki i wyciągaj z nich wnioski.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu