Zarobki korektora – ile wynoszą i co na nie wpływa?

Spis Treści:

Zastanawiasz się, czy z pracy korektora można się utrzymać? Jesteś blisko otrzymania zlecenia, ale klient pyta o Twoją stawkę i nie wiesz, co odpisać? Jeśli zarobki korektora spędzają Ci sen z powiek, zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Średnie wynagrodzenie korektora

Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń średnia zarobków korektorów to 4680 brutto (3456 zł netto, jeśli mówimy o umowie o pracę).

Jednak zdarzają się zarobki zarówno dużo niższe, jak i sporo większe.

O wyższe stawki mogą pokusić się korektorzy z większym stażem i wykształceniem. Różnica w zarobkach wynika także z formy zatrudnienia czy miejsca zamieszkania. Wysokie stawki za korektę można otrzymać w województwie mazowieckim, małopolskim czy pomorskim. Podobnie inne zarobki będą w prężnym wydawnictwie działającym długo na rynku, inne zaś będzie mogło zaoferować małe wydawnictwo, fundacja czy też osoba wydająca swoje książki samodzielnie. Jeśli chodzi o wydawnictwa uniwersyteckie, zarobki korektora zależą zarówno od województwa, jak i rangi uczelni.

Korektor – stawka za arkusz wydawniczy i stronę znormalizowaną

Przeglądając strony korektorów freelancerów, można się spotkać ze stawkami o wysokości średnio 120 zł za arkusz lub 7 zł netto za stronę.

Ceny te są jednak zróżnicowane, a wielu specjalistów proponuje wycenę indywidualną.

Stawka za arkusz wydawniczy (40 000 znaków ze spacjami) jest zwykle podawana w przypadku długich tekstów. Jeśli korektor będzie opracowywać teksty na blogach, stronach landingowych, ulotkach, broszurach czy inne krótkie formy tekstowe, rozliczy się raczej, podając stawkę za stronę znormalizowaną (1800 znaków ze spacjami).

Skąd wynikają różnice w stawkach? Składa się na nie:

  • jakość przysłanego tekstu, zakres pracy, którą trzeba z nim podjąć (np. sprawdzenie obszernych przypisów, bibliografii, indeksów, elementów graficznych);
  • fakt, czy mamy do czynienia z pierwszą, czy też drugą korektą (czy tekst po składzie został już przeczytany przez redaktora i korektora);
  • to, czy jest to zlecenie doraźne, czy też stałe (np. blogerzy mogą korzystać z abonamentu);
  • czas realizacji (wykonując pracę z krótkim terminem oddania, możesz zaproponować wyższą stawkę);
  • doświadczenie korektora (jak w każdej branży początkujący korektorzy zazwyczaj zarabiają mniej).

Jak wycenić pracę korektora?

Ustalając wysokość stawek, warto pomyśleć, ile potrzebujesz zarobić, aby wynagrodzenie było wyższe niż koszty działalności.

Jeśli jesteś freelancerem, są to m.in. prąd, czasem wynajem biura coworkingowego, księgowość, szkolenia, potrzebne słowniki czy opracowania, a także ZUS i podatki na rzecz urzędu skarbowego.

Przeciętne tempo pracy redaktora wynosi 1 arkusz wydawniczy dziennie, a korektora – 2 arkusze. Oczywiście, doświadczeni korektorzy czytają szybciej, ale nie mniej wnikliwie. Jeśli jednak korekta jest twoją pracą dodatkową i sięgasz po nią po całym dniu innych zajęć, zastanów się, ile jesteś w stanie przeczytać i sprawdzić w ciągu jednego wieczora.

Sprawdźmy, czy stawka za arkusz proponowana w zeszłym roku przez korektorów będzie dla Ciebie odpowiednia.

Wybierzmy kwotę 140 zł i załóżmy, że dziennie sprawdzasz 2 arkusze. Pomnóżmy to przez dni robocze w miesiącu. W styczniu 2023 roku mamy 21 dni roboczych – otrzymamy 5880 zł brutto. Po opłaceniu niższej stawki ZUS-u oraz podatków wyniesie ona około 4700 zł na rękę, jeśli jednak przekroczysz wyższy próg podatkowy, spadnie poniżej 4000 zł.

Oczywiście, sytuacja, w której masz zawsze zlecenia, jest idealna i nie zawsze możliwa. Co zrobić, żeby twoje zarobki były satysfakcjonujące?

Pomyśl nie tylko o zwiększeniu stawek. Dobrym rozwiązaniem będzie sięganie po zlecenia, które będziesz rozliczać według stawki za stronę (małe, nieskomplikowane teksty czyta się szybciej), ale też dywersyfikacja usług. Zadania, które możesz podjąć, to nie tylko korekta i redakcja. Być może świetnie sprawdzisz się także jako copywriter. Może się zdarzyć, że klient zadowolony ze współpracy korektorskiej zaproponuje Ci np. obsługę newslettera lub opiekę nad mediami społecznościowymi (co jest częstym zadaniem wirtualnych asystentek). Twoim atutem będzie też znajomość języków oraz programów do transkrypcji.

Korektor – sposób zatrudnienia

Zastanawiając się nad zarobkami korektora, warto przyjrzeć się możliwym formom zatrudnienia. Korektor może pracować:

  • na etat – na przykład w wydawnictwie, drukarni, agencji – a co za tym idzie, otrzymuje umowę o pracę;
  • jako freelancer – prowadzi firmę, rozliczając się ze zleceniodawcą w formie B2B (za swoją pracę wystawia faktury);
  • lub też traktować korektę jako pracę dorywczą – wtedy podpisuje ze zleceniodawcą umowy cywilnoprawne.

Warto wspomnieć, że osoby prowadzące nierejestrowaną działalność gospodarczą (a tym samym niemające własnej firmy) mogą rozliczać się przez portal Useme. Na koniec roku otrzymają PIT-4, którego wysokość należy wpisać w odpowiednich rubrykach w zeznaniu podatkowym.

Podsumowanie

  • Korektor może być zatrudniony w ramach umowy o pracę, umów cywilnoprawnych bądź w formie B2B.
  • Ustalając stawkę za arkusz, warto sprawdzić zakres pracy, która czeka korektora, a także określić czas jej wykonania.
  • W pracy korektora warto pomyśleć o dywersyfikacji usług (np. redakcja, tłumaczenia, transkrypcje, copywriting).

Jesteś doświadczonym korektorem i szukasz stałych zleceń? Wyślij swoje zgłoszenie do agencji Content Writer!

Korektor – praca zdalna

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4

Renata Czerwińska

Pierwsze słowa zapisała na drewnianej obudowie radia, ale potem na szczęście odkryła, że papier jest wygodniejszy. W liceum i na początku studiów polonistycznych pisała wiersze i przedstawienia a'la „Teatrzyk Zielona Gęś” – niestety, podczas licznych przeprowadzek wszystko zaginęło. Na szczęście nie zaginęło zamiłowanie do słowa pisanego. Od wielu lat robi korekty, pisze artykuły, a nawet napisała kilka książek. Obecnie pracuje jako dziennikarka, pasjonuje się fotografią, szydełkowaniem, turystyką i historią regionalną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu