Czym jest tag kanoniczny i jaki ma wpływ na SEO?
Jakościowa i unikalna treść na stronie internetowej to najlepszy sposób na zaistnienie w wyszukiwarce Google. O ile wdrożenie jej na niewielkiej, liczącej do kilkunastu podstron witrynie nie stanowi problemu, o tyle już w przypadku większych serwisów, np. sklepów internetowych, pojawia się problem – zwłaszcza z duplicate content. Aby go uniknąć, właściciele stron mogą wykorzystać tag kanoniczny. Sprawdźmy, co to takiego!
Czym jest tag kanoniczny?
Tag kanoniczny (rel=”canonical”) to element kodu HTML witryny internetowej umieszczany w nagłówku, który umożliwia oznaczenie adresu URL stanowiącego pierwowzór danej strony.
Mówiąc prościej, dzięki niemu poinformujesz roboty Google, że wskazana strona jest oryginalna i to właśnie ona powinna zostać zaindeksowana. Tag kanoniczny zapisywany jest w następujący sposób:
<link rel=”canoncial” href=”https://www.adresstrony.pl/”>
Kiedy warto stosować tag kanoniczny? Przede wszystkim w sytuacji, gdy w obrębie danej witryny znajduje się wiele podstron o bardzo podobnej treści, co wiąże się z ryzykiem:
- wystąpienia duplicate content, a więc wewnętrznej duplikacji treści (np. opisów produktów), która znacząco utrudnia pozycjonowanie witryny i osiągnięcie wysokich pozycji w Google;
- kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, w której na jedno słowo kluczowe wyświetlają się w wynikach wyszukiwania co najmniej dwie strony tego samego serwisu – może to spowodować obniżenie rankingu dla każdej z tych podstron.
Tag kanoniczny najczęściej wykorzystywany jest przez właścicieli sklepów internetowych, w których poszczególne podstrony różnią się wyłącznie listą wyświetlanych produktów, a pozostałe treści (np. opisy) pozostają niezmienne. Pozwala on wskazać Google główną (pierwotną) stronę jako tę, która powinna być indeksowana, co pozwoli uniknąć zarówno duplikacji treści, jak i kanibalizacji słów kluczowych.
Uwaga! Wielu właścicieli stron myli tag kanoniczny z przekierowaniem 301. Tymczasem są to dwa różne pojęcia. O ile przekierowanie 301 stosuje się wtedy, gdy podstrona nie powinna być widoczna dla użytkownika, o tyle tag kanoniczny wdraża się po to, by podstrona nie była indeksowana (ale internauta wciąż może bez problemu z niej korzystać).
Jak tag kanoniczny wpływa na SEO?
Tag kanoniczny może okazać się niezwykle istotny w procesie pozycjonowania strony internetowej.
Niezastosowanie go w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów, gdzie poszczególne podstrony zawierają podobne treści, wiąże się z tym, że algorytm wyszukiwarki samodzielnie zadecyduje o tym, który adres URL jest tym głównym. Mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której strona niekanoniczna (powielająca treści) znalazłaby się w wynikach wyszukiwania wyżej od tej oryginalnej.
Co więcej, Google traktuje różne warianty adresu URL jako zupełnie inne strony i w efekcie indeksuje je osobno. Brak tagu kanonicznego może więc sprawić, że roboty wyszukiwarki uznają powielające się treści za duplicate content i obniżą ranking podstrony. A to wiąże się z niskimi pozycjami i zaprzepaszczonymi efektami dotychczasowego pozycjonowania.
Podsumowując – tag kanoniczny jest istotny w ustalaniu struktury i hierarchii strony. Korzystając z niego, nie tylko unikniesz duplikacji treści i kanibalizacji słów kluczowych, lecz także przyspieszysz proces indeksowania swojej witryny.
Jak stosować tag kanoniczny?
Stosowanie tagu kanonicznego jest bardzo proste i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Wystarczy, że dodasz tag rel=”canonical” w sekcji <head> każdej zduplikowanej strony.
Posiadasz 2 adresy o podobnej treści:
- https://sklep.pl/oferta/spodnie-białe
- https://sklep.pl/spodnie/spodnie-białe
Jeśli chcesz, aby to pierwsza z nich była kanoniczna, dodaj tag canonical do drugiego adresu URL:
link rel=”canonical” href=”https://sklep.pl/spodnie/spodnie-białe/”>
Jeżeli Twoja strona jest oparta na WordPressie, proces wdrażania tagów będzie jeszcze prostszy. Wystarczy, że skorzystasz z wtyczki Yoast SEO – dzięki niej wszelkich niezbędnych zmian dokonasz w sekcji Zaawansowane ustawienia -> Kanoniczny URL.
Uwaga! Jeżeli w sekcji <head> nie da się zamieścić tagu kanonicznego, bo masz do czynienia np. z dokumentem PDF, oznaczenie powinieneś dodać w nagłówku http. Wymaga to dostępu do pliku .htaccess (należy zalogować się na serwer FTP lub użyć panelu administracyjnego).
Podsumowanie
- Tag kanoniczny jest elementem kodu HTML witryny, dzięki któremu poinformujesz Google o tym, która z podstron jest oryginalna.
- Zastosowanie tagu kanonicznego może okazać się niezbędne w przypadku rozbudowanych serwisów, gdzie znajduje się wiele podstron o podobnej treści.
- Dzięki tagowi kanonicznemu przyspieszysz indeksowanie strony, a także unikniesz ryzyka duplikacji treści i kanibalizacji słów kluczowych.
- Zastosowanie tagu kanonicznego w praktyce jest proste – wystarczy dodać tag rel=”canonical” w sekcji <head> każdej zduplikowanej strony.
- Tag kanoniczny i przekierowanie 301 to dwa różne pojęcia. Przekierowania stosuje się w sytuacji, gdy użytkownik nie ma trafić na daną podstronę.
Oceń artykuł:
Komentarze
Cieszę się, że trafiłem na ten wpis!
Od jutra zabieram się za temat.