Direct Answer – czym jest i jak osiągnąć „pozycję zero” w Google?
Czy witryna może znaleźć się wyżej niż na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania bez inwestowania w płatne reklamy Google Ads? Okazuje się, że tak! Umożliwiają nam to Direct Answer, czyli tzw. odpowiedzi bezpośrednie. O co dokładnie chodzi i jak się znaleźć na „pozycji zero” w Google? Podpowiadamy!
Co to jest Direct Answer i jak działa?
Direct Answer (inaczej zwane featured snippets) to boks tekstowy, który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania i krótko wyjaśnia zagadnienie interesujące użytkownika.
Odpowiedzi bezpośrednie (Direct Answer) wyświetlają się najczęściej w formie definicji, listy lub tabeli i mają ułatwić odbiorcom znalezienie informacji. Nie trzeba już przeglądać dziesiątek stron w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące nas pytania – Google podaje nam je na tacy.
Poniżej przedstawiamy przykład DA.
Nie ulega wątpliwości, że odpowiedzi bezpośrednie znacznie ułatwiają użytkownikom poszukiwanie informacji. Z punktu widzenia właścicieli serwisów ta opcja też jest bardzo korzystna – umożliwia przecież zwiększenie widoczności strony w sieci.
Odpowiedzi bezpośrednie wyświetlają się na tzw. pozycji zero – prześcigając zarówno pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, jak i reklamy Google Ads. Direct Answer wyświetla użytkownikowi najbardziej trafną treść, wybierając pośród pozycji od 1 do 10. Strony, które znajdują się na drugiej karcie w Google, nie mają szansy znaleźć się na samym szczycie w direct boxie.
Co zrobić, aby znaleźć się na „pozycji zero”?
Aby uzyskać to zaszczytne miejsce, zwróć uwagę na poniższe wytyczne:
- We wpisach warto tworzyć krótkie i zwięzłe regułki lub definicje, które mogą być odpowiedzią na pytania użytkowników, zaczynające się np. od zwrotów: co to jest, dlaczego, jakie, kiedy, gdzie, jak itp.
- Na „pozycję zero” mogą trafić również wypunktowane listy, paragrafy lub tabele, dlatego warto je stosować w swoich artykułach.
- W treści powinny znaleźć się słowa kluczowe związane z możliwym zapytaniem użytkownika, np. „jakie są cechy copywritera?”.
- Tekst powinien być w miarę aktualny. Google raczej nie wypromuje na „pozycji zero” przestarzałych informacji.
- Warto zadbać o odpowiedni tytuł podstrony (meta title), opis (meta description) oraz adres URL. Wszystkie z wymienionych atrybutów powinny zawierać słowa kluczowe.
- Aby tekst znalazł się w direct boxie, Twoja witryna musi być pozycjonowana na daną frazę i znajdować się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – na pozycjach od 1 do 10. Dalsze miejsca nie są brane pod uwagę, dlatego warto zadbać o wysokie usytuowanie w SERP-ach.
Działanie algorytmów Google nadal pozostaje owiane tajemnicą i nie mamy 100% pewności, czy nasze założenia są słuszne, czy też nie. Możemy spekulować na podstawie obserwacji i wyciągać wnioski, jednak uzyskania gwarancji co do skuteczności naszych działań zapewne się nie doczekamy.
Przeczytaj również
Jak sprawdzić, czy strona znajduje się w Direct Answer?
Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja witryna widnieje w direct boxie, jest ręczne wpisywanie fraz, jednak będzie to dość żmudne i czasochłonne. Możesz też skorzystać z dedykowanego narzędzia „Direct Answer” od Senuto, które umożliwia analizę bezpośrednich odpowiedzi na Twojej stronie.
Wady i zalety Direct Answer
Wiesz już, co to jest DA i jak się znaleźć na „pozycji zero”. Czas więc omówić ewentualne korzyści oraz minusy, wynikające z obecności we wspominanym okienku.
Zalety
- Twoja witryna znajduje się na samym szczycie, nad wynikami wyszukiwania.
- Kreujesz wizerunek eksperta i zwiększasz wiarygodność w oczach odbiorców.
- Błyskawicznie dostarczasz użytkownikowi informacji, których szukał.
- Istnieje możliwość, że zaciekawisz odbiorcę bezpośrednią odpowiedzią i przejdzie on na Twoją stronę internetową, generując przy tym ruch.
- Ciekawa prezencja direct boxa przykuwa uwagę internautów.
- Bezpośrednie odpowiedzi są wygodne i użyteczne dla odbiorców.
Wady
- Największym minusem obecności w Direct Answer jest fakt, że informacja dostarczona odbiorcy może być dla niego wystarczająca i nie będzie miał potrzeby, by odwiedzić Twoją stronę. Możesz zaobserwować więc spadek ruchu, jeśli takie sytuacje będą zdarzały się często.
- Istnieje ryzyko, że tekst wyświetlany w DA nie będzie konkretnie odpowiadał na zapytanie użytkownika lub wprowadzi w błąd, co poskutkuje negatywnymi odczuciami odbiorcy w stosunku do marki.
Jeśli jednak uznasz, że poprzez wyświetlanie Twojej strony na „pozycji zero” tracisz, zamiast zyskać, zawsze możesz tę opcję zablokować.
<meta name=”googlebot” content=”nosnippet” />
Podsumowanie
- Direct Answer to boks tekstowy, który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania i odpowiada na pytanie zadane przez użytkownika.
- Odpowiedzi bezpośrednie wyświetlają się na „pozycji zero” – prześcigając zarówno pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, jak i reklamy Google Ads.
- Możesz zablokować możliwość wyświetlania Twojej strony w direct boxie poprzez umieszczenie odpowiedniego tagu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz