Słowa kluczowe – czym są i jak wybrać najlepsze frazy?

Spis Treści:

Każdy tekst, którego celem jest pozycjonowanie, powinien mieć sprecyzowane słowa kluczowe. Dzięki nim Google wie, o czym informuje treść, wyświetlając ją wyżej w wyszukiwarce. Kompletny poradnik dotyczący fraz znajdziesz właśnie tutaj!

Słowa kluczowe – co to jest?

Słowa kluczowe (zwane też frazami kluczowymi) są wyrazami, które wpisuje się w wyszukiwarkę, aby wyświetlić żądane strony.

Przykład słowa kluczowego

Zastosowanie słów kluczowych w tekście odgrywa ważną rolę marketingową. Dzięki nim następuje:

  • wzrost pozycjonowania
  • generowanie ruchu na stronie
  • większa liczba potencjalnych klientów

Co więcej, prawidłowe użycie fraz poprawia przejrzystość tekstu i ułatwia czytelność. Z tego względu znalazły powszechne zastosowanie w copywritingu, znacząco zwiększając jego potencjał biznesowy.

Rodzaje słów kluczowych

Istnieje kilka sposobów na wykorzystanie fraz. Można je modelować pod kątem długości oraz intencji wyszukiwawczej. W pierwszym przypadku wyróżniamy frazy:

Short tail

Krótkie, złożone z 1-3 wyrazów. Zaletą jest duża wyszukiwalność, natomiast wadą niska konwersja oraz znaczna konkurencyjność. Przykład frazy wraz z trudnością oraz ilością wyszukiwań:

Słowo kluczowe short tail

Long tail

Długie, złożone co najmniej z 4 wyrazów. Analogicznie, zaletą jest wysoki stopień konwersji oraz niska konkurencja, a wadą mała liczba wyszukiwań. Przykład:

Słowo kluczowe long tail

Podział ze względu na intencję

Jeśli zaś chodzi o zamiary użytkowników, słowa kluczowe mogą być:

  • informacyjne – np. „czy warto stosować rękawiczki jednorazowe”. Związane są z najbardziej podstawową intencją, która służy poszerzeniu wiedzy.
  • nawigacyjne – np. „rękawiczki SafeHand”. Wpisywanie są wtedy, gdy użytkownik szuka konkretnego produktu.
  • transakcyjne – np. „rękawiczki jednorazowe sklep”. W przypadku tych fraz istnieje zamiar dokonania zakupu.
  • inwestygacyjne – np. „rękawiczki lateksowe czy nitrylowe”. Te słowa występują wtedy, gdy użytkownik jest zainteresowany kupnem i szuka dodatkowych informacji.

Znajomość poszczególnych rodzajów jest niezwykle istotna dla copywritera, aby celnie dobrać frazy do informacji zawartych w treści. Dzięki temu znacząco wzrasta skuteczność tworzonych tekstów.

Zamieszczanie słów kluczowych

Treści, które mają być widoczne w Google, muszą zawierać frazy kluczowe. To dzięki nim tekst jest indeksowany, a następnie wyświetlany na konkretne zapytania. Używaj fraz kluczowych naturalnie, w różnych odmianach, co 50-200 słów.

Przykład:

Jeśli Twoim zamiarem jest stworzenie artykułu, by pozyskiwać ruch na frazę „czy warto stosować rękawiczki jednorazowe”, możesz z powodzeniem użyć poniższych zwrotów:

  • „rękawiczki jednorazowe – czy warto?”
  • „zalety rękawiczek jednorazowych”
  • „dlaczego warto stosować rękawiczki jednorazowe”

Dzięki temu, artykuł będzie indeksowany na wiele pokrewnych fraz, a sama treść stanie się bardziej naturalna i przystępna dla czytelników.

Słowa kluczowe są fundamentem, na którym zasadza się cały tekst. Dlatego istotne jest, aby używać ich nie tylko w tekście, ale również w strategicznych miejscach artykułu.

Tytuł

Jest to najważniejsze pole do użycia słowa kluczowego, gdyż informuje, czego dotyczy treść. Już na tym etapie należy sprecyzować intencję wyszukiwawczą oraz długość frazy, by dostosować przekazywane informacje do tego, czego szukają użytkownicy.

Wskazówka: chwytliwy tytuł zwiększa współczynnik kliknięć, co w dodatkowym stopniu zwiększa pozycjonowanie.

Nagłówki

Podczas pisania tekstu powinieneś dodawać nagłówki o różnej wielkości – od H2 do H6 (H1 to tytuł). Dzięki temu zbudujesz przejrzystą strukturę tekstu pod SEO i posortujesz opisywane zagadnienia. Taki zabieg poprawi czytelność i wpłynie korzystnie na pozycjonowanie.

Zestawienie nagłówków (screen)

Najlepszym miejscem dla frazy kluczowej są nagłówki H2 oraz (opcjonalnie) H3. Nie musisz wykorzystywać wszystkich nagłówków – priorytetem jest naturalny wydźwięk tekstu.

Wskazówka: mniejsze nagłówki odnoszą się do bardziej szczegółowych zagadnień, dlatego warto je wykorzystać w promowaniu fraz long tail.

Wstęp

Zgodnie z zasadą above the fold, największe znaczenie mają słowa użyte powyżej lini przewijania, a więc na początku treści. Z tego względu wstęp artykułu jest kolejnym miejscem, gdzie użycie frazy kluczowej zwiększy jej wagę.

Wskazówka: aby wstęp był zachęcający, powinien wstępnie przedstawić poruszane zagadnienia, ale na żadne nie odpowiadać.

Jak wybrać frazy kluczowe?

Precyzyjny dobór słów kluczowych w dużym stopniu wpływa na ostateczne efekty. To od niego zależy, czy stworzone teksty staną się widoczne w Google.

Możesz dobrać frazy na kilka sposobów:

Wyszukiwanie manualne

Polega na wpisaniu interesującej frazy w Google. Choć takie działanie jest niezwykle proste i darmowe, niesie ze sobą wiele cennych informacji.

Już na początku Google proponuje pokrewne hasła:

Propozycja słów kluczowych

Z kolei na dole strony wyszukiwarka wyświetla podobne wyszukiwania, które również cieszą się popularnością:

Propozycje fraz kluczowych na dole wyszukiwarki.

Wiele cennych informacji przyniesie także analiza wyników organicznych. Na jej podstawie możesz łatwo ocenić siłę konkurentów:

TOP3 wyników wyszukiwania

Jak widać, w tym przypadku mamy do czynienia z dużymi portalami, co jasno wskazuje, że trudno będzie uzyskać widoczność na tak ogólną frazę kluczową.

Niestety powyższa metoda jest ograniczona w zakresie otrzymywanych danych. Aby precyzyjnie dobrać frazy kluczowe, bazując na obiektywnych parametrach, należy się udać w stronę programów analitycznych.

Wyszukiwanie za pomocą narzędzi

Tutaj z pomocą przychodzi wyszukiwarka słów kluczowych, taka jak:

Google Keyword Planner

To bezpłatne narzędzie wyświetla propozycje fraz, a także ilość wyszukiwań w miesiącu. Trzeba jednak zaznaczyć, że dane odnoszą się głównie do Google Ads (na co wskazują stawki CPC), co w przypadku pozycjonowania daje ograniczone możliwości.

Widok panelu Google Keyword Planner

KWFinder

Ten program prezentuje znacznie większy zbiór danych. Mianowicie wyświetla kilkaset propozycji podobnych fraz oraz konkurencyjność pod kątem SEO, a także umożliwia podgląd parametrów domen, które zajmują wysokie pozycje w Google.

Widok fraz kluczowych z narzędzia KWfinder

Niestety w parze z jakością idzie cena, która wynosi 29,90 euro miesięcznie w płatności rocznej, choć kilka pierwszych analiz jest darmowych.

AnswerThePublic

Narzędzie, które pierwotnie miało pomagać kreatywności w poszukiwaniu nowych pomysłów, stało się kolejnym ciekawym rozwiązaniem w doborze słów kluczowych.

Po wpisaniu frazy otrzymujemy liczne propozycje tematów, gdzie odcień zielonego kółeczka wskazuje na większą konkurencję:

Widok propozycji fraz kluczowych z narzędzia AnswerThePublic.

Dwie analizy dziennie są darmowe. Dla bardziej wymagających copywriterów konieczny jest zakup abonamentu, który kosztuje 79 dolarów miesięcznie w subskrypcji rocznej.

Słowa kluczowe – pytania i odpowiedzi

Poniżej prezentujemy sekcję Q&A.

Jak działają frazy kluczowe?

Google promuje użyteczne informacje, aby odpowiadać na potrzeby użytkowników. Słowa kluczowe są dla niego wskazaniem, czego dotyczy temat i na jakie zapytania wyświetlać stronę.

Warunkiem powodzenia jest wysoka jakość tekstu, dlatego frazy należy umieszczać w sposób naturalny. Ważne, aby występowały kilka razy w treści, a także w tytule, wstępie oraz najważniejszych nagłówkach.

Od czego zależy skuteczność słów kluczowych?

Na wyświetlanie strony w Google mają wpływ dwa podstawowe czynniki:

  • konkurencja – im więcej stron, które zastosowały daną frazę, tym trudniej się przebić się na topową pozycję. Wynika to z faktu, że treść musi rywalizować z większą ilością innych źródeł, co oznacza, że wymaga większego nakładu pracy.
  • zasoby firmy – równie ważne są dotychczasowe treści, które istnieją na stronie. Słowo kluczowe będzie mocniejsze, jeśli wlicza się do zbudowanego topical authority oraz cornerstone contentu. Potencjał SEO zwiększa dodatkowo linkowanie wewnętrzne do innych artykułów, a także stosowanie fraz semantycznie podobnych (LSI keywords), występujących naturalnie w artykułach wysokiej jakości.

Niemniej pozycjonowanie składa się z setek innych czynników, dlatego każda zmiana, która wpływa korzystnie na wygodę użytkownika, będzie zwiększać widoczność w Google. Z tego względu należy zadbać również o czas ładowania strony, przejrzystą strukturę, certyfikat SSL itd.

Jak często odmieniać frazy kluczowe?

Nie ma żadnej reguły dotyczącej tego, ile wariacji słów kluczowych zastosować w tekście. Warto natomiast pamiętać, że odmiany mogą poszerzyć zakres indeksacji, co pozwoli wyświetlać artykuł na większą ilość fraz.

Jest to związane z algorytmem Koliber, który został wprowadzony do Google w 2013 roku. Położył on nacisk na kontekst zapytania, wyświetlając bardziej precyzyjne wyniki. Z tego względu użycie fraz w formie Q&A oraz definicji zwiększa ogólną widoczność tekstu oraz może generować featured snippets (wyróżnione fragmenty z odpowiedzią).

Czy zawsze trzeba używać słów kluczowych?

Nie. Frazy w tekście są potrzebne wtedy, gdy miejsce publikacji jest indeksowane przez Google. Przykładem jest:

  • strona blogowa
  • podstrona ofertowa
  • sklep internetowy
  • strona zapleczowa

Z kolei słów kluczowych nie trzeba stosować, gdy przeznaczeniem tekstu jest:

  • platforma e-commerce (Allegro, OLX)
  • portal społecznościowy
  • ulotka i katalog produktowy

Podsumowanie

  • Słowa kluczowe to wyrazy wpisywanie w wyszukiwarkę, aby uzyskać wyniki zapytania.
  • Zastosowanie ich w tekście powoduje indeksację strony, co zwiększa jej widoczność oraz generuje ruch organiczny.
  • Wyróżniamy kilka rodzajów fraz. Różnią się one długością oraz intencją wyszukiwawczą.
  • Słowa kluczowe powinny występować w tytule, wstępie, nagłówkach, a także kilka razy w tekście (raz na 50-200 wyrazów). Ważne, aby umieszczać je w sposób naturalny, stosując różne odmiany.
  • Dobór słów kluczowych jest istotny dla optymalnych rezultatów. W tym celu istnieją proste, darmowe sposoby, lecz płatne programy oferują znacznie większą ilość danych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu