Topical authority – dlaczego warto o to zadbać?

Spis Treści:

Google – oraz pozostałe wyszukiwarki – od lat usprawniają swoje algorytmy wyszukiwania, by zaprezentować jak najlepszą odpowiedź na zadane im pytanie. Kilkoma aspektami tego zagadnienia już się zajęliśmy, a dziś przyjrzymy się kolejnemu, zwanemu topical authority.

Czym jest topical authority?

Topical authority w dosłownym tłumaczeniu oznacza autorytet tematyczny. To niezwykle istotny komponent procesu pozycjonowania, gdyż stanowi miarę tego, w jakim stopniu wyspecjalizowana jest strona.

Według szacunków każdego dnia w wyszukiwarce Google przeprowadzanych jest 8.5 miliarda wyszukiwań. Nie oznacza to oczywiście, że każde z nich prowadzi do osobnej strony. Odpowiedzi na większość pytań związanych z danym zagadnieniem znajdują się najpewniej na kilku portalach, prezentujących kompleksowy przekrój konkretnego tematu. Takie strony cechują się właśnie wysokim autorytetem tematycznym.

Co buduje autorytet tematyczny?

Rozpatrzmy topical authority na podstawie dwóch sytuacji.

Przykład:

Załóżmy, że szukasz informacji o katalizatorach samochodowych. W Internecie istnieją dwie strony, na których pojawia się ta fraza kluczowa – jedna poświęcona częściom samochodowym, druga recenzjom wszystkich rzeczy na literę „K”. Załóżmy nawet, że opis na drugiej stronie jest bardziej wyczerpujący niż ten na pierwszej – mimo to Google wciąż będzie bardziej skłonny podrzucić nam tę pierwszą jako domyślny wynik wyszukiwania.

Dlaczego tak się dzieje? Powód jest prosty – strona o częściach samochodowych zawiera w sobie o wiele więcej okołotematycznych informacji, po które mógłbyś sięgnąć dla dalszej lektury. Jeśli po zapoznaniu się z artykułem o katalizatorach zapragniesz poszerzyć swoją wiedzę lub będziesz szukać wyjaśnienia konkretnej definicji, istnieje duża szansa, że znajdziesz to wszystko na tej samej stronie – co będzie zdecydowanym ułatwieniem.

Zdobędziesz autorytet w danym temacie, jeśli Twoja strona będzie poświęcona w całości danej niszy tematycznej.

Jak pozyskać topical authority?

Napisanie pojedynczego tekstu, nieważne jak przekrojowego i dogłębnego, niewiele da. Po odpowiedź na pytanie związane z katalizatorami czytelnicy pójdą raczej do mechanika niż do osoby, która nauczyła się na pamięć wszystkich haseł z encyklopedii na literę „K”. Dlaczego? Bo mechanik, jako specjalista w swojej branży, posiada ogólną wiedzę na dany temat, nie tylko jej wycinek.

Jeśli więc chcesz, by wyszukiwarka postrzegała Ciebie – ciągnąc powyższą metaforę – jako mechanika, a nie jako encyklopedycznego samouka, musisz jej udowodnić swoją wiedzę w danym temacie. Jak? Poprzez odpowiednie rozbudowanie zawartości strony.

Poniżej zaprezentujemy kilka kroków, które można podjąć, a które przyniosą pożądane efekty.

Zidentyfikuj swoją niszę

Przede wszystkim, skoro chcesz zbudować stronę w całości poświęconą danemu zagadnieniu, musisz je dokładnie poznać. Znajdź najpopularniejsze słowa kluczowe oraz ich wersje long-tail; postaraj się odkryć najczęściej zadawane pytania i popularne wyszukiwania, które są tematycznie powiązane z tym zagadnieniem. Dzięki temu uzyskasz jego reprezentatywny przekrój i będziesz mieć szereg tematów na przyszłą treść.

Zacznij tworzyć okołotematyczny content

Mając solidny i pokaźny zbiór słów kluczowych możesz przystąpić do udowadniania, że w danym zagadnieniu jesteś specjalistą. Każda z fraz zasługuje na swoją stronę – oczywiście muszą być one fachowo przygotowane, z zachowaniem wszelkich norm rzetelnego artykułu pod SEO. Podstrony po 1500 zzs z upchanymi słowami kluczowymi prędzej zostaną uznane za thin content niż za treść, której można zaufać.

Nie musisz ograniczać się jedynie do jednego rodzaju zawartości – możesz stworzyć listy, recenzje, poradniki i wiele więcej. Korzystając z formatów, które wykorzystuje się przy tworzeniu evergreen contentu, możesz zapewnić swojej treści długotrwały, stabilny ruch ze strony wyszukiwarek.

Dodatkowo nasyć tekst LSI keywords, czyli semantycznymi słowami kluczowymi – to kolejny sposób, który wspomoże wyszukiwarkę w zrozumieniu zawartości Twojej strony. W tym celu określ niezbędne frazy, które są potrzebne do optymalizacji witryny, a następnie użyj wyrazów bliskoznacznych, np. w meta description i meta title, nagłówkach, treści podstawowej i wyboldowanej. Sięgaj po wszelkie możliwe słowa i frazy powiązane semantycznie z tematem. Pamiętaj jednak o tym, by przede wszystkim tekst pozostał przystępny i prosty!

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne jest sposobem na wewnętrzną organizację strony – czytelnik w prosty sposób może uzyskać więcej informacji, a algorytmy zobaczą, że prezentujesz przekrojowy przegląd tematyczny.

Linkowanie zewnętrzne jest natomiast jednym z ważnych czynników wpływających na pozycjonowanie. Znajdź i dotrzyj do stron, które posiadają wysokie pozycje w rankingach dla pokrewnych słów kluczowych i postaraj się uzyskać od nich odnośnik prowadzący do Twojej strony (np. za pomocą gościnnych tekstów sponsorowanych). Bogaty profil linkowy stanowi potężny argument za wiarygodnością strony, dlatego zdecydowanie warto poświęcić mu należytą uwagę.

Uzbrój się w cierpliwość

Musisz mieć świadomość, że efekty z wprowadzenia topical authority nie pojawią się od razu i wymagają długofalowego podejścia. Rezultaty są zależne od naszych akcji, ale należy spodziewać się kilku lub kilkunastu miesięcy oczekiwania na sukces.

Podsumowanie

  • Topical authority w dosłownym tłumaczeniu oznacza autorytet tematyczny.
  • Topical authority to niezwykle istotny komponent procesu pozycjonowania, gdyż stanowi miarę tego, w jakim stopniu wyspecjalizowana jest strona.
  • Aby zdobyć autorytet tematyczny, Twoja strona musi być poświęcona w całości danej niszy tematycznej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.4

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu