Topical authority – dlaczego warto o to zadbać?

Spis Treści:

Google – oraz pozostałe wyszukiwarki – od lat usprawniają swoje algorytmy wyszukiwania, by zaprezentować jak najlepszą odpowiedź na zadane im pytanie. Kilkoma aspektami tego zagadnienia już się zajęliśmy, a dziś przyjrzymy się kolejnemu, zwanemu topical authority.

Czym jest topical authority?

Topical authority w dosłownym tłumaczeniu oznacza autorytet tematyczny. Jest niezwykle istotny dla procesu pozycjonowania, gdyż stanowi miarę tego, w jakim stopniu wyspecjalizowana jest strona.

Według szacunków każdego dnia w wyszukiwarce Google przeprowadzanych jest 3.5 miliarda wyszukiwań. Nie oznacza to oczywiście, że każde z nich prowadzi do osobnej strony. Odpowiedzi na większość pytań związanych z danym zagadnieniem znajdują się najpewniej na kilku portalach, prezentujących kompleksowy przekrój konkretnego tematu. Takie strony cechują się właśnie wysokim autorytetem tematycznym.

Co buduje autorytet tematyczny?

Rozpatrzmy topical authority na podstawie dwóch sytuacji.

Przykład:

Załóżmy, że szukasz informacji o katalizatorach samochodowych. W Internecie istnieją dwie strony, na których pojawia się ta fraza kluczowa – jedna poświęcona częściom samochodowym, druga recenzjom wszystkich rzeczy na literę „K”. Załóżmy nawet, że opis na drugiej stronie jest bardziej wyczerpujący niż ten na pierwszej – mimo tego, Google wciąż będzie bardziej skłonny podrzucić nam tę pierwszą jako domyślny wynik wyszukiwania.

Dlaczego tak się dzieje? Powód jest prosty – strona o częściach samochodowych zawiera w sobie o wiele więcej około-tematycznych informacji, po które mógłbyś sięgnąć dla dalszej lektury. Jeśli po zapoznaniu się z artykułem o katalizatorach zapragniesz poszerzyć swoją wiedzę lub będziesz szukać wyjaśnienia konkretnej definicji, istnieje duża szansa, że znajdziesz to wszystko na tej samej stronie – co będzie zdecydowanym ułatwieniem.

Zdobędziesz autorytet w danym temacie, jeśli Twoja strona będzie poświęcona w całości danej niszy tematycznej.

Jak pozyskać topical authority?

Napisanie pojedynczego tekstu, nieważne jak przekrojowego i dogłębnego, niewiele da. Po odpowiedź na pytanie związane z katalizatorami czytelnicy pójdą raczej do mechanika niż do osoby, która nauczyła się na pamięć wszystkich haseł z encyklopedii na literę „K”. Dlaczego? Bo mechanik, jako specjalista w swojej branży, posiada ogólną wiedzę na dany temat, nie tylko jej wycinek.

Jeśli więc chcesz, by wyszukiwarka postrzegała Ciebie – ciągnąc powyższą metaforę – jako mechanika, a nie jako encyklopedycznego samouka, musisz jej udowodnić swoją wiedzę w danym temacie. Jak? Poprzez odpowiednie rozbudowanie zawartości strony.

Poniżej zaprezentujemy kilka kroków, które można podjąć, a które przyniosą pożądane efekty.

Zidentyfikuj swoją niszę

Przede wszystkim, skoro chcemy zbudować stronę w całości poświęconą danemu zagadnieniu, musimy je dokładnie poznać. Znajdź najpopularniejsze słowa kluczowe oraz ich wersje long-tail; postaraj się odkryć najczęściej zadawane pytania i popularne wyszukiwania, które są tematycznie powiązane z tym zagadnieniem. Dzięki temu uzyskasz jego reprezentatywny przekrój i będziesz mieć szereg tematów na przyszłą treść.

Zacznij tworzyć około-tematyczny content

Mając solidny i pokaźny zbiór słów kluczowych możesz przystąpić do udowadniania, że w danym zagadnieniu jesteś specjalistą. Każda z fraz zasługuje na swoją stronę – oczywiście musza być one fachowo przygotowane, z zachowaniem wszelkich norm rzetelnego artykułu pod SEO. Podstrony po 1500 zzs z upchanymi słowami kluczowymi prędzej zostaną uznane za thin content niż za treść, której można zaufać.

Nie musisz ograniczać się jedynie do jednego rodzaju zawartości – możesz stworzyć listy, recenzje, poradniki i wiele więcej. Korzystając z formatów, które wykorzystuje się przy tworzeniu evergreen contentu, możesz dodatkowo zapewnić swojej treści długotrwały, stabilny ruch ze strony wyszukiwarek.

Dodatkowo nasyć tekst wyrazami z pokrewnych pól semantycznych – to kolejny sposób, który wspomoże wyszukiwarkę w zrozumieniu zawartości Twojej strony.

Zadbaj o linkowanie

Mamy tu na myśli zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

To pierwsze jest sposobem na wewnętrzną organizację strony – czytelnik w prosty sposób może uzyskać więcej informacji, a algorytmy zobaczą, że prezentujesz przekrojowy przegląd tematyczny.

To drugie jest natomiast jednym z ważnych czynników wpływających na pozycjonowanie. Znajdź i dotrzyj do stron, które posiadają wysokie pozycje w rankingach dla pokrewnych słów kluczowych i postaraj się uzyskać od nich odnośnik prowadzący do Twojej strony (np. za pomocą gościnnych tekstów sponsorowanych). Bogaty profil linkowy stanowi potężny argument za wiarygodnością strony, dlatego zdecydowanie warto poświęcić mu należytą uwagę.

Podsumowanie

  • Mamy nadzieję, że zaprezentowane powyżej porady pozwolą Ci ulepszyć zawartość swojej strony, a w konsekwencji uzyskać autorytet tematyczny dla Twojej branży.
  • Google nie ustaje w doskonaleniu swoich algorytmów, dlatego też content marketerzy nie powinni ustawać w doskonaleniu swoich stron.
  • Topical authority z pewnością pozwoli Ci na uzyskanie lepszych wyników SEO.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 2.3

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

01.12.2023 E-commerce
30.11.2023 Pozycjonowanie
29.11.2023 Pozycjonowanie
28.11.2023 Copywriting
27.11.2023 Pozycjonowanie
24.11.2023 Korekta & Redakcja
24.11.2023 Marketing
23.11.2023 Content Marketing
22.11.2023 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu