Brand voice – czym jest głos marki i jak go wykształcić?

Spis Treści:

Każdy sukces w marketingu ma swoje korzenie w unikalnym głosie marki. Język, ton i wizualny styl wykorzystywany przez firmę może na dłużej zatrzymać klienta i skłonić go do zakupu. Brand voice buduje zaufanie i pozwala odbiorcom lepiej zidentyfikować się z marką. Przedsiębiorcy zadają sobie jednak pytanie – w jaki sposób stworzyć własny język marki? Dowiedz się, czym jest brand voice i jak może pomóc Ci osiągnąć cele biznesowe!

Czym jest brand voice?

Brand voice to zindywidualizowany sposób, w jaki marka komunikuje się z odbiorcami.

Obejmuje on zarówno język, jak i ton i styl wizualny wykorzystywany przez markę w marketingu internetowym i tradycyjnym. Za pomocą brand voice firma ma szansę pokazać swoje atrybuty, usługi i dostępne produkty. W niektórych przypadkach celem jest jednak wyłącznie zbudowanie więzi z potencjalnym klientem, co w największym stopniu ukazują interakcje między firmami w mediach społecznościowych.

Co się składa na głos marki?

Używany przez firmę brand voice określa język, ton i styl wizualny. Do głosu marki często zaliczany jest również rytm, czyli tempo i struktura przekazu medialnego. Za terminem ton głosu kryją się przekazywane uczucia bądź ogólny nastrój treści.

Wypracuj swój brand voice

Określony głos marki to jeden z najlepszych sposobów na wyróżnienie się na rynku. Wysokiej jakości produkty i oryginalne logo niestety obecnie nie wystarczą do efektywnego przyciągnięcia uwagi klienta. Dzięki brand voice masz możliwość skutecznej komunikacji ze swoimi odbiorcami i zbudowania z nimi silnej więzi.

Główna misja firmy

Pierwszym krokiem do stworzenia spójnego głosu marki jest określenie wartości i celów Twojej firmy.

Jaki problem rozwiązuje Twoja firma? Co możesz zaoferować swoim klientom? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci zrozumieć odbiorców i lepiej się z nimi komunikować. Nie zapomnij o określeniu grupy docelowej z uwzględnieniem odpowiednich danych demograficznych. Dzięki temu lepiej dopasujesz język, ton, a nawet wizualny styl przedsiębiorstwa.

Osobowość marki

Sposób komunikowania się z odbiorcami i poszczególne zwroty są permanentnie kojarzone z firmą, dzięki czemu ma ona szansę wykształcić własną osobowość. Za terminem brand personality kryje się zbiór cech kojarzonych z danym przedsiębiorstwem. Najczęściej są to: perfekcyjna znajomość własnej branży, obietnica ekscytujących wrażeń, zrozumienie potrzeb klienta. Kreując brand voice, zastanów się, jakie cechy są cenione i pożądane w Twojej grupie odbiorców.

Struktura tekstu

Struktura tekstu może określać nastrój i emocje przekazywane w treści.

Znaki interpunkcyjne i długość zdań ma szczególny wpływ na odbiór przekazu przez grupę docelową. Krótkie zdania sprawią, że treść stanie się nienaturalna i poszarpana. W określonym kontekście mogą jednak wzmocnić przekaz i skłonić klientów do działania.

Dobrane słownictwo

Dobór słownictwa w głównej mierze zależy od grupy docelowej. Przykładowo posługiwanie się slangiem w przekazie medialnym może nie być najlepszym pomysłem w przypadku klientów w średnim wieku. Czy Twoi odbiorcy posiadają specjalistyczną wiedzę z danej branży? Ile mają lat? Są nimi osoby prywatne czy przedstawiciele korporacji? Odpowiedzi na postawione pytania pomogą Ci zdefiniować słownictwo i dobrać fraz kluczowe usprawniające pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce.

Głos marki a szata graficzna

Szata graficzna powinna być spójna z grupą docelową, tak samo jak słownictwo używane w przekazie medialnym.

W przypadku osób młodych mogą lepiej sprawdzić się żywe, kolorowe i dynamiczne obrazy. Klientów firmowych przyciągnie profesjonalizm i specjalistyczny design witryny oraz mediów społecznościowych. Pamiętaj, aby szata graficzna była spójna z przekazem tekstowym.

Brand voice – przykłady znanych firm

Głos marki powinien być autentyczny, spójny i dopasowany do grupy odbiorców. Firmy, które opanowały brand voice do perfekcji to często tzw. giganci, których produkty dominują na konkurencyjnym rynku.

Jednym z najlepszych przykładów jest Nike – marka znana ze swojej energii i pasji do aktywności fizycznej. Firma używa dynamicznego języka, który zachęca do podjęcia działania. Nike wykorzystuje również silne obrazy i metafory, aby jej przekaz jeszcze bardziej przykuwał uwagę. „Just Do It” – proste i mocne przesłanie firmy zachęca do podejmowania wyzwań i realizacji celów.

Innym przykładem głosu marki jest Dove. Firma zachęca klientów do odkrycia wewnętrznego piękna i stale promuje filozofię self-care (zadbanie o siebie). Brand voice podkreśla pozytywne nastawienie do własnego ciała. Potwierdzeniem tego jest „Kampania na rzecz prawdziwego piękna” zorganizowana przez Dove w 2004 roku.

Podsumowanie

  • Brand voice to zindywidualizowany sposób, w jaki marka komunikuje się z odbiorcami. Obejmuje on język ton i styl wizualny wykorzystywany przez markę.
  • Za terminem brand personalisty kryje się zbiór cech kojarzonych z danym przedsiębiorstwem.
  • Pierwszym krokiem do stworzenia spójnego głosu marki jest określenie wartości i celów Twojej firmy.
  • Struktura tekstu może określać nastrój i emocje przekazywane w treści.
  • Szata graficzna powinna być spójna z grupą docelową, tak samo, jak słownictwo używane w przekazie medialnym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu