Jak pisać ciekawe artykuły? Praktyczny poradnik

Spis Treści:

Nie powiem Ci, dlaczego niektórzy blogerzy stają się popularni i czytelnicy pochłaniają każdy ich artykuł niemal od razu po publikacji, a inni nie potrafią się wybić. Na pewno wielką rolę odgrywa tu łut szczęścia, ale w przeważającej części ta popularność jest konsekwencją naprawdę ciężkiej pracy nad projektowaniem swoich tekstów. Tego pierwszego Ci nie zagwarantuję, bo na pomyślne zrządzenie losu nie mam wpływu, ale mogę dać Ci kilka cennych rad, jak pracować nad ciekawymi artykułami dla swoich czytelników. A to będzie już milowy krok do przodu w drodze do sukcesu. Zapraszam Cię więc do lektury.

Nim przystąpisz do pisania artykułu, czyli tytułem wstępu

Czym jest artykuł, z pewnością wiesz, ale dla przypomnienia: jest to tekst publicystyczny, naukowy lub literacki, który zostaje opublikowany w czasopiśmie, choć dziś częściej w Internecie. Z artykułami spotkasz się zarówno na serwisach internetowych, w wirtualnych czasopismach jak i na prywatnych blogach.

Tworzone są z różnych powodów – głównie dla rozrywki i chęci podzielenia się informacjami. Dziś nierzadko służą także promocji i prezentacji danej marki czy firmy. Pisząc artykuły, nie piszesz ich jednak dla siebie, ale zawsze dla kogoś.

Pamiętaj więc o tym, aby za każdym razem mieć na uwadze swojego czytelnika, jego zainteresowania, preferencje oraz wygodę w odbiorze danego tekstu.

Zagwarantuj mu takie artykuły, które będą ciekawe zarówno na płaszczyźnie samego ich przekazu, jak i przez odpowiednią budowę treści, czyli poprzez ciekawy jej rozkład. W dalszej części artykułu dam Ci wskazówki, jak to osiągnąć.

Atrakcyjność treści – zaoferuj czytelnikowi ciekawą zawartość artykułu

Dziś Internet oferuje internautom tyle interesujących treści, że nieustannie zmuszany jesteś do walki o uwagę czytelnika, aby zechciał zostać właśnie na Twoim blogu i przeczytać to, co dla niego przygotowałeś. Gdzie szukać inspiracji na atrakcyjne artykuły? Kilka wskazówek znajdziesz poniżej.

Poszukuj odpowiednich tematów

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Istnieje jednak kilka sprawdzonych metod ułatwiających poszukiwanie inspiracji na tematy na bloga. Na początku przejrzyj Internet i zrób porządny reaserch. Podpatrz, co aktualnie jest na topie, o czym się dużo mówi, co zaprząta głowę internautom, co w danym momencie ludzi interesuje najbardziej.

Może jest to związane z jakimś konkretnym okresem w roku kalendarzowym. Co innego będzie interesowało ludzi we wrześniu, gdy kończą się wakacje i zaczyna rok szkolny, z kolei inne tematy będą na topie pod koniec roku, gdy przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia i pożegnania starego roku. Jeszcze innych tematów będą oczekiwali internauci, gdy zbliżać się będzie okres wakacyjny i urlopowy.

Dostosowanie treści swoich artykułów do aktualnie panującego okresu w roku kalendarzowym to jeden ze sposobów na udany content, ale nie skupiaj się tylko na tym. Doboru tematów nie musisz ściśle uzależniać przecież od cyklu kalendarzowego. Z powodzeniem możesz poszukiwać inspiracji ma forach i grupach Facebookowych.

Możesz podejrzeć także, co ciekawego proponuje odbiorcom Twoja konkurencja. Nie chodzi oczywiście o kopiowanie tematów od innych blogerów, ale dobrze jest czasami trzymać rękę na pulsie i zerknąć to tu, to tam, by podpatrzeć, co robią inni.

W ostateczności zawsze możesz również dokonać recyklingu treści, czyli sięgać po swoje stare artykuły, by odświeżać ich treść, aktualizować je, poddawać redakcji, czy po prostu dodawać świeże przemyślenia lub swój komentarz do starej jego wersji.

Postaw na oryginalność i wartościowy content

To brzmi trochę jak banał, ale to rzeczywiście prawda. To, co sprawia, że Twoje artykuły są wartościowe i ciekawe, to w głównej mierze ich niepowtarzalność. Nie znudziło Cię przeglądanie innych blogów, czy filmów na YouTube, w których już na pierwszy rzut oka zauważasz stale powtarzające się elementy i poruszane tematy? W rezultacie masz wrażenie, że gdziekolwiek nie klikniesz, wszędzie mówi się w kółko o tym samym.

Niech Tobie przyświeca cel, by wyjść z tego zaklętego koła. Jeżeli nawet Ty zauważasz ciągłe przywoływanie tej samej tematyki, to z dużym prawdopodobieństwem to samo uczucie towarzyszy także innym użytkownikom Internetu. Staraj się więc robić coś innego, niepowtarzalnego. Nim napiszesz dany artykuł, odpowiedz sobie na pytania:

  • Jak zrobili to inni?
  • Jak ja mogę zrobić to inaczej?

Jeżeli zręcznie opracujesz dany temat i spojrzysz na dany problem z ciekawego ujęcia, będzie to z pewnością dobry kierunek dla Ciebie i przyszłości Twojego bloga.

Opieraj swój artykuł na wybranym słowie kluczowym

Inspiracji do tematu artykuły rozpocznij od wyznaczenia słowa kluczowego. Wybieranie fraz kluczowych jako punktu wyjścia do stworzenia artykułu na dany temat z pewnością pomoże Ci również w późniejszym pozycjonowaniu opracowanego tekstu w wyszukiwarce Google. Zacznij więc od wyboru konkretnego hasła, wokół którego zbudujesz swój wywód.

Aby nadać kierunek swoim rozważaniom, możesz wpisać wybrany wyraz w wyszukiwarce – ona sama wskażę Ci inne powiązania z interesującym Cię wyrazem. Może to ułatwi Ci skonkretyzowanie tematu artykułu. Poszukuj w ten sposób inspiracji i pomysłów. Możesz korzystać także z odpowiednich narzędzi, których zadaniem jest wyszukiwanie słów kluczowych i fraz długiego ogona, tj. SEMSTORM czy Answer The Public.

Atrakcyjność w kompozycji – oferuj ciekawe artykuły poprzez ich przejrzystą strukturę

Możesz poruszać naprawdę ciekawe tematy w swoich artykułach, ale niewielu będzie chciało je przeczytać, jeżeli nie zaprezentujesz ich w odpowiedni sposób. „Oceniamy książkę po okładce” – każdy z nas, chcąc nie chcąc, kieruje się taką zasadą, więc nie trać czasu, by jej zaprzeczać.

Nawet najsmaczniejsza potrawa nie będzie zachęcać do jej zjedzenia, gdy będzie wyglądać nieapetycznie, a do tego zostanie podana w garnku zamiast talerza. Dopiero odpowiednio zaserwowana na pięknej zastawie, zachęca, by ją zjeść. Dlatego w restauracjach tak duży nacisk kładzie się na odpowiednią prezentację potrawy, co jest również gwarancją jej dobrego smaku.

Gdy pójdziesz na rozmowę o pracę w podartych spodniach i w nieodprasowanej koszuli, nie będziesz sprawiał wrażenia kompetentnego kandydata na dane stanowisko. Tak funkcjonuje świat, bo czytamy oczami, jemy oczami i oceniamy na podstawie pierwszego wrażenia. Pamiętaj o tej regule, publikując swój artykuł i zastosuj się do kilku rad podanych poniżej.

Odpowiednio skomponuj swoją wypowiedź

Buduj swój tekst w oparciu o przyjęte reguły i za pomocą elementów, których nie może zabraknąć w żadnym teście, który prezentujesz swoim czytelnikom. Dbaj o to, by Twój tekst zawsze posiadał: ciekawy tytuł, wciągający lead, interesujące rozwinięcie i często pomijane przez innych zakończenie.

Chwytliwy tytuł

Nie baw się w dziennikarza raptem z gazety brukowej. Wystrzegaj się krzykliwych tytułów jak ognia. Tworzysz ciekawe treści, by trafiać nimi do czytelników. Nie zniżaj się jednak do oklepanych i tandetnych clickbaitów. Nie proponuj w tytule sensacyjnych rzeczy, których potem nie przedstawiasz czytelnikowi w treści.

Postaw raczej na rzetelne nagłówki i ciekawą treść. Przy ich formułowaniu możesz korzystać z utartych form copywriterskich, szukając wzorców w gazetach. Ale równie dobrze możesz zaserwować tytuły w postaci pytania, ostrzeżenia lub wprowadzić element zaskoczenia. Wykorzystaj także cytat, przez który powołasz się na autorytet, albo napisz tytuł w formie rady.

Intrygujący lead

To pierwszy akapit. Pamiętasz? Jak Cię widzą…  Lead to ta część Twojego artykułu, która ma powalić czytelnika na kolana i tak rozbudzić jego ciekawość, by dał się wciągnąć w dalszą część wywodu. Wyróżnij go pogrubioną czcionką i postaraj się nie przekraczać liczby 500 znaków. Nie zapomnij też o umieszczeniu w nim słów kluczowych.

Możesz napisać go w formie nowinki, ciekawej anegdoty, krótkiej wciągającej historii nawiązującej do treści następującej po nim. Możesz również napisać go w formie zapytania lub wyjaśnienia pojęcia. Jeżeli nie masz innych pomysłów, zastosuj odpowiedni cytat lub podziel się swoim wyznaniem. A jeżeli chcesz zaszokować, umieść w nim jakieś zaskakujące stwierdzenie, do którego w dalszej części artykułu się odniesiesz.

Interesujące rozwinięcie

To miejsce na rozbudowanie tematu, który podejmujesz w danym artykule. Pamiętaj jednak o kilku zasadach. Po pierwsze: warto podzielić cały wywód na mniejsze akapity. Stosuj zasadę, aby w każdej takiej mniejszej cząstce, poruszać tylko jedną myśl, jeden wątek. Przed każdym wydzielonym elementem, umieść stosowny nagłówek, który oddawać będzie główną myśl zawartą w danym fragmencie.

A po drugie: gdy już napiszesz cały tekst, dzieląc go wcześniej na mniejsze akapity, w następnej kolejności zadbaj o odpowiedni układ tych treści, czyli o pogrupowanie wszystkich utworzonych fragmentów. Rozwinięcie tematu możesz ułożyć na kształt odwróconej piramidy, gdzie najważniejsze akapity dotyczące poruszanego tematu umieścisz na początku.

Możesz także zapisać je w formie listy, czyli przedstawiając kolejno następujące po sobie fragmenty. Możesz zrobić to, grupując je według ważności przekazywanych treści. Wszystko zależy od Twojej inwencji twórczej i koncepcji, jaką przewidziałeś dla swojego artykułu. Pamiętaj także o tym, by wcześniej stworzyć konspekt Twojego tekstu, który z pewnością ułatwi Ci pracę i będzie odgrywał rolę mapy, wyznaczającej Ci kierunek, w który pobiegną Twoje myśli.

Zakończenie

Nigdy nie urywaj tekstu, pozostawiając go bez choćby minimalnego podsumowania. Zaprezentuj zakończenie w postaci zwięzłej myśli bądź motta, które pozostanie w pamięci czytelnika. Tutaj również możesz zastosować cytat, który oddaje ducha Twojej wypowiedzi.

Jeżeli napisałeś poradnik, to w jego zakończeniu umieść podsumowanie i wnioski. Jeżeli natomiast Twój tekst miał charakter refleksyjny, na samym jego końcu wtrąć ciekawą puentę albo stosowną anegdotę.

Możesz także zwrócić się do czytelnika z zapytaniem albo użyć pytania retorycznego. Wszystko zależy do Twojej wyobraźni. Pamiętaj tylko o jednej rzeczy, aby zakończenie nie było kolejnym rozwinięciem. Ta część tekstu ma być krótka, rzeczowa i trafiać w punkt.

Pisz ciekawie, ale nie za długo

Pisz ciekawie, ale uważaj, by nie przegadywać tematu. Czujesz się znawcą w danej dziedzinie lub masz interesujące hobby, dlatego potrafisz długo i interesująco o tym opowiadać, ale nie każdy znajdzie w sobie tyle wytrwałości, by zbyt długo słuchać Twoich wywodów, a co dopiero, gdy musi je przeczytać.

Dziś świat gna do przodu, ludzie żyją w pośpiechu, a informacje wyłapują w biegu. Wszystko po to, by w ułamku sekundy uchwycić jakaś interesującą wiadomość, a za moment spieszyć już za kolejną nowinką.

Obecnie niezmiernie trudno jest przykuć uwagę czytelnika na dłużej niż 3-4 minuty. Może wynika to z braku cierpliwości, czasu, może z natłoku informacji, z których każda woła o uwagę… Tak czy owak, pamiętaj o tym, tworząc treści. Pisz ciekawie, ale nie za długo. Jeżeli masz do przekazania dłuższą wypowiedź, która jest zbyt obszerna, lepiej podzielić ją na mniejsze części publikowane w kilku następnych artykułach. Ty będziesz miał kolejne pomysły do publikacji, a i czytelnik chętniej będzie je czytał.

Pisz… a na resztę przyjdzie czas

Stosuj niezłomną zasadę: jeżeli przystępujesz do pisania, to po prostu skup się na tej czynności. Nie rozpraszaj się. Daj swobodę swoim myślom i spisuj je tak długo, aż skończy Ci się wena. Na tym etapie nie kłopocz się tym, czy poprawnie zapisałeś dany tekst i że jakieś słowa się powtarzają. Na poprawę przyjdzie czas później.

Jeżeli masz natchnienie, to zapisuj na bieżąco potok swoich myśli. Potem posegregujesz i powybierasz co lepsze kąski. Jeżeli zaprzepaścisz jakąś myśl, bo skupisz się na poprawianiu wcześniej zapisanej treści, to ta inspirującą myśl może przepaść, wylecieć Ci z głowy i zniknąć bezpowrotnie.

Dopiero gdy stwierdzisz, że wylałeś na papier wszystko, co urodziło się w Twojej głowie, wówczas przejdź do odczytania tego tekstu, redagowania go, poprawiania błędów językowych, poszukiwań lepszego słownictwa na określenie jakiegoś zjawiska, skracania powtarzających się fragmentów czy po prostu wyrzucania zdań nieistotnych. Najpierw pisz, potem poprawiaj!

Dostosuj język

W przypadku użycia języka zawsze kieruj się zasadą złotego środka. Unikaj żargonowych zwrotów. Skoro chcesz promować ciekawe artykuły o bogatej treści, nie wykorzystuj do tego potocznego języka, który zepsuje cały efekt. Nie popadaj też w drugą skrajność, kreując swój wizerunek na erudytę, który używa górnolotnie brzmiących frazesów.

Pisz ciekawie, ale za pomocą prostego i obrazowego języka. Wykorzystuj bogactwo słownictwa, ale wybieraj z całej jego palety tylko takie wyrazy, które są powszechnie znane i rozumiane.

Zadbaj też o dynamizm swojej wypowiedzi. Teksty tworzone za pomocą krótkich zdań czyta się po prostu szybciej i łatwiej. Twój czytelnik z pewnością to doceni.

Pokaż mu, że doceniasz to, że czyta Twoje artykuły i zwracaj się bezpośrednio do niego, stosując formę „Ty”. Aby Twoje teksty czytało się łatwiej, nie zarzucaj na czytelnika pułapek w postaci strony biernej. W samej tej konstrukcji nie ma nic złego. Jej „przekleństwo” jednak polega na tym, że wymaga od czytelnika dodatkowego skupienia i intelektualnego wysiłku.

Natrafiając na stronę bierną podczas czytania, rozum musi w pierwszej kolejności odczytać dany komunikat, a następnie przetworzyć go na prostą informację. Dlatego tak tworzone zdania odbierają Twoim tekstom tempa w czytaniu. Swoje zdania komponuj, wykorzystując do tego stronę czynną. Zamiast pisać: „moje mieszkanie jest każdego dnia sprzątane przeze mnie”. Napisz to bez komplikowania treści, czyli „każdego dnia sprzątam moje mieszkanie”.

Urozmaicaj tekst, jeżeli jest to tylko możliwe

Ponoć 65% ludzi to wzrokowcy. Twoi czytelnicy także w przeważającej części należą do tej właśnie grupy. Wzbogacaj więc serwowane im treści stosownymi tabelami, infografikami czy wykresami. Jeżeli piszesz artykuły, które nie dają Ci możliwości zastosowania takich graficznych omówień, bo tworzysz na przykład bloga podróżniczego albo kulinarnego, wtedy urozmaicaj treści stosownymi zdjęciami adekwatnymi do tematu.

Zdjęcia mogą zdziałać cuda i przykuć uwagę czytelnika na tyle, by jednak zapoznał się z dalszą częścią artykułu. Tak czy owak, nie serwuj odbiorcom samego tylko tekstu, nawet estetycznie posegregowanego na mniejsze komponenty. Dorzuć do swojego artykułu jakiś element graficzny, zdjęcie, obrazek – cokolwiek, co przykuje jego wzrok.

Podsumowanie:

  • Pisząc artykuły, pamiętaj zawsze o czytelniku. To dla niego tworzysz treści.
  • Na to, czy odbiorca uzna Twój artykuł za interesujący, mają wpływ dwa podstawowe czynniki: przedstawiona treść i forma jej prezentacji.
  • Atrakcyjność swojego artykułu budujesz już na poziomie jego treści. To, co czyni go ciekawym, to dobór interesujących tematów z punktu widzenia odbiorcy, niejednokrotnie ujętych także w oryginalny sposób.
  • O atrakcyjności artykułu decyduje także jego kompozycja, czyli odpowiedni układ treści, uwzględniający podział na: tytuł, lead, rozwiniecie i zakończenie. Istotna jest także jego długość, rozsądne używanie języka, odpowiedni dobór zdań oraz wzbogacanie treści poprzez umieszczanie interesujących zdjęć czy wykresów, tabel i infografik.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Daria Simon

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W czasie studiów odkryła swoją miłość do językoznawstwa, dlatego właśnie tej dziedzinie poświęciła swoją pracę magisterką, analizując budowę językowo-stylistyczną sloganów wyborczych. Minęło sporo lat, okraszonych garścią cennych doświadczeń, aby wreszcie zrozumieć, że to w pisaniu realizuje siebie najpełniej. Od dzieciństwa zafascynowana magicznym światem opery, choć jej muzyczną miłością pozostaje Falco. Ukochanym miastem jest Wiedeń, w którym czuje się jak w domu. Jeżeli podróżuje, to głównie śladami swoich idoli, najpierw zgłębiając ich biografię, by później odwiedzać zakątki związane z ich życiem. W wolnych chwilach amatorsko tłumaczy teksty na język niemiecki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.10.2021 Pozycjonowanie
15.10.2021 Marketing
14.10.2021 Marketing
13.10.2021 Marketing
12.10.2021 Kwestie Prawne
11.10.2021 Content Marketing
11.10.2021 Marketing
07.10.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy