Pisanie tekstów – poradnik dla początkujących

Spis Treści:

Pisanie tekstów jest obecne od 5000 lat, lecz teraz szczególnie zyskuje na popularności dzięki rozwojowi Internetu. Umożliwia znalezienie pracy zdalnej i wygodny zarobek bez wychodzenia z domu. Konieczna jest jednak wiedza, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji – zatem zapraszamy do przeczytania poradnika, jak pisać profesjonalne teksty marketingowe.

Pisanie tekstów – od czego zacząć?

Pisanie tekstów (z ang. copywriting) polega na tworzeniu treści na zamówienie, aby zrealizować cele biznesowe zleceniodawcy.

Proces ten składa się z pięciu etapów, które wyglądają następująco:

  1. Pomysł na artykuł
  2. Analiza i dobór fraz kluczowych
  3. Zaplanowanie struktury tekstu
  4. Tworzenie treści
  5. Optymalizacja SEO

Jak widać, samo pisanie jest przedostatnim zadaniem, które czeka zawodowego pisarza. Wynika to z faktu, że wcześniejsza analiza danych pozwala zmaksymalizować efekty tekstów. Obecnie kreatywność i lekkie pióro nie wystarczą, gdyż konieczne jest uprzednie zbadanie grupy docelowej oraz konkurencji na rynku, a także wykonanie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Z tego względu rekomendujemy, aby przed rozpoczęciem pisania sprecyzować chwytliwy tytuł, słowa kluczowe oraz strukturę, która wyznaczy budowę oraz układ tekstu. Wówczas praca staje się szybsza i bardziej efektywna.

Jak wygląda pisanie tekstów?

Z narzędzi nie potrzebujemy niczego więcej od dokumentu Word lub arkuszy Google. Istnieje wiele programów do pisania, lecz my polecamy wyżej wymienione propozycje z uwagi na dużą funkcjonalność, która przyda się przy formatowaniu tekstu (dodawanie nagłówkówlinkowania wewnętrznego itd.)

Reszta zależy wyłącznie od informacji znajdujących się w głowie, które trzeba przełożyć na pismo! Dlatego:

Krok pierwszy – research

Współczesny Internet oferuje ogromne możliwości wyszukiwania danych. Copywriter nie musi być specjalistą w każdej branży, lecz wystarczy, aby odwiedził tematyczne strony, w których znajdzie niezbędne informacje. Oczywiście są branże, które dynamicznie się rozwijają i powodują, że research (pozyskiwanie wiadomości przed pisaniem) jest utrudniony, ale nie oszukujmy się – w znacznej większości przypadków Internet jest przesiąknięty aktualną, powszechnie dostępną wiedzą.

Aby teksty były profesjonalne, niezbędny jest merytoryczny „wsad”, który będzie stanowił wartość informacyjną dla czytelników.

Z tego względu należy przygotować się przed realizacją treści, odwiedzając branżowe portale bądź czytając książki. Naprawdę widać, czy autor przygotował się przed pisaniem.

Zaznaczmy, że niektóre branże (medyczne, prawnicze) wręcz wymagają zamieszczenia źródeł, na podstawie których pozyskano informacje. Bogata bibliografia znacząco zwiększa jakość treści.

Krok drugi – wykonanie

Zakładamy, że na tym etapie pisarz dysponuje niezbędną wiedzą, a także przygotował frazy kluczowe oraz strukturę tekstu. Nie pozostaje nic innego od użycia zdolności językowych, które trzeba „przelać na papier”. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach:

  • Pisz zrozumiale dla odbiorcy – stosowanie trudnych słów nie zwiększa wiarygodności, a wręcz przeciwnie. Aby tekst był ciekawy, musi zawierać praktyczne przykłady i proste wyjaśnienia. Specjalistyczne terminy powinny być używane tylko wtedy, gdy obok nich znajduje się wyjaśnienie lub wynika ono bezpośrednio z kontekstu. Powszechnym zamiarem pisarza jest dotarcie do większego grona czytelników, dlatego trzeba pamiętać o tym, że nie każdy jest wyposażony w fachową wiedzę.
  • Unikaj długich bloków tekstowych – akapity, wypunktowania, pogrubienia i wyróżnienia to podstawowe zabiegi, które ułatwią czytelność, zapobiegając monotonnej budowie treści. Pisanie tekstów jest niczym wznoszenie budowli – można stworzyć zarówno ciężką, romańską katedrę, do której światło nie dociera, jak i lekki domek o otwartej przestrzeni. Czytelnicy preferują oczywiście drugie rozwiązanie (przez szereg przyczyn – lepsze zapamiętywanie informacji, łatwe dotarcie do ważnych fragmentów, mniejsze zmęczenie czytaniem itd.)
  • Sprawdź tekst po napisaniu – błędy językowe, stylistyczne, a nawet logiczne zdarzają się każdemu. W toku pisania tekstów nasuwa się wiele myśli, które mogą ze sobą kolidować i powodować niespójności. Co więcej, niektórych błędów można po prostu nie zauważyć, dlatego dodatkowa lektura pozwoli skorygować treść, zwiększając jej jakość.

Pisanie tekstów – korzyści

Zleceniodawcy pojawiają się nie bez powodu – profesjonalne pisanie tekstów niesie ze sobą wiele korzyści. Na tej podstawie powstał nawet specjalny termin, zwany content marketingiem, do którego zaliczamy wszelkie działania zwiększające wyniki biznesowe za pomocą merytorycznych treści.

Pozycjonowanie (SEO)

Odpowiednio napisane teksty stają się widoczne w wyszukiwarce. Wynika to z prostego faktu, że Google wyświetla użyteczne informacje swoim użytkownikom – jeśli więc treść będzie ciekawa i merytoryczna, może zająć wysoką pozycję i generować darmowy ruch na stronie.

Teksty SEO to podstawowy sposób, by zwiększyć ilość potencjalnych klientów, którzy zapoznają się z ofertą.

Wizerunek

Wyższa pozycja w wyszukiwarce zwiększa rozpoznawalność marki. Ponadto merytoryczne treści otwarcie prezentują firmowe kompetencje. Wyjaśnianie branżowych zagadnień buduje zaufanie i uznanie w oczach odbiorców, a także zwiększa zainteresowanie ofertą.

Konwersje

Pisanie tekstów cieszy się biznesowym potencjałem nie tylko przez to, że zwiększa ruch na stronie, ale także dlatego, że lepiej go wykorzystuje. Marketingowe treści zachęcają odbiorców do zakupów i ukazują mocne strony firmy, w konsekwencji podnosząc skuteczność oferty. To sprawia, że efekty wzajemnie się dopełniają i ostatecznie zwiększają wyniki sprzedażowe zleceniodawcy.

Gdy wiemy już, jak wygląda profesjonalne pisanie tekstów, czas zabrać się do pracy! Teoria za nami, więc teraz praktyka wytworzy nowe umiejętności oraz doświadczenie. Realizacja zleceń to najbardziej efektywny sposób, by wzbogacać swój pisarski warsztat.

Podsumowanie

  • Pisanie tekstów jest kilkuetapowym procesem, a sama realizacja treści jest końcową czynnością w budowie profesjonalnych artykułów. Równie istotny jest dobór słów kluczowych, sporządzenie struktury oraz optymalizacja SEO.
  • Treść powinna być tworzona z myślą o odbiorcy – zarówno pod kątem zawartych informacji, jak i samej budowy. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie tekstu po napisaniu, aby wyeliminować ewentualne błędy.
  • Profesjonalne teksty zwiększają pozycjonowanie i konwersje, a także budują ekspercki wizerunek marki. Z tego względu content marketing wciąż zyskuje na znaczeniu jako skuteczne narzędzie marketingowe.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja
03.10.2024 Porady & Ciekawostki
02.10.2024 Korekta & Redakcja
01.10.2024 Korekta & Redakcja
30.09.2024 Content Marketing
27.09.2024 Pozycjonowanie
26.09.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu