Czy warto być copywriterem? Wady i zalety copywritingu
Nie ulega wątpliwości, że copywriting z każdym rokiem zyskuje na popularności. Coraz więcej osób chce pracować przed komputerem i zarabiać na pisaniu tekstów. W artykule wyjaśniamy, czy naprawdę warto być copywriterem.
Kim jest copywriter?
Zawód copywritera polega na tworzeniu marketingowych lub użytkowych treści. Zakres jego usług jest szeroki, gdyż obejmuje teksty reklamowe, artykuły blogowe, treści do ulotek i wiele innych.
Z tego względu powstały liczne specjalizacje w copywritingu, takie jak:
- Content writer – tworzący specjalistyczne treści branżowe
- Social media copywriter – publikujący teksty w portalach społecznościowych
- E-commerce copywriter – skupiający się na opisach do sklepu internetowego
Przykładów jest znacznie więcej – ponadto większość copywriterów specjalizuje się w danej branży np. medycznej lub prawniczej. Jak widać, ten zawód jest niezwykle pojemnym określeniem, w którym każdy pisarz znajdzie coś dla siebie.
Czy warto zostać copywriterem?
Sytuacja wśród pisarzy jest bardzo różnorodna – niektórzy dużo zarabiają i cieszą się zleceniami, lecz nie każdy osiąga sukces w copywritingu. Dlatego musimy wziąć pod uwagę zalety i wady związane z wykonywaniem tego zawodu.
Zalety copywritingu
- Praca związana z przetwarzaniem informacji. Codziennie zdobywasz wiedzę i dowiadujesz się nowych rzeczy.
- Dobre zarobki dla doświadczonych pisarzy. Profesjonalni copywriterzy spokojnie wykraczają poza średnią krajową.
- Możliwość pracy zdalnej. Jeśli Twoim marzeniem jest zarabianie pieniędzy z domowego zacisza, w tym zawodzie może się spełnić.
- Niski próg wejścia. Nie potrzeba wielkich inwestycji na start, by po prostu zacząć pisać i tworzyć dobre teksty.
- Rozwój osobisty. Rynek wciąż ewoluuje, a to wymusza konieczność ciągłej nauki i podnoszenia swoich umiejętności pisarskich.
Wady copywritingu
- Trudność ze znalezieniem dobrze płatnych zleceń. Licz się z konkurencją, która również za wszelką cenę chce zdobyć klienta.
- Zmienne wynagrodzenie w każdym miesiącu. Jeśli nie pracujesz na wygodnym etacie, Twoje zarobki mogą znacząco się wahać.
- Potencjalne ryzyko finansowe. Jest bardzo niskie, ale warto wspomnieć, że copywriterowi grozi naruszenie praw autorskich oraz poufnych informacji.
- Samotność. Praca z domu, bez kontaktu z kolegami i koleżankami z biura, dla introwertyków może być spełnieniem marzeń, dla ekstrawertyków z kolei będzie prawdziwą udręką.
Zatem decyzja, czy warto zostać copywriterem, zależy od Twojego charakteru, zdolności oraz oczekiwań. Choć praca powszechnie uchodzi za „nowoczesną i wygodną”, nie dla każdego jest usłana różami.
Zarobki w copywritingu
Poruszmy kolejną istotną kwestię – pieniądze. Wynagrodzenie w copywritingu zależy od dwóch głównych czynników: stawki za 1000 znaków ze spacjami i liczby zrealizowanych zleceń
Cena za treści waha się zwykle od 8 do 25 zł netto za 1000 zzs – dokładna wartość zależy od kompetencji copywritera oraz rodzaju tworzonego tekstu.
Tempo pisania również jest kwestią ściśle indywidualną. Objętość zleceń możliwych do realizacji w skali miesiąca wynosi od 300 do 500 tysięcy zzs.
Możemy więc wyliczyć, że przedział wynagrodzenia wynosi 2400 – 12500 złotych na rękę (oczywiście przy optymistycznym założeniu, że dzień pracy jest wypełniony zleceniami). Warto jednak zaznaczyć, że początkujący pisarz zwykle zarabia mniej, szczególnie gdy korzysta z platform copywriterskich, które są częstym punktem startowym.
Wymagania wobec copywritera
Jeśli po przeczytaniu artykułu podjąłeś decyzję, że tworzenie tekstów jest w sam raz dla Ciebie, musimy przestrzec, że potrzebujesz czegoś więcej niż samej zdolności pisania. Poniżej zamieszczamy podstawowe wymogi niezbędne dla pracy copywritera.
- Dobra organizacja pracy – w tej branży niezbędna jest terminowość i wywiązywanie się ze zleceń, niezależnie od ich trudności. Odkładanie pisania na ostatnią chwilę skutkuje znacznie gorszą jakością tekstów.
- Talent pisarski – oczywiście fundamentem są wysokie zdolności językowe. Zaliczamy do nich nie tylko gramatykę, interpunkcję czy ortografię, ale także poczucie stylu, lekkie pióro, bogate słownictwo itd.
- Znajomość zasad SEO – dziś miejscem docelowym większości tekstów jest internet, dlatego należy zadbać o ich widoczność. W tym celu musisz być na bieżąco z nowinkami dotyczącymi pozycjonowania.
- Wiedza psychologiczna – nie wystarczy, by teksty były poprawne językowo; muszą również wpływać na odbiorców, by realizować cele marketingowe, dlatego musisz wczuć się w potrzeby swoich czytelników.
- Znajomość prawa – jako copywriter będziesz niejednokrotnie udzielał licencji lub przenosił majątkowe prawa autorskie na klienta. Wiążą się z tym formalności, o które będziesz musiał zadbać.
Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, czy warto być copywriterem. Jeśli powyższe zagadnienia nie robią na Tobie wrażenia, być może odkryłeś pracę swoich marzeń! 🙂
Podsumowanie
- Praca copywritera polega na tworzeniu treści marketingowych. Zakres jego usług obejmuje wiele rodzajów treści.
- Jak każdy zawód, copywriting ma swoje zalety i wady, dlatego dla jednych może być spełnieniem, a dla drugich udręką.
- Odpowiedź na pytanie, czy warto być copywriterem, zależy od Twoich predyspozycji, umiejętności oraz oczekiwań co do przyszłej pracy.
- Zarobki w tej branży są satysfakcjonujące, lecz zależą od ilości zleceń. Dlatego u każdego copywritera sytuacja wygląda inaczej.
- Pamiętaj, że copywriting nie jest zwykłym pisaniem tekstów. Oprócz tego potrzebujesz dobrej organizacji, wiedzy psychologicznej czy znajomości zasad SEO.
Chcesz kompleksowo nauczyć się zawodu? Zapraszamy na indywidualny kurs copywritngu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz