Domowe biuro, czyli jak zorganizować przestrzeń do pracy?

Spis Treści:

Praca z domu ma niewątpliwie dużo zalet – nie musisz wstawać kilka godzin wcześniej, żeby zjeść pożywne śniadanie i napić się gorącej kawy przed wyjściem, nie musisz także stać w korkach i stresować się, czy zdążysz dotrzeć na czas. Po prostu włączasz komputer i jesteś gotowy na kolejny pracowity dzień. Niestety praca w domu to także duże utrudnienie, zwłaszcza jeśli dzielisz swoje mieszkanie z rodziną. Co zrobić, aby praca w domu stała się nie tylko obowiązkiem, ale także i przyjemnością? Jak zorganizować swoje domowe biuro, aby było funkcjonalne i przytulne? Mamy dla Ciebie kilka cennych wskazówek!

Zorganizuj przestrzeń do pracy

Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest znalezienie odpowiedniego miejsca do pracy – cichego, spokojnego, z dala od domowników i wszelkich rozpraszaczy.

Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem dużego mieszkania i masz wolny pokój, zaaranżuj w nim swój gabinet – postaw biurko, pojemne regały i półki na dokumenty.  Jeśli nie, znajdź niewielki kąt, w którym będziesz mógł skupić się na swojej pracy i nic nie będzie Cię dekoncentrowało. Domowe biuro może zostać zorganizowane praktycznie w każdym pomieszczeniu – salonie, sypialni, jadalni, a nawet kuchni. Najważniejsze, aby było przytulne, funkcjonalne i wyciszone.

Zadbaj o swój komfort i wygodę

Praca na wygodniej kanapie i sypialnianym łóżku może i brzmi kusząco, ale na dłuższą metę się nie sprawdzi. Jeśli spędzasz całe dnie przed komputerem, musisz zadbać o prawidłową postawę i ergonomię. W jaki sposób? Przestrzegając poniższych zasad:

  • Blat roboczy powinien pomieścić wszystkie urządzenia, które są Ci niezbędne do pracy – komputer, myszkę, drukarkę, klawiaturę czy dodatkowy ekran. Im większe biurko, tym lepiej i wygodniej. Nie bez znaczenia jest także wysokość blatu, która powinna być ściśle dopasowana do Twojego wzrostu.
  • Krzesło musi być wygodne i odpowiednio wyprofilowane, tak aby z łatwością dopasowało się do sylwetki i pozwoliło Ci utrzymać prawidłową postawę ciała. Powinno być także wyposażone w podłokietniki oraz regulację wysokości i kąta nachylenia siedziska.
  • Biurko powinno stać w jasnym, dobrze doświetlonym pomieszczeniu, najlepiej bokiem lub przodem do okna. Warto także zainwestować w odpowiednie oświetlenie sztuczne – oświetlenie główne oraz lampy stojące i biurkowe. Najlepiej sprawdzą się te o barwie chłodnej, ponieważ dobrze wpływają na koncentrację i skupienie uwagi.
  • Górna krawędź ekranu powinna znajdować się na linii wzroku, dlatego jeśli pracujesz przed laptopem, zaopatrz się w specjalną podstawkę. Przyda Ci się także dodatkowa myszka i bezprzewodowa klawiatura.
  • Zielony kolor pomaga się wyciszyć, uspokoić i zrelaksować. Ma doskonały wpływ na nasze samopoczucie i daje ukojenie zmęczonym oczom. Doskonałym rozwiązaniem jest więc wyposażenie domowego biura w kilka roślin doniczkowych. Pomocny może okazać się także plakat lub kolorowy obraz zawieszony bezpośrednio nad biurkiem.

Wyposażenie domowego biura jest bardzo ważne. Ale warto także zwrócić uwagę na organizację pracy.

Nie zapominaj o przerwach

Sprawa oczywista, ale kiedy jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w jakiś projekt, szybko zapominamy o rzeczywistości i o naszych potrzebach. Boimy się oderwać od pracy, żeby nie stracić weny i zapału. Niestety taka postawa ma negatywny wpływ na nasze zdrowie i wydajność, dlatego tak ważne są regularne przerwy.

Co pewien czas oderwij wzrok od komputera. Przejdź się po mieszkaniu, wyjdź na balkon, zmień na kilka minut otoczenie. Zrób kilka ćwiczeń rozciągających (przysiady, skłony), wpuść trochę świeżego powietrza do mieszkania. Odejście od komputera i rozprostowanie nóg pozwoli Ci się wyciszyć i zrelaksować, a przede wszystkim poprawi Twoją koncentrację i wydajność.

Nie zapominaj także o zdrowych przekąskach, przerwie na lunch i pysznej kawie. W końcu człowiek głodny, to człowiek zły i… mniej wydajny.

Zachowaj balans między pracą a życiem prywatnym

Ponad 40% Polaków wskazuje, że pracując w domu znacznie trudniej zachować balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Domowe obowiązki, opieka nad dziećmi, hałas skutecznie rozpraszają uwagę i sprawiają, że nie możemy się skupić na wykonywaniu swoich obowiązków. Pracujemy do późna, odpisujemy na e-maile i kończymy rozpoczęte projekty po godzinach pracy. Śpimy dłużej, rozpoczynamy i kończymy swoją pracę później. Na szczęście wcale nie musi tak być. Co możesz zrobić, aby utrzymać tak ważny dla nas work-life balance?

Zaplanuj, w jakich godzinach będziesz wykonywał swoje obowiązki zawodowe – np. między 9.00 a 17.00 i sztywno trzymaj się harmonogramu. Rozplanuj sobie dzień, zrób listę rzeczy, które musisz wykonać i ustal ich priorytet. Zastanów się, w jakich godzinach jesteś najbardziej produktywny i staraj się tak rozplanować pracę, aby najbardziej angażujące projekty zostały zrealizowane właśnie w szczytowym momencie.

Skup się na pracy, wycisz powiadomienia w telefonie, usuń wszelkie rozpraszacze z zasięgu Twojego wzroku, nie sprawdzaj mediów społecznościowych ani portali informacyjnych (chyba że akurat są Ci niezbędne do pracy). Nie odrywaj się od obowiązków zawodowych, bo ponowne skupienie uwagi i zaangażowanie się w wykonywaną czynność może zająć Ci nawet 10-15 minut.

Nie sprawdzaj e-maila firmowego po godzinach pracy oraz w weekendy. Jeśli zauważysz, że w skrzynce pocztowej pojawiła się nowa wiadomość, na pewno będziesz chciał ją przeczytać i na nią odpowiedzieć. Zrób sobie wolny weekend, nie włączaj komputera i ogranicz używanie telefonu. Spędź czas z rodziną, spotkaj się ze znajomymi, wyjdź na spacer. Rób to, co kochasz i na co brakuje Ci czasu po pracy. Tylko w ten sposób uda Ci się zachować balans między życiem zawodowym a prywatnym.

Podsumowanie

  • Praca w systemie home office może być całkiem przyjemna, o ile we właściwy sposób zorganizujesz sobie przestrzeń roboczą, zadbasz o swój komfort, wygodę i równowagę.
  • Aby zaaranżować idealne domowe biuro, znajdź ciche i ustronne miejsce, w którym nic nie będzie rozpraszało Twojej uwagi i będziesz mógł spokojnie wykonywać swoje zawodowe obowiązki.
  • Pamiętaj także o odpowiedniej organizacji pracy, regularnych przerwach i zachowaniu balansu między pracą i życiem prywatnym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

W zespole Content Writer pełni funkcję Project Managera. Ukończyła studia z zakresu zarządzania, marketingu i sprzedaży. W pracy nade wszystko ceni porządek i dobrą organizację. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, piaszczyste plaże i dalekie podróże. A w wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu