5 sprytnych sposobów na lepszą organizację czasu pracy

Spis Treści:

Codzienny natłok czynności prywatnych oraz zawodowych niemal zawsze oznacza dla Ciebie trudności z planowaniem i realizacją poszczególnych zadań? Stres, zabieganie, dekoncentrujące otoczenie, a także ciągła walka z czasem… Czy można tego uniknąć? Oczywiście, że tak! Najczęściej wystarczy odpowiednia organizacja pracy, by pozbyć się presji, a także skutecznie poradzić sobie ze wszystkimi obowiązkami. Łatwo powiedzieć? Nic z tych rzeczy… Użyj 5 sprawdzonych sposobów, dzięki którym zobaczysz, że umiesz to zrobić!

Podziel zadania pod względem priorytetów

Bez względu na liczbę rzeczy do zrobienia w ciągu dnia, dwie kwestie są stałe niezależnie od okoliczności. Masz na to maksymalnie kilkanaście godzin, a efekt Twojej pracy zależy od zaangażowania i samopoczucia.

Zarywasz noce, siedzisz do późna przed komputerem, a potem wstajesz niewyspany? Pamiętaj, że próba zdążenia ze wszystkim „na już” może doprowadzić do efektu zamkniętego koła. Im bardziej będziesz skazywał się na funkcjonowanie ponad siły, tym bardziej zmęczony będziesz każdego, kolejnego dnia. Jak temu zaradzić?

  • podziel zadania na: bardzo, umiarkowanie i małoważne,
  • zajmij się przede wszystkim pierwszymi z rozpisanej listy,
  • wyznacz sobie próg godzinowy, do którego możesz pracować,
  • …trzymaj się ustalonych priorytetów!

Być może spektakularnego rezultatu nie zauważysz jeszcze przy pierwszej próbie zmiany. Jednak nie odstępując od założeń, widoczny efekt poprawy organizacji pracy jest więcej niż prawdopodobny.

Pamiętaj o uporządkowanym stanowisku

Bałagan w samochodzie, na biurku czy innym stanowisku pracy wprowadza tylko dodatkowy zamęt. Wtedy trudno skupić Ci się na konkretnych obowiązkach, ponieważ albo szukasz potrzebnej rzeczy, albo denerwujesz się widocznym nieładem. W najmniej odpowiednim momencie brakuje jednak czasu lub energii na posprzątanie.

Próbujesz więc zająć się obowiązkami w warunkach odbiegających od komfortowych. Niestety to, co robiłeś dotąd szybciej, teraz zajmuje Ci zdecydowanie więcej czasu. Wszystko ze względu na nieporządek, który frustruje i utrudnia normalne funkcjonowanie. Jak temu zaradzić?

  • przed przystąpieniem do pracy poświęć choć chwilę na ogarnięcie stanowiska,
  • pamiętaj, by pozbyć się z blatu rzeczy niepotrzebnych oraz utrudniających dostęp,
  • nie odkładaj porządków na później, bo bałagan będzie jeszcze większy,
  • jeśli uważasz, że sam nie dasz rady ze wszystkimi obowiązkami, nie bój się poprosić o pomoc.

Skoncentruj się na głównych celach realizacji

Duża liczba zadań i projektów do wykonania zwiększa ryzyko skupienia się na kwestiach średnio albo małoistotnych.

Chcąc perfekcyjnie wykonać dane zlecenie lub codzienną pracę, koncentrujesz się na jej wszystkich aspektach? To błąd! W ten sposób możesz utrudnić sobie realizację podstawowych celów. Zaczną wkradać się drobne pomyłki, chochliki, widoczne niedoskonałości. Wiedz, że Twoim zdaniem ważne zadanie, dla przełożonego może być zupełnie nieistotne. Szef zwróci uwagę na obszary, które akurat mogłeś wtedy pominąć. Jak temu zaradzić?

  • jeśli masz problem ze zrozumieniem głównego celu, po prostu pytaj,
  • podpytuj przy wszelkich wątpliwościach – nie próbuj ryzykować własnej interpretacji,
  • jeśli masz większy kłopot z danym obszarem obowiązków – poinformuj przełożonego,
  • skup się na głównym wątku konkretnej pracy – gdy będziesz miał czas, możesz go rozwinąć,
  • patrz sposób nr 1 – pamiętaj o podziale zadań pod względem priorytetów.

Skup się tylko na aktualnym projekcie

Prawidłowa organizacja pracy to także, a może przede wszystkim, wyeliminowanie bodźców, które Cię rozpraszają. Są nimi:

  • hałas uliczny,
  • głośna muzyka,
  • duża liczba osób w pomieszczeniu,
  • potrzeby fizjologiczne,
  • treści przyciągające Twój wzrok lub zainteresowanie.

Szczególną uwagę warto zwrócić na dwa ostatnie czynniki zaburzające koncentrację na zadaniu. Jeśli musisz wyjść do toalety, jesteś głodny albo potrzebujesz odpoczynku, zrób to czym prędzej. Mimo konieczności szybkiego oddania projektu lub natychmiastowego ukończenia pracy. W przeciwnym razie i tak popełnisz błąd albo w ogóle nie ukończysz planu. Wymienione na końcu to dość zróżnicowane przekazy w zasięgu Twojej uwagi. Mogą nimi być włączone:

  • odtwarzacz HI-FI,
  • portale społecznościowe,
  • telewizor,
  • połączenia komórkowe,
  • a nawet… emocje!

Przystępując do pracy, lepiej pozbyć się: euforii, gniewu, podenerwowania czy też pobudzenia.

Nie zapominaj o przerwach i krótkich pauzach

Naglące terminy oddania albo liczba czynności do wykonania w ciągu dnia każą Ci zwiększyć zaangażowanie w dane zadania? Tymczasem, pracując na zmęczeniu, mimo ukończenia obowiązków ich rezultat może okazać się mizerny. Ponadto istnieje ryzyko, że popełnisz mnóstwo błędów, które będą wymagać wznowienia wszystkich działań.

Jeśli nie możesz wziąć urlopu na żądanie czy zwolnienia L4 w związku z niedyspozycją, mniejsze trudności dadzą się wyeliminować. Jak temu zaradzić?

  • rób przynajmniej jedną, pięciominutową przerwę w ciągu godziny,
  • nie zapomnij o dłuższej pauzie po maksymalnie 4 godzinach pracy,
  • pamiętaj, by zmieniać pozycję ciała czy punkt skupienia wzroku,
  • często wietrz pomieszczenie, w którym znajdujesz się przez dłuższy czas.

Takie czynności powinny pomóc pozbyć się zmęczenia, lepiej zorganizować pracę i ukończyć ją z sukcesem.

Podsumowanie

  • Dobra organizacja czasu pracy to podstawa skutecznego działania, zwłaszcza gdy masz do zrobienia wiele różnych rzeczy.
  • Sprawdzone sposoby na zorganizowanie rytmu pracy to: podział zadań pod względem priorytetów, uporządkowane stanowisko, koncentracja na głównych celach i aktualnym projekcie oraz stosowanie przerw w pracy, w zależności od Twoich potrzeb.
  • Dzięki dobrej organizacji masz możliwość realizowania tych samych zadań mniejszym nakładem sił oraz czasu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dorota Brzostek

Copywriter i korektor. Z wykształcenia – filolog polski. Z zamiłowania... filolog polski. Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując najpierw w tygodnikach lokalnych, później prowadząc swoją firmę. Lubi swoją pracę. Lubi tropić błędy, nadawać spójność myślom autora przelanym na papier. Lubi dobierać słowa, układać je w tekst. W końcu – lubi uśmiech zadowolonych klientów. I swój, po dobrze wykonanej pracy. Prywatnie – żona i mama dwójki dzieci. W wolnych chwilach ponad wszystko lubi czytać książki. Czasem zdarzy jej się też obejrzeć dobry serial lub film. Rano i po południu energii do dalszego działania dodaje jej kawa. Koniecznie bez mleka i cukru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki
06.05.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu