Jak stworzyć portfolio copywritera?
„Teczka”. To najważniejsze słowo, które usłyszy kandydat na studia na Akademię Sztuk Pięknych… By później w czasie sesji, podczas przeglądów prac, dołączyć do grupy biegających studentów z czarnymi teczkami, nie raz większymi od nich samych. Gdy jest się artystą, można w łatwy sposób zaprezentować swoje szkice i obrazy. A jak robią to graficy, copywriterzy i inni twórcy, których praca jest uchwytna jedynie w wirtualnym świecie? Dziś przedstawię praktyczne wskazówki, które ułatwią Ci stworzenie idealnego portfolio copywritera.
Czym jest portfolio?
Przenośnie nazywa się tak teczkę z dokumentami aplikacyjnymi, a ścisłej ujmując, zazwyczaj z dziełami sztuki czy pracami artysty.
Wyraz został zapożyczony z języka łacińskiego i składa się ze słów: „portare”, który oznacza „do przenoszenia” oraz „foliim”, czyli „arkusz”.
Portfolio wymagane jest w zawodach artystycznych i takich, gdzie kandydat jest twórcą, w szerokim rozumieniu tego słowa. Wymagane jest więc w takich profesjach, w których efektem pracy jest namacalne dzieło: obraz, tekst, grafika, rysunek, projekt czy zdjęcie. A dziś również: projekt strony internetowej, grafiki internetowej czy tekstów publikowanych w sieci.
„Teczka” wymagana jest więc w zawodach takich jak: grafik komputerowy, fotograf, artysta, projektant, specjalista do spraw marketingu, programista, architekt, dekorator wnętrz, a także copywriter.
Co umieścić w portfolio copywritera?
To ważne pytanie, szczególnie wtedy, gdy stoisz na początku swojej zawodowej kariery. Choć problem zupełnie nie znika, nawet wtedy, gdy pracujesz w tej profesji kilka lat, choć może nieco zmienia się jego materia. Portfolio daje Ci doskonałe pole do popisu do własnej autoprezentacji. Od niego zależeć będzie to, jakimi oczami spojrzy na Ciebie Twój przyszły pracodawca lub jeżeli jesteś freelancerem – Twój przyszły klient. Jak się zaprezentować, aby dobrze wypaść w oczach innych?
Portfolio początkującego copywritera
Jesteś na początku drogi i właśnie stanął przed Tobą mur, bo poproszono Cię o portfolio. Na początku zawsze jest trudno, ale przecież każdy jakoś zaczynał. Wiadomo, że na tym etapie nie możesz pochwalić się jeszcze spektakularnymi osiągnięciami. Ale skoro pomyślałeś o tym, by zostać copywriterem, to musisz przecież mieć jakiekolwiek teksty napisane przez siebie.
Na tym etapie Twojej kariery, nie chodzi o prezentację wcześniejszych dokonań, ale po prostu o zaprezentowanie pracodawcy Twojego stylu i potencjału. Masz więc dwa wyjścia. Po pierwsze, jeżeli prowadzisz bloga, to masz już jakieś podstawy, na których możesz się oprzeć. To dobry sposób, aby pokazać, jak piszesz.
Drugim wyjściem jest sięgnięcie po „teksty z szuflady”. Jeżeli nie prowadzisz bloga, napisz po prostu kilka próbnych tekstów na własny użytek. Niech to będzie dowolny przykład artykułu na stronę www, wpisu blogowego lub opisu kategorii czy produktu. Choć nie będą to teksty publikowane w Internecie, zawsze jednak pokażesz, na co Cię stać. Możesz również skorzystać z praktyk w agencjach copywriterskich. Może na początku nie otrzymasz żadnej zapłaty za tworzone teksty, ale z pewnością stworzysz sobie całkiem niezłe portfolio. A to już dobry start!
Portfolio doświadczonego copywritera
Jeżeli pracujesz od lat w tym zawodzie, to masz już z czego wybierać. Kieruj się jednak zasadą, by nie wrzucać do swojej teczki wszystkiego, co tylko jest możliwe. Może czasami warto dokonać selekcji i zaprezentować tylko wybrane copywriterskie perełki, z których naprawdę jesteś dumny. Nie zarzucaj swojego pracodawcy zbyt wielką ilością tekstów. Przestaw tylko te najlepsze, które przynoszą Ci chlubę.
Nie zapomnij także o tym, by zapytać swoich dotychczasowych klientów o możliwość zaprezentowania wybranych tekstów w swoim portfolio, aby unikając niepotrzebnych problemów związanych z prawem autorskim czy tajemnicą zawodową. Gdy nie jest możliwe umieszczenie całego tekstu, to poproś o możliwość udostępnienia jedynie wybranego fragmentu.
Przeczytaj również
Sposoby utrwalania tekstów
No tak, ale w jaki sposób utrwalić teksty, które napisałeś do Internetu? Najłatwiejszym sposobem jest podanie linku do strony internetowej, choć nie jest to najlepszy sposób prezentacji swoich tekstów. Z kilku powodów.
Przypuśćmy, że dziś stworzyłeś świetny opis produktu, z którego klient jest bardzo zadowolony. Ale jaką masz gwarancję, że za rok czy dwa ten produkt będzie nadal dostępny, ba, czy w ogóle dany sklep internetowy będzie jeszcze istniał? To, co dziś znajdziesz pod wskazanym linkiem, niekoniecznie będzie dostępne za jakiś czas. Traktuj swoje teksty jak coś cennego i starannie je przechowuj.
Najrozsądniej jest więc wykonywać screeny konkretnych stron internetowych, najlepiej zaraz po publikacji zrealizowanego zamówienia. Choć ten sposób także nie jest idealnym rozwiązaniem. Jeżeli tekst jest dłuższy i trzeba skrolować zawartość strony, by przeczytać jego dalszy ciąg, będziesz musiał zaprezentować go za pomocą kilku zrzutów ekranu.
Idealnym rozwiązaniem jest utrwalanie tekstów, korzystając z wtyczki Google Awesome Screenshot. Przy pomocy tego narzędzia utrwalisz bowiem tekst w całości, łącznie z zawartości całej strony. Możesz również zrobić screen tylko wybranego fragmentu. Zawsze pamiętaj, by oprócz umieszczania zebranych dokumentów w portfolio, przechowywać je także w swoim komputerze.
Elementy, których nie może zabraknąć w idealnym portfolio
Portfolio to nie tylko miejsce, w którym prezentujesz wyłącznie swoje prace. „Teczka” copywritera powinna zawierać także inne niezbędne elementy, świadczące o tym, że jesteś profesjonalistą. Jeżeli korzystasz z dostępnych platform internetowych, dzięki którym możesz zbudować swoje wirtualne portfolio, typu Journo Portfolio, to wybrany przez Ciebie szablon będzie wyposażony we wszystkie niezbędne komponenty.
Natomiast jeżeli zdecydujesz się na własną stronę internetową bądź skorzystasz z aplikacji Google, to pamiętaj o tym, by umieścić tam wszystkie niezbędne składniki, których listę znajdziesz poniżej:
- Screeny stron internetowych, na których publikowane są Twoje teksty.
- Twoje namiary – numer telefonu, adres e-mail lub inne możliwości kontaktu z Tobą.
- Opinie klientów – jeżeli stworzysz własną stronę internetową, otworzysz sobie możliwość szerszego zaprezentowania swojej dotychczasowej pracy, jak również jej wyników. Możesz podzielić się opiniami swoich zadowolonych klientów. Dlaczego warto o nich pamiętać? Bo one stanowią najlepszą rekomendację Twojej dotychczasowej pracy.
- Informacja „o mnie” – warto także umieścić krótką notatkę o sobie, przybliżyć swoją osobę, wykształcenie, początek swojej drogi copywriterskiej, wyliczyć swoje mocne strony i zaprezentować hobby.
- Prosta nazwa strony – gdy skorzystasz z opcji utworzenia własnej domeny (np. wordpress.com) bądź skorzystasz z platformy blogowej (blogspot.com), pamiętaj o wyborze łatwiej nazwy dla swojej witryny. Dzięki temu Twój adres internetowy będzie łatwiejszy do zapamiętania.
- Odnośniki do innych social mediów – warto także zostawić namiary do swoich kont w innych mediach społecznościowych, na których można Cię odnaleźć.
- Podaj tematykę, w której jesteś specjalistą – gdy jakieś dziedzina jest Ci szczególnie bliska, a pisząc o jakimś zagadnieniu, czujesz się jak ryba w wodzie, poinformuj o tym klienta w swoim portfolio. Wskaż mu dziedzinę, w której jesteś ekspertem.
- Informacje o nagrodach i wyróżnieniach, jeżeli takie posiadasz.
- Logo Twojej marki.
Zastanawiasz się, jak powinno wglądać portfolio w praktyce? Sprawdź, jak my zaprezentowaliśmy nasze przykładowe teksty!
Narzędzia do prezentacji swoich tekstów
Sam zrzut ekranu z Twoim tekstem to zbyt mało, by można nazwać to mianem portfolio. A prezentacja swojej osoby jako odpowiedniego kandydata na stanowisko copywritera, nie rozpoczyna się na rozmowie kwalifikacyjnej. Ten etap rozpoczyna się dużo wcześniej. Budując swoje portfolio z dbałością o jego oprawę estetyczną, odsłaniasz swoje dodatkowe umiejętności.
Zadbaj o to, by zaprezentować swoje teksty w jak najlepszy sposób. Obrazy i zdjęcia wieszane na ścianie lub stawiane na biurku, zawsze przyozdabiasz efektowną ramą, by wyeksponować ich piękno. Podobnie podchodź do swojej „teczki” copywritera. Zadbaj o to, by dobrze wyeksponować swoje artykuły. Możesz zrobić to na kilka sposobów:
Wykorzystaj stronę www
Jeżeli masz wprawę w budowaniu strony internetowej lub potrafisz korzystać z gotowych platform, które dają Ci możliwość utworzenia swojej własnej strony www, to możesz wykorzystać ten sposób, by zbudować swoje profesjonalne portfolio. Korzystanie z ich dobrodziejstw odsłania przed Tobą nieskończoną liczbę możliwości na prezentowanie swoich tekstów, zdobytego doświadczenia i umiejętności.
Pokazujesz tym samym swojemu przyszłemu pracodawcy, że prócz pisania, świetnie radzisz sobie z obsługą własnej domeny. W tym celu skorzystaj z bezpłatnego narzędzia do blogowania takim jak: blogspot.com lub z płatnej platformy wordpress.com. Z ich pomocą możesz dowolnie kreować swoje portfolio, umieszczać w nim elementy dodatkowe tj. opinie klientów czy zaproponować tematycznego bloga, w którym podzielisz się swoją branżową wiedzą. Tego typu rozwiązanie polecane jest doświadczonym copywriterom.
Skorzystaj z gotowych platform do budowania portfolio
Istnieje kilka domen, które dają początkującym twórcom możliwość zbudowania swojego profesjonalnego portfolio. Do tego typu platform należy: journoportfolio.com czy clipping.me. Oba portale zostały stworzone z myślą o tych, którzy pałają się pisarstwem tzn. dziennikarzy, pisarzy i copywriterów.
Korzystając z tych narzędzi, masz możliwość opublikowania 10 swoich tekstów w wersji bezpłatnej. Można także wykupić abonament, gdy chcesz zwiększyć ilość prezentowanych treści. Z ich pomocą buduj swoje portfolio, korzystając z dostępnych szablonów, dopasowując również kolorystykę, czcionkę – wszystko według własnych upodobań. Stworzona w ten sposób „teczka” wygląda bardzo przejrzyście i profesjonalnie.
Wykorzystaj aplikację Google
Poprzednio prezentowane formy budowania portfolio wydały Ci się zbyt trudne? W tym wypadku wykorzystaj narzędzia oferowane przez Google. Wśród dostępnych aplikacji znajdziesz jedną, dzięki której zaprezentujesz swoje teksty w postaci ciekawej prezentacji. Wspomnianą aplikacją jest „Google. Prezentacje”.
Dzięki niej możesz zbudować portfolio, prezentując wybrane teksty za pomocą interaktywnych slajdów. To narzędzie również daje Ci możliwość estetycznego zaprezentowania swoich prac przy wykorzystaniu gotowych szablonów, doborze odpowiedniej kolorystyki i animacji, które urozmaicą Twojemu przyszłemu pracodawcy przeglądanie i czytanie Twoich artykułów.
Podsumowanie
- Bez względu na to, czy jesteś już zawodowym copywriterem, czy dopiero stoisz na początku tej drogi, warto posiadać własne portfolio prezentujące Twoje dotychczasowe realizacje.
- Zadbaj o to, by Twoja „copywriterska teczka” była: estetyczna, przejrzysta, świetnie prezentująca Twoje najlepsze prace. Pamiętaj także o jej stałej aktualizacji.
- Unikaj podawania linków do stron z publikowanymi tekstami. Zawsze rób to na zasadzie zrzutu ekranu. W tym pomoże Ci wtyczka Google Awesome Screenshot.
- Swoje teksty możesz prezentować, tworząc własną stronę www, za pośrednictwem platform internetowych dających możliwość publikowania portfolio typu: journoportfolio.com czy clipping.me, albo poprzez stworzenie własnej prezentacji, wykorzystując do tego aplikacje „Google. Prezentacje”.
- Nie zapomnij umieścić w portfolio informacji typu: kontakt, opinie klientów, notatki „o mnie”, a także odnośników do innych social mediów oraz informacji o ewentualnych nagrodach.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz