Kolory w marketingu – czy wiesz, jak działają?
Brand design to jeden z aspektów, który wyróżnia firmę na rynku. Skrupulatne budowanie tożsamości marki jest równoznaczne z skutecznym marketingiem. Na to pojęcie natomiast składa się szereg elementów, które pozwalają zaznajomić odbiorcę z produktem, ofertą bądź usługami. Niewielu jednak zwraca uwagę na bardzo ważny aspekt, którym pozostaje charakterystyczna dziedzina w psychologii, a mianowicie psychologia kolorów.
Kolory z perspektywy brand design
Barwy działają w sposób wyraźny na psychikę. Dla przykładu niebieski uspokaja i pozwala się skoncentrować, natomiast czerwony pobudza. Kolory w marketingu mają więc ogromny wpływ na odbiorcę, gdyż wpływają bezpośrednio na to, w jaki sposób klient postrzega markę.
Wbrew pozorom na wybór produktu wpływa nie tylko opakowanie, a także ilość elementów w ofercie.
Wielu klientów bardzo dużą uwagę przywiązuje do koloru. Zbyt duża ilość wariantów zniechęca, natomiast źle dobrana paleta barw również skutecznie odstraszy potencjalnego nabywcę.
W psychologii znana jest mechanika 5 sekund. W tym właśnie czasie większość ludzi wyrabia sobie opinię o nowo poznanej osobie. Tak samo jest w przypadku produktów. Wszystko podporządkowane jest pierwszemu wrażeniu, a więc decyzja czy kupić opiera się na kolorze opakowania bądź strony internetowej. Psychologia kolorów ma w tym kontekście niesamowite znaczenie.
Jakie kolory więc wybierać przy budowaniu wizerunku marki?
Przede wszystkim postaw na niebieski, złoty i zielony. Wszystkie te barwy wzbudzają zaufanie u odbiorcy. Dodatkowo w świetle badań wiele osób po prostu lubi niebieski bądź uważa go za swój ulubiony kolor. Warto w tym aspekcie kierować się po prostu statystykami.
Niebieski jest kolorem porządku i lojalności. Dodatkowo pozwala się skoncentrować, a przez to łatwiej wybrać odpowiedni dla siebie produkt lub usługę.
Zieleń kojarzy się z kolei z wiosną, a przez to pozwala nabrać nieco bardziej ciepłego nastawienia przy wyborze. Kolor ten wybierany jest również najczęściej w przypadku marek sprzedających żywność bądź artykuły pochodzenia naturalnego.
Złoty z kolei kojarzy się z karierą oraz dostatkiem. Jeśli poszukujesz partnerów biznesowych, niebieski będzie konkurował u Ciebie ze złotym i jego odcieniami.
Jakich kolorów definitywnie się wystrzegać?
Tutaj konieczna jest znajomość grupy docelowej. Kobiety nie lubią szarego i brązowego. Uwielbiają za to fioletowy i zielony. Wbrew pozorom różowy nie zawsze jest dobrym wyborem, gdyż utożsamiany z kobiecością, nie jest atrakcyjny dla kobiet. Mężczyźni nie przepadają za to za fioletowym i brązowym.
Przeczytaj również
Obie płcie skłaniają się przy tym ku niebieskiemu, co sprawia, że wybór staje się jasny! Kolor ten będzie wręcz idealny w przypadku szerokiego spektrum marek bez względu na ich asortyment i zakres świadczonych usług. Pamiętaj także, aby dobrze się zastanowić nad pomarańczowym. Ta barwa może kojarzyć się z pośpiechem i impulsywnością, a nie w każdym biznesie jest to wskazane.
Podsumowanie
- Brand design to jeden z aspektów, który wyróżnia firmę na rynku.
- Kolory w marketingu mają ogromny wpływ na odbiorcę, gdyż wpływają bezpośrednio na to, w jaki sposób klient postrzega markę.
- Aby mądrze wybrać barwy dla swojego biznesu, niezbędne jest określenie grupy docelowej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz