Trendy w copywritingu na rok 2020

Spis Treści:

Nieliczne zawody ewoluują tak szybko jak copywriting. Dynamiczny rozwój marketingu w Internecie sprawia, że znacząco wzrasta zapotrzebowanie firm na profesjonalne treści, a wraz z tym nieustannie zmienia się specyfika pracy pisarza. Z tego względu omówimy bieżące trendy w copywritingu i spróbujemy przewidzieć, w jakim kierunku zmierza ten zawód.

Rozwój copywritingu w ostatnich latach

Aby określić przyszłość, niezbędna jest wpierw znajomość historii zawodu, jakim jest copywriting.

Początkowo, kiedy zapotrzebowanie na treści było stosunkowo małe, zadania realizowały agencje reklamowe. Wówczas do najpopularniejszych działań zaliczano:

Nie było specjalnie możliwości, by tworzyć specjalistyczne artykuły. Wszystko zmieniło się wraz z narastającym trendem content marketingu, który odmienił działania marketingowe – znacząco wzrósł popyt na merytoryczne treści, które kreują wizerunek i pozycjonowanie. Dotychczas tworzone teksty, które były lekkie i niewymagające, przestały wystarczać. Narodził się nowy zawód – content writer.

Promocja za pomocą treści przyniosła ze sobą kolejną profesję: ghostwriting, polegający na anonimowym tworzeniu tekstów, aby przypisać autorstwo klientowi. Kolejne „odnogi” wyrosły lawinowo: seo copywriter, sales copywriter, e-commerce copywriter… Każda potrzeba przyniosła ze sobą rozwiązanie, przez co klasycznie pojęty copywriting stał się określeniem ogólnym i niezwykle pojemnym.

Trendy w copywritingu

Na początku z całą śmiałością możemy stwierdzić, że kompetencje pisarskie dalej będą się dywersyfikować i kreować nowe zawody. Idealnym przykładem jest działanie o nazwie microcopy, polegające na formułowaniu wskazówek i komentarzy, aby zwiększyć przejrzystość strony. Jak można się domyślić, wraz z tym w angielszczyźnie doczekano się nowej nazwy – micro copywriter, który trudni się właśnie tym zajęciem. Przyszłość sprowadzi zatem również do Polski neologizmy copywriterskie, mieszczące w sobie coraz węższe zakresy działań.

Wzrost liczby klientów

Choć artykuł piszemy w trakcie trwającego kryzysu, nie zaryzykujemy mocno stwierdzeniem, że gospodarka musi przeżyć kolejną hossę, a wzrost rynku e-commerce i postępujący rozwój internetowego marketingu sprawia, że zleceniodawców powinno być coraz więcej.

To otwiera kolejną furtkę do rozwoju copywritingu – klienci będą kreować nowe potrzeby, co wymusi reakcje na pisarzach dostosowujących się do rynku. Zwiększy się profesjonalizacja zawodu, w tym wykorzystywanie analitycznych narzędzi copywriterskich, a stały kontakt czy darmowe poprawki okażą się po prostu standardem.

Finanse

Choć redukujemy śmiałość prognozy, uważamy że stawki za 1000 znaków nie ulegną zmianie. Obecnie rynek obrazuje wysoką elastyczność cenową i owa tendencja prawdopodobnie się utrzyma – wciąż będzie można skorzystać z usług zarówno tanich copywriterów, jak i tych „eksluzywnych”.

To przedsiębiorcy są podstawowymi regulatorami stawek, a różnorodne możliwości inwestycyjne sprawiają, że wciąż będzie można zamówić teksty w szerokim przedziale cenowym.

Jeśli zatem, drogi copywriterze, liczysz na wzrost wynagrodzenia – pamiętaj, że kluczem do finansowego rozwoju jest zwiększenie kompetencji i współpraca z solidnymi kontrahentami, a nie moment dziejowy.

Podsumowanie

  • Czeka nas wiele zmian i nic nie wskazuje na to, by miały one zwolnić. Copywriting nieustanie ewoluuje, dlatego pozostaje się tylko dostosowywać i odpowiadać na potrzeby klientów.
  • Rynek pisarski diametralnie zyskuje na wartości, a dedykowane studia czy książki copywriterskie wciąż prezentują się ilościowo ubogo. Jest to przejrzyste odzwierciedlenie, jak dynamicznymi i specyficznymi potrzebami kieruje się Internet. W tym przypadku nie można polegać na tradycyjnej oświacie i czekać na gotowe rozwiązania – nauka jest wynikiem intensywnej pracy w środowisku copywriterskim.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

23.03.2023 Content Marketing
22.03.2023 Porady & Ciekawostki
21.03.2023 Korekta & Redakcja
20.03.2023 Porady & Ciekawostki
18.03.2023 Porady & Ciekawostki
17.03.2023 Copywriting
16.03.2023 Porady & Ciekawostki
15.03.2023 Copywriting
14.03.2023 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu