POS marketing – czym jest i czy warto z niego korzystać?

Spis Treści:

Współczesny marketing zdominowany jest przez internetowe reklamy, które ze względu na swoją siłę przebicia wykorzystywane są przez większość przedsiębiorstw. Nie oznacza to jednak, że metody promocji nieobecne w szeroko pojętych mass mediach straciły na skuteczności. Dowodem na to jest POS marketing, w którym stosuje się różnego rodzaju fizyczne nośniki reklamy. Czym jest, do czego służy i jakie są jego zalety oraz wady?

Co to jest POS marketing?

POS (point-of-sale) marketing to metoda promocji produktów, usług lub marki, w której wykorzystuje się materiały POS, a więc różnego rodzaju nośniki reklamowe, takie jak woblery, standy, kasetony czy meble.

POS to skrót od angielskiego „Point of Sale”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „punkt sprzedaży”. Nazwa ta nie jest przypadkowa – materiały wspierające sprzedaż, o których wspomnieliśmy, stosowane są bowiem w miejscach dokonywania zakupu produktu lub usługi, co ma bezpośrednio wpływać na decyzje konsumentów. Nośniki reklam ustawia się więc w sklepach, galeriach handlowych czy supermarketach, gdzie przyciągają wzrok i zachęcają do skorzystania z oferty spore grono osób.

Jakie nośniki reklam wykorzystuje się w POS marketingu?

Materiały stosowane w marketingu POS można podzielić na dwie grupy – nośniki trwałe oraz miękkie. Te pierwsze to reklamy wykonywane z surowców odpornych na uszkodzenia czy warunki atmosferyczne (np. z metalu i tworzyw sztucznych), zaś drugie tworzy się z materiałów mniej trwałych (najczęściej z papieru).

Do najpopularniejszych materiałów POS zaliczamy:

  • standy – stojaki reklamowe, które dzięki dużej powierzchni mogą przekazywać odbiorcom sporo informacji i zachęcać ich do zakupu;
  • woblery, nazywane potocznie „kiwakami” – lekkie materiały przymocowane np. do standu, które swobodnie zwisają i ruszają się pod wpływem wiatru lub dotyku;
  • kasetony – jedno- lub dwustronne tablice przedstawiające rozmaite napisy i obrazy, które najczęściej montuje się na ścianach budynków albo słupach;
  • dyspensery – specjalne stojaki z półkami, na których umieszcza się ulotki albo promowane produkty;
  • potykacze – dwie stojące, połączone ze sobą tablice kredowe, których kształt tworzy literę A; najczęściej stawia się je przed lokalem;
  • shelfstopery – osłonki, które nakłada się na listwy cenowe w celu przyciągnięcia wzroku klienta;
  • hangery – reklamy podwieszane, które wykonuje się z lekkich tworzyw sztucznych;
  • wlepki i naklejki;
  • meble reklamowe.

Do czego można wykorzystać point-of-sale marketing?

Point-of-sale marketing pozwala wspierać cele sprzedażowe poprzez przyciąganie wzroku klientów, wpływanie na ich decyzje konsumenckie oraz wyróżnianie konkretnych produktów na tle innych.

Służą przede wszystkim do zwiększania sprzedaży oraz budowania pozytywnego wizerunku marki.

Warto jednak pamiętać, że – w zależności od wybranych materiałów POS – metoda ta może oddziaływać na odbiorców na wiele sposobów:

  • przyciągać uwagę formą, kształtem czy kolorystyką;
  • kierować wzrok na konkretne produkty;
  • rzeczowo informować o walorach i cechach produktu;
  • wpływać na nastrój, samopoczucie i emocje;
  • zachęcać do podjęcia konkretnych działań.

W praktyce marketing POS ma niezwykle szerokie zastosowanie i wciąż jest bardzo skuteczny – możesz wykorzystać go w wybranym punkcie do zwiększenia zainteresowania produktami lub usługami oraz pozyskiwania nowych klientów.

POS marketing – zalety i wady

Do najważniejszych zalet point-of-sale marketingu zaliczamy:

  • łatwość docierania do masowych odbiorców, np. w sklepach, galeriach handlowych, hotelach i restauracjach czy na stacjach benzynowych;
  • możliwość wykorzystania różnych nośników i umieszczania ich w dowolnych miejscach, by zwiększyć skuteczność przekazów reklamowych i podnieść ich atrakcyjność;
  • skuteczność w zakresie przyciągania uwagi klientów oraz wpływania na ich emocje, działania czy decyzje konsumenckie;
  • budowanie pozytywnego wizerunku oraz rozpoznawalności marki, która kojarzyć się będzie np. z konkretną kolorystyką czy formą;
  • stosunkowo nieduże koszty materiałów POS, zwłaszcza w porównaniu z innymi metodami reklamowymi (np. w telewizji czy prasie).

Czy w takim razie marketing POS ma wady? Tak, a tą podstawową jest natłok reklam, który może przynosić efekt odwrotny do zamierzonego – klienci, zamiast kupować więcej, stają się obojętni albo zniechęceni. Warto również dodać, że materiały POS muszą być stale aktualizowane, a mierzenie ich skuteczności nie jest tak proste, jak np. w przypadku reklamy internetowej.

Podsumowanie

  • Marketing POS to metoda promocji opierająca się na różnego rodzaju materiałach reklamowych umieszczanych w miejscach zakupu.
  • Do najpopularniejszych materiałów POS zaliczamy standy, woblery, kasetony, dyspensery, potykacze, shelfstopery, hangery, wlepki i meble reklamowe.
  • Point-of-sale marketing to sposób na skuteczne wspieranie sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie wizerunku marki.
  • Zaletami POS marketingu są również łatwość docierania do masowego odbiorcy i stosunkowo nieduże koszty.
  • Najważniejszą wadą stosowania materiałów POS jest natłok reklam, który może doprowadzić do zobojętnienia klientów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu