Pozycjonowanie organiczne – czym jest i jakie daje korzyści?

Spis Treści:

Znalezienie się na szczycie wyników wyszukiwania Google to jeden z najlepszych sposobów na promocję witryny w Internecie. Drogi do osiągnięcia tego celu są dwie: krótsza – Google Ads oraz dłuższa – pozycjonowanie organiczne. My zajmiemy się dzisiaj tym drugim pojęciem, bo to właśnie ono stanowi obecnie klucz do sukcesu wielu firm. Czym jest pozycjonowanie organiczne? Jakie są jego zalety i wady? I w końcu – czy warto je przeprowadzić? Sprawdźmy!

Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne to różnego rodzaju działania przeprowadzane w obrębie strony internetowej i poza nią, których celem jest jej promocja w Google, a mówiąc dokładniej – w wynikach organicznych.

Efektywne przeprowadzenie całego procesu skutkuje więc wysokimi pozycjami w wyszukiwarce, a co za tym idzie – zwiększeniem widoczności witryny w sieci.

Aby lepiej zrozumieć sens pozycjonowania organicznego, warto w pierwszej kolejności poznać różnicę między płatnymi i organicznymi (naturalnymi) wynikami wyszukiwania. Te pierwsze widoczne są zawsze na samym szczycie Google, a znalezienie się w nich jest możliwe dzięki przeprowadzeniu kampanii Google Ads. Jej efekty uzależnione są nie tylko od umiejętności specjalisty, lecz także budżetu, jakim dysponuje reklamodawca. Mówiąc krótko – im więcej zapłacisz, tym lepsze wyniki osiągniesz.

Wyniki wyszukiwania - płatne reklamy oraz pozycje organiczne (screen)

Reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania określane są mianem „sponsorowanych”.

Pod wynikami płatnymi znajdują się te organiczne, a więc bezpłatne, w których o kolejności wyświetlania stron decydują algorytmy Google. Oceniają one wiele aspektów, a do czynników rankingowych, które wpływają na pozycję, zaliczamy między innymi linki zewnętrzne prowadzące do witryny, jakość znajdujących się w niej treści czy stopień jej optymalizacji.

Pozycjonowanie organiczne pozwala więc dostosować stronę internetową do wytycznych Google oraz potrzeb użytkowników. W praktyce jest o wiele bardziej praco- i czasochłonne od prowadzenia kampanii Google Ads, jednak pozwala osiągać długofalowe efekty i skuteczniej promować witrynę w dłuższej perspektywie.

Co składa się na pozycjonowanie organiczne?

W ramach pozycjonowania organicznego prowadzone są działania w obrębie witryny (on-site), a także poza nią (off-site).

Do podstawowych zadań specjalisty SEO, a także współpracujących z nim copywriterów, zaliczamy między innymi:

  • optymalizację kodu strony internetowej, a więc meta danych, adresów URL, przekierowań, szybkości ładowania czy dostosowania witryny do urządzeń mobilnych;
  • wybór odpowiednich słów kluczowych, czyli haseł, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwania Google i na które wyświetlane będą linki do witryny;
  • optymalizację treści na stronie, które powinny być przydatne i wartościowe dla użytkowników;
  • link building, a więc zdobywanie linków zewnętrznych prowadzących do witryny, które budują jej autorytet.

To oczywiście nie wszystko. Na pozycję strony w wynikach organicznych wpływ mają również wiek i historia domeny, intuicyjność menu, bezpieczeństwo witryny oraz wiele innych aspektów.

Zalety i wady pozycjonowania organicznego

Wadą pozycjonowania organicznego jest przede wszystkim fakt, że to proces długotrwały, który nie przyniesie natychmiastowych efektów. Konieczne jest zadbanie o wiele aspektów, a żaden specjalista SEO nie jest w stanie zagwarantować doskonałych rezultatów. Taka metoda promocji wymaga też sporych nakładów finansowych – aby Twoja strona internetowa znalazła się na wysokich pozycjach w Google, musisz przygotować się na wydatki rzędu nie kilkuset, a kilku tysięcy złotych.

To wszystko blednie jednak w obliczu wielu korzyści, jakie daje pozycjonowanie organiczne. Prawidłowo przeprowadzone działania sprawią, że Twoja strona na długo zagości na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, co doprowadzi do:

  • stałego napływu użytkowników i wzrostu sprzedaży produktów czy usług;
  • zbudowania szerokiego grona stałych klientów;
  • zaistnienia marki w świadomości użytkowników Internetu;
  • zbudowania pozytywnego wizerunku firmy w sieci.

Warto również dodać, że w ostatecznym rozrachunku pozycjonowanie organiczne często okazuje się o wiele korzystniejsze z finansowego punktu widzenia niż Google Ads. Dzięki niemu koszt pozyskania jednego użytkownika/klienta jest bowiem o wiele niższy.

Czy w takim razie warto postawić na tę formę promocji? Jak najbardziej. Pozycjonowanie organiczne to dzisiaj najlepszy sposób, by zbudować silną pozycję firmy w cyfrowym świecie. Efekty działań doświadczonego specjalisty SEO będą widoczne przez długi czas i na wielu płaszczyznach.

Pozycjonowanie organiczne czy Google Ads?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna, ponieważ obie formy promocji mają swoje zalety. Pozycjonowanie organiczne to najlepszy sposób na długofalową promocję serwisu i zaistnienie w Internecie. Z kolei Google Ads okazuje się przydatne w kontekście sezonowych działań albo w bardzo konkurencyjnych branżach, gdzie przebicie się do TOP10 w wynikach organicznych Google może okazać się niemożliwe.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z obu metod jednocześnie. Warto więc dokładnie poznać swoje potrzeby, rynek, wymagania klientów i konkurencję. Tylko dzięki pieczołowitym analizom podejmiesz odpowiednią decyzję.

Podsumowanie

  • Pozycjonowanie organiczne to działania mające na celu wypromowanie strony internetowej w naturalnych (bezpłatnych) wynikach Google.
  • Do najważniejszych działań w ramach pozycjonowania organicznego zaliczamy optymalizację kodu strony i treści w serwisie, a także link building.
  • Pozycjonowanie organiczne jest pracochłonne i wymaga czasu, jednak może zapewnić wiele korzyści.
  • Dzięki pozycjonowaniu organicznemu poprawisz widoczność swojej witryny w Internecie, zwiększysz sprzedaż i zaistniejesz w świadomości klientów.
  • Pozycjonowanie organiczne jest lepszym rozwiązaniem od kampanii Google Ads, jeżeli zależy Ci na długofalowej promocji swojej strony.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu