Pozycjonowanie organiczne – czym jest i jakie daje korzyści?
Znalezienie się na szczycie wyników wyszukiwania Google to jeden z najlepszych sposobów na promocję witryny w Internecie. Drogi do osiągnięcia tego celu są dwie: krótsza – Google Ads oraz dłuższa – pozycjonowanie organiczne. My zajmiemy się dzisiaj tym drugim pojęciem, bo to właśnie ono stanowi obecnie klucz do sukcesu wielu firm. Czym jest pozycjonowanie organiczne? Jakie są jego zalety i wady? I w końcu – czy warto je przeprowadzić? Sprawdźmy!
Czym jest pozycjonowanie organiczne?
Pozycjonowanie organiczne to różnego rodzaju działania przeprowadzane w obrębie strony internetowej i poza nią, których celem jest jej promocja w Google, a mówiąc dokładniej – w wynikach organicznych.
Efektywne przeprowadzenie całego procesu skutkuje więc wysokimi pozycjami w wyszukiwarce, a co za tym idzie – zwiększeniem widoczności witryny w sieci.
Aby lepiej zrozumieć sens pozycjonowania organicznego, warto w pierwszej kolejności poznać różnicę między płatnymi i organicznymi (naturalnymi) wynikami wyszukiwania. Te pierwsze widoczne są zawsze na samym szczycie Google, a znalezienie się w nich jest możliwe dzięki przeprowadzeniu kampanii Google Ads. Jej efekty uzależnione są nie tylko od umiejętności specjalisty, lecz także budżetu, jakim dysponuje reklamodawca. Mówiąc krótko – im więcej zapłacisz, tym lepsze wyniki osiągniesz.
Reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania określane są mianem „sponsorowanych”.
Pod wynikami płatnymi znajdują się te organiczne, a więc bezpłatne, w których o kolejności wyświetlania stron decydują algorytmy Google. Oceniają one wiele aspektów, a do czynników rankingowych, które wpływają na pozycję, zaliczamy między innymi linki zewnętrzne prowadzące do witryny, jakość znajdujących się w niej treści czy stopień jej optymalizacji.
Pozycjonowanie organiczne pozwala więc dostosować stronę internetową do wytycznych Google oraz potrzeb użytkowników. W praktyce jest o wiele bardziej praco- i czasochłonne od prowadzenia kampanii Google Ads, jednak pozwala osiągać długofalowe efekty i skuteczniej promować witrynę w dłuższej perspektywie.
Co składa się na pozycjonowanie organiczne?
W ramach pozycjonowania organicznego prowadzone są działania w obrębie witryny (on-site), a także poza nią (off-site).
Do podstawowych zadań specjalisty SEO, a także współpracujących z nim copywriterów, zaliczamy między innymi:
- optymalizację kodu strony internetowej, a więc meta danych, adresów URL, przekierowań, szybkości ładowania czy dostosowania witryny do urządzeń mobilnych;
- wybór odpowiednich słów kluczowych, czyli haseł, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwania Google i na które wyświetlane będą linki do witryny;
- optymalizację treści na stronie, które powinny być przydatne i wartościowe dla użytkowników;
- link building, a więc zdobywanie linków zewnętrznych prowadzących do witryny, które budują jej autorytet.
To oczywiście nie wszystko. Na pozycję strony w wynikach organicznych wpływ mają również wiek i historia domeny, intuicyjność menu, bezpieczeństwo witryny oraz wiele innych aspektów.
Zalety i wady pozycjonowania organicznego
Wadą pozycjonowania organicznego jest przede wszystkim fakt, że to proces długotrwały, który nie przyniesie natychmiastowych efektów. Konieczne jest zadbanie o wiele aspektów, a żaden specjalista SEO nie jest w stanie zagwarantować doskonałych rezultatów. Taka metoda promocji wymaga też sporych nakładów finansowych – aby Twoja strona internetowa znalazła się na wysokich pozycjach w Google, musisz przygotować się na wydatki rzędu nie kilkuset, a kilku tysięcy złotych.
To wszystko blednie jednak w obliczu wielu korzyści, jakie daje pozycjonowanie organiczne. Prawidłowo przeprowadzone działania sprawią, że Twoja strona na długo zagości na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, co doprowadzi do:
- stałego napływu użytkowników i wzrostu sprzedaży produktów czy usług;
- zbudowania szerokiego grona stałych klientów;
- zaistnienia marki w świadomości użytkowników Internetu;
- zbudowania pozytywnego wizerunku firmy w sieci.
Warto również dodać, że w ostatecznym rozrachunku pozycjonowanie organiczne często okazuje się o wiele korzystniejsze z finansowego punktu widzenia niż Google Ads. Dzięki niemu koszt pozyskania jednego użytkownika/klienta jest bowiem o wiele niższy.
Czy w takim razie warto postawić na tę formę promocji? Jak najbardziej. Pozycjonowanie organiczne to dzisiaj najlepszy sposób, by zbudować silną pozycję firmy w cyfrowym świecie. Efekty działań doświadczonego specjalisty SEO będą widoczne przez długi czas i na wielu płaszczyznach.
Przeczytaj również
Pozycjonowanie organiczne czy Google Ads?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna, ponieważ obie formy promocji mają swoje zalety. Pozycjonowanie organiczne to najlepszy sposób na długofalową promocję serwisu i zaistnienie w Internecie. Z kolei Google Ads okazuje się przydatne w kontekście sezonowych działań albo w bardzo konkurencyjnych branżach, gdzie przebicie się do TOP10 w wynikach organicznych Google może okazać się niemożliwe.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z obu metod jednocześnie. Warto więc dokładnie poznać swoje potrzeby, rynek, wymagania klientów i konkurencję. Tylko dzięki pieczołowitym analizom podejmiesz odpowiednią decyzję.
Podsumowanie
- Pozycjonowanie organiczne to działania mające na celu wypromowanie strony internetowej w naturalnych (bezpłatnych) wynikach Google.
- Do najważniejszych działań w ramach pozycjonowania organicznego zaliczamy optymalizację kodu strony i treści w serwisie, a także link building.
- Pozycjonowanie organiczne jest pracochłonne i wymaga czasu, jednak może zapewnić wiele korzyści.
- Dzięki pozycjonowaniu organicznemu poprawisz widoczność swojej witryny w Internecie, zwiększysz sprzedaż i zaistniejesz w świadomości klientów.
- Pozycjonowanie organiczne jest lepszym rozwiązaniem od kampanii Google Ads, jeżeli zależy Ci na długofalowej promocji swojej strony.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz