Spadek pozycji w Google – najważniejsze przyczyny

Spis Treści:

Pozycjonowanie to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na zaistnienie w Internecie i skuteczną rywalizację z konkurencyjnymi firmami. Niestety, jest procesem czasochłonnym, w którego trakcie należy zadbać o mnóstwo szczegółów. Nawet niewielka pomyłka może doprowadzić do spadku pozycji w Google i zaprzepaścić to, na co pracowałeś od wielu miesięcy. Co może być przyczyną problemu i jak utrzymać się na szczycie wyników wyszukiwania? Sprawdźmy!

Najczęstsze przyczyny spadku pozycji w Google

Spadek pozycji w Google oznacza zmniejszenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Może to być sporym problemem i spędzać sen z powiek właścicielom firm. Często oznacza zniszczenie wielomiesięcznego dorobku, a także konieczność poświęcenia wielu kolejnych godzin na przywrócenie właściwego miejsca witrynie.

Chcąc uniknąć takiej sytuacji, należy w pierwszej kolejności dowiedzieć się, co powoduje spadki pozycji w Google. Czasami są to kwestie błahe albo… nie do końca zależne od Ciebie. Oto kilka najważniejszych przyczyn Twoich problemów!

  • Zmiany w strukturze linków wewnętrznych. Są one niezbędne w procesie pozycjonowania, a każde – świadome lub nieświadome – zmiany mogą doprowadzić do spadku pozycji w Google. Najczęściej ma to miejsce w przypadku zmiany nazw podstron albo kategorii, np. na blogu czy w sklepie internetowym.
  • Usunięcie dużych ilości treści. Zwłaszcza tych jakościowych, które pomagały w promocji witryny. Pozbycie się ich oznacza również utratę linków wewnętrznych i wartościowych słów kluczowych, a co za tym idzie – ruchu i widoczności w wyszukiwarce.
  • Zduplikowany content. Spadek pozycji w Google może wynikać również z nadmiernego kopiowania treści – zarówno z własnej witryny, jak i stron konkurencji. Zdarza się to często w przypadku opisów produktów w sklepach internetowych i może nie tylko wpłynąć na widoczność strony, lecz także grozić ryzykiem nałożenia kary przez Google.
  • Niewłaściwe przekierowania strony. Jest to błąd pojawiający się najczęściej przy zmianie domeny albo przejścia z HTTP na HTTPS. W każdym z tych przypadków należy zadbać o to, by poprzednie adresy URL znalazły swoje odpowiedniki w nowej witrynie (niezbędne okażą się w tym wypadku przekierowania 301).
  • Nadmiar słów kluczowych. Choć również one, podobnie jak linki, stanowią podstawę SEO, w zbyt dużej liczbie mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Zwłaszcza jeżeli próbujesz umieszczać frazy kluczowe w każdym zdaniu. Prowadzi to do przeoptymalizowania strony, a co za tym idzie – spadku pozycji w Google.
  • Problemy z działaniem witryny. Mowa tu przede wszystkim o prędkości ładowania albo niedostosowaniu serwisu do urządzeń mobilnych. Może to prowadzić do zwiększenia współczynnika odrzuceń, co także skutkuje niższą pozycją.
  • Nałożenie ręcznej kary Google. Wszelkie łamanie wytycznych wyszukiwarki może sprawić, że pracownik firmy nałoży na Twoją stronę karę ręczną. Informację o tym znajdziesz w Google Search Console i dzięki temu możliwe będzie szybkie rozpoczęcie działań pozwalających na naprawienie popełnionych błędów.
  • Aktualizacja algorytmów Google. Mówiliśmy wcześniej o czynnikach powodujących spadek pozycji w Google, na które nie masz wpływu. Jednym z nich jest aktualizacja któregoś z algorytmów. Sprawdź, czy problem pojawił się bezpośrednio po wprowadzeniu zmian przez wyszukiwarkę – jeżeli tak, prawdopodobnie będzie trzeba dopasować witrynę do nowych wymagań.

Co zrobić, aby uniknąć spadku pozycji w Google?

Kluczem do sukcesu jest oczywiście stosowanie się do wytycznych SEO. Oto kilka prostych wskazówek, dzięki którym unikniesz spadków pozycji w Google!

  1. Dbaj o jakość contentu. Publikuj przydatne dla użytkownika i merytoryczne treści. Pamiętaj, by wyczerpywały temat i zawierały wyłącznie prawdziwe informacje. Aby zostały dobrze odebrane zarówno przed odbiorców, jak i roboty Google, formatuj je, stosując śródtytuły, pogrubienia i wypunktowania, a także umieszczaj w nich pasujące do tematu słowa kluczowe (w odpowiednich ilościach). Unikaj również duplikacji treści, które mogą powodować spadki pozycji w Google.
  2. Umieszczaj na stronie linki wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze powinny kierować użytkowników do właściwych stron w serwisie, natomiast drugie do wartościowych, cenionych przez Google witryn. Pamiętaj również o optymalizowaniu anchorów (np. umieszczając linki bezpośrednio w słowach kluczowych) oraz odpowiedniej liczbie linków (maksymalnie 1 na 1000–2000 znaków).
  3. Stosuj prawidłowe przekierowania. Zwłaszcza w sytuacji, gdy zmieniasz domenę – użytkownik powinien zawsze po kliknięciu odnośnika albo wpisaniu adresu URL w przeglądarce zostać przeniesiony do odpowiedniej podstrony. Niezawodne okażą się wspomniane wcześniej przekierowania 301.
  4. Zoptymalizuj swoją stronę. Dodaj meta tagi (zwłaszcza tytuł i opis), nagłówki H1, H2 i H3, przyspiesz działanie witryny i dostosuj ją do urządzeń mobilnych. Pamiętaj, że nawet drobne uchybienie, jak mapa .xml strony pozbawiona prawidłowych adresów URL, może doprowadzić do spadku pozycji w Google.
  5. Obserwuj aktualizacje algorytmów wyszukiwarki i przeprowadzaj regularne audyty strony. Możesz to robić samodzielnie albo z pomocą specjalisty SEO – pozwoli Ci to uniknąć problemów z działaniem witryny. Audyty powinny obejmować między innymi analizę meta tagów, adresów URL, słów kluczowych i duplikacji treści, a także ocenę contentu, jaki znajduje się w witrynie. Jeżeli podejmujesz się tego samodzielnie, skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi SEO, takich jak Ahrefs czy Semrush.

W przypadku nałożenia ręcznej kary przez pracownika Google może dojść do drastycznego spadku pozycji (nawet o kilkadziesiąt miejsc). W takiej sytuacji sprawdź jej przyczynę i dołóż wszelkich starań, by jak najszybciej naprawić błąd. Dzięki temu problem będzie krótkotrwały i nie odbije się znacząco na procesie pozycjonowania witryny, a także Twoich celach biznesowych.

Podsumowanie

  • Spadek pozycji w Google to problem, który może doprowadzić do zmniejszenia ruchu na stronie, a co za tym idzie – odbić się na Twoich wynikach.
  • Do najczęstszych przyczyn spadku pozycji w Google zaliczamy nieodpowiednią strukturę linków, brak przekierowań i nadmiar słów kluczowych.
  • Problem może powodować również usunięcie jakościowych treści albo kopiowanie ich – np. ze stron konkurencji.
  • Najbardziej drastyczne spadki pozycji mają miejsce w przypadku nałożenia ręcznej kary przez pracownika Google.
  • Aby uniknąć problemu, dbaj o jakość treści, linków, a także przeprowadzaj regularne audyty swojej witryny.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu