Specjalista PR – kim jest, czym się zajmuje i ile zarabia?
Utrzymywanie stałych i, co najważniejsze, dobrych relacji z mediami i opinią publiczną ma bardzo istotne znaczenie dla wielu firm oraz instytucji. Odpowiedzialny jest za to specjalista PR, od którego umiejętności i doświadczenia zależy często wizerunek organizacji. Sprawdźmy, czym się dokładnie zajmuje, ile zarabia i jak nim zostać!
Specjalista PR – kto to i czym się zajmuje?
Specjalista PR to osoba odpowiedzialna za public relations, a więc budowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunki firmy lub instytucji.
Jego zadaniem jest przede wszystkim kontakt z przedstawicielami mediów i opinii publicznej, a także klientami oraz współpracującymi z przedsiębiorstwem influencerami. Działania specjalisty PR mają więc nieoceniony wpływ na to, jak postrzegana jest organizacja na rynku i jakie komunikaty trafiają z niej na zewnątrz.
To jednak bardzo ogólna definicja. W praktyce na specjaliście ds. PR ciąży wiele obowiązków. Zaliczamy do nich między innymi:
- opracowywanie i realizowanie strategii wizerunkowej firmy;
- analizowanie rynku i tworzenie baz danych (np. klientów);
- przygotowywanie materiałów informacyjnych, promocyjnych oraz prasowych;
- kontakt z różnymi środowiskami zewnętrznymi, które są zgromadzone wokół firmy;
- organizowanie konferencji prasowych i uczestniczenie w ważnych spotkaniach czy wydarzeniach;
- obsługa mediów społecznościowych;
- reagowanie na sytuacje kryzysowe i poszukiwanie sposobów na ich zażegnanie.
Tak szeroki zakres obowiązków sprawia, że specjalista public relations porusza się zarówno w obszarze marketingu, jak i dziennikarstwa, w związku czym powinien posiadać bardzo szerokie kompetencje.
Czego wymaga się na stanowisku specjalisty ds. PR?
PR specialist należy bez wątpienia do zawodów kreatywnych, w których liczą się zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie.
Taki pracownik musi przede wszystkim posiadać bogatą wiedzę z zakresu marketingu i dziennikarstwa, sprawnie poruszać się w mediach i znać sposób ich funkcjonowania oraz komunikacji, a także mieć umiejętności redaktorskie, copywriterskie oraz analityczne. Nie bez znaczenie jest również znajomość nowych technologii, mediów społecznościowych czy różnego rodzaju narzędzi – np. analitycznych.
Istotną rolę w pracy specjalisty ds. PR odgrywają również kompetencje miękkie. Musi on między innymi:
- posiadać doskonałe umiejętności komunikacyjne – nie tylko w mowie, ale i w piśmie;
- myśleć analitycznie, kreatywnie i wykorzystywać swoją wiedzę do planowania oraz tworzenia strategii wizerunkowych;
- doskonale zarządzać czasem i potrafić natychmiast reagować na nagłe sytuacje;
- radzić sobie ze stresem – zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach kryzysowych;
- być elastycznym i gotowym do adaptacji w zmieniających się warunkach rynkowych.
Warto również wspomnieć o nienagannej prezencji oraz dużej pewności siebie – bez tego trudno byłoby się odnaleźć w trakcie wystąpień publicznych.
Przeczytaj również
Ile zarabia i gdzie może pracować PR specialist?
Średnie wynagrodzenie specjalisty PR wynosi w 2024 roku 7010 zł brutto¹. Zarobki na tym stanowisku rzadko spadają poniżej 6000 zł brutto, a w wielu przypadkach mogą sięgać nawet 10 000 zł brutto.
Wpływ na wysokość wynagrodzenia mają między innymi doświadczenie i staż oraz miejsce pracy. W praktyce specjalista public relations może liczyć na zatrudnienie w firmie z każdej branży, a także w różnego rodzaju instytucjach – również tych państwowych. Zarobki, wiele potencjalnych miejsc pracy i perspektywiczność zawodu sprawiają, że zdecydowanie warto zostać specjalistą PR.
Jak zostać specjalistą public relations?
Aby zostać PR specialist, najczęściej wymagane jest wykształcenie wyższe, dlatego pierwszym krokiem do kariery powinno być ukończenie studiów – najlepiej na kierunkach, takich jak marketing, komunikacja wizerunkowa czy psychologia w biznesie.
Kolejnym etapem na drodze zawodowej są zwykle różnego rodzaju praktyki i staże, które powinny być uzupełnione ciągłym samodoskonaleniem – zarówno w dziedzinie komunikacji, jak i marketingu. Udział w webinarach i szkoleniach dodatkowych, czytanie książek z dziedziny PR i obserwowanie aktualnych trendów to absolutna konieczność, by stać się specjalistą PR, który będzie mógł liczyć na atrakcyjne oferty pracy. Warto również podnosić umiejętności w zakresie tworzenia różnego rodzaju treści, np. prowadząc własnego bloga.
Podsumowanie
- Specjalista PR zajmuje się budowaniem i utrzymywaniem dobrego wizerunku firmy, poprzez kontakt z klientami i przedstawicielami mediów.
- Do najważniejszych zadań PR specialist zaliczamy opracowywanie strategii wizerunkowej czy przygotowywanie materiałów informacyjnych i promocyjnych.
- Specjalista ds. PR powinien mieć doskonale rozwinięte kompetencje twarde i miękkie, a także sprawnie odnajdywać się w świecie mediów i marketingu.
- Średnie zarobki specjalisty public relations wynoszą 7010 zł brutto – to, wraz z perspektywicznością zawodu, sprawia, że warto nim zostać.
- Aby pracować jako specjalista PR, należy ukończyć kierunkowe studia wyższe, udać się na staż lub praktyki i stale doskonalić swoje umiejętności.
¹ Źródło danych o wynagrodzeniu: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-pr-specialist
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz