Specjalizacja w copywritingu – możliwość czy konieczność?
Powszechnie uważa się, że copywriter potrafi napisać artykuł na każdy temat, a ograniczają go jedynie kreatywność i wytyczne klienta. Odpowiedni warsztat i umiejętność przeprowadzenia researchu stanowią klucz do sukcesu w branży, ale czy to rzeczywiście wystarczy do pisania profesjonalnych tekstów? Czy specjalizacja w copywritingu ma znaczenie, a jeśli tak, dla kogo może być korzystna?
Copywriter w sieci
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2021 roku, ponad 92 proc. Polaków ma dostęp do internetu, z czego 83,6 proc. osób w wieku 16-74 lat i aż 99,1 proc. uczniów i studentów korzysta z niego regularnie.
Do czego najczęściej służy Polakom internet? Odpowiedź na to pytanie może nieco zaskakiwać – nie do oglądania filmów, gier, słuchania muzyki czy robienia zakupów, ale do czytania: wiadomości, gazet, śledzenia portali i zdobywania informacji. Nie powinna więc dziwić rosnąca popularność copywritingu – specjaliści z tej dziedziny tworzą większość treści internetowych.
Copywriterzy zajmują się pisaniem tekstów na zamówienia klientów zarówno indywidualnych, jak i dużych agencji.
Odpowiedzialni są za pojawiające się w internecie hasła reklamowe, opisy firm i produktów, jak również za teksty branżowe na strony internetowe i blogi. Wśród twórców treści internetowych możemy znaleźć osoby piszące o wszystkim, ale również takie, które przyjmują wyłącznie określone zlecenia z konkretnej dziedziny.
Specjalizacja w copywritingu wynika najczęściej z wykształcenia lub pasji i umożliwia pisanie profesjonalnych tekstów z użyciem fachowego języka; wszechstronność pozwala natomiast czuć się dobrze przy pisaniu tekstów z niemal wszystkich dziedzin. Który zakres jest zatem lepszy?
Specjalista czy copywriter od wszystkiego?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ wiele zależy od tego, o czym chcesz pisać i czego oczekuje klient, na którym Ci zależy.
Jeśli z łatwością odnajdujesz się w wielu tematach i nie czujesz się przywiązany do konkretnych zagadnień, wszechstronny copywriting prawdopodobnie jest dla Ciebie. Może być również tak, że pisanie tekstów o maszynach rolniczych, farmaceutykach czy parentingu jest dla Ciebie zmorą, a wizja tworzenia opisów kremów spędza Ci sen z powiek, ale za to świetnie czujesz się w tematach związanych z rynkiem kredytowym – zastanów się wówczas nad specjalizacją w copywritingu.
Nie musisz decydować się na tylko jedną, ponieważ niektóre aspekty łatwo jest ze sobą połączyć, np. rynek kredytowy z bankowością lub nieruchomościami, medycynę z wellnessem itd. Wszystko zależy od Twoich preferencji i możliwości.
Czy warto być specjalistą?
Podstawową zaletą posiadania specjalizacji w copywritingu jest pisanie tekstów na tematy związane z Twoim wykształceniem lub zainteresowaniami.
Wpływa to nie tylko na lepsze samopoczucie przy ich tworzeniu – znajomość określonej dziedziny w znacznym stopniu skraca czas potrzebny do napisania tekstu, gdyż nie musisz spędzać wielu godzin na analizowaniu informacji i czytaniu definicji fachowych określeń. To również jeden z powodów, dla których klienci szukają specjalistów – chcą mieć pewność, że copywriter stworzy zrozumiały, merytoryczny tekst wysokiej jakości, mogący stanowić wizytówkę firmy.
Wyspecjalizowani copywriterzy piszą głównie:
- artykuły eksperckie;
- artykuły blogowe;
- treści na strony internetowe;
- newslettery;
- e-booki.
Chociaż pisanie tekstów technicznych, medycznych czy prawniczych na ogół wiąże się z wyższym wynagrodzeniem, główną wadą specjalizacji w copywritingu jest wynikające z niej zawężenie listy zleceń.
Wszechstronny copywriting
Jeśli nie interesuje Cię specjalizacja w copywritingu, lecz nie masz żadnych preferencji dotyczących tematyki zleceń, musisz wziąć pod uwagę dwie wady takiego rozwiązania: możesz potrzebować więcej czasu na research, a za tekst (z dużym prawdopodobieństwem) otrzymasz niższe wynagrodzenie niż specjalista. Zawsze możesz jednak podreperować budżet ilością realizowanych zleceń, gdyż jedynym ograniczeniem jest tu Twoja kreatywność.
Co może tworzyć wszechstronny copywriter?
- artykuły blogowe;
- teksty na strony internetowe;
- opisy produktów i kategorii;
- treści na ulotki i foldery;
- teksty zapleczowe.
Niezależnie od tego, którą drogę wybierzesz, w copywritingu najważniejsze są: warsztat, styl pisania, lekkie pióro, wiedza z zakresu SEO, umiejętność poszukiwania informacji i kreatywność. Kluczowa jest również umiejętność pracy pod presją czasu i terminowość.
Podsumowanie
- Wybór pomiędzy wszechstronnością a specjalizacją w copywritingu zależy tylko od Ciebie, Twoich predyspozycji i preferencji.
- Specjalizacja w copywritingu na ogół wiąże się z wyższym wynagrodzeniem za teksty oraz krótszym czasem potrzebnym na zebranie i przeanalizowanie informacji.
- Decydując się na specjalizację w copywritingu, musisz liczyć się z ograniczeniami związanymi z ilością zleceń z Twojej dziedziny.
- Wszechstronny copywriter ma większy wybór zleceń, lecz stawki są nieco niższe, a czas potrzebny na research zwykle się wydłuża.
- Niezależnie od wyboru, jaki podejmiesz, klienci docenią przede wszystkim wysoką jakość tekstów, profesjonalizm oraz terminowość.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz