Jak wyglądały stare reklamy? Marketing dawniej i dziś

Czas leci nieubłaganie, a wraz z nim wszystko ulega zmianie. Reklamy nie stanowią żadnego wyjątku – dziś trudno zrozumieć podejście marketingowe, które działało 100 lat temu. Sprawdź, jak wyglądały stare reklamy z XIX i XX wieku!

Stare reklamy – marketing sprzed 100 lat

Kiedyś głównym źródłem reklam była prasa. Nie zawierała atrakcyjnych grafik, ani nawet specjalnie wydzielonej sekcji promocyjnej. Jak można zauważyć, nie przeszkadzało jej łączenie reklam z ogłoszeniami, a nawet z nekrologami.

Kurjer Poznański z 24 grudnia 1918.

Kurjer Poznański R.13, nr 295 (24 grudnia 1918)

Innym ciekawym przypadkiem, który już nie występuje w czasach współczesnych, jest zamieszczenie wśród reklam publicznego ostrzeżenia o kontrahencie.

Kurjer Poznański z 19 lipca 1928.

Kurjer Poznański R.23, nr 325 (19 lipca 1928)

Warto zaznaczyć, że tuż powyżej znajduje się niejasne ogłoszenie o ubikacjach biurowych, które ciężko nam zinterpretować (może Ty dasz radę?). Tak czy owak, raczej nie zachęciłoby współczesnych odbiorców do działania 🙂

Ogólnie trudno nie odnieść wrażenia, że język polski sprzed 100 lat jest dość trudny dla współczesnego odbiorcy. Przyzwyczailiśmy się do prostych i konkretnych komunikatów, dlatego potrzebujemy czasu i skupienia, aby zrozumieć stare reklamy.

Kurjer Poznański z 26 października 1911

Kurjer Poznański R.6, nr 245 (26 października 1911)

Warto skupić swoją uwagę w dolnym prawym rogu, gdzie pewna kobieta szuka męża i reklamuje swój wizerunek z przytupem. W skrócie: „Ożeń się ze mną, a dostaniesz 1,2 ha ziemi”.

Nie zapominajmy jednak, że stare reklamy wciąż mają trochę wspólnego z tym, z czym mamy do czynienia dzisiaj. Na przykład: tworzenie presji czasowej, aby szybko skorzystać z promocji.

Kurjer Warszawski z 24 października 1902.

Kurjer Warszawski R.82, nr 294 (24 października 1902)

Ponadto już wtedy stosowali coś, co moglibyśmy nazwać przodkami naszych emoji:

Nowy Kurier Warszawski z 17 kwietnia 1940.

Nowy Kurier Warszawski, nr 90 (17 kwietnia 1940)

Mimo wszystko trzeba przyznać, że podejście marketingowe było w wielu aspektach… inne.

Kurjer Warszawski z 5 maja 1899).

Kurjer Warszawski R.79, nr 123 (5 maja 1899)

Spójrzmy na górny lewy róg, czyli na reklamę wody kolońskiej. W miejscu, gdzie spodziewalibyśmy się zachęcającego sloganu, widzimy ostrzeżenie dla konkurencji, by nie podrabiali składu.

Z kolei w reklamie kołysek (na dole po prawej stronie) znajduje się ilustracja przypominająca… no właśnie trudno stwierdzić co. To naprawdę zadziwiające, że w ciągu zaledwie pięciu pokoleń reklamy, które dawniej były zachęcające, dziś są trudne do odszyfrowania.

Reklamy dzisiaj

Dlaczego warto sprawdzić, jak kiedyś wyglądały reklamy? Gdyż jak mawiał Carl Sagan:

„Musisz znać przeszłość, aby zrozumieć teraźniejszość.”

Dawny marketing wciąż ma coś wspólnego z obecnym podejściem: w końcu do tej pory wszyscy stosują zniżki i przeceny, a wszelkie oferty od razu nazywają się okazjami.

Nie ulega jednak wątpliwości, że w ciągu ostatniego wieku świat reklamy znacząco się zmienił, a w szczególności:

  • Wykorzystanie nowych technologii – zaczęto stosować nowoczesne kanały dotarcia, takie jak telewizja, a później Internet. Nowe możliwości wpłynęły zarówno na technikę targetowania (np. remarketing), jak i na samą formę reklam (np. video marketing), zwiększając jej trafność i atrakcyjność.
  • Budowanie wizerunku marki – współczesne firmy kreują rozpoznawalność oraz zaufanie wśród klientów. Stosują unikalne logo, charakterystyczne kolory oraz inne elementy identyfikacji wizualnej. Dawna reklama ograniczała się do promowania swych usług i produktów, np. „Rzetelny krawiec na ul. Hetmańskiej 114 poleca się”.
  • Uproszczenie przekazu – dziś podaż informacji jest znacznie większa, a to wymusza skrócenie komunikatów reklamowych. Obecny marketing wykorzystuje chwytliwe slogany lub kluczowe sentencje, które są zwięzłe i łatwe do zapamiętania. Z kolei dawne reklamy cechowały się bardziej rozdmuchaną formą.

Marketing poczynił ogromny rozwój pod kątem technik i form wyrazu, ale czy to oznacza, że kiedyś reklamy były mniej skuteczne? Nie! One po prostu były dostosowane do możliwości przeszłego świata oraz oczekiwań tamtejszych odbiorców.

Porównując stare reklamy ze współczesnymi, trzeba wziąć pod uwagę także to, że wraz z upływem czasu zmienia się nie tylko technologia, ale również sposób myślenia.

Mamy nadzieję, że niniejsza wycieczka w przeszłość była ciekawa i przysłużyła się do wyciągnięcia owocnych wniosków 🙂

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu