Teksty informacyjne – czym są i jak je napisać?

Spis Treści:

Teksty informacyjne są nieodłącznym elementem mediów. Czytasz je bowiem na co dzień – w prasie, telewizji, książkach, Internecie. W dzisiejszym świecie szybkiego przepływu informacji ważne jest, aby teksty te były zrozumiałe i przystępne dla każdego odbiorcy. W niniejszym artykule wyjaśnimy, czym charakteryzuje się tekst informacyjny oraz w jaki sposób go napisać.

Czym jest tekst informacyjny?

Teksty informacyjne mają na celu przekazanie czytelnikowi konkretnych, klarownych i zrozumiałych informacji.

Powszechnie spotykane są w podręcznikach, ulotkach, broszurach, raportach, mediach, ogłoszeniach prasowych, artykułach i wielu innych miejscach, gdzie przekazywane są fakty, wydarzenia bądź dane. Wyróżniają się charakterystycznymi cechami, takimi jak:

  • obiektywność – przekazywane są w nich fakty; nie odkrywa się w nich emocji i opinii autora;
  • rzetelność źródeł– prawdziwe informacje niewprowadzające odbiorcy w dezorientację lub błąd;
  • napisane są w sposób prosty, zrozumiały dla każdego czytelnika;
  • zawierają krótkie, zwięzłe komunikaty, dostarczające kompletne informacje.

Rodzaje tekstów informacyjnych

Wśród tekstów informacyjnych wyróżnia się ich dwa najczęściej spotykane rodzaje: naukowe i dziennikarskie.

Pierwsze z nich stosowane są, aby przekazać np. wyniki badań, analiz, drugie natomiast – by opisać fakty o charakterze globalnym, regionalnym lub lokalnym.

Występują w formie tekstów, takich jak:

  • wiadomości – relacjonujące aktualne lub przyszłe wydarzenia dotyczące różnych dziedzin, np. polityki, sportu, nauki. Ich celem jest informowanie o tym, co się dzieje na świecie lub w lokalnej społeczności;
  • artykuły – omawiające dany temat lub problem w szczegółowy sposób. Mają przekazać konkretną wiedzę lub rozwiązania problemu;
  • reportaże – opisujące autentyczne zjawiska bądź sytuacje. Ich celem jest pokazanie tematu z bliska i wzbudzenie nim zainteresowania. Reportaże umieszczane są zazwyczaj w czasopismach, gazetach, książkach.

Gdzie najczęściej zamieszczane są teksty informacyjne?

Najczęściej na teksty informacyjne natknąć się można w mediach przekazujących aktualne wiadomości lub ogłoszenia.

Wykorzystuje się je również w innych publikacjach, w celu przekazania wiedzy lub informacji na dany temat. Tego typu treści spotkać możemy m.in.:

  • w ulotkach;
  • w broszurach;
  • na opakowaniach produktów;
  • w książkach;
  • w wiadomościach;
  • w opracowaniach badań;
  • w podręcznikach;
  • w skryptach;
  • w formalnej komunikacji – listach, pismach urzędowych, e-mailach;
  • w czasopismach.

Struktura treści informacyjnych

Tekst informacyjny powinien być konkretny, krótki, logiczny, spójny i zrozumiały dla jego odbiorców.

W tym celu warto zastosować odpowiednią strukturę treści:

  • tytuł – to krótki tekst, który czytelnik widzi jako pierwszy. Fraza powinna ogólnie przedstawić temat omawiany w tekście i zachęcić do zagłębienia się w jego dalszą część. Przykłady: „Nie możesz spać? Poznaj najnowsze badania na temat bezsenności”, „Warszawa miastem 15-minutowym? Ekspert wyjaśnia”;
  • wstęp – wprowadzenie czytelnika w poruszany temat i przedstawienie podstawowych informacji. We wstępie przekaż ogólne informacje, które zaciekawią czytelnika i skłonią go do przeczytania całej treści;
  • główna treść – w tej części tekstu informacyjnego stosuje się zwykle zasadę odwróconej piramidy. Polega ona na przedstawieniu informacji od najważniejszych do tych mniej istotnych z zastosowaniem odpowiednich nagłówków. W głównej treści zamieszczane mogą być również cytaty oraz badania, które potwierdzają informacje na temat omawianego zagadnienia;
  • zakończenie – zawiera podsumowanie przekazanych informacji w sposób obiektywny, opierający się jedynie na faktach i prawdziwych wydarzeniach.

Jak napisać tekst informacyjny?

Umiejętność pisania tekstów informacyjnych pozwala na przekazanie przebiegu wydarzeń lub wiedzy w sposób interesujący i zrozumiały dla czytelnika.

Pamiętaj, aby skupić się na przedstawieniu w nim prawdziwych informacji, które będą zrozumiałe dla różnych grup odbiorców. W jaki sposób zabrać się za napisanie tekstu informacyjnego?

  1. Określ cel tekstu informacyjnego oraz grupę odbiorców, do których ma trafiać. W zależności od tego, jaki jest główny cel informacji oraz do kogo ma ona trafić, dostosuj język, styl oraz poziom szczegółowości treści. Przekaz trafiający do dzieci w wieku szkolnym powinien być bowiem prosty oraz ciekawy, natomiast skierowany do specjalistów – fachowy i precyzyjny.
  2. Zbierz wszystkie informacje – skup się przede wszystkim na faktach, liczbach, statystykach, które pozwolą spojrzeć na omawiany temat z różnych perspektyw.
  3. Pamiętaj o strukturze tekstu – skorzystaj z wyżej wymienionej struktury zawierającej nagłówek, wstęp, główną treść oraz zakończenie.
  4. Wybierz sprawdzone, aktualne i istotne treści oraz źródła informacji – unikaj wprowadzania czytelnika w błąd, przekazywania niepełnych lub nieprawdziwych informacji. Upewnij się, że wszystkie zdobyte na dany temat informacje ze sobą współgrają i się nie wykluczają.
  5. Podawaj źródła informacji, które wykorzystane zostały podczas pisania tekstu informacyjnego. Trzymaj się twardych danych, statystyk, badań i sprawdzonych źródeł prasowych. Stosuj cytaty, parafrazę lub odwoływania do konkretnych źródeł.
  6. Zadbaj o poprawność i styl tekstu – w tekstach informacyjnych unikaj języka potocznego, sloganów lub wyrażania emocji. Zadbaj natomiast o zwięzłość i czytelność tekstu, używając prostych i krótkich zdań. Aby zwiększyć czytelność tekstu, stosuj nagłówki, listy, tabele lub ilustracje.

Podsumowanie

  • Teksty informacyjne wykorzystywane są do przekazywania wiedzy, aktualności oraz analizy wydarzeń.
  • Nieodzownymi elementami, którymi warto się kierować przy pisaniu treści informacyjnych, jest przystępność, rzetelność oraz obiektywizm.
  • Każdy tekst informacyjny powinien zawierać tytuł, wstęp, główną treść oraz zakończenie.
  • Pisząc tekst informacyjny, dobieraj informacje, które dostosowane będą do docelowej grupy odbiorców.
  • Umiejętność pisania tekstów informacyjnych pozwala na czytelne i klarowne przekazanie faktów, aktualności oraz innych zagadnień.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.5

Paulina Graczyk

Paulina to zafascynowana psychologią i rozwojem osobistym copywriterka. Pasjonuje ją moc słów i zdolność do tworzenia tekstów, które oddziałują na czytelników. Umiejętność organizacji to jedna z jej mocnych stron, pozwalająca efektywnie realizować projekty. Jej motto „Bój się i działaj” jest motorem napędowym inspirującym do przekraczania własnych ograniczeń. Wierzy, że każda przeszkoda jest okazją do nauki i rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu