Teksty pozycjonujące – atrakcyjne dla czytelnika i wyszukiwarki

Spis Treści:

Teksty pozycjonujące są wyzwaniem nawet dla copywritera z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. W tym przypadku kluczowe znaczenie odgrywa SEO analizowane przez algorytmy Google. Czy artykuły pozycjonujące muszą być jednak po brzegi wypełnione frazami kluczowymi zniechęcającymi czytelnika do dalszej lektury? Niekoniecznie. Poznaj najważniejsze zasady pisania tekstów pozycjonujących – atrakcyjnych dla czytelnika i wyszukiwarki!

Czym jest tekst pozycjonujący?

Teksty pozycjonujące to wszelkie treści wspierające optymalizację witryny pod kątem zapytań z wyszukiwarki Google.

Artykuły SEO w głównej mierze napędzają witrynę, pośrednio odpowiadając za znaczną część sprzedaży. Algorytmy Google bazują na frazach kluczowych, dopasowując do nich wyniki wyszukiwania.

Teksty pozycjonujące przede wszystkim niosą ze sobą wartość merytoryczną, odpowiadającą na pytania czytelnika. Czym różnią się od podstawowych artykułów blogowych? Optymalizacją SEO wznoszącą artykuł na wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Jak napisać tekst pozycjonujący?

Tworząc tekst pozycjonujący, zwróć szczególną uwagę na:

  • dobór słów kluczowych,
  • rozmieszczenie nagłówków,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • formatowanie tekstu,
  • oprawę wizualną,
  • tekst alternatywny
  • description i meta title.

Najważniejszą zasadą tekstów pozycjonujących jest wprowadzenie w tekście wartości merytorycznej, utrzymującej czytelnika na stronie.

Frazy kluczowe

Słowa kluczowe (ang. keywords) są jednym z najważniejszych narzędzi stosowanych w copywritingu SEO. Odnoszą się one bezpośrednio do haseł wprowadzanych w wyszukiwarkę internetową.

Pisanie każdego tekstu pozycjonującego powinno być poprzedzone doborem fraz kluczowych zgodnych z tematyką artykułu. W pierwszej kolejności znajdź frazę główną, najczęściej wyszukiwaną przez internautów. Jest ona zazwyczaj złożona z 1–2 słów, ogólnie przedstawiających temat artykułu. Są to na przykład:

  • fotowoltaika,
  • drewniane okna,
  • buty sportowe.

Frazę główną warto skonstruować na podstawie jednego z narzędzi do analizy słów kluczowych. Może to być na przykład popularny Google Keyword Planner ukazujący średnią miesięczną liczbę wyszukiwań.

Drugim krokiem jest wypisanie słów kluczowych długiego ogona. Frazy long-tail są najczęściej złożone z 3 bądź więcej słów. Długi ogon nierzadko odpowiada za większość ruchu na stronie. Przez internautów wykorzystywany jest w celu otrzymania precyzyjnych wyników wyszukiwania. Są to na przykład:

  • buty męskie trekkingowe,
  • bluza Adidas czarna,
  • czapka Puma różowa.

Rozmieszczenie fraz kluczowych w tekście

W przypadku tekstów pozycjonujących znaczenie ma nie tylko nasycenie treści frazami kluczowymi. Kluczową rolę odgrywa również ich równomierne rozmieszczenie! Zgodnie z tym, frazy kluczowe powinny być obecne w:

  • tytule,
  • leadzie,
  • nagłówkach,
  • treści,
  • meta znacznikach,
  • atrybutach ALT.

Jak największe nasycenie słowami kluczowymi może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Optymalną wartością będą 1–2 frazy na każde 1000 znaków ze spacjami.

Nagłówki

Drugim filarem tekstów pozycjonujących są nagłówki. Zadbaj o hierarchiczną strukturę śródtytułów w tekście znakowanych od H1 do H6 (przy czym nagłówek H1 jest zawsze tytułem artykułu).

Nagłówki pełnią dwie funkcje:

  • praktyczną prezentację treści czytelnikowi,
  • wskazanie algorytmowi Google tematu tekstu.

Tytuł strony powinien być przede wszystkim unikalny. Pamiętaj o umieszczeniu w tym miejscu frazy kluczowej, co pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie artykułu. Nagłówki H2 traktuj jako tytuły większych fragmentów tekstu skupiających się na danym zagadnieniu. W śródtytułach warto umieścić poboczne frazy long-tail rozpoznawane przez algorytmy wyszukiwarki.

Nagłówki H3 pełnią w tekście rolę podrozdziałów rozwijających myśl ze śródtytułu H2. Nadadzą one Twojej treści bardziej uporządkowany charakter.

Nagłówki niższego poziomu (od H4 do H6) są w praktyce rzadko stosowane. Korzystaj z nich wyłącznie w przypadku tekstu poruszającego szczególnie obszerną tematykę.

Linkowanie wewnętrzne

Celem znacznej części artykułów jest konwersja, czyli zamierzone działanie wykonane przez użytkownika. Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczeniu w tekście odnośnika (w formie hiperłącza) prowadzącego do innej podstrony – w obrębie tej samej witryny. Zaletą opisanego działania jest zarówno wyjście naprzeciw oczekiwaniom czytelników, jak i usprawnienie pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Formatowanie tekstu

Frazy kluczowe zostały przez Ciebie wypisane, nagłówki przygotowane – co dalej? Przejdź do redakcji treści i późniejszej edycji! Na formatowanie tekstu składają się:

  • pogrubienia,
  • podkreślenia,
  • kursywa,
  • wypunktowania.

Dzięki wizualnej edycji treści uporządkujesz artykuł i wyróżnisz najważniejsze zdania. Tekst jest zawsze formatowany z myślą o skoncentrowaniu uwagi czytelnika na stronie, co w końcowym rozrachunku usprawnia pozycjonowanie artykułu.

Oprawa wizualna i tekst alternatywny

Artykuł to nie tylko tekst! Oprawa wizualna jest kluczową częścią szeregu tekstów dostępnych w sieci. Jednak jaki wpływ mają załączone grafiki na pozycjonowanie artykułu? Algorytmy Google interpretują obrazki na podstawie tzw. atrybutów ALT, czyli tekstu alternatywnego. W praktyce jest to opis grafiki, wzbogacony o przygotowane wcześniej frazy kluczowe.

Meta description i meta title

Końcowym etapem w tworzeniu tekstu pozycjonującego są meta desciption i meta title – opisy wyświetlające się w wyszukiwarce.

W przypadku części artykułów są one generowane automatycznie. Zalecane jest jednak ich ręczne wprowadzenie zgodnie z zasadami SEO.

Zarówno meta title, jak i meta description mają na celu skłonienie czytelnika do dalszej lektury. Tak samo jak w przypadku innych aspektów tekstu pozycjonującego – pisz pod użytkownika, a nie pod algorytm! Redagując meta description, nie zapomnij o chwytliwym CTA usprawniającym konwersję. Niżej kilka przykładów:

  • „Sprawdź i kup online!”,
  • „Poznaj najlepsze suplementy na rynku!”,
  • „Odkryj nasze produkty!”

Najlepsze narzędzia SEO

W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi usprawniających codzienną pracę copywritera. Do najpopularniejszych należą:

  • Google Keyword Planner – narzędzie do analizy słów kluczowych, wykorzystywanych w kampaniach reklamowych Google Ads.
  • Ahrefs Keyword Generator – narzędzie do fraz kluczowych, wzbogacone o statystyki Keyword Difficulty.
  • Copywritely – zbiór narzędzi w postaci edytora online, licznika słów, antyplagiatu i analizy fraz kluczowych.
  • Yoast SEO – wtyczka do optymalizacji tekstu pod kątem SEO. Dostępna również w formie darmowego edytora.

Podsumowanie

  • Pisz pod użytkownika, nie pod algorytm wyszukiwarki. Teksty posiadające wartość merytoryczną będą zawsze lepiej pozycjonowane.
  • Dobierz słowa kluczowe zgodne z tematem artykułu. W tekście rozmieszczaj je równomiernie – zarówno w nagłówkach, jak i właściwej treści.
  • W końcowym etapie sformatuj tekst, dodając pogrubienia, podkreślenia, kursywę i wypunktowania.
  • Załączone zdjęcia opisz tekstem alternatywnym wzbogaconym o frazy kluczowe.
  • Korzystaj z narzędzi usprawniających pracę copywritera. Są to m.in. Google Keyword Planner, Ahrefs Keyword Generator i Yoast SEO.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje się zarówno w artykułach blogowych, jak i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania; pozostaje stałe otwarty na nowe doznania kulinarne. Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki
18.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu