Social Media Manager – czy każdy może nim zostać?

Spis Treści:

Social media manager to wciąż stosunkowo nowy i – w dobie wszechobecnych mediów społecznościowych – bardzo potrzebny zawód. Ale czy każdy, kto wie, jak publikować posty na Facebooku i Instagramie, może nim zostać? Kim jest menadżer ds. mediów społecznościowych oraz jakie cechy i umiejętności musi posiadać? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Kim jest social media manager?

Social media manager to osoba odpowiedzialna za prowadzenie profili firmowych w social mediach, m.in. na Facebooku, Instagramie, Tik Toku, LinkedInie czy portalu X (dawny Twitter).

Planuje, koordynuje i zarządza kampaniami marketingowymi, buduje wizerunek marki, prowadzi komunikację z odbiorcami oraz na bieżąco monitoruje wyniki prowadzonych przez siebie działań.

Social media manager może być zatrudniony:

  • na samodzielnym stanowisku w większej organizacji, w której będzie odpowiedzialny za prowadzenie profili społecznościowych firmy lub jej marek własnych;
  • jako freelancer, który jednocześnie współpracuje z kilkoma mniejszymi podmiotami.

Social media manager – zakres obowiązków

Wiele osób uważa, że do obowiązków social media managera należy tylko publikacja ciekawego contentu, ładnych zdjęć czy wiralowych filmików, które mają trafić do jak najszerszego grona odbiorców. Przy tym utrwaliły się również stereotypy, że sama praca jest lekka, łatwa, przyjemna i nie wymaga żadnych specjalistycznych narzędzi czy umiejętności – wystarczy tylko telefon lub komputer z dostępem do internetu, dobry aparat fotograficzny i głowa pełna pomysłów.

Zakres obowiązków specjalisty do spraw mediów społecznościowych jest jednak bardzo szeroki. A oprócz kreatywności przydatne okazują się także zaawansowane narzędzia i aplikacje analityczne, dobra organizacja pracy oraz wiedza z dziedziny e-marketingu i psychologii.

Obowiązki social media managera mogą się różnić w zależności od przyjętej przez daną organizację strategii, jednak najczęściej do jego zadań należy:

  • planowanie długofalowych działań marketingowych i komunikacji z odbiorcami;
  • tworzenie contentu: przygotowywanie treści postów, materiałów graficznych i wideo lub zlecanie tych działań wewnętrznie lub zewnętrznie;
  • budowanie spójnego wizerunku marki w internecie;
  • przygotowanie i zarządzanie kampaniami reklamowymi w social mediach;
  • analiza danych oraz różnego rodzaju wskaźników monitorujących bieżące działania;
  • stały monitoring konkurencji i najnowszych trendów rynkowych.

Jakie cechy i umiejętności musi posiadać menadżer ds. mediów społecznościowych?

Dobry social media manager musi być doskonałym strategiem, PR-owcem, analitykiem i mediatorem.

Powinien sprawnie poruszać się w świecie mediów społecznościowych, znać wszystkie ich funkcje i możliwości oraz być na bieżąco z nowościami. Ale nie tylko! Bardzo ważne są także inne cechy i umiejętności. Przyjrzyjmy się im po kolei.

Kreatywność i lekkie pióro

Osoba zawodowo zajmująca się prowadzeniem social mediów musi być twórcza i pomysłowa, a publikowane przez nią treści oryginalne, chwytliwe i przyciągające uwagę.

Analityczny umysł

Dobry social media manager musi regularnie sprawdzać wyniki i zasięgi publikowanych treści, analizować je i na bieżąco wprowadzać zmiany. Pozwala to dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a tym samym jeszcze mocniej rozwijać biznes w digitalowym świecie.

Komunikatywność i doświadczenie w obsłudze klientów

Praca w mediach społecznościowych to nie tylko publikowanie treści w sieci, ale przede wszystkim kontakt z innymi ludźmi – odbiorcami, grafikami czy influencerami. Social media manager musi być komunikatywny i otwarty, aby bez trudu nawiązywać nowe kontakty, negocjować warunki współpracy, rozwiązywać konflikty czy ustalać szczegóły strategii z osobami odpowiedzialnymi za jej realizację.

Dobra organizacja pracy, opanowanie i odporność na stres

Mimo zaplanowania kampanii nawet w najmniejszych szczegółach zawsze coś może pójść nie tak. Dlatego social media manager musi umieć zachować zimną krew i ze spokojną głową podejść do napotkanych po drodze problemów. Powinien być także gotowy na ciągły rozwój oraz poszerzanie swoich kompetencji.

Do pracy przydadzą się także dodatkowe umiejętności, takie jak obsługa programów graficznych (np. Canva, Photoshop) czy zainteresowanie fotografią, psychologią i socjologią.

Social media manager – ile zarabia?

Zarobki social media managera zależą od wielu czynników, m.in.: wielkości i lokalizacji firmy, dla jakiej pracuje, doświadczenia, zakresu obowiązków czy liczby obsługiwanych przez niego kont.

Nie bez znaczenia jest także rodzaj współpracy (umowa o pracę, umowa zlecenie czy kontakt B2B) oraz uzyskiwane efekty.

Według danych zgromadzonych przez portal wynagrodzenia.pl mediana zarobków specjalisty ds. mediów społecznościowych w 2023 roku wynosiła 5670 zł brutto. Najlepsi z branży mogli liczyć na wynagrodzenie powyżej 6750 zł brutto, a najgorzej opłacani social media managerzy zarabiali poniżej 4640 zł brutto¹.

Jak zostać social media managerem?

Aby zostać social media managerem, nie trzeba ukończyć specjalistycznych studiów wyższych. Najważniejsze są umiejętności, doświadczenie oraz wiedza z zakresu funkcjonowania mediów społecznościowych i marketingu internetowego. Jednak aby wykonywać swoją pracę na jak najwyższym poziomie, przydatne mogą okazać się studia na kierunkach: marketing, Public Relations, dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pomocne będą także specjalistyczne kursy, szkolenia oraz konferencje tematyczne.

Podsumowanie

  • Social media manager jest odpowiedzialny za prowadzenie profili internetowych i budowanie pozytywnego wizerunku firmowego.
  • Do jego głównych zadań należy planowanie długofalowych strategii social media marketingowych, publikacja contentu oraz analiza bieżących działań.
  • Social media manager musi płynnie poruszać się po sieci i być na bieżąco z aktualnymi trendami. Bardzo ważna jest także kreatywność, komunikatywność i nastawienie na ciągły rozwój.

¹ Źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-social-media-manager

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

W zespole Content Writer pełni funkcję Project Managera. Ukończyła studia z zakresu zarządzania, marketingu i sprzedaży. W pracy nade wszystko ceni porządek i dobrą organizację. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, piaszczyste plaże i dalekie podróże. A w wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu