Czym jest breadcrumbs i jaki ma wpływ na SEO?
Na wyniki SEO składa się wiele czynników, takich jak wiek domeny, profil linkowy czy… wygląd strony. Aby zwiększyć jej przejrzystość, stosuje się tzw. breadcrumbs, które znacząco ułatwiają nawigację po witrynie. W artykule przyjrzymy się temu bliżej!
Breadcrumbs – co to jest?
Breadcrumbs (z ang. menu okruszkowe, nawigacja okruszkowa) jest techniką nawigacyjną, która określa dokładną lokalizację użytkownika na stronie.
Termin został zapożyczony z baśni „Jaś i Małgosia”, gdzie główni bohaterowie pozostawiali po sobie okruszki chleba, by oznaczyć przebytą drogę i trafić z powrotem do domu.
Breadcrums ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, ponieważ ukazuje strukturę serwisu oraz umożliwia powrót do wcześniej odwiedzonych podstron. Dzięki temu poprawie ulega UX witryny.
Nawigacja okruszkowa mieści się zwykle w górnej części strony w widocznym miejscu, najczęściej tuż pod tytułem bądź zdjęciem wyróżniającym.
Rodzaje breadcrumbs
Wyróżniamy trzy rodzaje okruszków.
Lokalizacyjne
To najczęstszy rodzaj nawigacji okruszkowej. Określa lokalizacje na podstawie struktury strony.
Strona główna —> Oferta —> Artykuły blogowe
Niezależnie od aktywności użytkownika w serwisie, widok tych okruszków nie ulega zmianie. Ten rodzaj jest optymalnym wyborem dla sprawnej nawigacji, gdyż stale ukazuje ułożoną, przemyślaną strukturę strony.
Historyczne
Zgodnie ze swoją nazwą, okruszki historyczne dostosowują widok nawigacyjnego menu na podstawie aktywności użytkownika. Jest więc dokładnie odwrotnie niż w przypadku okruszków lokalizacyjnych.
Strona główna —> Artykuły blogowe —> Oferta —> Artykuły eksperckie —> Blog
Choć w pewnych przypadkach okruszki historyczne mogą mieć swoje zastosowanie, nie są powszechnie rekomendowane. Użytkownik może przechodzić między zakładkami w sposób chaotyczny, więc po odwiedzinach kilku stron robi się miszmasz bez logicznego układu ani struktury.
Atrybutowe
To rodzaj okruszków, który określa menu na podstawie przypisanych do podstrony kategorii bądź atrybutów.
Strona główna —> Oferta —> Artykuły blogowe —> Artykuły blogowe angielskie
Okruszki atrybutowe są wykorzystywane najczęściej w przypadku sklepów internetowych, gdzie występuje duża liczba produktów z określonymi filtrami.
Breadcrumbs a SEO
Dla deweloperów stron internetowych menu okruszkowe powinno spełnić zasadniczy cel: zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce. Wciąż jednak aktualne jest pytanie: czy breadcrumbs rzeczywiście wpływa na wyniki SEO?
Odpowiedź brzmi: tak, breadcrumbs wpływa na pozycjonowanie. I to z kilku powodów.
Niższy współczynnik odrzuceń
Powtórzmy to raz jeszcze: menu okruszkowe ułatwia nawigację i zwiększa przejrzystość strony. Użytkownik widzi, w jakim jest miejscu, może się zawsze cofnąć i przejść do innej zakładki. Słowem, nie będzie zagubiony i z tego powodu nie opuści strony.
Niski współczynnik odrzuceń jest dla robotów indeksujących sygnałem wskazującym na wysoką atrakcyjność strony. Skoro ludzie spędzają na niej dużo czasu i przeglądają różne podstrony, to znak, że powinna zyskać lepszą widoczność. Jak pisaliśmy w tym artykule, wyświetlanie jakościowych stron leży w interesie wyszukiwarek.
Przeczytaj również
Bogatsze linkowanie wewnętrzne
Menu nawigacyjne to przede wszystkim grupa odnośników, w które można kliknąć. Breadcrumbs poprawia linkowanie wewnętrzne, gdyż wiąże się z dodaniem do każdej zakładki co najmniej kilku linków.
Dodajmy do tego fakt, że odnośniki w menu nawigacyjnym są precyzyjnymi anchorami, które wyraźnie wskazują wyszukiwarkom, na jaką frazę pozycjonuje się dana zakładka.
Wyższy crawl budget
Roboty indeksujące nie skanują za każdym razem całej strony – to dla nich zbyt dużo pracy. Zajmują się tylko jakimś fragmentem, który nosi miano crawl budgetu. Oczywiście im jest on większy, tym lepiej dla SEO.
Jeśli roboty będą mogły łatwiej się przemieszczać po stronie, crawl budget naturalnie wzrośnie. A jak wiadomo, breadcrumbs może im w tym pomóc. W końcu kto powiedział, że menu okruszkowe jest zarezerowane wyłączenie dla ludzi? 🙂
Jak sprawdzić, czy breadcrumbs działa?
Skuteczna implementacja menu okruszkowego jest wyzwaniem natury technicznej – należy je opisać za pomocą uporządkowanych danych. Aby sprawdzić, czy zrobiło się to poprawnie, można skorzystać z darmowego narzędzia Google znajdującego się pod tym linkiem.
Podsumowanie
- Breadcrumbs (menu okruszkowe) określa pozycję użytkownika, przez co ułatwia nawigację po stronie. Wyróżniamy trzy typy okruszków: lokalizacyjne, historyczne oraz atrybutowe.
- Breadcrumbs wzbogaca linkowanie wewnętrzne, zwiększa crawl budget, a także redukuje współczynnik odrzuceń dzięki poprawie UX witryny.
- Taki zestaw korzyści to jasny sygnał, że warto wdrożyć to rozwiązanie na swoją stronę, by cieszyć się lepszymi wynikami SEO.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz