Co oznacza ZZS i ZBS? Czy warto rozliczać się w ten sposób?
Co znaczy ZZS i ZBS? Często w cennikach copywriterów, marketerów i innych osób zajmujących się tworzeniem contentu można spotkać się z właśnie tymi skrótami. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać jakimś bardzo skomplikowanym konstruktem, jednak w rzeczywistości nim nie jest. Liczba ZZS i ZBS to w rzeczywistości świetna miara działań copywriterów.
Co znaczy ZZS i ZBS?
ZZS oznacza liczbę znaków ze spacjami, a ZBS oznacza liczbę znaków bez spacji.
Proste, prawda? Teoretycznie na tym mógłby się ten artykuł zakończyć, jednak warto jest się bliżej przyjrzeć tym zagadnieniom, szczególnie w kontekście pracy copywritera.
Długość treści umieszczanych na blogu i w social mediach ma znaczenie. Już m.in. WordPress podpowiada, jaka liczba znaków będzie zgodna z zasadami SEO lub poprawnie wyświetlana na stronie.
Długość publikowanych przez markę treści ma też znaczenie w kontekście strategii marketingowej. Istnieją bowiem kanały w mediach społecznościowych, które wręcz słyną ze skromnych i hasłowych wpisów (np. Tiger Energy Drink), oraz te, których znakiem rozpoznawczym jest długa treść i rozbudowane opisy (np. Blog Ojciec).
Podsumowując, nie ma nic dziwnego w tym, że copywriterzy zwracają uwagę na liczbę znaków ze spacjami i bez nich oraz że rozliczają swoją pracę właśnie w ten sposób.
Ile to 1000 ZZS?
1000 znaków ze spacjami zajmuje około 30% strony A4.
Skoro wyjaśniliśmy już sobie, co kryje się pod tymi skrótami, warto zastanowić się, ile w rzeczywistości zajmuje takie 1000 ZZS. Tysiąc jest dużą liczbą i kojarzy się raczej z czymś okazałym – bo przecież jest różnica, czy masz w kieszeni 100 złotych, czy nie.
To, jak wizualnie wygląda 1000 ZZS zależy oczywiście od wybranego fontu, stopnia pisma i ustawień marginesów. Jeśli pojawią się wątpliwości, liczbę znaków ze spacją, liczbę znaków bez spacji, a także statystykę ilości stron, wersów, wyrazów, można sprawdzić:
- w Wordzie z pakietu MS Office – należy przejść do obszaru „Recenzja”, później „Statystyka wyrazów” lub rozwinąć okno w lewym dolnym rogu pliku (zaraz obok liczby stron);
- w Google Docs – należy przejść do obszaru „Narzędzia”, następnie „Liczba słów”, lub skorzystać ze skrótu Ctrl+Shift+C;
- za pomocą kalkulatorów online dostępnych w Internecie.
Czy warto rozliczać się za 1000 ZZS?
Copywriterzy dobrze wiedzą, że ilość czasu, jaką trzeba poświęcić, jest zależna od wielu czynników. Bez względu na to, czy mówimy o poście na Facebooku, pracy licencjackiej, artykule na bloga czy rozbudowanym SMS-ie do partnera, w którym staramy się przekazać, że nie ma racji – czas pisania zależy od znajomości tematu, skomplikowania danego zagadnienia lub po prostu od weny.
Mimo tego warto rozliczać się właśnie w taki sposób, gdyż jest to przejrzysty sposób zapłaty za wykonany tekst. Jako klient otrzymujesz treść o wymaganej długości i za to właśnie płacisz. Z tego względu najczęściej copywriterzy przedstawiają na swoich stronach cenę za 1000 znaków ze spacjami.
Ile znaków wychodzi w praktyce?
Długość jest uzależniona od rodzaju treści, dlatego przeciętna liczba znaków ze spacjami wygląda następująco:
- artykuły blogowe – od 2500 do 10 000;
- opisy produktów – od 500 do 2000;
- opisy kategorii – od 1000 do 8000;
- posty na portale społecznościowe – od 200 do 2000.
Podsumowanie
- ZZS i ZBS to skrótowce wyrażeń „znaki ze spacjami” oraz „znaki bez spacji”.
- Copywriterzy rozliczają się najczęściej za znaki ze spacjami, podając cenę za 1000 ZZS.
- 1000 ZZS to średnio 30% strony A4, zależy to jednak między innymi od wyboru fontu czy ustawień marginesów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz